Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 6547 ggr
Ebbafoto
2

Änglarna blir kallade "kamphundar"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker ni att det är rätt att hudnarna som vi själva älskar ska få kallas ett sådant ord? Hur kul skulle det vara om du går på stan och kollar runt bland kläder och allt vad det är så går folk undar för att du är en sådan där "kamphund"? Som om du är sjuk eller något annat konstigt. Själv har jag en snar 1 årig Engelsk Staffordshire Bullterrier som är så jättemysig att vara med. Jo såklart att det finns vettiga människor som inte dömer andras hundar efter hur andra hundar av samma ras eller till och med LIKNANDE ras. Men andra mindre vettiga personer är väl ändå lite konstiga osm bara itne förstår vilken fin personlighet sådana hundar kan ha! Det är ägaren som är problemet!

Själv vet jag att det inte bara är jag och min tik som plågas utan även flera andra hundägare och hundar plågas varje dag av denna uppsyn.

T. ex. så plågas ägare som äger hundar som dessa: (Inget illa menat, älskar alla dessa änglaraser!)

Amerikansk Staffordshire Terrier (även kallad Amstaff)

Engelsk Staffordshire Bullterrier (även kallad staff)

Dobberman

Rottweiler

Pittbull

Blandraser med någon av dessa raser.

Dessa är bara ett antal av de hundar och deras ägare som får stå ut med dessa konstiga människor. Jag säger inte att alla som är ägare till en sådan hund är utsatta men jag vill bara att man ska stå för sin egen hund.

Så den här tråden är väl som ett forum för ägare osm har dessa fina hundar som vet att det oftast finns "en ängel i en gangsters kropp"

Ebba

Zebben
2

Ser faktiskt inget negativt i ordet kamphund. Det står för en hund med låg aggressionsnivå, otrolig självkontroll och en hund som tycker mkt om människor.

Taci
0

#1, håller med.

Jag tycker det här ämnet känns lite uttjatat ärligt talat. Inget illa menat till TS :)

kerstinjo
0

Jag tror att det är människor utan kunskap som lägger det negativa i ordet kamphund. Även media är duktiga på att använda ordet kamphund i negativ mening.

Kerstin 

Maddepadde
2

Jag tycker för det första att #1 skrev ett otroligt bra inlägg, instämmer helt! Och för det andra tycker jag att benämningen "Kamphund" är helt korrekt!
Amstaff, Pitbull osv. ÄR (eller snarare har varit) avlade för att faktiskt slåss mot andra djur och hundar, vilket gör dom till kamphundar.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Bullan
1

Många av dessa raser har ju från första början avlats för att användas just som "stridshund/kamphund" som även vaktade ägorna. En av de stora "sporterna" förr var just strider mellan hund och tjur!

Dessa beteenden sitter inrotade i dessa raser mer eller mindre, och ett flertal har ju misslyckats med dessa hundar och då har det blivit rubriker. De har kraftiga käkar och tänder som kan göra mkt skada.

Så att folk kallar dem "kamphundar" är egentligen inte fel!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

gejsa
0

Inte en tråd till tycker nog att det räcker med alla trådar om detta. Obestämd

lennartsdotter
0

#4 Helt rätt!

Att folk går undan kan ju bero på andra saker oxå. Allergi, rädsla och en massa annat. Tycker att det är just vad dom är avlade för precis som t.ex. draghundar.

Att du har en sån hund gör dej till en modig person enligt mej!

Ebbafoto
0

¤7 Tack så mycket!

Till er andra kan jag ju direkt inte protestera men det är ju så att alla för utom Pitbull har ju varit dessa sorters kamphundar minst sedan så har ju Pitbull blivit mera känd som aggresiv men är oftast den som är väldigt oagressiv. Jag tycker att alla ändå borde tänka mer på varför just du eller andra går undan från dig eller varför du själv går undan.

Maddepadde
2

Jisses, jag går oftast undan en bit eller låter min hund gå en bit bakom mig när jag möter kamp-blandningar eller kamphundar, helt enkelt därför att jag inte litar på ägarna i 95% av fallen.
Ofta, absolut inte alltid, men ofta, så är det folk som känner sig i behov av en penisförlängare som skaffar kamphund, ofta folk som inte kan hund.

"Ojojoj fördomar" - Ja och nej, jag har en kompis med en Amstaff - henne får min hund leka med, utan problem eftersom jag litar på henne, ägaren alltså.

Men börja grina då!

ingann
0

#8 Det kan finnas många orsaker till att människor går undan när du kommer med din hund.. Det behöver inte bero på rasen utan det kanske bara är du som läser in något negativt i det? Det blir skillnad, tycker jag, om de samtidigt säjer något negativt om din hund…

De finns dem som går omvägar runt mig med när jag kommer med min lilla lurviga sak på 32 cm men jag lägger inte någon vikt vid det öht…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Maddepadde
1

Hm, kanske ska påpeka att det inte bara är kamphundar eller kampblandningar jag går omväg från, utan de flesta hundar. Litar på väldigt få hundägare.

Men börja grina då!

Zebben
1

En kamphund är inte det minsta aggressiv, däremot har de en otrolig kamplust och gameness som gör att de ibland hettar till. Men aggressiv, nä inte det minsta.

lennartsdotter
1

#11 Jag brukar oxå gå undan en bit vilken hund jag än möter. Mest för att jag inte litar på ägaren och för att min hund kanbli aggresiv mot en hund som försöker dominera honom.

NataliTM
0

Jotack. Jag känner igen det där med fördomar mot oss hundägare med "kamphund".

Jag har aldrig upplevt särskilt mycket fördomar mot min tik, då de flesta tycker att hon är väldigt söt och gärna vill hälsa.. Tills vi flyttade till ett nytt område.

Nu tycker envist grannarna här att vi inte plockar upp efter vår hund och att vår hund hårar ner "något så makalöst" i trapphuset….

Det bor sisådär minst 5 hundar i närområdet och jag tror ärligt talat att vi är några av de FÅ som plockar upp efter vår hund. Flera gräsplättar här låter jag inte ens hunden gå på för att det är så vidrigt mycket hundskit på dem…

Nu har jag dock lagt samman ett + ett och insett varför grannarna hyser sådan agg mot oss.

Vi är ett ungt (21 och 24) par som har en rottweiler/schäfer/BC korsning… Dvs en ganska stor hund som säkert i mångas ögon ser ganska "lömsk" ut då det är svårt att urskilja hennes raser.. Självklart kan vi då inte ta ansvar för vårt djur, utan bara har henne för att det är coolt. Eller?

/Natali

Sajtvärd Arabiska Fullblod

kerstinjo
4

Pitbull aggressiv? Jösses, Alfons Töntbull var livrädd för livsfarliga grodor.

Kerstin 

emmeb
0

Vi har tingat en boxer och jag är lite orolig för vad omgivningen ska säga. Nu är ju boxer ingen ras som nämns i inlägg #0 men jag har fått för mig att den liknar de raser som vanligen nämns i samband med en negativ klang. Min lilla oro späs på av att jag en gång såg en kopplad shar-pei utanför Apoteket. Några människor gick förbi och mumlade sinsemellan "Kolla det är en sån där pitbull." Okunskapen bland människor utgör för mig det största hotet.

Taci
0

#14, tycker det låter ganska långsökt att dom tror att det är er hund som hårar o ni som inte plockar bajset, för att det skulle vara en blandras av dom raserna..

