Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1359 ggr
[Daniela1983]
0

Hjälp med beteenden

Nu skriver jag en tråd om det här. Låter min hund osäker och eller ha dåligt självförtroende?

När man ska plocka upp honom i soffan eller så för att ta och sköta om öronen, tassarna o dyl så brukar han krypa ihop till en liten boll och visa sig väldigt underkastad. Man får en känsla av att han inte vill..

Senast igår försökte jag inte tvinga på honom öronvård, utan ta det i hans takt men då fick jag "jaga" honom lite från ena sidan av soffan till andra för han undvek mig när han såg öronrensflaskan. Vi brukar oftast belöna efter eller i samband med öronrens och tassvård för att han ska få en positiv upplevelse och beröm, men ändock är det så här.

Han kan även göra sig väldigt liten och undergiven när man närmar sig honom. Är det helt i sin ordning av en hund?

När han träffar på random hundar ute och ibland får hälsa på hunden är svansen ofta mellan benen. Inte för att det är ett stort problem i sig, men jag nämner det ändå.

Som unghund var han ganska jobbig och olydig och i början skulle vi få bukt med det genom lite hårda metoder. Därefter blev det snällare metoder som beröm och godis och sånt.

Vet inte vilka frågor jag riktigt vill få svar på.. men kan man ha skadat hans självförtroende genom att tidigare ha varit hård?

Hur ska man fortsätta med öronvården, ögonvården och sånt? Låta honom "vinna" genom att inte genomföra är inget bra sätt eller? Det behövs egentligen att man är lite hårdhänt för att hålla hans huvud stilla, så hur bör vi göra?

Sedan behöver jag läsa på om hundars kroppsspråk och främst hur en hund med dåligt självförtroende beter sig, vad finns det för bra nätsidor eller böcker om det?

Hittade lite snabbt den här länken, stämmer det som står det?

http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1168065

dinamnam
0

Min hund var också "emot" öronsprayen eller vad det kallas.

Jag tog flaskan och "klappade" honom lite bara på ryggen och så gick jag närmare örat osv.

Sedan så la jag flaskan bara på golvet och lät honom sakta gå fram till den och nosa.

Jag tycker din hund låter lite osäker, försök bygga upp självförtroendet genom att berömma så fort han/hon gör något rätt och ha gärna godisar till hands!

Jag är verkligen inte expert men testa med dessa metoder!

Med vänliga hälsningar 

[Forest]
1

Klart att de inte älskar att pyssla med öronen, de kör med olika altv för slippa detta. Matte/husse kanske tycker lite synd om mig om jag gör mig så ynklig jag bara kan? Här har jag den varianten med men hon vet att man kommer inte undan ändå, det är över snabbt och får gottis efter. Andra hunden kör mer med jaha suck sen kör hon mer med att försöka krångla för slippa men räcker med säga till henne nu räcker det så är det bra. Jag tror på att man mer ska göra detta oftare pilla lite mer göra det till dagsrutin allså pilla lite i örat o sen bra ducktig du var inte för stor grejj men ändå tala om att de var duktiga :)