kliande hund, var börjar man?
Vår valp 5,5 månader gammal, kliar sig relativt ofta under armarna och magen. Fnattar sig även på benen. Fick först royal canin m kyckling, sen I choice med kyckling och nu hills lamm o ris. Kliandet har inte slutat. Hans mage fungerar bra, och veterinären har gett honom uteslutningsvis skabb-behandling. Han har inget utslag eller mer än några få rivmärken som han själv orsakade. Han är blandras med collie o golden bl.a.
Har någon av er varit med om detsamma? Hur går man bäst tillväga? Vad kan man testa med, typ smörja in huden med något, om vanlig allergimedicin skulle ha verkan, eller direkt till vet igen o betala för skrappov, blodprover, sövning och massa sådant?
Jag börjar tvivla att det är bara valpåldern, han verkar vara irriterad av kliandet, även om han inte gör det hela tiden.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Ja, jag har varit med om liknande.
Och det berodde på fodret. Hon är överkänslig mot lax.
Så jag skulle jämföra båda fodren han ätit och äter och se om du ser något samband.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
En av mina hundar är allergisk mot kvalster. När jag var till vet. för utredning så började vi med att ge ett speciellt foder, plus att hon inte skulle få nåt annat, inga tuggben, inget godis, ingenting. Då inget av detta hjälpte, togs prov som visade på kvalsterallergi. Jag har börjat hyposens. behandla henne