Ibland känns det nästan som att människor med någon sån ras letar efter negativa reaktioner från allmänheten, att folk stirrar, går undan tex, fastän de kanske inte ens gör det, o om de gör det är det ju inte alls säkert att det är pga vad det är för ras. Endel "kamphunds"-ägare verkar se sig själva som offer för dom har en sådan ras.. Blir lite trött faktiskt :P Jag har inget emot kamphundar, o i de allra flesta fall inget emot ägarna heller, jag behandlar de lika allihopa.

Ibland kan jag dock gå åt sidan lite mera om jag ser att det kommer en pitbull tex, eftersom man ändå hör så jäkla mkt om sådana hundar som anfaller. Senast när jag köpte min hund så hade en av hennes avelsdjur blivit attackerat av en amstaff några dagar innan, hon såg helt förskräcklig ut. Men som någon sa här innan så är det hundägaren jag inte litar på då, o inte hunden.

emmeb
0

Sen måste jag vara lite fräck också…

Är det inte just framför allt boxrar som förknippas med uttrycket: "En ängel i en gangsters kropp"? Googla uttrycket så får ni se. ;)

NataliTM
0

Jag tycker också det verkar sjukt långsökt. Jag vet inte alls hur våra "fantastiska" grannar fungerar. Uppenbarligen är det något med oss de absolut inte gillar. Och jag tror bestämt att det beror på att vi är 2 unga människor med en hund som ser "farlig" ut.

Något personligt är det ju uppenbarligen. Och jag har inte gjort mina grannar någonting, så de har ingen som helst anledning att peka ut oss som världens bovar som inte plockar upp hundskit efter vår hund och dessutom antagligen borstar (?!) vår hund i trapphuset. För jag får verkligen inte ihop hur min hund kan håra ner något så makalöst i trapphuset när vi bara går igenom några ggr om dagen, särskilt med tanke på att hon knappt hårar ner i lägenheten? Det är främst katten som hårar ner hemma. Och han vistas inte i trapphuset :P

/Natali

Sajtvärd Arabiska Fullblod

rulda
0

#9 haha vad jag skrattade när jag läste penisförlängare

Pratade med en arbetskamrat om hundar för några dagar sen.
Han skröt så förbannat mycket om att han hade haft en Pitbull tidigare.
"Oh dom som är så fina" sa jag lite glatt.
Sen började människan prata om Tusse
"Men du har det värsta lätt, din hund är ju jätte lätt att ha att göra med, typ bah säga sitt så sitter han. Du behöver ju typ inte anstränga dig"
Jag småskrattade för mig själv samtidigt som jag blev lite sur. Vadå inte anstränga mig? Jag har slitit mig till tårar för att få Tusse att förstå vad "sitt" ens betyder.
"AAA men min Pitbull kunde faktiskt; Sitt, stanna kvar, vacker tass, ligg, och typ lite annat."
"men det är väll inte så svårt, det kan Tusse också" Tyckte jag (började bli lite smått irreterad)
"Jaaa men asså jag hade en PITBULL, dom är ju svåra att träna, skitagressiv, men dom e ju så jävla coola"

Då lämnade jag ämnet.
Vadå penisfölängare?

Melindafoto
0

Jag håller med dej Ebba, jag tycker staffar,pittbullar osv. inte är mer kamphudar än en vanlig golden. De är bara de att de har varit pittbullar som kan ha varit mer agressiva än goldenhundar nu på sistonde och pitbullar är ju framavlade för ja ''kamp'' men dagens pittbullar är ju minst lika snälla som en golden.

Sedan kan ju staffar osv. se lite muskulösa och ''farliga'' ut men de betyder ju inte att dem är de!

Nu lider inte jag av detta prolbem då jag har en schnauzer, men jag har en väldigt nära vän som har en uderbar liten staff och hon lider dagligen av detta prolbem.

RobFrazie
0

Ser jag en Såkallad "kamphund" så kollar jag först på ägaren hur den beter sig och ser ut, sen kollar jag på hur hunden beter sig och hur den går…

Är ingen expert på ämnet måste jag ju bara säga.. Men kollar man bara på dom 2 sakerna så kan man veta om hunden okej eller inte, Men det gör man ju inte bara på "kamphundar"ser jag en ja te x schäfer så ör jag likadant är den lugnt och ägaren verkar vettig ja då kan jag lugnt gå när med min hund.

Om en hund beter sig konstigt eller är väldigt intreserad även på håll efter min hund ja då är man avaktande och går kanske inte så nära jusst för att slippa att ägaren kanske inte kan hålla i hunden osv…

Men jag själv är aldrig rädd för en hund oavsett vilken ras det är!

det är bara om jag har min hund med mig jag har extra koll.

Maddepadde
1

En viss och ganska avgörande detalj som du verkar missa är att Bull-raserna är framavlade för att slakta andra djur - vilket golden retrievern faktiskt INTE är.
Och ännu en gång - Kamphundarna är inte framavlade för att vara arga!
Dessutom handlar det inte om hur snälla hundarna är, utan vilka instinkter som ligger bakom och helt plötsligt exploderar.

Att Golden och Labrador enligt statistiken biter fler människor än tex. en Amstaff kanske stämmer, MEN det finns ett helt klart större antal Goldens och Labradorer än Amstaffs! Och för det andra, bettstatistiken säger inget om bettets allvarlighet eller situation.

Jag kan bara tala för mig själv när jag säger att jag hellre blir biten av en labdrador än en pitbull.

Men börja grina då!

Emaljoh4
0

Ganska uttjatat ämne enligt mig..

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

India
0

Fördomar råkar många av oss ut för. Vad tror du man får för kommentarer när man har en liten hund tex? Jag hörde om en tjej som var upprörd för att hon inte tyckte att hennes stora blandras var välkommen på en hundklubb. "Men såna där småhundar var minsann välkomna!" Öh, man gnäller över att råka ut för fördomar men man kanske ska rannsaka sig själv också..

rulda
0

#23 jag håller med dig.
Kamphundarna är lika mycket kamphund som en vallhund är en vallhund eller en jakt hund är en jakthund men det betyder inte att dom är agressiva.

Du kan få en mops att bli lika förbannad som en pitbull, men jag bråkar hellre med mopsen.
Av samma anledning att jag hellre bråkar med en katt än en tiger. Även fast dom kan bli lika arga.

silvery
0

jag är väl lite trög nu, men jag trodde inte kamphund var speciella raser, utan jag har alltid trott att kamphund var alla de hundar som användes till  (ööh vad säger man) kamp?

Maddepadde
0

Mycket riktigt, MEN det är speciella raser som använts till Kamp, som tex Bullterrier, Engelsk Staff, Amstaff, "pitbull", Akita och Sharpei (m.fl).

Men börja grina då!

silvery
0

ahaaa jaså…. men var dag ska man lära sig nåt nytt =) :p

kerstinjo
0

# 6 Inte behöver du tjoa om mina glasögon, när du iallaf fall inte vill läsa.Tungan ute

Kerstin 

Johanna
0

man får tyvärr vänja sej… jag slutade bry mej för "länge" sen.

orkar inte ta till mej o lyssna på okunnigt folk som talar om för mej att jag inte kan åka tunnelbanan för att jag har mördarhundar, att nu måste jag ju sälja dom här farliga hundarna när vi ska ha barn… suck suck

mina hundar är enligt mej dom snällaste o bästa hundar som finns, men visst.. min Roxie kan vara lite aggrressiv mot andra hundar… enkelt löst,hon får inte leka lr hälsa på främmande hundar så blir d inga problem., men det kan vara svårt om d kommer fram hundar till henne o hon blir arg (att jag har i koppel o den andre lös), fast då är det ju fortf mitt fel,för jag har ju en mördarhund… Flört

nää, det är bara att skaka av sej.. inte mkt att göra åt…
Det viktigaste är ju att du är nöjd med din hund o den är vad du vill ha… sen va andra tycker spelar ju ingen roll egentligen(även om man ofta bryr sej för mkt)

IdaS-A
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bryr mig inte vad de kallas. Vet vad min ras är och vad den kan göra. Även om min hund är världens snällaste, sötaste, raraste (liksom alla ni andra säkert tycker om era också :-) )

VARNING FÖR KÄNSLIGA, FILMEN KAN UPPLEVAS OBEHAGLIG

http://www.youtube.com/watch?v=DFwkc2qE35s

Man ska aldrig glöma som ägare till kamphundar att de är avlade sedan långt tillbaka för olika sorters kamp.

India
0

fy vilken vidrig film! Stackars tjur..

Melindafoto
0

Nu tror jag nog att du läste fel för jag skrev ju faktiskt att bullraserna är framavlade för kamp, vilket du sa att jag missade.

Och jo bullraserna är faktiskt framavlade för att döda andra djur, och då kan man inte säga att dem inte är arga, för de är dem ju, när dem dödar. Men annars är dem oftast glada och lugna som alla andra hundar.

Dagens bullraser tex. staff elr pittbull är inte farligare än en golden. Men de beror också på hur man behandlar sin hund, gör man sin 'kamphund' upphetsad och retar den då kommer dens instinkter fram lättare och då skulle hunden kunna få en 'knäpp' (asså att den hugger någon) men de betyder inte att en golden inte heller skulle kunna få en 'knäpp' för de kan dem också liksom alla andra hundar kan få de.

Ush vilken film…

ElinLilja
0

Åsikterna är många och olika och kommer så alltid att vara.

Kamphundar är hundar som från grunden är avlade för kamp så är det och det kommer vi aldrig ifrån dock är det skillnad mellan att ha en kamphund och en kamphund.

Mina Puma är en amstaff "en kamphund" dock används hon absolut inte till kamp! Hon är min familjemedlem och en väluppfostrad dam som älskar allt och alla. Folk byter sida på gatan varje dag, jag låter dom göra det varför orka bry sej? Precis som det skrivits ovan tänker jag också en och två gånger när jag möter människor som har en "kamphunds ras" i kopplet just för att de flesta inte vet vad dom håller i kopplet. Jag vill inte utsätta min hund för ev. attacker just pga att ägaren inte orkat träna sin hund vilket faktiskt är vanligt bland dessa "tuffa unga människor som håller i sin genom coola hund!" Det är lätt att dra alla över en och samma kam men alla kamphundsägare kan ju inte bli direkt förvånade eller hur.

Varför bry sej så himla mycket om vad andra tycker, om dom byter sida på gatan, om dom viskar mördarhund, glor och pekar. Du vet väl vad du har för hund och jag lovar är hunden väluppfostrad och går snällt osv är det ingen som tänker på vad det är för hund du kommer med.

Tycker det är tjatigt om allt detta prat varför ta åt sej om man vet att ens hund är lika snäll som alla andra hundar. En bra ledare och tränare kan få vilken hund som helst som ett lamm precis som vilken idiot som helst kan få vilken hund som helst att bli aggresiv

gejsa
0

#32# Fy fan vilket jävla djurplågeri. Du kanske skulle varna för otäcka scener!!! Sätta in dessa filmer och ens leta upp det är ju äckligt.

SaraC
0

#36 Ja det är jättebra om man varnar känsliga när man lägger upp sådant material, men IdaS-A tänkte nog inte på det, lätt hänt. Jag la in en varning i inlägget nu.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[IsabelleA]
0

Nu har jag inte läst hela tråden men jag slänger in en kommentar endå:

Border Collies är vallhundar (de är framavlade för att valla)
amstaffer osv. är kamphundar (de är framavlade för att kampa/döda).

Dock har kamphundarna inte lika mycket instinkt kvar av sin egenskap som Border Collien har.
Vallar man inte med sin BC har inte hunden fått upp sin instinkt för beteendet och det är säkert samma sak med kamphundarna. Det är ägaren det är fel på, inte hunden. Jag säger säkert som många andra gjort att "kamphundar" är otroligt snälla!

Hoppas att ni inte missförstår mig nu.

Maddepadde
1

Alla dessa BCs som aldrig fått valla men ändå vallar bilar, människor, cyklar, andra hundar osv. Vad har det med att göra då? Är inte det instinkter?

Men börja grina då!

anaprincess
0

#0 Jag tror det är rädsla som får folk att baka när det kommer någon med en sån hund. Personligen håller jag mig på lite avstånd då man aldrig vet vad ägaren har gjort med sin hund. Har träffat så kallade kamphundar av båda sorterna alltså snälla och harmoniska och nervrak som är reda att explodera när som hellst. Såg senast i fredags en amstaff eller pittbul som uppenbarligen använt till kamp då han hade ärr och sår över hela framdelen och den slängde sig mot sin ägares kompis ansikte och högg och skällde. det ända den killen sa var duktig hund och klappade den :O

det finns alltid två sidor av samma mynt.

[lillajessi]
0

Tack för ett bra inlägg, först och främst! Jag är själv ägare till en rottis/amstaff på lite över 2 år och jag upplever att hon sällan får "vara med" när de andra hundarna släpps lösa i parken. Hon har varken problem med människor eller andra hundar utan är en glad liten tjej. Ingen har direkt sagt något förrän förra veckan, utan de har kanske valt att tyst dra sig undan, kalla sin hund till sig och gå. men nu bad de mig att koppla min hund eller lämna parken, för som de sa: Vi läser ju tidningen. Mitt hjärta gick sönder..

rulda
1

#41 du får komma hit så får Tusse leka med din tjej. Det är ingen som vill leka med honom heller (han e lite hyper)

Tusses bästa kompis är Amstaff flickan Bella. Dom två är som ler och långhalm (heter det så) dom är inte stilla en sekund när dom är tillsammans. Det busas och pussas och springs och brottas hela tiden.

Här busar fr.v Jack russel valpen Pixel, blandrashunden Tusse och amtaff tjejen Bella.

IdaS-A
0

#36 Ja det var klantigt av mig.

#37 tack.

[lillajessi]
0

#42 det låter underbart! precis så det ska vara. härligt!

Skruttan-1
0

#42 hur är en Amstaff? Jag känner en som behöver omplasera en tik denna tös är guda snäll mot allt o alla inte något ont alls i henne.

Och visst har dessa hundar en viss klang översig tackvare ägarens intresse vissa ser till att sina hundar ska vara agresiva o bitas tills de dör, tyvärr är vel dessa kamphundar skapta att inte ge upp utan tåla mycket.

ingann
0

#41 din hund har lika stor rätt att vara där som alla andra icke-aggressiva hundar! Vore jag dig skulle jag skita i dem och låta dem gå därifrån istället…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Johanna
0

#45 jag har 2 amstaffbkandisar… båda är helt underbara :)

den ena är lite dampig o har ett stor behov att aktiveringFlört, men det har blivit mkt bättre nu sen jag fick henne…o vi har börjat träna allmän lydnad…

båda 2 är riktiga soffpotatisar o gillar att gosa… båda ÄLSKAR barn,

sen när man väl är ute är dom pigga o aktiva…

perfekta hundar enl mej..

[lillajessi]
0

Man kan ju tycka att andra hundägare skulle vara mer toleranta och kunniga än "resten", det har ju ändå hund själva! Men icke… "för de läser ju tidningen"…..

Jag skiter i vad folk säger så sett…men det gör ont att min lilltjej inte ska få vara med för att de har läst någonting..

