Flytta utomlands med hund
Någon som gjort detta? Hur går det till?
Jag dagdrömmer om att flytta till Island med mina två hundar, så det vore intressant att höra ifall någon gjort nåt liknande?
Island är väl om jag inte är helt snett på det inte med i EU så det kanske gör det hela knepigare?
Plus att just Island är väl väldigt petiga med vad som får komma in och ut från landet.. Eller är det kanske bara en förutfattad mening..
Oj, nu när jag skriver inser jag att jag inte vet hur man ens går tillväga med sig själv.. Haha, nåja, det är ju utsikterna för att ta med sig hundarna som avgör om jag ska börja fundera vidare på detta eller inte. Ah, ni fattar! :)
Tacksam för svar!
Blev lite nyfiken, och googlade, och det går bara man har rätt papper, även till island. Om du googlar på "flytta till island med hund" och "flytta utomlands med hund" så bör du få upp mycket info till din hjälp! :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Lycka till, tror det gäller det "vanliga". Vaccinationer och rabies. Men jag vet inte utan bara gissar.
**MVH Cerrolyn
Vad jag förstår så är det obligatoriskt med en månads karantän om du ska ta dit hund - oavsett kort eller lång tid. Här kan du läsa lite mer: Införsel av hundar och katter till Island
Island är oerhört stränga i sina regler med införsel av djur.
Du bör även kolla upp vart du får ha hund med, för har en svag aning om att vissa städer har stränga regler om man får ha hund/vilken typ av hund.