vad gjorde jag fel?
Hallå
Jag har hittat en jätte bra plats här, där ecko kan vara lös. De är precis mellan stora vägen och okq8. De är jätte långt gräs och så har dom gjort som en bred väg mellan de höga gräset.
Iaf. så släpper jag ecko lös där och han lyssnar super bra. Nu helt plötsligt kom de en kille gående. Ecko stannade och vänta in mig, för han såg honom först. Så han var ju duktig nog att stanna.. jag satte honom ner och koppla upp honom, då gör ecko utfall mot killen som går förbi? vad hände, varför gjorde han så?
Sen när vi går tillbaka möter vi en anna kille, fast ecko var redan kopplad då, och ecko gjorde ingenting. han anmärkte inte ens att killen var där.
De är ju så han nästan alltid är. han älskar människor och vill helst hälsa på varenda en. Ibland har han fått ryckdagar och skällt åt precis allt. Men nu var de enbart åt den här killen, vilket inte gjorde nått utan bara gick förbi.
(de är också väldigt tråkigt. Hans dumdagar.. när han skäller och drar mot varenda människa. För att nästa dag bara gå omkring och vifta på svansen åt alla och vilja hälsa på varenda kotte.?)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Kan bero på vad som helst.. Att du gick dit, satte dej och kopplade honom kan han ha gett honom "fart" till att börja skälla. Eller kanske han bara tyckte den killen såg läskig ut =)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Svårt att veta varför han gjorde utfall mot den första killen. Kanske han upplevde honom som hotfull av någon anledning ? Raserna i honom är ju båda utpräglade vakthundar, så du kan nog inte räkna med att han ska älska alla människor han möter i fortsättningen. Dom flesta små valpar är ju väldigt glada och positiva och kärvänliga av sig, men när dom växer upp och blir könsmogna så ändras deras beteende. För att återgå till den första killen, så kan det ju vara så att han upplevde honom som farlig i och med att han blev kopplad när han kom ? När ni mötte den andra så var han ju redan kopplad innan. Många som har småhundar brukar göra det felet att dom lyfter upp sin hund när dom möter en stor hund, då tror den lilla att det är något jättefarligt som kommer . Följden blir ofta att den lilla hunden morrar och skäller så fort den möter en annan hund. Kanske Ecko upplevde det så också i och med att han blev kopplad när ni mötte killen ? Ja, det är inte lätt att veta ! Jag skulle rekommendera dig att gå på kurs med Ecko , där du kan få hjälp med honom. Jag har inte så stor erfarenhet av amstaff, men Dogo Argentino tillhör väl inte dom lättaste raserna och Ecko verkar ha mycket Dogo i sig, iallafall utvändigt. Lycka till med honom. Mvh/ Kristina.
Tack kristina:)
Att jag koppla honom var ju tyvärr nödvändigt, annars hade han sprungit fram till honom. Vilket han gör med alla för att hälsa. Jag förstår naturligtvis att han inte kan älska alla hela livet. Men fortfarande har han den charmen att han älskar alla och vill hälsa.
De var antagligen att jag koppla upp honom, men han borde förstå eftersom de är det jag gör om de kommer någon/något. Han lyssnar ju inte än, om någon annna kommer, på inkallning.
Och så är de ju dom hära dagarna då allt verkar vara skit.. de är som om han har dåliga dagar.. då kan han skälla åt vem som helst.
Nu träffa vi t ex en hund bakom oss som skällde på ecko, men ecko sa inte nått. Han ville bara fram, men lyssnade på mig och gick vidare.. sen kom de två pappilon runt hörnet som storm skällde och även då var ecko knäpp tyst. DÅ man verkligen tror han ska blir sur och skälla gör han inget.. och när man tror allt är frid så blir han jätte arg?
Jo dogon är inte jätte enkel och han har verkligen mycket dogo i sig.. men amstaffen är svår den med. Dom är rätt lika i lynet.
Jag tror också han behöver tränas.. specielt socialt. De är tyvärr så att de bara är han och jag.. vi har aldrig gått i stora mängder av folk (sist vi gjorde de vart han skit skraj för alla ljud, men då var de också marknad) och han träffar nästan aldrig hundar längre.. de verkar inte finnas så många här. även så, så leker han ju bara med lufsen (mammas hund) så han träffar aldrig hanar på de viset heller.. hum!