RobFrazie
0

Det finns ju väldigt många Icke "kamphundsraser" som oxå är agressiva och biter ihjäl djur och även människor. Men dom får inte stora rubriker, eller folk tar inte in den faktan att det kan stå:

(påhittat och inte fakta)

Golden attackerade 5 årig pojke…

pojken har idag fått genomgå flera hudtransplantationer och kommer få leva……….

-------------------------------------

Lixom alla jag känner tycker att en golden retreiver är en vanlig familjehund som är SÅ gosiga och snälla och lugna o fina på alla sättoch vis, men jag har läst att många av de vanligre hundarna i de svenska familje hemmen oxå kan döda. Men det tar inte folk in i sina huvuden, utan det är bara de stackars "kamphundarna" som får all skiten bara för att tidningar osv gör så stora rubriker över det hela.

Alltså alla hundar är ju farliga Om dom hamnar i fel hem…

Skruttan-1
0

47, jag tor dessa hundar med tål lite barnklättring och att en barn drar i svansen utan att bli arg eftersom dom tål det. Inte för att barn ska göra det men ja mindre barn är lite såna :P Kanske är det därför dom är bra som familjehundar? Samtidigt som dom är lugna o sovmys tilltalar dom varmt :)

MagicPaws
0

http://www.ourmedia.org/node/46515

Sorry Again. Om BSL

Allt jag säger.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Ankilika
0

Sedan ett halvår tillbaka har jag börjat träna två rottistikar. Hur fina och mjuka tikar som helst. Ena tiken Lizzy är VÄLDIGT pratig av sig och "morrar" glatt så fort en människa kommer i närheten då hon tror att hon ska bli klappad, självklart blir människan livrädd och lägger benen på ryggen. Själv står jag bara och skrattar eftersom jag vet hur snäll hon är. Dock berättade ägaren till dem för bara en vecka sedan att de hade varit på isracing och bundit fast Lizzy utanför deras husbuss. När en man gick förbi började Lizzy "morra" sådär glatt och då höjde mannen handen och var påväg att slå henne men sänkte den igen när han såg att ägarna bara satt en bit ifrån. Fyfan vad jag blev sur när jag hörde det alltså, så gör man bara inte. Det spelar ingen roll om hon hade varit aggressiv eller inte, om man slår hunden så kan man ju vara säker på att man får sig ett bett oavsett hundras. Men när de går omvägar osv för att slippa möta en så bryr jag mig inte, dock händer det att man får sig ett gott skratt ibland. Det är bara när de säger saker rakt i ansiktet som jag kan bli lite stött, såsom "ta din jävla kamphund någon annanstans" och "jag hoppas att du håller i kopplet hårt, jag vet vad det där är för ras" osv.

(Lizzy till vänster och Ronja till höger)

Maddepadde
0

De flesta hundraser kan nog döda en människa (lite beroende på storlek skulle jag gissa), men hur ofta är det som en Golden faktiskt DÖDAR en människa? Och hur ofta är det bettet från en Golden är så allvarligt att det måste sys?

Självklart kan man ha otur och bli illa biten av en Golden, men risken för att man ska bli ILLA biten av en Amstaff skulle jag vilja säga är större.

Jag blir fortfarande heller biten av en Golden än en Amstaff.

Men börja grina då!

ElinLilja
0

#53 Hur ofta dödar en amstaff en människa då?

I de flesta fall där en människa har blivit biten av en kamphund så är det för de mesta en blandras och inte en renrasig. Och alla riktiga hundmänniskor vet att man inte ska blanda dessa hundar med andra raser då det ökar risken att få fram aggrisivitet. Ändå fortsätter folk att köpa dessa blandiningar bara för att dom inte har råd att köpa en renrasig med papper. Så inte undra på att dom hamnar i fel händer.

Mina syskonbarn älskar min Puma och hon är gudomlig med dom, att dom petar i hennes mun, kliar henne på magen eller kastar boll med henne är bland det bästa hon vet och hon är alltid så försiktig! Skulle aldrig ha en annan hund än en amstaff om det blir barntänkande nångång i framtiden. En super bra familjehund om dom kommer från rätt ställe och givetvis behandlas rätt precis så som det är med alla raser!

Jag blir hellre biten av en amstaff än av en Tax!

RobFrazie
0

Lär dig läsa.

Jag tog en Golden som ett exempel, Och nej det är inte ofta en Golden biter ihjäl en människa, men Golden är en sådan hund som alla alltid tror är den finaste och lugnaste hunden man kan ha. Det är bara "kamphundarna" som får dåligt rykte och dom är ju "livsfarliga" i många mäniskors ögon.

RobFrazie
0

Alla blandraser är inte dumma, jag tkr inte om avel på blandraser, men jag äger en blandras.

Finns blandraser som inte är bra, men finns oxå blandraser som är hlt okej. Dock är aldrig avel av blandraser okej i mina ögon eller öron. Men min blandis är väldigt bra för att vara blandras. Jag valde honom inte för attjaghade lite pengar, utan för att min mor köppt 2 bröder till honom och efter att sett dom så ville jag åka o kolla på min. Så fick bli honom.

rockygubben
0

#1 håller med dig!

Maddepadde
0

Jag är mycket väl läskunnig, men tack för ett vasst svar.

Ökar risken för aggressivitet för att man avlar blandraser?

Vet inte vart jag påstod att det är renrasiga Amstaffs som oftast biter… Du kanske ser?

Men börja grina då!

Maddepadde
0

Men är det faktiskt inte så att kamphundar ÄR farligare när det väl kommer till kritan? Det är ju faktiskt skillnad på en Kamphund och en Golden som bestämmer sig för att bita, både bett och intensitet.

Men börja grina då!

Nicolina
0

#54 och jag blir betydligt hellre biten av en Tax! De har man ju iaf styrkan att lyfta bort i nackskinnet till skillnad från en amstaff där du förmodligen inte har en chans i världen att komma undan….

RobFrazie
0

#59.

Självklart är ju en "kamphund" farligare än vad en golden är när det gäller den saken. Jag vill ju bara ha fram att det finns andra hundar som oxå kan vara farliga, men många människor ser bara snett åt de raser som kallas "kamphundar", vilket jag tycker är fel för att det finns andra hundar som oxå är farliga, En Amstaff är färligare när det kommer till kritan, men kan ändå vara snällare och bättre hund än vad jusst en Golden kan vara. Det är ju bara hurdan ägaren är, kan man ha hund så blir det en bra hund.

Kan man inte hund så kan det bli en farlig oavsett ras. Skulle en amstaff och en Golden hoppa på 2 människor, nog skulle amstaffen får mer skit än vad den söta lilla Golden skulle få?

Maddepadde
0

Varför jag hellre blir biten av en Tax än en Amstaff:

1, taxen har inte samma "lås och skaka"-teknik som amstaffen vilket gör att det inte ger samma skador efter ett taxbett som efter en Amstaff.

2, Prova med att sparka eller peta på amstaffen under pågående attack - då går hunden igång ännu mer.

Någon som vill argumentera emot? Varsågod :)

Men börja grina då!

Maddepadde
0

Beror väl vem som återberättar händelsen, av media? Ja, förmodligen.

Men börja grina då!

RobFrazie
0

Ja det är media som gör rubrikerna och det är där ifrån folk hör och läser om sånt som får dem att ha denna inställningen.

[lillajessi]
0

54# Skulle jag vara en mindre "riktig" hundmänniska? Eller mindre kunnig för att jag valt en blandras (rottweiler/amstaff)?? När du pratar pengar så får du det att låta hemskt…skulle någon med sämre ekonomi vare en sämre hundförare? Eller hur menar du?

