Vilken ras passar mig?
Till sommaren skulle jag kanske skaffa en hund men har ingen aning om vilken ras, men har en bra uppfattning om hur den ska vara.
Har en bror som är lite halv allergiker och därför ska hunden ha halv/hel allergivänlig päls. Men annars tål han våra Bichon Havanaiser och t.ex katter och smådjur.
Hunden får gärna vara lite större i storleken med ett stort hjärta som älskar att lyda, träna och springa men kan också vara riktigt mysigt som gärna och helst ligger med matte och sover. ;)
Krav:
* Allergivänlig päls/Halv-allergivänlig päls (har Bichon Havanais nu)
* Jobbvillig - tycker om att träna m.m.
* Snäll barnfamiljs hund
* Ej stor sjukdoms bild
Plus:
* Avlad som vattenhund
* Kräver ej mycket pälsvård (men det är helt klart okej med ett fluff-monster)
Om du råkar ha den rasen eller vet en som kanske skulle passa får du gärna lägga upp en bild och information om hur dem är.
Nån av dessa?
- American water spaniel
- Barbet (Fransk vattenhund)
- Irländsk vattenspaniel
- Lagotto romagnolo
- Portugisisk vattenhund (Cão de agua portugués)
- Perro de agua español (Spansk vattenhund)
- Wetterhoun
Det är vattenhundarna. I synnerhet lagotto skulle nog kunna passa. Frågan är bara om den är tillräckligt arbetsvillig för dig.
Tänkte en newfoundland kanske?
Är ju en hel del pälsvård och jag har ingen aning om din bror reagerar på den men rasen är helgo!
~mikkan
Om man bortser från din önskan till en lite större hund så vill jag tipsa om bedlington terrier. Den är intelligent, lättlärd, full av fart utomhus och är en lugn och go soffmysare inomhus.
Allergivänlig, men kräver regelbunden pälsvård.
De tre individerna jag brukar umgås med har alla varit glada i vatten 
Länken nedan är till Bedlington terrierns officiella rasklubb där du kan läsa lite mer och titta på bilder. Föreslår också innan köp, oavsett ras, att ni åker och hälsar på eller om ni har möjlighet att låna hem en hund av den rasen för att testa och se om din bror tål pälsen eller inte.
Lycka till!
//Sara
Bilden är tagen på Stockholms mässan 2012 på bedlington terrierns rasklubb monter
Tack för tipsen! Fastnade lite för Spansk vatten hund och Barbet..
Snabbläste bara lite om dem och de verkade trevliga.
Tar gärna emot fler förslag.
Mellan eller storpudel. Passar in på allt på listan ju :) Hur mycket pälsvård beror ju på frisyr.. men den ska ju klippas och borstas och tas om hand även om man har den rätt korthårig. Roliga hundar! Inte så insatt i sjukdomar hos pudlar men kolla med rasklubben, uppfödare och läs igenom RAS för Pudel så får du nog en bild av hur det ser ut och vad man bör passa sig för :)
Portugisisk vatttenhund!!
Usch nu gör jag det där igen, dvs rekommenderar min egen ras- Men den är ju helt fantstiskt ju!
Snäll, rolig, lättlärd, arbetsvillig, vattenälskande, lätt för att umgås med andra hundar, Allt man kan vilja ha… Absolut ingen soffpotatis. Lagom stor - runt 50 cm, perfekt belöningshöjd .-)
Min tjej är 11 månader nu och bör vara i sin allra värsta päls period just nu (byter från valppäls…) och visst… hon kräver en hel del pälsvård, men vad gör det? Det är mysigt att borsta hund och pilla tovor i soffan! Inte alls så förfärligt jobbigt som jag ställt in mig på. Borstar just nu i princip varje dag för tovorna kommer visst från ingenstans och jag vill att hon ska vara tovfri. Men det är överkomligt och förhoppningsvis blir det bättre om några månader. Hon badas ungefär var tredje vecka och om hon själv fick välja blev det oftare än så . Hon gillar att bli pysslad med och just pysslande ger en otrolig närhet med voffs.
Portisarna är på det hela taget frisk och sund ras. HD och PRA ska kollas, men det gäller ju många raser.
Portugiska vattenhundar tycker jag är jätte fina med, men känns bara lite fult när man ska ställa dem och man ska raka dem.. ;)
Man vänjer sig och tänk- det är faktiskt en bruksklippning som har ett syfte. Klippningen fixar man lätt själv BTW - Jag skaffade en klippmaksin direkt. Så länge jag ställer ut kommer jag att Portisklippa, förstås och som det känns nu kommer jag nog att forsätta med det. Jag har börjat älska nyrakade Portisrumpor 

Inte new foundlandshund. Dem är inte så arbetsvilliga direkt.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Flatcoated Retriever. Den kräver inte sådär jätte mycket pälsvprd men lite borstning och trimning då och då får man räkna med.
Låter ju som en Lagotto! (Ev. Barbet, Perro och Portugis också beroende på vilka egenskaper som prioriteras)
Lagotton är en riktig allroundhund, älskar att arbeta men tackar inte nej till mys och någon vilodag ibland heller. Social och väldigt människokär, går bra ihop med både andra hundar och barn.
Pälsvård är det ju ifall man inte väljer att hålla hunden nedklippt, men lätt att lära sig klippa själv också. Klipper min ofta och då behöver jag inte hålla på med någon övrig pälsvård.
Finns åkommor inom rasen men Lagotton är inte direkt någon väldigt sjukdomsdrabbad ras. Viktigt att kolla upp HD och ögon, kan förekomma allergier men inte så jättevanligt, mentalitet skall man vara noggrann med, föräldradjuren skall helst ha gjort MH.
Pumi!! :)
#10 Beror väl helt på individen, de jag mött skiner upp som en sol när dom får "arbeta", speciellt i vatten
~mikkan
#14 Jo visst men är nog inte rätt ras om man tänker så. Men du har nog rätt ang individ. Jag har inte träffat något direkt arbetsvillig. Utom när det gäller vatten såklart. Det älskar iaf alla jag har träffat.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast