Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1371 ggr
mopsen12
10

Jag har kommit till mitt förstånd...

och insett, att jag lärt mig ett helt nytt språk som hundägare… Skrattande

kå'ddå - kom då!

kåddåkåddåkåddå - komdåkomdåkomdå

braatjejjjjjjjennn - bra tjejen!

korvvv - definition av mig och min hund och vi är tillsammans i plural - korvar

våå göör du? - vad gör du?

nemennnkorven - nämen korven

hörrruu - -> vad håller du på med egentligen?

puggyluggydå - när min mops gjort något tokigt

mopsilopsi - (???)

jååå kooomdåå - ja kom då

Har ni lärt er eller hittat på nya ord?  **Flört
**

vallhund
0

Skrattande

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

joheck
0

Haha.

Inte så mycket ord för min del utan mest bara ljud ;)

[Zlarviig]
5

skavvigåuut? - Ska vi gå ut?

koddå! - Kom då!

fyyyyyy dig! - fy dig

hopp! (extremt hög ton) - Hopp, upp i sängen, stol etc

ärrugjaaad? Ja Mixa sågjaaad! - Är du glad? Ja, Mixa är så glad

hapudurudurprupudurrurr - När jag kittlar Mixa på magen..

Näääeeeeee - Om Mixa slår i huvudet i något (klantig hund)

Sååååja ingefaalitt! - Så ja, inget farligt (tex när jag ska klippa klorna)

Finns sååå mycket mer konstiga ord jag har börjat använda… Trodde aldrig att en hund skulle få en att glömma svenska språket… Tungan ute

brukshundar
3

"ja braaaaaa, nu får du booobis!" - Ja bra, nu får du godis!

"Komdåkomdåkomdåkomdå" - Med suuuperpipig och superglad röst!

"fyyyyy dig" - Fy dig

"Hörredudu!" - Med väääldigt mörk röst.

"vajödunudå?" - Vad gör du nu då? (Med bebissröst)

"Nu är det mums-mums" - Nu är det matdags

Och säkerligen tusen till olika ord ;)

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

linda88
0

Har inga såna ord däremot så pratar jag gärna med hundarna fast mest med mig själv när vi är ute och de kan bli alla möjliga konstiga påhittade ord. Här om dagen så stannade hundarna och nosade så himmla länge på en fläck o när vi skulle gå vidare säger ja helt normalt  - kom nu snorstudsar så går vi. Förbi gick en äldre dam som tittade mycket konstigt ^^

Snorstudsar de är väll ett helt normalt ord som många använder dagligen ;)

Sackum
2

Jaa doooodis! :D :D :D - Nu ska du få belöning.

Nah-nah-nah-nah-nah - Bra, fortsätt så (mest i slalom och när vi gosbusar, haha)

Tåm tåm! - Nu går vi.

Sabbe uuuuuuuuuut! :D :D :D - Xavi, nu ska vi gå ut.

Höppeliflapp! - Hoppa upp i sängen.

Bland annat. Så ultrafånig man blir när man är glad. <3

[RMSLiners]
0

E du gladis- är du glad Vaaavaaadeee - Vad var det där Ååå uuuut - ska vi gå ut Fansen gå- svansen går E du röttis- är du trött Va e dodisen - vart är godisen Ha dodis - vill du ha godis Ramis - kram Ja många konstiga ord blir det. ;)

[Zorita]
0

Jag pratar nog som vanligt men på svenska, vilket blir lite speciellt eftersom sambon är engelsk Flört Hundarna kan bättre svenska liksom. Dock brukar det kunna bli kul när man har fått upp hundarna på en plätt gräs och kör pepp-talk: Come on, go poopie. Poooooopie. Poop. Poop. Peeee. Come on, at least gimme a peeeeee.

[Empisen]
0

Hahaha, väldigt kul att läsa… Känner igen mig lite faktiskt.

"Ahwputtinuttidåå" och "vill ni ha matimati" är något jag säger ofta, finns säkert andra påhittade ord jag använder mig utav också, tänker inte på det bara Tungan ute

IngaTrnqvist
2

Kadu godi? - Ska/vill du ha godis?

Edu toki? Adu Busi? - Är du tokig? Är du busig? (när vi busar/eller när jag peppar honom)

Äddä? - Vad är det?

Kavi gå uttågå? - Ska vi gå ut och gå?

Ajööduu Baanii..? - Vad göör du Brownie?

:D :D

Karmatarerskanise
0

Hahahaha Skrattande

[Timantis]
1

"ska vi gå ut " po plika sätt skulle jag aldrig behöva använda. Mina är vid dörren innan jag är det. Behöver bara tänka ut så är dom vid dörren. Telepati.

Sen funderar jag lite på hur mycket nu hunden lyssnar på alla läten vi har öfr oss. Troli´gen inget.

öpp öpp öpp sa jag just nu själv till en av mina. Vilket var ett nej kommando då den åt på min mysfilt i sängen.

Ruzicka
3

#8 Åh vad jag känner igen mig där! Min sambo är också engelsktalande, så jag kommer ofta på mig själv med att stå och säga exakt det du skrev till Nelson även när sambon inte är i närheten.

"Peepeepoopoo" betyder "gå ut och kissa och bajsa", eller om det är ett frågetecken efter kan det betyda "snälla, kan du inte kissa eller bajsa lite?"

"Härréja!" är hundspråk för "här är jag", och betyder i princip "kom här, sätt dig ner framför mig och titta på mig".

Sedan är det mest grejor jag märker på sambon, som inte kan svenska. Han härmar vad jag säger. Och det blir lite tokigt ibland. Men bara för att jag säger det tokigt från början.. Tungan ute

"Dussåfiiiiints" betyder alltså "du är så fin".

"Duttipåååkee!" är "duktig pojke".

.. och så har han fått in mitt stockholmska "braaaa!" som folk alltid påpekar, jag som bott i Skåne i hela mitt liv.

Nej, ni.. det här med hundägande kan inte vara bra för vår svenska grammatik. >.<

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

[Zorita]
1

#13 Hahaha ja min sambo har lärt sig konstiga ord på svenska från hundarna.

Segooo - Varsegod!

Suharrra - Snurra

Dookig - Duktig

Sen är han superduktig på just Nej och Bra på svenska, lustigt nog Tungan ute Men det är väl bra att han lär sig hehe.

pavor-nocturnus
1

"miiiii tånnnn" <- när Milton tigger käk, då lägger han sig ner

"sssss" <- sitt

"ska bubbe mat" <- med sista t som tsch. vankas käk.

LinaK
3

Haha vilken tråd alltså Skrattande Som ett helt nytt språk ju, vi får nog göra en ordbok för hundägare.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

mopsen12
0

Sjukt kul att läsa allas finurliga ord! Skrattande

Det var från att jag såg en film när jag höll på med Sasha jag faktiskt insåg hur galet det egentligen lät… haha!

[Zlarviig]
5

Hmm glömde visst några viktiga ord, kom på mig själv med att säga dom idag och jag brukar faktiskt säga dom ganska ofta..

När jag myser med Mixa brykar jag ofta säga:

Miiixa, ja ääälska dig. Ja matte ääälska Mixa. Världens bästa vovve, det e Mixa. (Bebisröst)

Så brukar jag ge henne några pussar på hennes stickiga mustachmun och så fortsätter jag:

Jaa, världens bästa Mixa. Min Mixa, min vovve. Pusspusspusspusspuss! (Bebisröst)

Om någon hund skäller utanför huset och jag vet att Mixa kommer vilja svara så brukar jag säga:

Vade en vovve? Dumma vovve som fäller! Mixa inte fälla! Neee Mixa behöver inte svara. Duuuktig Mixa, inte fälla! (bebisröst)

Va ääääde? Va? Va vill Mixa göra? Varför Mixa gnälla? (Bebisröst)- Om Mixa ligger och gnäller, brukar oftast vara när hon vill gå ut eller lekaTungan ute

Det senaste och konstogaste är dock:

Mixa! Hajen kommer! Hajen!

Och så tar jag upp händerna i luften och böjer dem som klor och så gör jag låten från hajen:

DunDunDunDunDunDun! ARGH! 

Och så sätter jag klorna i henne och hon blir helt galen och springer runt och skuttar Tungan ute

[Forest]
1

Hahahah Skrattande 

Appaappappa-  hejda dig/stop med det du gör, sen brukar jag lägga till gå där i från. kanske hittegods som det var idag någon benbit hittades o den vill jag inte dom ska ta. Flört

ssssssssssssssidan - här betyder sidan drar ut på s för att de ska sammla in sig för gå sidan/fot vid möte,över väg osv

[tiffitott]
0

Haha, vilken rolig tråd!

