Gammal katt möter valp
Min mamma har en 16 årig katt som inte alls är hundvan. Min valp älskar katter och leker gärna med dem, mammas katt kommer inte leka med valpen men jag vill ändå att de kan vara i samma hus utan att slåss. Är mest rädd för att katten ska flyga på eller riva valpen så hon blir skrämd för katter. Hur ska vi göra när vi släpper ihop dem? Locka med godis för katten?
Håll isär dem de första dagarna, men gärna i samma rum om det går.
Min katt var 4 år när jag skaffade valp och han gillade inte den stökiga valpen först. Senare blev de de bästa vänner och hade mycket roligt tillsammans.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Se till att katten inte blir överraskad när du kommer med valpen genom att valpen till exempel rusar rätt in till katten. Ta till exempel in den i koppel så att du lugnt kan leda in den så att katten ser den och i god tid kan hoppa upp på något/springa och gömma sig om den vill det. Se sedan till att katten hela tiden har möjlighet att hålla sig undan hunden om den vill det och försök inte tvinga ihop dem. När man där ser vad som händer kan man bestämma hur man ska gå vidare, verkar katten lugn och okej med att hunden är där så är det ju bara att fortsätta på samma sätt. För det mesta brukar det gå bra med katt och hund, så länge man som ägare är med och övervakar och eventuellt styr upp.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag har satt långa haspar på två dörrar härhemma just för att katterna ska kunna komma undan när hunden blir för upptrissad och vill jaga dem. Samt att hunden inte kommer åt att tömma kattlådorna vilket han var glad i innan hasparna kom på plats.