Tack för svaren. Vad är hyposens?
Det allra första man börjar med, är ju all kolla upp ev ohyra. Sommartid är ju det enkelt genom att våra fästingmedel även tar löss och loppor
Så använder man Frontline, Exspot eller Scalibor redan så kan man utesluta ohyra - om inte så är det nog klart läge att sätta på en dos.
Hjälper inte detta är det dax gå vidare i sina funderingar och ev allergi. Man kan alltid börja med att byta foder till ett så rent foder som möjligt med få ingredienser. Som torrfoder är James Wellbeloved t ex ett sådant foder där dom alltid har endast en proteinkälla i var sort - alternativt (enligt mig det bästa) gå över till färskfoder med få ingredienser. Samtidigt ta bort alla suspekta godisar och bara ge antingen torrfodret som belöningsgodis eller enbart torkat kött av samma typ som det man kan i fodret.
Blir det ingen bättring alls under några veckor så bör man söka hudspecialicerad veterinär och kolla upp luftburen allergi - vilket görs genom antingen pricktest eller blodprov.
Du skulle kunna prova att låta bli torrfoder helt (och även hundgodis då) och se om det hjälper innan du besöker veterinären igen. Om du vill göra det enkelt för dig provar du färskfoder, t.ex. VoH. Vill du ge föda som är mer stimulerande för hunden och bättre för tänderna kan du prova att barfa.
Det verkar vara så himla vanligt att torrfoder orsakar problem hos hundar - allergier, övervikt, dåliga tänder, ändå envisas både hundägare och veterinären med att ge hundar torrfoder. Om man tänker efter, hur naturligt är det att äta samma hårda, behandlade foderkulor dag ut och dag in?
Just vad gäller färskfoder så är ju Vom och Hundemat med enbart kyckling ett kanonalternativ, för då vet man att hunden endast får i sig produkter från kyckling och man kan då utgå från det om hunden visar sig fungera bra på det.
Alltså blir hunden klådfri på det, så kan man senare lägga till en liten produkt i taget och vänta på ev reaktion.
Jag är väldigt för färskfoder, för det ger så otroligt mycket för välbefinnandet hos hundar - och att det är mer naturligt med färska animaliska råvaror
#3 hyposensibilisering innebär att det man injicerar en liten mängd genom spruta, av det hunden är allergisk mot. Det framställs individuellt.
#7 hej.
en bakant till mig har en blandras med kvalster-allergi och han har knappt hår på kroppen och stort sår på halsen. Han får sprutor.
Men dom behöver lite hjälp med hunden vad man kan göra i hemmet för att han ska må bättre. ?
#8 Kontakta vet. i första hand och be om råd ifall det är så illa att han knappt har hår på kroppen, och ett stort sår på halsen.
Lite lika med min hund med jag vet inte bad man ska göra men ialafall är det ingen fara nu har hon börjat klia sig mycket mindre
# 8
Man ger hunden BARF/färskfoder, man allergisanerar hemmet, damsuger o våttorkar ofta. En hund i det skicket hade jag nog låtit somna in.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#11 jag har sagt åt dom att börja med BARF, men dom vägrar av någon anledning.
Dom lyssnar inte på mig, dom tror han ska få vara med i minst 5år till. Han blir bara värre o värre, men dom säger att deras veterinär säger att han mår bra om han får sina sprutor och kortison, men ärligt hur kul är det att vara 1år unghund och ha kropp som en 13årig hund och kissar på sig hela tiden av allt kortison. :S
Några bra råd?
(en nära bekant som jag pratat med om detta i ca 6mån )
#12 Det låter ju konstigt om vet säger att hunden mår bra..? Vilket han uppenbart inte verkar göra. Prova att föreslå att dom ska ta honom till en annan vet för en "second opinion". Då kanske den vetten kan förklara för ägaren hur hunden faktiskt mår, om det nu är så att det är så illa.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Idag fick vi ett råd att frysa ner hans bädd, överkast mm där han sover o ligger. Sen när vi lägger fram det, ser vi direkt om han kliar lika mycket, och då kan man ana kvalsterallergi. Om vi nu har så mycket kvalster vet jag inte, jag brukar lägga ut lakan o täcke på balkongen så fort solen skiner. Och så fortsätter vi med lamm o ris tills vidare. Det sägs att hundar har mycket oftare allergi mot gräs och kvalster, jämfört med foder, ändå det man testar först. Så nu ska vi testa kvalstren, om vi nu får igång frysboxen i källaren ;-)
#13 ska ge dom det rådet. Tycker också det lät konstigt att en veterinär säger att han mår bra. Visst han är rå glad, pigg, aptit. Men han plågas även av enorm enrom klåda.
#8 Fint att du ber om hjälp. Jag kan ge lite tips om detta. Har dom testat hunden, så det inte är Sebakös Adenit? Det är en kronisk talgskörtelsjukdom då dom får håravfall och stora kala fläckar. Min svägerskas hund har det och den ser riktigt maläten ut. Googla på det.
* Dammsug hela lägenheten varje dag.
* Lägg in hundens bädd i frysen på morgonen och låt den ligga där tills kvällen. (då dör kvalstren)
* Ta bort mattor då dom samlar damm.
* Rengör hundens bädd, korg varje dag.
Hoppas detta kan hjälpa lite grann i alla fall.
Lycka till
Hoppsan, ser att man redan tagit upp detta med att frysa ner hundprylarna.
Men jag kan lova att det är effektivt. Det kan man göra med sina egen kudde också. Jisses vad fräsch den blir
För kvalsterallergiska hundar finns tre saker som är viktigast och det är att dammsuga ofta, tvätta hundens fäll ofta i 60 grader och att bada hunden ofta för att få bort kvalstren från huden/pälsen.
Har precis varit med vår 9v valp till veterinär idag pga klåda som gör att han inte kan sova. Stackarn var helt slut pga av 3 nätter av dålig sömn då han bara kliade sig. Veterinären kom fram till att han reagerar på Frontline Vet, fästingmedlet som han fått dagen innan kliandet började. Så han fick en kortisonspruta för att lindra klådan och så har vi fått rådet att schampoonera hunden varje dag i 3-4 dagar för att få bort det mesta av medlet. Finns det inte en risk att man irriterar huden ännu mer av allt tvättande?
12 stackars hund, jag hade någ anmält om de inte gör något åt detta hunden lider, tycker deras vetrinär bör tala om sanningen eftersom de verkar ine vilja inse faktum är så illa med deras hund. Sorry OT men kunde inte låta bli ;)
TS jag tycker du fått flera bra svar :)
#19 Jag brukar inte använda Frontline på våra hundar. Men vid 9 veckor… är det inte lite tidigt? Äsch, Huvudsaken är att du fått reda på anledningen till klådan och kan få ordning på det.
Beror nog på vad du använder för champo. Är det Vetriderm? Det är nog ingen fara om du bara ska använda det i några dagar.
Hoppas det går bra med din lilla valp nu och ni båda får sova ut ordentligt 
För att helt kunna göra en foderallergiutredning måste man ge hunden foder som är hydrolycerat alt koka egen hundmat på råvaror som hunden ALDRIG fått i sig tidigare. Hunden ska äta detta i minst 8-10 veckor strikt, ingenting annat. Först då kan man se om det är en foderallergi. Lamm och risfoder fungerar EJ om hunden någon gång fått i sig Lamm eller ris. Ja hundar kan vara allergiska mot ris. Om du och din vet inte pratat om detta, så ta upp det. Hydrolycerat foder är behandlat på ett sätt som gör att kroppen inte kan reagera allergiskt på råvarorna eftersom proteinet är sönderslaget i så små partiklar, det är därför det kostar en slant.
Med sunt förnuft kommer man långt!