ElinLilja
0

#56 Självklart finns det toppen blandraser givetvis uttryckte mej lite otydligt, det jag verkligen syftade på var att jag tycker inte då amstaffar redan har ett dåligt ryckte om aggrisivitet osv att man ska utmana ödet och blanda dom med andra raser då OFTAST det är dom blandraserna som blir de mera aggresiva. Inte alla absolut inte men det är fortfarande inte dom helt renrasiga som det står om i media utan just "ful aveln" dom som avlar på "fel" hundar för att tjäna pengar och tycker det är tufft inte dom som vill få fram en bra individ och tänker på sitt blandande. Och dom som köper dessa "ful blandingar" är dom som vill ha dom som penisförlängare och dom väljer helldre att lägga 5000:- för hunden än över 10000:- eftersom dom just bara vill ha en tuff hund det var så jag menade. Har man däremot köpt en blandis som är "avlad rätt och medvetet" vet man ju vad man får fram och då är det inte pengarna som styr.

#60 Tur att folk är olika då annars skulle vissa raser utrotas =)

#65 Läs vad jag skrev till #56 så kommer du nog förstå vad jag menade.

Allt för många blandar sin hund med kompisen bara för att tjäna pengar och få fram tuffa hundar, hundar som man egenligen inte skulle avla på. Men sen finns det alltid den "bra" blandaveln (även om jag är emot att blanda) och väljer man en hund ur den "rena-blanding" ökar ju givetvis chansen att få en bra hund och vet man hur och varför hundarna är blandade så är det helt okej. I mina ögon så kommer det alltid att stå att köper man en blandras tycker man inte att det är värt att köpa en hund för vilka pengar som helst, för en blandras är alltid billigare dock inte gynnsam för hundaveln om man genför med en med stamtavla DOCK behöver man absolut inte vara en sämre hundägare ha det dåligt ekomomiskt elelr nåt sånt. Men kan ju fråga dej här och nu, varför valde du en blandras och inte en renrasig amstaff eller en renrasig rottis? vad fick just dej att välja att det var bättre med en blandras? (inga påhopp mot dej men har aldrig förtått varför människor väljer blandraser framför renrasiga =))

Tänk att dessa diskutioner alltid blir heta…

RobFrazie
0

Man kan bara bli kär i "fel" uhnd för tillfället och därför skaffar man sig en blandras. Jag ville ha en Schäfer. Bamse är blandning på schäfer, men jag tog honom för att jag tyckte han var fin, och för att min mor hade först 1 bror till honom, sen efter jag köpt bamse så köpte hon en broder till. Mamma har 2 skit fina hundar, och jag har en väldigt fin hund, Trots att det inte är exakt den unden jag velat ha från början.

Jag blev bara kär i "fel" hund och är inte så starkt troende på att man Måste ha en renrasig hund. Jag gillar inte avel till blandraser, men hunden är det inte alltid fel på.

rulda
0

#45 hur jag skulle beskriva en amstaff?

Jag kan endast gämföra med min Tusse och Bella (amstaffen) som vi känner.

Bella är mer envis, vill få sin vilja fram. Hon är mycket "latare" ligger gärna och sover på morgonen. Vill inte lämna sängen. Hennes matte får riktigt tvinga ut henne.

Hon är otroligt lättlärd och visar tydligt att hon vill vara till lags. Om hon har gjort någonting fel och hennes matte höjer rösten så blir Bella helt förkrossad. Kommer krypandes med bedjande ögon.

Hon älskar att busa, men hon tycker mer om att brottas än att springa.

Hon älskar att busa med katterna och hon älskar att gräva ner ben utomhus för att sedan gräva upp dom efter någon månad.

Hon använder nosen väldigt mycket och tycker om att söka efter godis i både snö och gräs.

Maddepadde
0

Vilket skitsnack, varför skulle en Amstaff-blandning bli mer aggressiv än en renrasig Amstaff?! Handlar ju om vart hunden hamnar - precis som med vilken hund som helst.

Men börja grina då!

Nicolina
0

#66 Tja visst är det tur att alla gillar olika raser… men jag kan ändå inte riktigt förstå hur det hänger ihop med vad jag skrev ovan?

Jag sa bara att jag hellre blir biten av en Tax, för den den har man ju iaf styrkan att få undan vilket man inte ha en chans till när det gäller en amstaff.

Men jag tolkar ditt inlägg som om att jag inte skulle gilla amstaff och inte vill ha en… vilket är rätt fel, kanske jag som skrev otydligt?

Visseligen så vill jag inte ha en amstaff för det är en ras som inte passar mig av flera anledningar men jag tycker för den sakens skull att de är jättefina hundar i rätt händer. Har bla. en klasskompis som har flera amstaff som är hur goa och fina som helst, underbara! Men de har sitt ursprung och har ett par käkar som jag inte gärna vill ha i benet… hellre en Tax då.

empan-hampus
0

#66 En renrasig amstaff kan isåfall bli precis lika aggressiv som en amstaff blandning!

Varför vissa väljer blandraser kanske är för att man nyfiken på blandras och vill prova hur det är att ha! Man kanske ha mycket kunskap för raserna som är i hunden och vill därför pröva hur dom är tillsammans. Eller så köper man för att man vet hur underbara blandraser är!

RobFrazie
0

Ja jag förstår inte heller varför #66 tar upp det med varför du hellre blir biten av en Tax. Det säger ju nästan sig självt att man hellre skulle bli biten av en Tax då dom är mycket mindre, inte har samma kraft i äkarna, och at man har styrkan nog att få bort dom.

ElinLilja
0

#67 det finns som sagt underbara blandraser, kul att veta för mej som är emot dom att veta hur andra som inte är emot dom tänker vid sitt val av hund =)

Givetvis blir man lär i utseendet på sin vovve och man skulle ju inte köpa en hund som man tycker är ful =)

#69 Det beror såklart hel på vilka raser man blandar dom med men min uppfattning är att dom blir svårare och mera "opålitliga" en renrasig vet du vart du har (om du behandlar den så som du ska) du vet när den tänder till, hur den tänder till vad du ska undvika osv osv en blandras kan få lite från båda raserna och då är det enligt mej svårare att läsa av hunden och veta hur den reagerar i olika situvationer. Eftersom detta är just för att disktutera så måste ju jga få ha min åsikt och mitt tycke i det hela med. Jag tycker inte att man ska blanda kamphundar med andra vassa raser just för att undvika feltändande hundar.

#70 Tycker det är dumt att diskutera emellan vad man helst blir biten av så var lite ironiskt och tog det med en suck. Jag skulle helst inte vilja bli biten av någon hund alls men pga min små hundrädsla skulle jag verkligen inte vilja bli biten av en liten hund =)

#71 Ser ingen mening i att blanda raser och då kamhundar redan har dåligt rykte ser jag överhuvetaget ingen som helst aneldning att blanda dessa med andra för att få fram ev. snetändande hundar och där med förstöra deras rykte med. Men som sagt som jag redan skrivit det finns underbara blandisar också men varför balnda när det finns så många raser att välja på att någon borde passa? Och samma som jga skrev till #69

#72 Varför ta upp att jag heldre blir biten av en amstaff än av en Tax med fortsatt diskution av MIN åsikt… ? Är det inte mitt val?

Varför vill alla missförstå på nätet?

Maddepadde
0

Först skriver du:

"en renrasig vet du vart du har"

- Om man känner sin hund så ja, absolut - men det finns väl inget som säger att jag skulle känna min hund mer eller mindre bra oavsett om det är en renras eller en blandras?

Sen skriver du:

"en blandras kan få lite från båda raserna och då är det enligt mej svårare att läsa av hunden och veta hur den reagerar i olika"

- Hahaha!!! Varför skulle det vara svårare att läsa av en blandras än en renrasig hund?! Det är ju inte direkt som så att blandraserna beter sig som katter!

