Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1556 ggr
[hästängeln-love]
0

rabiesvaccin? hjälp

Hej, jag har en fråga som jag önskar att någon kan svara på.

Om man köper en hund som har kommit från utlandet och den bara har  tagit första rabies vaccinet hos veterinären och sedan fick den komma till sverige, men då är frågan, ska man åka till veterinären och ta andra sprutan?

Är EU-passet giltigt om hunden bara tagit första rabies vaccinet, men den är chippad och vaccinerad?  Eller måste man få stämplat eller liknande?

veterinären hade skrivit i passet att det hunden nu är redo att åka till annat land?

snälla snälla svara någon, har letat runt på jordbruksverket men inte riktigt hittat de svar jag sökt, så oerhört tacksam för svar.

jollycox
0

Det beror på vilket rabiesvaccin hunden har fått. Olika vaccin har olika rekommendationer, med endel behövs en spruta och endel två sprutor. Efter sista sprutan måste det ha gått minst 21 dagar innan hunden får resa om den kommer från ett eu-land, kommer den från ett land som inte är med i eu så måste man ta antikroppsblodprov tidigast 30 dagar efter sista sprutan.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

LindaBlue
0

Vad är det för vaccin? Min hund har fått en gång innan hon kom hit, enligt vår veterinär här i Sverige när vi var på årlig hälsokoll så behöver man bara vaccinera om hunden om/ när man ska åka utomlands, eftersom det är såpass snabb effekt på vaccinet (tre veckor som #1 säger). http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19981218000021&DocTypeID=4&UserTypeID=1

[hästängeln-love]
0

Jo hunden kommer från EU-Land som är rabiesfritt.

Jag funderar på att åka till djurkliniken så får de kolla på hennes pass o se om de behövs vaccineras igen.

oskartoller
0

Finns olika rabiesvaccin, tar man 1spruta så håller den 1år, tar man 2 håller den i 3år.

LindaBlue
0

Fast om hunden inte ska åka utomlands är det onödigt att ta den, enligt min vet, räcker om de är vaccinerade när de kommer hit, och ska de ut och resa tar man det då. Jag hade också kollat det hos veterinären om jag var du, gjorde hälsocheck och bad dem kolla pass och sådant en vecka efter hon kommit hit. Det var iofs riktigt gjort därnere, men känns bra att ha ett utlåtande ändå.

*Nyfiken* Var kommer hon ifrån?

vallhund
1

# 4

Nej det är olika märken, den ena håller i ett år, den andra i tre.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[hästängeln-love]
0

#6: Vad heter märkena? märket på hennes vaccin hette canvac'r

vallhund
0

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

sarae
0

De två vanligaste vaccin som används i sverige är Nobivac Rabies som har en hållbarhet på 3 år samt Merials Rabisin som håller i ett år och 45 dagar.

De flesta vaccin som används inom europa har annars en hållbarhet på 1 år ca.

Men i slutändan är det alltid den giltighet som veterinären skrivit i passet som är det som gäller.