Tack Hultan, men man varnar för att ge valpar detta foder, rekommenderas bara för fullvuxna hundar. Till dess prövar vi med det vi får testa. Dvs Frysen nästa ;-)
#23 - låter som ett bra beslut
#23 Håller tummarna att det fungerar
Lycka till
Specifics variant Cdd-hy kan även valpar äta.
Med sunt förnuft kommer man långt!

Tack så mycket, ska fråga efter :-)
#21 Jag läste noga på bipacksedeln och där stod det att det skulle fungera från 8 v utan problem. Men såhär i efterhand så tänker jag att man då använder samma dos på en 10kg hund som på min lillkille på 850g. Det måste ju bli så sjukt mycket mer koncentrerat på honom, inte konstigt att det kliade då! Men nu är han återställd igen och sover gott på nätterna :)
#28 Jösses vilken liten sötnos. Jo, jag förstår verkligen det du säger. Dom kanske skulle ändra lite i bipacksedeln så inte fler drabbas. Skriv till apoteket och föreslå, vetja
hur har det gått ts?

Vi har stampat i samma tills nu. Han fyller ett år idag, och vi ska in till djuraffären och köper allergifodret från hills nu, samt selen-haltigt schampoo. Bada hunden med schampoo en gång i veckan och inte få annat alls än sin allergimat. Måste städa och tvätta hans bäddar täcken mattor mm oftare, fast det är svårt för han ligger lite varstans. Det ska vi köra 2 månader, och då får man se om det blir skillnad. Just nu fäller han extra mycket hår på köpet, som tydligen inte är helt ovanligt, men för säkerhets skull fick han spot-on i nacken. Jag har också hittat ett litet sår (kan komma från kattklo) där håret började växa inåt. Annars har jättefin päls, tjock och allting vara frid och fröjd om han inte kliade sig, och fällde så mycket. Vi kastrerade honom för två månader sen, kan håravfallet härstamma från hormonförändringarna kanske, vet ej.

Jag lägger in ett foto på hunden också så ni ser att det är inget övrigt fel på honom utseendemässigt, syns inte att han tappar päls, lika tjock o blank päls o välmående hud, inga förändringar på det sättet.
Har ni utrett vad hunden verkligen är allergisk emot ? om inte kanske det är dags att göra det ? Visst det kostar pengar men det får man räkna med om man har djur och då får man också svart på vitt vad hunden är allergisk emot och kan behandla mot det.
31 Jag har pratat med flera som kastrerat sina hanar o en sa att hunden tappa mer hår, inte ovanligt att de får mycket mer päls heller så blir inte förvånad om han får tjockare päls :) Ang kliandet har det blivit bättre? Uteslutningsmetoden kan vara något om det är foderallergi han har, det tar tid att utreda allergier o ibland kommer de tyvärr inte fram till något alls. Vad som jag ser är vanligaste hundar reagerar på (tycker jag) är sädelslag även majs och kvalster, tänk på vilket tvättmedel samt själmedel som andvänds. Bada hunden vad jag vet finns det något havreschampo som är antikli o funkar bra för känsliga hundar, svärmor köpte detta på apoteket till sin hund. Jätte fin är han verkligen 

ENligt samtal med veterinären, skulle vi vänta tills han var ett år, delvis för att först testa allergifodret för att utesluta det, som man då ej ska använda föra valpen fyllt ett år. Valpar kliar sig alltid mer än vuxna hundar också, så vi skulle avvakta. Och idag fyllde han ett år, så nu ska vi köra med allergifodret två månader, och om det inte hjälper, då blir det dyrt blodprov/skrapprov, så de testar. Nu är det ju så att han aldrig har rivit sig sårig eller fått skada av kliandet mer än att vi själva inte är så roade av det, förmodligen inte han heller. Jag filar hans klor och han har aldrig fått rivsår eller sånt. Kastreringen var också en sak som vi hade gjort pga om han kliar sig av hormonell orsak. Nu har vi uteslutit en del, och fortsättning följer. Jag läste att schampo med selen är att föredra, men tack för tipset på havreschampo.
Han kliar sig mest på mungipan, hakan, armhålorna, men nafsar även på sina små ben. Inte tassarna. Han rullar i snön mycket så jag antar att ryggen kliar också, bara där kommer han inte åt på annat sätt. Han stryker tassen över nosen också, det tillkom nyligen.
Vad jag tänkte att han måste ha väldigt mycket pälstillväxt, delvis att han har lika tät päls nu trots att han tappar så mycket, och delvis är att när t.ex. katten river honom, då växer håret där som en knippe i en borste. Han kanske skulle rentav föredra ett mindre bra foder? Med mindre vitaminer mineraler vad vet jag så att pälsen växer mindre? Rätt så mycket tankar flyger genom hjärnan emellanåt :)
Istället för allergifoder, dvs ännu ett torrfoder, så skulle jag testa att utforma en egen kost för hunden. Då kan man välja ett djurslag, t.ex. bara nöt eller fläsk och utfodra med bara det en tid. Sedan kan man successivt lägga till andra djurslag för att se vad hunden tål.
Jag hoppas att ni hittar vad det är för fel med hunden. Jag förstår inte varför veterinären sa att ni skulle vänta ända tills hunden blev ett helt år gammal. Det är ju bara synd om hunden att vänta. Det måste ju vara otroligt stressande när det kliar hela tiden.