Och till sist skrev du:

"en blandras kan få lite från båda raserna och då är det enligt mej svårare att läsa av hunden och veta hur den reagerar i olika situvationer."

- Vad i hela fridens tider har det att göra med om hunden är en blandras eller inte? Det handlar ju för tusan om ifall man känner sin hund eller inte!

Men börja grina då!

Maddepadde
0

Har du samma åsikt om alla blandraser, alltså inte bara kampbladningarna?

Men börja grina då!

RobFrazie
0

Jag tycker du kronglar till ditt skrivande hela tiden.

Varför inte skriva med en gång att (ja jag förstår inte varför) att du hellre blir biten av en stor amstaff som kan förstöra rätt stora delar av musklerna i sitt bett, bara för att du är småhundsrädd.

Det säger ju sig själft isf fall, men annars väljer man inte att bli biten av en amstaff.

Sen förtår inte jag heller varför en bandras skulle ara farligare. Jag vet att vissa kan bli farligare, men ja det är ju som sagt pga vilken ägare dom hamnar hos. så en renrasig amstaff kan bli minst lika farlig.

Ne jag känner inte redigt att jag förstår vad du menar.

[lillajessi]
0

#73 det är ingen som missförstår dig utan det är du som uttrycker dig klumpigt och ologiskt.

"Svårare att läsa av", "varför ska man blanda"?? Du menar på att alla renrasiga skulle vara så mycket pålitligare? Man vet aldrig vad som kommer i paketet! Man får jobba med det man får och göra sitt bästa vare sig renrasig eller blandras!

Kurina
0

Jag har haft samma funderingar som trådstartaren. Jag har ingen tidigare erfarenhet av rasen men dom senaste två månaderna har jag haft min brors staffy som promenadsällskap i stort sett varje dag. Den är en ängel med barn, sover med katten och säger aldrig ifrån när barnen blir för intensiva. Mao en perfekt familjehund. Det som förbryllar mig är andra hundägarnas attityd när vi är ute och går. Dom håller hårt i sina vovvar som om vi skulle vara någonting att vara rädda för. Han har aldrig visat aggression mot någon annan hund under våra promenader. Och ändå, för det mesta, är det dom andra hundarna som gör utfall mot min hund som inte har gjort annat än viftat med svansen och vill leka. En ägare med en annan ras än pittbull behöver tydligen inte ha någon kontroll över sin hund utan den får i stort sett bete sig hur som helst i möte med andra hundar och det är stackars pittbullen som får skulden för deras beteende. Tyvärr, så blir det inte mycket till kontakt med andra hundägare under promenaderna som man skulle kunna önska.

Taci
0

#78, "En ägare med en annan ras än pittbull behöver tydligen inte ha någon kontroll över sin hund utan den får i stort sett bete sig hur som helst i möte med andra hundar och det är stackars pittbullen som får skulden för deras beteende."

På vilket sätt får Din pitbull skulden för att en mötande hund sliter o drar?

Kurina
0

Det är ägarnas blängande som är straffet.

Om hundarna bara vill hälsa på varann och båda ägarna tillåter då tycker jag att det bara är trevligt, som mellan vilka hundar som helst. Men om det är den andra hunden som gör utfall utan anledning är det jag som får arga blickarna som har en pitbull, då måste det ju vara mitt eller min hunds fel att deras hund reagerar aggressivt.

Men kanske är jag bara känslig efter alla negativa skriverier.

Kan lägga till att jag har inte mött dom reaktionerna när jag gått ute med en cocerspaniel.

scth
0

att de blir kallade kamphundar, är väll inget konstigt när det är de det i grund och botten är.Inte dagens hundar men det de avlats för. Tycker heller inte att kamphund behöver vara ett negativt ord. Vet att raser såsom amstaff mm kan vara minst lika sällskapsvänliga som "rena sällskapshundar"

Anser att det bara är folk med okunnskap om kamphunden som använder bemärkelsen som negativ.( tyvär allderles för många) Kamphund har blivit en indelning  av hundar precis som man säger vall eller jakthundar.

men kan hålla med om att många människor blir avskräckta och förstår det eg , är man inte hundmänniska är det enda man får höra om dessa raser, i media negativt " att de är elaka", vilket inte alls är fallet.

monsi
0

Det är media o åter media som vill ha stora rubriker.

Har en sk kampund enligt media.

De hade inte ens läst på om rasen innan de visa bilder på dogo argentino som en av de raser som ev skulle förbjudas.

Kommer ingen ihåg när alla var rädda för schäfern??

En hund blir farlig i fel händer så är det bara skit samma vilken ras.

Media förstorar vissa raser o idioterna köper dem sen är cirkusen igång.

Gissar att efter ett vist pogram som visades nyligen så kommer en viss ras stå högt på de icke hund kunnigas önskelista.

Tycker det är skrämmande hur stor makt mediia har.

Sen fattar jag inte varför folk slår en hund som ska släppa någon eller något vi som har hund vet att slår man så släpper hunden aldrig, snarare tvärt om.

De som har så klallade farliga hundrar tycker jag ska försöka träna sina hundar o vinna priser eller nått så, media tillslut inte har något annat val än att skriva posetivt om dessa hundra på detta vis vill ju inte idoterna ha dem.

Ni ser alldrig idoterna gå med en ex agresiv golden eller?

De gör inte det för media skriver inte så mycket  om ex golden som farlig.

Biter en golden så står det hund bet annars vet vi ju vad de skriver.

Amstaff är för nuvarande en av de bästa raserna i mental testerna,

tyvärr är kommentarerna brevid testen att hundarna är oupfostrade till ca 70% det vill säga drar i kopplet inte sitter på komando mm.

Tack vare medias skriverier så är vissa raser inte välkommna på vissa brukshunds klubbar, vilket ju är helt fel.

Vill man träna sin hund så ska man väll kunna få hjälp eller?

Kollat det som skrivs här o mycket är speglat av media tyvärr.

Tycker det är tråkigt att vissa hundar döms efter vad media skriver o inte efter hur hunden är.

Min hane har varit i slagsmål.

En annan hund öpnade ytter dörren o bara flög på min hund, gissa vilken hund som fick skulden jo min,  vi gick bara för bi huset när dörren bara flög upp o deras hund anföll min.

Min gillar inte andra han hundar men lyder mig, har haft en hund som juckade på honnom o min ville ta den lös springande med osynlig ägare hunden, men gick fint vid min sida medan jag motade bort den envisa hunden.

Min är  en kamp o jackt hund, ska jaga vildsvin o puma i Flock,

Bättre hund att tränna o ha med att göra över huvudtaget har jag alldrig haft.

Försök att läsa hund föraren o inte dömma efter ras.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Maddepadde
0

Så du menar att om man slår på en hund, oavsett ras, så släpper den inte…?

Och vart hittar du statistik på att Amstaffen är bäst i de mentala testerna?

Men börja grina då!

monsi
0

De har skrivit om det i bla hundsport tror jag det var det var ett tag sedan.Det har även visats ett pogram för något eller några årsedan där de gjorde mentaltest på bla amstaff, engelsk o pittbul o dessa tester visade att dessa hundar hade en utmärkt mentalitet.

Obs mina 70% är kanske inte helt korekt då jag för utom orblind het har problem med siffror.

Vet ingen hund som ovav sett ras  släpper om den slåss som släpper om någon slår på den, slag brukar snarare resultera i att hunden blir mer förbannad.

Vatten eller citron spay o en hel del andra saker fungerar betydligt bättre om man ska få en hund att släppa.

