Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundsport-och-aktiviteter
Läst 1215 ggr
[Murvel]
0

Bästa hundkurserna ni gått?

Vilken, eller vilka, hundkurser var de bästa ni har gått på? Vad gjorde kursen så bra?

Misarn
2

Vi gick allmännlydnad på våran lokala Brukshundsklubb och det som gjorde kursen så bra var kursledarna och att dom individualiserade kursen efter varje hund och individ vilket jag tyckte var jättebra. Alla fick träna efter sin egen förmåga och dom favoriserade inte någon hund bara för att det var en "bruksras". Vi hade allt ifrån Shih tzu, Chihuahua, Pudel, Golden retriever, Border collie, Plotthund till Leonberger så vi var en salig blandning av både hundar och mattar/hussar :-) Tycker verkligen vi utvecklades under kursen och med tanke på mitt jobb så var vi beroende av att kursdagarna inte skedde enbart på en Tisdag utan att vi kunde flexa. Ska vi gå någon kurs så kommer det bli på Brukshundsklubben utan tvekan! :-)

Sackum
2

Valpkursen jag gick hos en privat instruktör. Xavi är min första hund och jag hade läst mängder med hundböcker men hade ingen praktiskt kunskap. Jag visste inte heller vad IMMI var då, men det var en jäkla tur att den instruktören jag valde p.g.a. att hon bodde nära mig jobbade inom IMMI och hade väldigt sunda åsikter som jag tidigt i mitt hundägarskap fick lära mig. :) Alla typer av stryphalsband är t.ex. strängt förbjudna på hennes kurser, och vi fick många tips på roliga tricks, aktiviteter och om hunduppfostran, allt på ett positivt sätt för hunden. Jag är som sagt så väldigt tacksam att hon och ingen läskig konservativ typ blev min första riktiga kontakt med hundvärlden.

Vizzla
0

Vardagslydnad 1 och rallylydnad och viltspår.

Vardagslydnaden var för min skull, Alf är min första hund och jag behövde lära mig massor. Kursen var bra därför att den anpassades till den hund man hade, vi fick träna på att stärka hundens självförtroende, träna olika inkallningsmetoder (där jaktinkallning funkar bäst på våran hund vilket är bra att veta), och allt skedde med positiva inlärningsmetoder!

Rallylydnaden var rolig! och den har hjälpt till i vardagssituationer! skulle d finnas en träningsgrupp så skulle vi gärna gå med där och fortsätta. Försöker lite smått hemma men d blir inte riktigt samma sak.

Viltspår gillade nog hunden bäst! Han blev champion på 4 spår! :-) Han har en otrolig näsa som vi ska fortsätta att aktivera. Vi hoppas kunna gå en specialsökkurs i framtiden!

Bästa med kurs är att träna hund med andra, då blir det naturliga störningsmoment och det utmanar!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

UlrikaVonE
0

Jag har tidigare gått med hundar bara på brukshundsklubben valp och fortsättningskurser och tyckt att de varit bra. Men nu har vi gått från retriverhundar till en Ridgeback och brukshundsklubben hade inga kurser så vi vände oss till hundens hus. Och attans vad de är bra, det är dubbla pengen men uppriktigt sagt så tycker jag att det är en enorm skillnad i vad man får ut av kursen. Jag kommer definitivt att fortsätta gå kurserna där. Det är hundens hus i sundsvall vi gått hos, men deras arbetsmetod bör vara samma överallt.

Arcadia
0

Intensivkursen i rallylydnad i somras. Min valp var bara fem månader och en del skeptiker tyckte det var alldeles för tidigt. Underbar privattränare, positiv, kunnig och uppmuntrande. Tog sig tid för varje ekipage. Öppen för att inlärning kan ske på lite olika sätt, anpassat efter hunden - jag har svårt för allt för rabiata tränare som fram håller "sin" metod som den enda rätta.

Det jag lärde mig där har jag med mig i vardagen vid varje promenad. Går nu fortsättningskurs och det verkar lovande det med. Brukshundskursen var så där… troligen på att vi kommit lite längre än ävriga + att instruktören även om hon var en snäll människa var väldigt fast i det gamla. Jag körde lite mitt eget race och tränade mest brevid övriga. Jag använder t.ex. klicker vilket hon var rätt skeptisk till… På avslutningen var vi bäst på allt utom att min hund inte accepterar andra förare än mig (dvs att någon annan för henne när jag står brevid med en annan hund - Min vovve vägrade att lämna mig med okänd människa i kopplet - och vet ni? Det tycker jag är bra (så länge dagmamma och resten av familjen kan hantera henne Flört)

[RMSLiners]
0

Hmm, jag har inte gått på så många kurser på brukshundsklubbar då jag tränar mina hundar på egen hand. Men någon har väll hänt för nöjes skull samt andra mer utomstående.

Lydnadskurs har jag gått en gång många år sedan hos en brukshundsklubb, bästa med den var nog att instruktören var riktigt duktig på att förklara saker och dessutom hjälpsam.

Sen har jag gått på någon agility introduktions kurs hos en brukshundsklubb som var till för att locka fler till grenen. Gick dit för att bara testa. Bästa med den var att det var kul, annars inget märkvärdigt alls. 

Sen har vi draget, där har det varit allt från "kurser" hos slädhundsförare till föreläsningar mm. Bästa med det är väll att det är kul och just det jag håller på med så för mig också väldigt lärorikt. Skulle gått på en kurs/föreläsning förra året om draghundstävlingar mm innan vi skulle tävla men det blev inställt från vår sida då annat kom ivägen.

iita
0

Går kurser istort sätt hela tiden och gått måånga bra. Mest intressanta kursen är nog läsa hund, handlar om att tyda hundens språk och signaler i olika situationer. Annars tycker jag spår kurser är dom roligaste att gå, men alla kurser är alltid lika bra. Går endast för hundreda. duktiga instruktörer som anpassar efter varje individ på kurserna och alltid ser till att man får den hjälp man behöver och vill ha.

CelsiusT
2

Får väl säga hundpsykologiutbildningen. Så himla gott gänga, många Aha-upplevelser och jag kom ut som helt ny människa.

Jag trodde att jag sedan innan tränade med positiva metoder (efter att ha gått kurser för IMMI-instruktörer och Canis-instruktörer), men på den utbildningen insåg jag verkligen hur mycket det gick att förbättra min träning. Det var på en helt ny nivå. Samtidigt som det var lite jobbigt för det gjorde att jag insåg hur otroligt svårt det kunde vara.

Medarbetare på westernridning.ifokus