Oseriös försäljare?
Har mejlat på en annons på Blocket som verkade lite mystisk då jag ville kolla upp vad som gällde.
Är en BC hane på 8 veckor som är till salu för 9 000:- (det är väll lite för en bc, eller?)
Det stod inget i annonsen om den var registerad någonstans så jag frågade det och även om föräldrarna var, svaret jag fick var:
''bara i jordbruksverket då föräldrarna inte vallarna och man får inte "regga" en BC om inte båda föräldrarna har avlagt godkänt vallhundsprov och det har inte våra hundar inte gjort då dom är enbart sällskapshundar
pappan är duktig på agility, lydnad & nu tränar vi lite flyball med han. mamman är också bra på agility & lydnad och nu övar vi lite lätt vallning med henne så får hon får springa av sig lite då hon har så otroligt mycket energi ''
Känns lite konstigt? Borde det inte gå att regga i SKK ändå? Någon somv vet?
Får intrycket av att försäljaren inte driven en uppföddning med helt rent mjöl i påsen..
lovisa
Det stämmer att båda föräldrarna måste ha avlagd GK vallhundspr för att valparna ska kunna registreras i SKK.
Grundpriset på en BC, enligt SVaK, är 9000 kr oavsett kön, kan justeras baserat på meriter.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Okej då vare inget knas :) Tyckte det lät konstigt men är inte insatt i BC som ras så då hade jag fel :)
lovisa
Det är vansinne att begära ett av rasklubben rekommenderat valppris för en hund som lika gärna kan vara en gatukorsning. Är den inte reggad i SKK så är det per definition inte en renras. Och om den inte vallar så är det ingen BC!
Och vad man än gör så ska man aldrig gynna avel på icke vallande BCs!!
Vet nu varför jag fick magkänslan jag fick, det var då jag kände igen annonstypen och mamman efter lite googlande fick jag upp dessa länkar från djurpoliserna som jag läst innan..
http://djurpoliserna.blogg.se/2011/december/kop-inga-valpar-av-tina.html#comment
http://djurpoliserna.blogg.se/category/christina-larsson.html
:/
lovisa
dehär djurpoliserna… vad är det för några? känns lite oseriöst att lägga ut hennes bilder eftersom hon TROLIGTVIS inte har tillstånd till dem… är det bara en vanlig person bakom "djurpoliserna" så räknas det som förtal mot denhär kvinnan Christina oavsett om det Christina gör är rätt eller fel….
Och att påpeka att det är konstigt att det finns bajs i en valplåda är ju bara ett tecken på att personen inte har någon koll på hur det är att ha valpar… valpar bajsar och kissar hela tiden! och vad är det som inte säger att valparna bara blev placerade där för fotografering… Som sagt, oavsett hur oseriös den här christina och är och hur många påfölder hon fått av länsstyrelsen så verkar den här "djurpoliserna" lika oseriös… verkar mer villig att skasta skit på personen än att verkligen försöka hjälpa till….
Medarbetare på Hundar.ifokus
#6 Tycker inte "föreningen" verkar så oseriös, verkar som de tar del av domar och har rätt info innan de lägger upp något, inte något de själv kokat ihop. Tycker det verkar som en ganska smart grejj, så att folk kan varnas och inte i misstag stöder sådant.