Tror inte någon här skulle rekomendera att man tillfogar en hund smärta om den ska släppa, framför allt inte om hunden slåss med en annan hund.

Ofta skriver tidnigarna att folk har slagit den angripande hunden för att den ska släppa.

Maddepadde
0

Jag har faktiskt slagit på en hund rent instinktivt för att få denne att släppa greppet om en annan hund, och visst släppte den, har även sparkat på ett flertal hundar för att avstyra attacker, kan ju tala om att i samtliga av dessa fall hade varken vatten eller citronspray hjälpt. En hund som etsat sig i en annan hund släpper inte p g a lite vatten, åtminstonde inte dom fallen jag sett.

Men börja grina då!

Emaljoh4
0

………

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

monsi
0

Det jag ville ha fram vara bara att media förstorar allt som rör kamphundar för det säljer tidnigar.

Förr var det Schäfern o rottisarna o ibland dobbermanen som de skrev om.

Vilka hundar skaffade då sig de idioter som inte ens skulle ha en hus spindel jo just dessa raser för de idioterna tyckter det är häftigt meden penis förlängare.

Skulle media skriva att ex golden var en mördar hund så kan du ge dig den på att idioterna skulle skaffa just golden.

Tyvärr är det inte hundarna utan idoterna som håller i koplet o sk tränar sina hundar som gör fel o media förstorar upp det.

Många gånger är det inte ens en pittbul de visar på bild o skriver pittbul.

Media vill ha rubriker vilket gör att hundar får lida.

Tycker inte det är rätt att hundraser o seriösa ägare ska fä lida pga media.

#84 Angånde agerande vid hund slagsmål studera Anders Hellbergs ( tror det är rätt namn o rätt stavat)böcker o kolla på go kväll o hund cochen med flera.

Skriv gärna o fråga dem hur du ska agera för att få en hund att släppa.

Personligen slår jag aldrig utan försöker skilja dem åt på annat vis.

Har skiljt två amstaff tikar som slogs genom att vi tog varsin hund i bak delen o drog på given signal.

Maddepadde
0

Så du tror att alla wanna-be-gangstas' skaffar en ullig, gullig retriever bara för att en tidning skriver "mördarhund" om dom?

Där tror jag inte att jag håller med eftersom jag tror att det handlar till väldigt stor del om utseende, en golden är inte på långa vägar lika respektingivande som en pitbull eller Amstaff.

Så nä, enligt mig rent skitsnack att alla skulle springa och köpa en golden bara för att en tidning skulle skriva mördarhund, det ligger ju en del bakom att dom väljer just dessa hundar.

Men börja grina då!

monsi
0

Har du talat med idioterna det har jag o tro mig de köper en hund som anses farlig av media de har inte större iq än så.

Har träffat många av dem tyvärr.

Schäfern var deras populärraste ras innan pga media nu har mallisarna börjar också tyvärr komma deras sjuka händer för att inte tala om den rasen på O kan inte stava till namnet.

Media styr tyvärr en hel del.

En bart detta att folk unviker flera hundraser o drar dem över en kam är medias förtjäns.

Tur media inte skriver om vissa mastiffar som används av polisen i usa om jag kommer ihåg rätt för att jus ta hand om agresiva pittbuls.

De skickar fram sina dubelt så stora hundar som sen enkel o fint tar hand om pittbulen.

Kan tyvärr inte ta fram fakta att detta verkligen är sant det får du leta reda på själv.( kan inte stava o orkar inte googla fram det efter som det tar dagar att få fram infon hatar ibland mitt lilla handikap)

Den som berätt detta för mig äger en just en sån mastiff som används dock inte en hunden den har de själva haft sen valp.

Tycker fortfarande att det är fel att seriösa hundägare ska få lida pga media vill sälja

Gör inte du det?????

HAr sett o träffat flera underbara hundar av kamphunds ras o desa har ägts av seriösa ägare o bättre hundar får man leta efter.

Maddepadde
0

Har ganska svårt att tro att mallen kan hamna i dessa händer p g a en enkel anledning, och det är att oavsett om det är brukslinjer eller utställningslinjer så är de allra flesta uppfödarna påtok för måna om sina hundar för att sälja till "sådana" människor. Har mycket svårt att tro att mallen skulle bli den nya statushunden.

"Tur media inte skriver om vissa mastiffar som används av polisen i usa om jag kommer ihåg rätt för att jus ta hand om agresiva pittbuls."

För att ta hand om pitbulls? Euhm… Genom att fajtas med dom eller vad är det du menar?

Har även där mycket svårt att tro att polisen skulle låta hundar "ta hand" om varandra då det är tal om farliga hundar.

Men börja grina då!

monsi
0

#89 Som skrivet fackta om mastiffen får du leta rätt på själv skrev bara vad någon har berättat för mig.Vet inte hur de tog hand om dem som skrivet hörsägen ej fackta.

#89 Du verkar inte gilla kamphundar o all kan ju inte göra det.

Vi kan inte älska alla raser,

Tyvärr har jag sett malle, malle blandnigar o de som hölll i kopplen var inga lämpliga hund ägare tyvärr.Hundarna hettsades mot andra hundar medan ägarna bara skrattade.

Tänker inte försöka få dig att hålla med om att media gör skit för vissa raser det är min o många huntränare som jag känners åsikt.

Alla får tycka vad de vill.

#89 vad har du för hund??

RobFrazie
0

Det är inga som hälst fel på "kamphundar" gillar inte ens att kalla dem för kamphundar så länge inte ägaren anser att hunden ska användas för just kamp.

monsi
0

Skrev fel siffra menar #90 i mitt förr inlägg är som skrivet lite kass på detta med att stava o siffror.

#92 håller med dig heltGlad

RobFrazie
0

Måste även tillägga, att använda en hund till kamp är bland de dummaste man kan göra! Det är helt sjukt och väldigt synd om hunden! Idiotiskt rent ut sagt!

Jag har själv ingen "kamphund" Men har träffat många som har dessa raser, och alla har varit väldigt mysiga, Och det är för att dom hundarna jag träffat har haft ägare som kunnat ha dom!

Elmis
0

Alla hundar blir vad man gör dem till. I fel händer kan vilken hund som helst förvandlas till "kamphund" Och tvärtom.

RobFrazie
0

Det har du faktiskt rätt till..,

Men det är ju vissa hundraser som är framavlade för att hålla på med detta dumma "nöje"? "sport"? Nee finns bara ett ord Idioti!

Elmis
0

#96 Jo, och det finns tyvärr många hundägare som har hund av fel anledning. För att "få respekt, mannen"

Maddepadde
0

Vartifrån har du fått att jag inte gillar dessa "kamphundar"? Personligen tycker jag dina inlägg är rent blaha som saknar grund. Ta reda på mer fakta och information innan du börjar skriva saker som "polisen låter mastiffer ta hand om pitbulls". Jisses.

Och vad spelar det för roll vad jag har för hund? Men jo, jag har en jaktlabrador.

Men börja grina då!

Maddepadde
0

Det är skillnad på en helt vanlig Pitbull och en helt vanlig Pudel (som slåss).

Pudeln kan aldrig bli en KAMPHUND, däremot kan den vara med i hundslagsmål, MEN Pitbullen kommer oavsett om den är med i slagsmål eller inte alltid vara en kamphund p g a deras ursprung. Det är skillnaden.

Men börja grina då!

