Skällande hund-granne
Våra grannar som bor bredvid/mitt emot oss har en hund som skäller för det minsta lilla. Om någon går i trappen, om portdörren öppnas, när jag tar av Molly sina kläder utanför vår dörr. Spelar ingen roll vad det är som låter eller vilken tid på dygnet det är. Det ständiga skällandet och hundens ägare som bara skriker åt den att hålla klaffen.
Vad ska man göra? Molly vaknar på nätterna pga detta och jag vaknar, alla i huset vaknar nog och det är väldigt jobbigt och påfrestande. Sen är jag väl lite orolig att grannarna ska tro att det är min hund som skäller vilket det aldrig är. Jag borde kanske prata med dom men dom verkar ju inte heller bry sig när dom skriker från ett annat rum att hunden ska hålla k*ften?
Har ni varit i samma situation någon gång? Råd och tips är välkommande!

Ring hyresvärden.. Sådär kan dom ju inte hålla på dygnet runt!
Skynda långsamt så går det fortare.
#1 Får göra det tillslut :(. Min bror kommer hem halv ett på natten för han jobbar skift och då kan hunden skälla, när brevbäraren kommer osv osv osv. Härom natten levde grannarna runt i trapphuset 02.45 och hunden var snabb på att skälla. Blir gaaalen.
Hatar konflikter också men får ringa hyresvärden om det fortsätter..
Det värsta är väl att den ägaren förmodligen bara kommer att skrika ännu högre (eller göra annat idiotiskt) för att försöka få tyst på den… Hen verkar ju inte ha några pedagogiska tankar kring det där dessvärre utan ser det nog som enbart hundens fel! :/
Jag skulle också fortsätta skälla om jag vore hund och min ägare skrek så fort jag skällde… Då skäller man ju tillsammans liksom…
Prova först att lägga en lapp i deras brevlåda om de ej får tyst på hunden så får de en anmälan på sig varje gång hunden deras stör. Du kan vara anonym.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Vågar man så tycker jag att det är juste att varna i alla fall en gång, innan man ringer hyresvärden. Det kan ju vara ett missförstånd. Kanske inte i just detta fall i och för sig, men grannen kanske inte har förstått hur störande det är och därmed inte gjort något vettigt åt det. #4 gav ett bra tips. Jag hade i alla fall blivit väldigt ledsen om någon anmälde mig till hyresvärden innan de pratade med mig. Fortsätter det efter att du gjort honom uppmärksam på hur jobbigt det är för resten av huset, så skall du självklart kontakta hyresvärden, tycker jag. 
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
#5 Jag hade i alla fall uppskattat att få en lapp i brevlådan om mina hundar stör.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Jovisst är det schysst att varna först men om hunden står vid dörren och skäller så ofta som ts säger, då måste man ju som ägare själv förstå att detta mycket väl kan störa grannarna. Hyreshus är ju inte kända för att vara överdrivet ljudisolerade.
Dom frågade mig precis när dom var nyinflyttade och då skällde hunden inte såhär ofta och det hade bara gått en dag drygt.. då sa jag att det inte var så farligt. Men NU har det blivit farligt… och ja, dom borde ju förstå själva att hunden faktiskt stör om dom nu också skriker tillbaka på han?
Jag hade gjort som de ovan föreslår - pratat med grannen eller lagt en lapp i brevlådan.
Vi har själva en hund som skäller ibland (inte alls så farligt som det du bekriver utan bara enstaka skall när nån är just utanför vår dörr högst upp i huset, men ändå), så jag har satt upp en lapp i trappen om att grannarna gärna får säga till mig om de upplever att det stör + lämnat mitt telefonnummer så att de kan ringa de få gånger vi lämnar hunden hemma själv.
Vill tro att de flesta hundägare skulle uppskatta att man meddelar att det faktiskt stör :)
#9 Ja, jag hade ju själv velat höra det av grannar och inte direkt från hyresvärd. Så får väl ta mod till mig och ta ett snack helt enkelt..
#6 Ja, det var precis det jag menade.
"Prata" var nog fel ordval av mig, jag menade nog mer "meddela".
#7,8 Det är klart att vem som helst borde förstå det. Har man hund borde man dessutom vara bättre på inlärningstekniker och förstå att skrika på hunden inte hjälper. Men tydligen förstår inte TS grannar det. Jag tycker att om man har problem med grannar så meddelar man dem om problemet innan man går vidare till hyresvärden. Därmed verkligen inte sagt att det är en allmän sanning eller att det är fel att ta kontakt med hyresvärden direkt! Men det är min åsikt och det rådet jag ger, eftersom det är så jag önskat att någon gjort om det var min hund som störde. 