Förmodligen tyckte han dom små skälliga pappissarna bara var fjantiga istället för hotfulla, likaså den som kom bakom er. Det han skäller på anser han nog som hotfullt . Social träning är ju bra för alla hundar, och det kan han ju få om ni går på kurs.
Där jag bor finns det massor av hundar, men dom flesta vi möter är väldigt aggresiva tyvärr. Min valp/unghund (10 mån )skulle också behöva mer social träning. Vi har gått på allmänlydnad, vilket var jättebra. Får se om det blir någon mer kurs i höst.
Jag håller med all ovan…killen kan ha haft en hotande aura, men det kan ha berott på att du kopplade honom i samma veva också, en signal till att denna ska du inte fram till för han är ett osäkert ämne liksom ;-), sådana gången brukar jag kalla kopplet ett nödvändigt ont, en navelsträng mellan hund och förare som kan sabba en hel del ibland.
Ett tips nästa gång han är lös och det kommer någon och han gör så är att springa ifrån honom utan att koppla och "spela apa",då kommer dom som skjutna ur en kanon minst sagt hahaha…
Det kan bara vara att han tyckte att just den personen såg annorlunda ut, Skorpan gillar inte killar med keps eller mössa, då skäller hon som en galning annars skäller hon inte på folk. Sedan är ju Ecko i spökåldern och då kan dom ju bete sig lite konstigt ;)
Jo de är sant. alla hundar ger ju olika vibbar. men känns ändå lustigt att nästan varje gång en hund skäller åt honom är han duktig och tyst. Nästa gång man möter en hund och hunden är tyst skäller ecko som hysterisk ist. Alltid antingen eller liksom.
Jag har tyvärr inte gått någon kurs all med ecko. Och de är verkligen synd. För raserna han har i sig kräv träning. Men när vi skulle börja fick dom inte tillräckligt med folk i gruppen så dom ringde och fråga ifall vi ville va på lydnad klass 2 ist. Men tusan, då kan ju alla allt redan och ecko kunde inte alls mycket då. kändes dumt..
Nu har de blivit bortglömt när allt har hänt sammtidigt.. och nu märker man ju de negativa med ingen social träning.
Jo han kanske var skrämande.. och att jag dessutom koppla honom.. Men saken var lena att han stanna, de var inte de.. Om jag hade sprungit iväg hade han säkert följt med.. även om jag gått iväg. Men de är smalt där man går och han var tvungen att komma förbi iaf. Så var ändå tvungen att koppla honom.
De är dyrt med kurser nu med och ecko är redan 9 månader. Jag vet inte vad som skulle passa honom? Och jag har som sagt inte ekonomin just nu.
Hur länge är hundar i spöåldern då? som sagt är ecko 9 månader, snart 10.. borde inte de vara över snart?
Hanar kan vara i slyngel åldern i upp till 3år,det roliga är att det är då dom lär in allra bäst;-), att han skäller på andra hundar fast dom till synes inte gör något, kan ha att göra med att de andra hundarna visar aggressiva signaler till ecko som inte du hinner uppfatta…..
jo den här slyngelåldern är rolig den.. Men de mest tråkiga egentligen är väl just att ecko är en asmtaff. Folk tror dock att han är en pitbull eftersom han liknar dogon mera. Och därav tar alla människor hårdare vid sig när ecko skäller som en galning mot när en Pudel skäller.
Som hunde bakom oss.. var en såndär krullig sak. Tror de är en terrier. iaf så skällde den massvis och ingen brydde sig de minsta. Inte heller för pappilonhundarna.
Men när ecko väl skäller tittar folk och ser jätte surmulna ut nästan som "jaha, så har vi en såndär i området"
Jag blir så otroligt ledsen när folk ser den sidan utav honom. När jag VET hur underbar han är. När han KAN vara underbar mot alla andra också.
alla tar enkelt på slyngelåldern/spökåldern när de är "vanliga" raser.. för alla har de. Men om en ras som ecko är inne i den åldern och visar sig på styva linan är inte de lika accetabelt?!