Hiiiiiiiiiiiij gomman/göbben - Hej gumman/gubben 

Öppöppöppöpp! - Sluta med detdär 

Min lilla bejjbis - Min lilla bebis

Äru höngri? - Är du hungrig?

Höttbölle - Köttbulle

Villu a höttbölle? - Vill du ha en köttbulle?

Iiiidu min lilla gosönge? - Är du min lilla gosunge?

Mina små bejbisajj - Mina små bebisar

Abobobobo - Betyder ingenting egentligen, säger det bara när vi gosar xD

[Nalle-]
0

Heibebbiiiiiii - Hej bebis

Vagöduuuu? - Vad gör du?

Ädugosiiiiiii? - Är du gosig?

Skavigååfåvasängen? - Ska vi gå och sova i sängen?

Gopipiiii - Gå och kissa

Haha skrattar åt allas knasiga ord!

Swadika
0

Haha oh vad jag känner igen mig :D Använder många utav orden här :D

Framförallt byter jag ut R mot J, det blir bebisröst men några påhittade ord jag här är:

VajäjKaspis - Var är Kasper

Oppa oppa - Hoppa, när han ska hoppa upp i soffan eller sängen

Öpöpöpöp - Nej eller sluta med det där

Komsikiskiskis - Kom då

Ssssssssss - Det är ungefär, Var uppmärksam för snart kommer ett kommando, om vi tillexempel är ute och jag säger Sssss och sedan ett Stanna, Sitt eller kom

Äjubjusig - Är du busig?

Det är de jag kommer på nu xD

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Timantis]
0

Med tanke på hur långa meningar vi säger till våra hundar är det inte så konstigt att dom slutar lyssna efter andra stavelsen……

Men lite kul att läsa. Konstigt om dom förstår någoot över huvud taget!!!

LinaLj
0

Haiiiiiii- Sägs med nästan omänskligt hög ton. Betyder hej och används när Trixie självmant kommer till mig när hon är lös

Vajäjskrammel? - Var är skrammel? Skrammel är hennes tygskallra som är en favorit

Äjuenshithuuund? - Är du en skit hund? Så låter det när vi torkar tassarna efter promenaderna.

Ap - Sluta med det där

mopsen12
0

Roligt att så många använder appappapp och liknande! Har aldrig någonsin ens yttrat det!

Funderade på vad jag använder i stället, men kom på att ett normalt 'nej' eller Sashahhhhhnejjjjjjj är det jag hellre kör på Flört

Ixectrona
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, nästan varje mening öppnas med "Wikus". -.-

Han ser ju så kul ut när jag säger det - vickar på huvudet som en tok. Skrattande

"Wikus ut och gå?" "Wikus följa meeed?" "Wikus leka?" "Wikusutåkissa?" "Wikushälsapåkompis?"(När vi går till personalen som bor ett par minuter bort.) "Wikus hungrig?" "Wikus vill ha käk?" "Wikus stanna hemma?" (Han blir jätteglad då av någon anledning. Han måste ha missuppfattat något.)

För att inte säga att jag slänger ur mig "gris" och "grisen" hela tiden. Det var nog min syster som började med det, och kallade alla "gris" (bara som krydda i vokabulären) för ett par år sedan, och så har det smittat av sig på mig så jag kallar Wikus gris hela tiden. -.-

"Wikus griiiisen" (Helt slumpmässigt och utan anledning.) "Dum gris" "Ful gris" etcetera.

Sedan "Boop" har blivit ett riktigt irrationsord för honom. Jag var så elak att jag började göra såhär med honom - alltså att jag bara rör vid hans huvud en kort sekund, sedan flyger upp i luften och fjantar mig. XD Då blir han tokig och jag får straffa för mina synder. Oskyldig

#17 - Ja, filma er själva när ni umgås med hunden, och titta sedan på det. Det är så enormt pinsamt. Skäms

[Zlarviig]
0

#26 Han påminner väldigt mycket om Mixa i beteendet! Särskilt dem där huvudvridningarna Tungan ute Förutom att Mixa aldrig ylar.. Hon vred dock på huvudet när hon hörde Wikus Tungan ute