#11 Absolut, sen kan det vara svårt att ta mod till sig att säga till nån man inte känner hur dom ska/inte ska göra med sin hund. För det är ju det man säger när man talar om att den stör, att dom inte sköter det bra.
#12 Det förstår jag, och håller helt med om. Vi hade en gräslig granne där vi bodde tidigare, och jag hade aldrig någonsin velat gå in till henne och säga att hon stör!
Därför kan en lapp i brevlådan vara ett bra alternativ, då kan man vara anonym och slipper möta grannen. Det är också rätt bra att skriva, för då är det lättare att få fram det man vill säga formulerat på ett sätt som man verkligen kan stå för. Det är annars lätt att bli nervös när man väl står där framför grannen så att man missar någonting eller säger saker man inte egentligen menar. Och så slipper man ha någon som pratar emot en, också. 
Jag har svårt att samla mod till mig men ska nog slänga in lite snyggt nästa gång jag träffar på dom ''märker att er hund skäller mycket… det stör lite om jag ska vara ärlig, inget dumt menat alls men vill bara påpeka det'' … eller nåt. Hatar sånt här!
vi fick typ ett "hotbrev" av vår granne i vår förra väldigt lyhörda lägenhet att vår hund "levde runt" (hördes när han och vi gick eftersom grannen bodde under oss) för mycket och att hon skulle anmäla det till miljö och byggnadsnämnden om det inte skedde en förändring.
han skäller/skällde också om han hör någon i trappen, men det är inte så farligt och just där fanns bara fyra lägenheter så det hände endast när posten kom och när grannen mitt emot kom och gick.
nu var denna grannen tydligen en "gnällkärring" (typ satte upp lappar lite här och var och hon hade gnällt även på tidigare hyresgärst fick vi höra av grannarna mitt emot) så vi tog inte hennes klagomål på särskilt stort allvar.
vi hade trots det gärna fått veta detta på ett trevligare sätt och gärna face to face om hon hade den åstikten så kunde vi fört en dialog och vi kunde försvarat oss. nu kände vi oss bara illa till mods och önskade nästan att vår vovve kunde föra mer oväsen bara för hon var så otrevlig ;) men skriver du bara ett brev i trevlig ton tror jag inte de tar illa upp även om det är bättre att gå och ringa på :)
Mina grannar har en schäfer som skäller när de inte är hemma. Han är inte ensamhetstränad alls tror jag då han skäller timmar i sträck och har riktig separationsångest.
Vi har som tur väl är GANSKA bra isolering i väggarna, men det är ändå så att man vaknar av det ibland.
För min del gör det inte jättemycket egentligen. Då jag kan koppla bort hundskall väldigt bra. Tycker mest synd om hunden.
Vi är också bara 4 familjer i huset, och vi blev även meddellade innan vi flyttade in att hunden var skällig. Men ja. Jag tycker det är lite bra på sätt och vis, för det innebär att vi också får låta lite ;)
Detta är inte ett hus där man förväntas vara tyst hela tiden. Funkar inte så här!
Hade man haft sämre isolering hade jag nog blivit galen! Å andra sidan hade jag bara pratat med grannarna isf! Eller gett lapp!
#15 Konflikter alltså :(. Hehe
Haft grannar på gammal adress med en schäfer, en grand danois och en pitbull som alla skällde, börja den ena så haka de andra på. Ringde hyresvärden som prata med dem men de hävda hela tiden att de upplever inte samma problem och eftersom de också var barnfamilj kunde inte hyresvärden vräka de hur som helst, tydligen någon policy på att barnfamiljer får få hur många varningar som helst.
Till sist slog det slint i skallen på hyrsvärden när de börja rasta sina hundar endast på baksidan av huset under vårat fönster. hyresvärden med en reprsentant från hyresnämnden som vi drog in för att trycka på hyresvärden gick dit för att kolla och där låg flera bajshögar som om det vora en gödselstack och det stank apa.
De fick städa efter sig och sen åkte de ut.
Lönar sig att ta i med hårdhandskarna ibland. ;)
#18 Verkligen! Man ska våga också :P. Haha
#19 Du kan anmäla anonymt till hyresvärden dvs säga till han att du inte vill att de ska veta vem som anmält.
Oavsett vad du väljer att göra TS, så önskar jag dig lycka till! 
#21 Tack :)!