Stavgång med hund - fungerar inte!
Jag vill gå stavgång med vovven med det fungerar inte så bra! Att gå med koppel i handen och samtidigt hålla i stavarna fungerar inte. Nu har jag köpt in ett midjebälte och tänkte att det skulle gå klockrent…
Men det fungerar inte heller. Hunden går snett framför mig vilket gör att jag antingen spetsar vovvens tassar med stavarna eller att stavarna trasslar in sig i kopplet.
Att ha långt koppel fungerar inte då vovven har en tendens att kliva över det och få det under benen. Då han har dåliga leder så känns det inte bra. Jag har haft kort koppel men då kommer han för nära så jag inte kan använda stavarna.
Att gå själv utan vovve är ju ett alternativ men tiden saknas. Jag har inte tid att gå själv en timme och sedan en timme med vovven utan jag tänkte att jag kunde kombinera detta. Varför jag vill använda stavar är på grund av att jag har dålig rygg och nacke och det underlättar med stavgång.
Hur gör ni andra, ni som "stavgångar"?
Flexikoppel, finns bälten som man kan fästa ett flexi i.
Jag har prövat flexikoppel, kopplat till mitt midjebälte men det fungerar inte heller, tyvärr.
Jag har ju lärt vovven att gå fint nära mig när vi är ute med vanligt koppel och det är ju vad jag vill så jag förstår ju att han inte riktigt förstår sig på detta med stavgång.
Har du försökt byta ut stavarna mot handledsvikter, borde inte detta kunna ge motsvarande effekt om du tänker på hur du går under tiden… Eller nyttjar du stavarna för balansen/stöd?
#2 Du kan inte ha hunden lös då om du håller dig till skosmarker tex?
Hm.. handledsvikter. Det har jag inte funderat på. Ska googla och kolla om de hjälper på samma sätt som stavar.
Skogsmarker skulle jag kunna nyttja på helger då det är ljust ute. När det är mörkt så känns det lite scary att gå själv ute i den mörka skogen även om jag har vovven med mig. Vi har också haft björn i skogarna där vi bor så efter mörkrets inbrott gäller det bara vägpromenader…
Chiwaz; ja, du får kolla på det, det är ju i grunden samma effekt att du lyfter något med viss tyngd… =)
#5 Pannlampa är att rekommendera.
Lär hunden att gå bakom dig?
Titta på detta kopplet, skulle kanske kunna funka? :)
http://www.hurttacollection.com/sv/outdoors-sv/produkter/reflexkoppel/joggingskoppel/