vilket dragsele kan ni tipsa om?
Jag ska köpa ett dragsele till min hund men är ganska ny inom det så behöver hjälp med vilket dragsele man ska köpa, vill att det ska va i bra kvalitet och dessutom va snällt mot min hunds kropp..tanken är att han ska kunna dra mig på pulka tillslut :) vad tipsar ni om?!
mvh Alexandra
Vi har två stycken till vår husky, den första vi köpte var en nomesele från björkis. Här är ett inlägg när han får hem den selen och testar att dra för första gången: http://noksis.se/2012/october/prova-pa-drag.html
Jättebra sele, men den blev för liten, så vi har köpt en ny. Denna gången blev det en kombisele från snowdogs. Supernöjda med den också och det kan ju vara bra att köpa en sele som man kan använda till så mycket som möjligt: http://noksis.se/2013/january/matte-pa-benen-paket-fran-snowdogs.html
Har hört att vissa säger att björkis selar töjjer sig efter ett tag, det har vi dock ingen erfarenhet då vi inte hade den sålänge.
Kul att du vill träna lite drag med din vovve! :)
#1 Åh vad avundsjuk jag blir när jag ser bilderna på din/Noksis blogg! Jag vill också dra med mina hundar, dom är dock små papilloner så det blir ju liksom inte samma effekt ;)
Har en kompis som drar med sina, hon har sele från Björkis och är väldigt nöjd med det.
tack för tipsen, ska nog kolla upp ett kombisele för som du sa så är det ju kul att kunna använda det till mer :) har ni några tips om hur jag ska starta träningen?
mvh Alexandra
Du har ju björkis nomesele som är till för drag med lina. Men var försiktig så du inte förstör hundens rygg, då pulkan är så långt ner, och dragpunkten kan trycka så mycket på ryggen/svansroten.
Annars har du Non-stop Freemotion sele också.
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
TS
Dragråttan och Björkis är de selar jag brukar rekommendera. Kombisele är bra på det sättet att man kan fästa skakel i det. Personligen kör jag med Dragråttans selar. När du passar sele så tänk på att selet ska börja vid bröstbenet och sluta vid hundens svansrot när den är fullt utsträckt, slutar den innan svansroten är den för liten, slutar den efter är den för stor.
#5 Nja, linan på en släde är inte i höjd med en hunds rygg heller. Har man rätt storlek på selet till sin hund så är det inga problem, den får varken vara för kort eller för lång.
Nu har jag ingen bild på min när hon drar men har en video i taskig kvalite från när vi var på en tur ute.
tack :) som jag skrev innan så skulle jag gärna ta emot tips om hur jag ska börja med träningen också, förstår att jag ska vänja honom med både selen och pulkan först men hur ska jag gå vidare efter det? :)
mvh Alexandra
#7 Vad är det du vill att hunden ska dra? Cykel? Pulka? Kickbike? Spark? eller annat?
på vintern tänkte jag pulka och på sommaren blir det nog cykel till att börja med men lär nog köpa en vagn sen om min hund tycker det är kul.
mvh Alexandra
#6 Men en pulka är väl lägre än en släde?
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Nu ger jag dig tips utefter hur jag tränat min på lämpligast sätt.
Pulka
Först låter jag hunden ha dragselet på och ett snöre/rep fäst i dragselet som släpar efter hunden, just för att hunden ska vänja sig vid att dra något bakom sig och ett snöre eller rep varjen låter eller väger mycket.
Därefter tar jag med pulkan men drar den själv samtidigt som hunden får fortsätta dra repet/snöret, just för att hunden ska vänja sig vid pulkans ljud (om den inte redan är det).
Efter det tar jag bort repet/snöret och sätter dit en tolklina och häktar på pulkan i linan, lägger dit en liten tyngd i pulkan (överdriver inte vikten om hunden är otränad) så den håller sig stadigt och går sen i lugn takt med hunden. Därefter ökar jag vikten i pulkan vart efter hunden tränat upp musklerna.
Cykel
Tar cykel och hund på promenad om hunden inte är van vid en cykel innan så den får bekanta sig med det stora fordonet.
Därefter fäster jag hunden framför cykel i tolklina fäst i ett dragbälte som sitter runt mig (dragfäste direkt fäst på cykeln funkar också om man vill ha det). Sen ställer jag en så kallade "hare", i mitt fall ett annat hundekipage på antingen cykel eller kickbike farmför oss, låter de starta vilket eggar min hund till att haka på samtidigt som jag ger henne ett start kommando (i mitt fall en melodi jag vistlar) och ger mycket beröm till henne.
Efter några gånger tar jag bort hunden, ger henne kommandot och iväg bär det.
(innan cykel lärde min att dra en skrinda för att hon skulle få smak för draget)
Idag drar min cykel, pulka, skrinda, spark, släde, däck mm. Vad som helst går hem hos henne. ;)
#10 Ja men med rätt storlek på selet hamnar dragpunkten rätt. Hela grejen med rätt storlek på selet är att hunden ska få tyngden fördelat rätt över hela kroppen.
Man kan också sätta skakel på hunden vid drag av pulka men hunden ska inte dra pulkan enbart med hjälp av skakel enligt mig utan du ska fortfarande ha en lina fäst från hund till pulka annars hamnar dragpunkten långt fram på hundens kropp vilket kan orsaka skador eftersom hunden måste ta i med den främre delen av kroppen i stället för hela om man lastar pulkan väldigt tung.
Tex, fäster man inte lina bak utan enbart låter hunden dra i skakel och sen sätter enorm tyngd i pulkan, låt säga sig själv som är en vikt på kanske 60kg och uppåt, kommer hunden dra kutryggad hela tiden.
Talar av egen erfarenhet nu.
Sen drar också däck med min hund som också är lägre än släde och jag använder inte skakel (omöjligt vid drag av däck). Jag har rätt storlek på selet och tolklina med expander på så dragpunkten ligger alltid rätt hos hunden.
Här är en länk som förklarar rätt bra annars om hur ett sele ska sitta.
bra tips, men om man inte har en annan hund som kan egga hur skulle man kunna göra då för att få hunden framåt?
mvh Alexandra
#13 En annan person kan stå på avstånd och locka på hunden med något som verkligen tilltalar den.
Du kan också ta hjälp av en annan person som har hunden kopplad i ett halsband samtidigt som hunden är fäst vid cykeln och du sitter på cykeln. Personen kan då leda hunden framåt (du får nog hjälpa till att trampa då i början) och berömma samtidigt (förutsatt att hunden har vana då att ha något bakom sig så den inte blir rädd). Börja med att gå, sen jogga och sen springa med hunden (glöm inte ett kommando vid start så hunden har något att lyssna till när den ska börja dra på egen hand).
tack så jättemycket för hjälpen, ska försöka hålla er uppdaterade när jag kommit igång med videor och annat ifall jag skulle behöva mer hjälp längs vägen :)
mvh Alexandra
Tillägg
Vad gäller pulkan, eftersom du vill hunden ska dra dig (något jag missa) så ska du helst också träna hunden upp till den tyngden men när det väl är dags för hunden att dra tyngd som är mer än sin egen vikt rekommenderar jag att du sätter skakel (vänjer den vid det först givetvis) på hund samt tolklina, gärna med expander på vilket är mer skonsamt för hunden än en styv lina.
Jag brukar inte dra mer än kanske 6-8kg i en pulka och kör då utan skakel och i gångfart så pulkan inte slår in i hunden. Skulle hon dra mig i pulka (ca 80kg) skulle jag sätta skakel på henne direkt, samtidigt som lina, som drag hjälpmedel.
Och så återigen, talar av egen erfarenhet nu. (skriver det så ingen tror att det jag skriver är någon grundregel i draget) 
bra att veta, vill verkligen inte göra det här fel så det sliter på min vovve :)
mvh Alexandra
#17 Du är välkommen att PMa mig närsomhelst ifall du har fler funderingar så hjälper jag i bästa mån utifrån mina egna erfarenheter och det jag själv fått lära mig genom alla år.
åh va snällt, ska komma ihåg det :)
mvh Alexandra
update- har nu köpt ett björkis nome sele (tänkte att jag kunde börja med det då det är lite billigare tills jag vet om min hund verkligen gillar det här och eftersom han ändå inte kommer dra några direkt tunga grejer på ett bra tag, och sen köpa ett kombisele som man kan fästa skakel på), provade det idag och det sitter perfekt enligt länken du skickade och björkis provguide så jag är supernöjd och nu ska jag börja vänja honom vid det imorgon :) här får ni en bild på han med selet…haha ni får ta hans min med en nypa salt för det har inte att göra med att han inte gillar selet för han är van att ha ett hurta y-sele, han är helt enkelt nyvaken och väldigt trött efter en lång dag och tyckte jag va jättejobbig som tyckte att han skulle stå upp så jag kunde ta bilden :P
mvh Alexandra
#87 vad kul. Nu är det bara att börja träna. :)
nu skulle jag vilja ha er hjälp igen :) borde jag inte börja se till att han inte är och luktar så mycket när han har selet på sig? och hur tränar man bort det på bästa sätt isf? han är ju ett år bara och tycker just nu att alla lukter är super intressanta
mvh Alexandra
#22 Kontakt övningar.
Men annars har jag upplevt att hundar slutar sniffa överallt när de fattat tycke för draget och fokucerar då automatiskt på den arbetsuppgift de har dvs att dra.
Min tik är en riktig sniffare men i draget skiter hon fullkomligt i dofter.
okej skulle gissa att jag behöver träna lite kontakt iaf, har varit ganska lat på hundträning ett bra tag nu :P jag har förstått att det kan va bra om hunden kan stanna, sakta, framåt och höger/vänster…finns det mer som kan va bra? och finns det nån bra sida på internet med bra tips och guider om hur man lär in dessa kommandon, eller andra bra tips inom draget överhuvudtaget? har inga problem med att läsa på men har letat och inte hittat mycket så all hjälp är välkommen
haha va roligt, vad är det för ras/raser? min guldklimp är schäfer/amstaff, hans mamma är renrasig vit schäfer och hans pappa är 50% bruks schäfer och 50% amstaff
mvh Alexandra
Vilka kommandon man använder i drag är så olika. Jag använder de amerikanska kommandona blandat med svenska vid drag tex "gi" = höger och "ha" = vänster.
Mycket information kan man hitta om man googlar men bästa sättet att lära sig är att gå med i en draghundklubb och delta i deras aktiviteter. Just kommandona är relativt enkla att lära in precis som vilken allmänlydnad som helst, börja med att träna in de innan ni startar med att träna in drag så hunden sen kan dem när ni väl kör drag.
Han är blandras mellan schäfer, amstaff och siberian husky.
tack ska kolla upp det :)
mvh Alexandra
Hittade en artikel om dragselar som jag tycker var väldigt informativ, det är vanliga dragselar som dock inte är måttanpassade men tror dom fyller funktionen bra om man mäter sin hund rätt :) https://www.domesticerat.se/bast-dragsele-for-dragweight-och-weightpull/
#28: Bra tips men den här tråden har inte varit aktiv på över 8år.
// Harley