Hundar iFokus

Hundar

Etikett: off-topic
Läst 1446 ggr
aussie_z
0

Jag ströp nästan min hund..

Jag behöver skriva av mig efter dagens incident. Mår så fruktansvärt dåligt, och tårarna bara rinner.

Idag möttes vi av 2 rottisar som kom springandes mot min hund. Min hund är väldigt osäker mot andra hundar, och vi tränar för att få bort det. Hundarna kom mot henne, och lyssnade inte på sin ägare, varpå jag är tvungen att ta upp min hund i halsbandet så det inte sker någon skada.. Jag tänker mest på att få bort hundarna, och då hör jag hur ägaren säger att jag stryper min hund.. Vilket jag nästan höll på att göra.. Hon fick dåligt med luft och la sig ner i någon sekund.. Jag känner mig så himla dålig.. Jag har så dåligt samvete så det inte finns.

Sen hör jag hur ägaren till de andra hundarna går och säger till alla hon möter att jag ströp min hund..

Jag ville bara skriva av mig..

Xristina
10

Att du blir skyddande mot din hund, så att ingenting händer kan ingen klandra dig för! Incidenten är på inget sätt ditt fel, om den andra personen inte har sina hundar i koppel.

sasha_setter
4

Håller med #1! Du gjorde det i försvar och din hund blev ju inte skadad, så jag tycker att det var bra gjort av dig!;)

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Druiden
5

Jag skulle nog reagera likadant om två rottisar kom springandes mot mig.  
För man vet ju aldrig vad dem har kunnat göra eftersom att dem inte lyssnade på ägaren.

Medarbetare på Pokémon Ifokus

[josefineomar]
8

Tycker ju mer att det är ägaren med lösa hundar som borde skämmas..

[eeklund]
4

En olycklig händelse såklart. Men du agerade skyddande.. hade han haft sina hundar kopplade, speciellt med såna hundar som tydligen får utfall mot andra, hade inte detta hänt. OCH din hund mår trots allt bra, ingen större skada skedd liksom. Krama och pussa på henne så ska du se att även du mår bättre efter ett tag :). Ingenting kan jämföras med kärleken till/från sin hund!

viktoria91
5

Du gjorde inte fel! Klart du ville få bort din hund och mota bort dem andra. Hon som inte hade koll på sina hundar gjorde helt fel i att ha dem lösa! Usch för folk med lösa hundar utan koll!

linda88
4

Tycker inte du behöver må dåligt. Du agerade i stundens hetta och då vet man inte alltid vad man pysslar med. Händer detta igen försök att få din hund bakom dig, gör dig stor och försök skrämma bort hundarna.

Raffattack
0

misstag gör alla, inget som ska behöva förfölja dig, men dra nytta av av de istället att du kanske inte ska göra så nästa gång, var de andra hundarna aggressiva eller var de rädd att din hund skulle göra något mot dom?

för om de inte var din hund som var elak, eller hur man säger så gör du de inte bättre att skydda den på de sättet, den kommer bara bli ännu mer rädd för andra hundar om du visar att du är rädd och försöka ta bort hennes/honoms sätt att skydda sig! din hund måste känns sig väldigt rädd som har två hundar som springer för att hälsa och den sitter fast i ett koppel på samma gång och har inte ens chans att bemöta hundarna själv. de bästa du ska göra i en sån sitiuation är att du själv möter hundarna och säger till dom att inte gå nära dig och låta din hund få bestämma själv om den vill gå bakom eller möta dom, och att du uppmuntrar din hund att de inte är farligt genom att själv vara bestämd. egentligen ska du inte bry dig om din hund. var ledaren och möt hundarna som kommer genom att du är den som ska hälsas på först eftersom du är ledaren!

Har själv varit med om att jag har varit parten där min hund sprang fram till en annans hund som också trodligen var som din, fast vi var ju mitt i en skog på våra ägor, så hade rättigheterna. den gjorde precis som du, min hund tog all sin chans han fick och nosa i rumpan bara för den som gick med hunden höll för sitt liv för att intee hunden skulle kunna hälsa, alltså fick hunden panik och bet tag i mig istället i armen, inge hårt förstås, men i hennes situation så skulle hon bara låtit släppa på hunden så hade den sagt till min, som endast är 9 månader och han hade visat den hunden så mycket mer respekt, men ägaren tog bort den andra hundens värdighet genom att hålla fast den!

oftast så är ju inte hundarna elaka eller agressiva när dom får gå lösa! Sen finns de ju förstås idioter, men de brukar man ju märka när hundarna kommer om dom är ute efter bråk eller om dom bara är nyfikna:)

[postmortum91]
4

Usch jag förstår att du känner dig ledsen, jag hade också blivit helt förkrossad om jag hade råkat gjort så mot min hund. Men nu gick det ju bra, och du ville ju bara skydda din hund. Skäm bort vovven med något gott så mår hon säkert toppen sen :)

aussie_z
2

Jag har bara väldigt svårt att släppa det hela. Hon är min bästavän, och jag vill henne inget ont. Jag är rädd att jag förstört bandet mellan oss. Vi har ett starkt band, och under promenaden när jag var så jäkla ledsen så lämna hon aldrig min sida, trots att hon gick lös, annars brukar hon alltid gå några meter framför mig.