[jakke94]
0

jag gillar dem forntida kamphundarna och tycker absolut inte att det är fel på dem.. dessa hundarälskar människor egetnligen men sen kommer dem i fel händer..

anneli isaksson som haft hundägarutbildningar sedan 1980 och kurser i fördjupat raskunskap har skrivit såhär i en bok: de riktigt farliga kamphundarna är de som korsas.

det håller jag nog med henne om, tex korsa en amstaff med en dobbermann.. både en forntida kamphund och en vakthund.. nja en sån hade jag nog inte vågat skaffa för tror dem hade varit ganska svåra att uppfostra.. samma sak: amstaff och en pointer en kamphund och n jakthund.. nej den hade jag inte heller vågat ta ansvar för.

dock har jag en staffe på halvtid. den är jättesnäll och skulle aldrig gå på en annan hund.. hon har till och med blivit attackerad av en Tax som bet henne i nacken men doris bara la sig ner och gav upp! doris fick sy några stygn i nacken men kamphundarna blir det man gör dem till!

RobFrazie
0

Det har du oxå helt rätt i!

Vet en häifrån som lagt ut bilder på en upp pumpad Pittbull, Latså en ptibull som gått på steroider. Man såg vartenda muskellgrupp och allt på den. och han skrev. En sådan vil jag ha!

För det första, försk att gå ut lite snällt med en sådan hund i koppel! Och den hundar har man inte skaffat för att kunna ligga hemma i soffan o mysa med, den den skaffar man av En ända anledning,

att man vill ha respekt. Kan man inte skaffa det på annat sätt?

Ne jag vet att många skaffar hund bara för att få respekt och märka ut sig.

monsi
0

#98 dax att ta fram glasögonen tror jag skriver tydligt att det med mastiffen är hörsägen o vill du kolla up det gärna för mig.

Skulle va bra att få reda på om det är sant eller ej.Glad

#98 du kan inte neka till att media förstorar upp saker framför allt om det är en kamphund inblandad o detta ger skit för de seriösa hund ägarna.

Du får gärna tycka vad du vill o jag tycker vad jag vill.

Vet att tack vare media så har flera underbara raser fått ett oförtjänt dåligt rykte.

De flesta hundar av kampunds raser är suveräna att träna o tävla med o underbara familjehundar okej bullteriern kanske inte är den hund man väljer att ha om man vill komma långt innom ex lydnad men de är underbara hundar för det.

Amstafen o engelsk sådan är suveräna att tävla med innom bla lydnad.

Maddepadde
0

Men snälla rara, VAR förnekar jag att media förstorar upp saker?!

"Tur media inte skriver om vissa mastiffar som används av polisen i usa om jag kommer ihåg rätt för att jus ta hand om agresiva pittbuls.

De skickar fram sina dubelt så stora hundar som sen enkel o fint tar hand om pittbulen.

Kan tyvärr inte ta fram fakta att detta verkligen är sant det får du leta reda på själv.( kan inte stava o orkar inte googla fram det efter som det tar dagar att få fram infon hatar ibland mitt lilla handikap)"

Var vad du skrev, INGET annat. Du verkar inte själv veta vad det är du skriver om, inte heller vad någon annan skriver.

Men börja grina då!

monsi
0

#103 kolla lite längre ner så ser du att jag skrev att jag fått höra detta från en ägare av en sådan mastiff.

Altså hörsägen

Maddepadde
0

Whatever, vi verkar inte riktigt ligga på samma nivå i våra diskussioner.

Men börja grina då!

monsi
0

Intresant länk http://www.tv4.se/1.943649/2009/04/15/kamphundslexikon

Hoppas det funkar annars finns infon på tv 4

Bunn
0

"mördarhundar" eller "kamphundar" är som vilken annan hund som helst. Dock så var de, en gång i tiden, framavlade för användas till tjurhetsning, bland annat. Idag är de flesta sällskaps-/brukshundar.

Som ovan nämnt så är det ägaren som gör hunden. Det finns Taxar, Chihuahuor, Schäfrar, Cocker spaniels etc etc etc som är minst lika, eller mer, agressiva än dessa "mördare".

Kamphundar?! Ja, absolut och det ska man aldrig glöma!
Tyvärr finns det dem som utnyttjar dessa hundars bakgrund för att få fram den "perfekta" penisförlängaren, en cool leksak som medför respekt, men de tänker inte på hur myket de egentligen ställer till med och vissa kanske ser det som status att ha skriverier om sig på Aftonbladets förstasida. Det finns mååånga som inte borde få ha hund, eller djur över huvudtaget, men tyvärr är det alldeles för enkelt att skaffa det. Har man bara pengar så är det bara att skaffa, utan att tänka på konsekvenserna utav det man gör. Att skaffa hund, oavsett ras, innbebär ett enormt stort ansvar, det är ju trots allt levande varelser och inga leksaker man har att göra med.
Jag har många gånger stött på "monsterhundar" i händerna på riktiga monsterägare som resulterar i räddda och osäkra hundar därför att ägaren själv är rädd, osäker och i behov av en statussymbol.

Om jag hellre blir biten av en Tax eller en Pit bull, låter jag vara osagt, men upplyser er, som inte vet, att Pit bulls är väldigt ovanliga, men många förväxlar ofta dessa med Amstaff och staff)

Angående bladrashundar så "erkänner" jag villigt att jag haft en blandras. Och varför det då?
Jo, för tyvärr så föds det många oönskade djur och jag tycker att även fast man inte är "äkta" eller önskad så förtjänar man i alla fall en chans i livet. Min f.d. hund, Marta, hittades på en gata, någonstans i Spanien. När hon kom till Sverige var hon strykrädd och såg ut att ha bruit ett ben (som fått läka ihop av sig själv) och hennes underkäke var sned, förmodligen för att hon fått en spark/ett slag mot huvudet som träffat käken så den gick av. I övrigt var hon troligt pigg, glad och helt underbar. Första gången jag såg henne, på Alanda i Stockholm, var jag nära på att börja gråta när jag såg det lilla knytet och tänkte på allt hemskt hon måste ha varit med om. Marta var, och är, den absolut vackraste och mest underbara varelse jag någonsin mött och hon har betytt (och betyder fortfarande) otroligt mycket för mig.

Vad spelar det för roll om man har bra eller dålig ekonomi? Man blir knappast varken bättre eller sämre hundägare på grund av det, men jag vet, av egen erfarenhet, att människor som har det sämre ställt ekonomiskt är betydligt snällare mot sina hundar än de som har det bra ställt. Nu säger jag inte att detta gäller alla och inte heller att det har med ekonomin att göra, men jag vet att det förekommer.
Varför blandar man? En del gör det för att tjäna pengar och för att det är "coolt" att ha valpar och de bryr sig inte hur föräldrarnas hälsa påverkar valparna eller var valparna hamnar. Verkligen jättetrist att det förekommer, men de finns även de som avlar blandraser och är lika seriösa som de som föder upp renrasiga hundar.
Rerasiga hundar är tyvärr förenade med en hel del sjukdomar medan blandrashundar inte alltid, men ofta är friskare.
Bladras eller inte, jag tror inte att det har med agressivitet att göra så länge föräldradjuren är friska både mentalt och fysiskt.
En hund som känner sig hotad, rädd, otrygg eller har ont försvarar sig med de "vapen" den har att tillgå, nämligen tänderna och det är, åter igen, ägarens ansvar att se till att fostra sin hund till en harmonisk och trygg individ!

monsi
0

Bra skrivet Bunn!

Bunn
0

Tack så mycket monsi! :)

lennartsdotter
0

#107 - Bra skrivet!

Bunn
0

#110 Tack så mycket!

Ebbafoto
0

Hej!

Jag vill bara att ni ska veta att jag var tolv när jag skrev det här inlägget för nästan fyra år sedan. Nu är min tik snrt fem år och vi har det jättebra tillsammans.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.