*grr*
Håller med de som tror att den där killen kanske utstrålade något som din hund inte alls tyckte om. Jag var nyss hundvakt i en vecka åt en schäfertik som skällde så fort vi såg någon som inte var nykter när vi var ute och gick, alla andra människor gick bra.
Lis, jag kan tala om att jag har fått blickar jag med om Snodden har farit ut i den åldern, för trots att det är en collie så är det ingen leksak om det vill sig illa, vilket tyvärr många tror.
Gör som jag skit i deras blickar och allt ….tänk som så att du vet att din hund är en going och det räcker för dig,sedan kan folk blänga bäst dom vill…
Håller med Lena…strunta i dom…du vet bäst hur din hund är..med andra ord en riktig godbit =)
hum.. konstigt! jag börjar undra vad ecko har varit med om egentligen?
Nu när vi var påväg till samma ställe så var vi tvunga att gå förbi en yngre kille igen.. ecko var redan kopplad. Men redan på jätte långt håll sakta han in och verka jätte osäker. När vi skulle gå förbi och killen rörde på sig vart ecko livrädd och rygga tillbaka och gav av ett jätte varningsskall? Vad tusan.. varför skulle han vara rädd för yngre killar helt plötsligt.
De enda dom hade gemensamt dom två killarna var väl att dom just var yngre och hade keps.
Ecko har aldrig visat tendens på rädsla för någon på de viset förut. Förutom en unge som kastade sten på honom och dagen efter de hände ett annat barn eftersom han antagligen hade de i minnet.
Jag fick dra förbi ecko och tjata om att killen var snäll och killen försökte le lite..
Det är inte kepsen som han kanske tycker verkar läskig då? Fast det verkar ju udda..
han har aldrig reagerat på de förut, inte ens brytt sig. Och att han skulle bli så rädd för de? verkar inte vettigt..
Nej tänkte mest på att han kanske tycker det ser läskigt ut när det sticker ut något över ansiktet på folk, men som du säger, det verkar inte vettigt om han inte reagerat på det förr
Som sagt Skorpan reagerar likadant för just kepsar…men hon gjorde det inte från början =) Hon startade med sitt hat för kepsar när min son kom hem med en på skallen, han har nog aldrig fått sig en sån utskällning ;)
Om du frågar killen om han kan ta av sig kepsen och prata lite med Ecko så kanske han lär sig att det inte är någon farlig under den…hehe
Kan det vara så att Ecko-pojken inte sett personernas ögon och rörelser ordentligt? 
Det kan vara något med just den personen som skrämde honom. Mina hundar tycker ibland vissa människor ser läskiga ut, speciellt Enya tycker det, då skäller hon och har sig, men kan sen vara jättesnäll mot nästa människa hon möter.
jaa, de kan nog tusan vara kepsen. Kom på nu att ecko reagera när jag tog på mig keps en gång. Hur han rygga tillbaka lite. Men tusan, jag kan ju inte fråga alla ungdommar med keps om "hej, ursäkta men kan du ta av dig kepsen så min hund ser ditt ansikte":P finns ju miljoner ungdommar med keps jue..
#20 Be någon som Ecko känner väl att ta på sig en keps när Ecko ser det? Så han vet att det är personen, tänkte jag. Och gärna så han fortfarande ser ansiktet, tex att skärmen är vänd bakåt först, eller så? Vet inte, men det kanske funkar? ^__^''

Träna på att möta folk, och kanske kan du ha någon med som håller i Ecko, så kan du gå fram och ta i hand med kepsbäraren, sedan gå tillbaka till Ecko, som helst ska sitta under tiden. Sedan fortsätter ni mötet, och opasserar varandra.
Bluir han mycket uppjagad går det ju att kepsbärarna får hålla sig på lite längre avstånd från början, så att han klarar av att hålla sig lugn och säker.
Visa honom att du klarar av att hantera kepsbärare, och att du inte släpper fram dem till honom.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Håller med vattnadal…hon är klok som en bok ;)
jaa, jag får väl fråga om de händer igen.. bara att jag är blyg själv.. men de ska väl gå då:P
Det är bara att sväja och tänka…det kunde ha varit värre ;)