Jag vet att om jag bara gick vidare, och inte stannade upp så skulle aldrig detta hänt, men nu har det hänt.. hur går man vidare? Jag är en väldigt känslig person, och när jag sedan nu kommer få ett rykte efter mig antagligen, så blir allt så mycket värre.

När jag ber ägaren ta bort sin hund så får jag en fråga ''vadå, gillar inte din hund andra hundar?'' - Nej det gör hon faktiskt inte, och det är på grund av alla dessa hundar som springer fram till henne, och efter att hon blivit biten ett antal gånger.

Jag blir så less på mig själv, och på andra. Vi håller på att träna bort hennes osäkerhet, men det blir ju bakslag varje gång en hund springer fram till henne..

Blä, jag önska att jag kunde släppa detta och bara gå vidare.

viktoria91
4

#10 Man ställer inte en motfråga när man ber någon att ta sin hund! Det finns många anledningar att man inte vill att lösa hundar springer fram till en, har mött flera när jag ridit och ber alltid ägaren koppla sin hund då min ponny har gått till anfall mot hundar som kommer inom räckhåll.

[eeklund]
0

#10 Bearbeta det om du behöver det :). Jag vart ju bara ledsen av att ha råkat trampat Molly på tassarna ibland. Man vill ju inte göra illa dom alls! Ibland händer olyckor, så enkelt är det. Va ledsen om du behöver det, det är viktigt att bearbeta allt i sin takt och inte stressa fram nåt! Gosa med din hund så hon vet att du finns där för henne, att du fortfarande tycker om henne trots olyckan :).

LinaLj
0

#10: Jag vet att det känns hemskt när man råkar göra något som drabbar ens djur. Men ofta så är det så att hunden inte alls mår lika dåligt över det som vi människor gör. Så länge det inte händer ofta eller regelbundet så brukar hunda ha inställningen "en gång är ingen gång" och fortsätta som om ingenting har hänt.

Ofta så är det vi människor som förstärker en händelse så att den blir traumatisk även för hunden. Så fort vi blir oroliga, gullar överdrivet med hunden osv så uppfattar den genast att "nu hände något stort".

Men visst känner man sig ledsen och orolig när något sådant händer. Och väldigt dålig reaktion från den andre hundägaren.

Portie
2

Tycker inte du ska känna dig skyldig alls. Hundägaren som lät sin hund springa runt lös ska däremot känna sig skyldig.. Hon borde även känna sig skyldig som sprider rykte om dig när du bara skyddade din hund. Så grymt dålig stil av henne.

Tror absolut inte at din hund tog skada av det.

Fokusera på träningen med din hund och skit i vad andra säger, du vet ju vad som är sant.

Mischa
4

Vilken respektlös och oförstående hundägare du mötte.

Självfallet blev du rädd och agerade därefter, det sista du behöver är att få höra en klagosång från någon som borde bett dig tusen gånger om ursäkt istället.

≧◔◡◔≦

Ralktad
0

Detta är min tråd, fast med ett annat konto, kunde inte komma in på detta kontot innan.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Driva
0

Jag har varit med om en liknande grej. Vi var på båten med hundarna, som vi varit tusen gånger förut, och eftersom de har flytväst på sig så har de halsband. Min vuxna hunds flytväst sitter inte så bra (vi ska köpa en ny) så därför hadde jag kopplet i halsbandet. Så ska vi hemmåt och står vi relingen, när min hund plötsligt halkar. Det är kanske 2 meter ner till vattnet och jag håller i kopplet, vilket betyder att hon hänger i bara halsbandet. Hon hänger precis utan för min räckvid med händerna så alternativen var att antingen släppa henne och låta henne hamna mellan båten och kajen i novemeber! Eller dra upp henne, så jag drar snabbt upp henne.

Allt detta hände på ett par sekunder, men jag mår fortfarande dåligt av det. Hon verkade inte ha några problem direkt efteråt, inget hostande eller liknande, som tur var så har hon ett bretthalsband och jag höll hela tiden kopplet sträckt när hon halkade så det blev ingen knyck.

Det här hände nu för tre månader sedan och som sagt allt gick bra, men jag får ont i magen bara jag tänker på det. coh jag känner mig som världens sämsta matte.

Kan säga att hädan efter så de gånger hon har kopplet på sig vid bryggan eller på båten kommer det sitta i flytvästen!

Besök min blogg: http://bumpi.se