Jag skulle skippa allt vad dyra veterinärfodfer och allergifoder heter, om det är torrfoder med spannmål. Köp Vom & Hundemat 100% kyckling. Ge endast detta i 30 dagar, och se vad som händer. Ge alltså inte en smula av något annat som godis ens, om det inte är bara 100% ren kyckling.
Väldigt många hundar med klådor, magbesvär od, som tom är utdömda av veterinär, blir helt friska om de ger färskfoder, ett bra, utan spannmål, istället.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jag tror nog inte jag vill byta till t.ex. vom o hundemat 100 % kyckling, tänk om han är allergisk mot just kyckling? Han får nu kortison, fäller fortfarande jättemycket päls, det kan iofs vara på grund av att valppäls åker bort, att han behandlats med frontline, eller att han blivit kastrerad. Men också av allergi. Så efter 10 dagar då han slutar med kortisonet, ska vi på allergitest. SEN när vi vet vad han är allergisk mot, kan vi ändra foder eller behandla honom.
Jag bytte från torrfoder till färskfoder för ca två månader sedan, och döm om min förvåning, Mollys klåda och röda skinn är ett minne blott. Jag använder Ingen kortison, varken tabletter eller spray. Behöver inte bada henne i medicinskt schampo längre. Bytte bara till färskfoder.
38 Läste om kvalsterallergi där just färskfoder var räddaren mot livslångt medicinering av kortison. http://blandrashundar.ifokus.se/discussions/50eda6d2d3b4fd366b000906-farskfoder-mot-allergi?discussions-1
Jag tycker det låter bra att ni ska kolla vad det är han inte tål, men fundera sen iaf på färskfoder det har hjälpt många hundar med olika problem o allergier :)

jovisst ska vi testa allt vi tycker det är värt att testa, men vill höra först vad han är allergisk mot för att inte förvärra saken. Tusen tack för tipset om färskfoder, önskar bara att det inte luktade så illa.
#41 Fodax luktar inte det minsta :)
Glöm inte att en hund måste vara fri från kortison i minst 30 dagar innan allergiprover kan tas.

och tack då, det har jag ju inte räknat med. Jag köpte Nordic innan, men den luktade bedrövligt, som osköljda tarmar.
Ett inlägg väl värt att läsa!
#45 Vilken bra blogg! Tack för länken!
44 haha ja det lutar rätt mycket, jag ger voh o det är luktfri mer eller mindre :D hundarna dok väljer helst nordic kanske för det luktar komage 

#42 Ha ha, jag tyckte fodax luktade apa. Fast då hade vi den med fisk. Nu har vi V&H nr 25 med lax, och det lukatr inte mer än köttfärs.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Har du provat att ge Kingsmoor torrfoder? Kingsmoor pure havsfisk är spannmålsfritt o innehåller inte kyckling (om du är rädd för att det är det han är allergisk mot).

Den innehåller alldeles för många saker tycker jag, jag antar att det är som människor, om man är allergisk mot en sak, är det mycket troligt att man är allergisk mot flera saker. Den maten innehåller:
Fisk, ärtor, bondbönor, potatis, rapsolja, sockerbetor, ägg, linfrön, mineralämnen, foderjäst, cikoriarot, morötter, krill, grönläppad mussla, alger, nypon, äpple, snärjmåra, blåbär, rabarber, björkbark, lucern, nässla, maskrosblomma och -rot, kamomill, hagtorn, enbär, valnöt och anis
Jag reagerade på ägg, rabarber, björkbark, valnöt o anis mest. Då lutar det hellre mot färskfoder.