American staffordshire
Jag undrar vad ni tycker om rasen amstaff.
Bra? Dålig?
Jag önskar höra era årikter om denna ras :)
Dock vill jag INTE ha en allt för negativ diskussion. Ni får självklart skriva varför ni inte tycker om hunden (ni som gör det), men helst inget fortsatt prat om det då i denna tråd, utan ta det i PM istället. Tack på förhand ;)
Själv skulle jag vilja ha en amstaff. Och det lär det bli om nåt år :) Måste först sätta mej in lite i stamtavlor osv. Så jag vet lite om vad jag får för hund :)
Vilka där ute har en amstaff?
Älskar rasen, tycker dem är underbara hundar!
Tyvär skrämmer mig det lite att det finns en hel del personer som har dem som en förlängning till något dem födds för kort med.
Något annat jag inte gillar är att det finns massa "låtsas uppfödare" som säljer "låtsas amstaff".. syftar då på alla dessa oregistrerade hundar som finns överallt.
Men som sagt, gillar rasen, tycker dem är fina och trevliga hundar i rätt ägares händer :D
#1 samma som jag tycker då ^^
Väldigt fina hundar, vill själv ha en, det är dock en väldigt sjuk ras. Därför avstår jag själv
Helt underbara ras. Gillar den helskarpt både till utseende och lynne.
Har en ingift släkting som har två stycken amstaff-tikar, en hamster, ett marsvin och två dagisbarn. Där har det aldrig funnits några problem med staffarna.
Hade jag inte hört myter om vad folk använt rasen till, så skulle jag aldrig ha kunnat gissa mig till att det skulle vara en 'farlig' hund.
Det enda negativa jag kan komma på är att dom verkar få lika många fästingar sommartid som mina hundar får 

Väldigt fina hundar. Har mött både "monster" och "underbara". Det beror ju helt på vem som har hunden och uppfostrat den. Hunden blir ju vad man gör den till :) Men kan ju då bli helt fel hos vissa männsikor som skaffar en amstaff av fel andledning.
#3 Jag är inte så insatt i rasens sjukdomar osv.. Vad är det dom ofta har problem med?
#4 Hehe ja fästingar är inge roliga. Men nu finns det bra medel så länge hunden tål :) Jag älskar deras utseende. Lilla staffen är oxå mkt vackra, men jag gillar amstaffens storlek. Nej det är en helt vanlig hund som i fel händer blir farlig. Men det ska det nog bli ändrig på ju mer "rätt händer" som skaffar denna ras :p
Älskar rasen. Helt underbara hundar! (om de sköts på rätt sätt)
Trevliga, roliga, mysiga..
Har inget negativt att säga om rasen.
Älskar både utseende och temperamentet inom rasen.
Hade faktiskt ingen aning om att det va "så många" som gillar rasen. Kul :)
Vi som ska skaffa/har en amstaff får försöka få omvärlden att ändra uppfattning om denna underbara ras :)
Men till och med jag ryggar tillbaka ibland när jag möter nån staffe. För en del fördomar jag har, inte mot rasen utan mot den som finns i andra sidan kopplet.. Tycker det är småjobbigt att möta en staffe med stora breda halsband/sele med massa nitar på, för man vet faktiskt aldrig.
(Finns en staffe (ngn pitbull-blandning) där jag bodde förut som ägaren säger att hunden är supersnäll. Och det är den, mot människor. På en vecka satte sej hunden fast i andra hundar 3 ggr :/ Och ägaren bara står och tittar på utan att bry sej.)
#8 Hundmänniskor vet ju generellt att hunden blir vad ägaren gör den till. Det är inget fel på bullhundarna om man väljer en bra, seriös uppfödare och uppfostrar hunden med samma kärlek och gränssättande som med alla andra raser.
Däremot ska man ju vara medveten om att de, liksom många andra raser, ofta blir väldigt skarpa om man brister i sitt uppfostrande oavsett om bristandet beror på att man är för hård eller för mjuk. En del raser som blir osäkra blir passiva och "tilltryckta", andra raser som blir osäkra blir istället utåtagerande. Bullhundarna brukar generellt sett tillhöra den sista gruppen.
Men som sagt, det gäller ju många raser. Min erfarenhet säger dessutom att amstaffar är rätt förlåtande hundar och stabila i psyket. Om de är välavlade. Bullhundarna som Pelle och Kalle "föder upp" hemma i sin lägenhet för att tiken är tuff och flickvännerna gillar valpar, är alldeles för oförutsägbara. En sådan valp skulle jag aldrig skaffa, speciellt inte av en ras som ofta är utåtagerande vid stress och dåligt psyke.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#10 så bara för att min hund då är blandras och inte från nått "bra" kennel får hon dåligt psyke och kan bli aggressiv?
#11 Det skrev jag inte. Jag skrev att de blir oförutsägbara. Läs inte in saker i en text som inte står, då blir du bara illa till mods trots att du inte behöver.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
"Min erfarenhet säger dessutom att amstaff är rätt förlåtande hundar och stabila i psyket. OM DE ÄR VÄLAVLADE. " "En sådan valp skulle jag aldrig skaffa, speciellt inte av en ras som ofta är utåtagerande vid stress och DÅLIGT PSYKE." #10 Vet inte riktigt hur jag ska tolka de bara.
#13 Du ska tolka det precis så som det står. Att det är väldigt riskabelt att köpa en hund som inte är kontrollerat avlad av en duktig uppfödare. Ännu mer riskabelt blir det med en ras som, om den har kasst psyke, inte bara blir osäker och introvert utan utåtagerande och potentiellt farlig. Man kan omöjligtvis veta när man köper en valp från en privatperson som tagit en kull för att det är gulligt, vad det egentligen är man får. Man köper grisen i säcken. Man köper en oförutsägbar valp som man omöjligtvis kan ha en aning om hur den blir när den blir vuxen. Det är lika illa oavsett vilken typ av hund man köper, men en stor hund vars dåliga psyke visar sig genom utåtagerande (med utfall t.ex.) vid stress blir betydligt mer svårhanterad och därmed mycket farligare, än en liten hund vars dåliga psyke visar sig genom att den blir introvert vid stress.
Man kan ha tur, men jag skulle aldrig ta den risken. Jag vill kunna se hur linjerna ser ut bakåt och veta vad uppfödaren har för planer med kullen, hur kullen är tänkt att föra rasen vidare.
Tolka ingenting på ett forum personligt om det inte är skrivet till just dig. Skriver jag att dåligt avlade hundar ofta kan ha ett dåligt psyke som följd, så är det det jag menar. Inte att din hund med bra psyke är en dålig hund. Det är en väldig skillnad. Jag förstår att din irritation grundar sig i att du möter många fördomar om din hund, men alla vill dig inte illa så du måste inte ha taggarna utåt bara för sakens skull. Det blir bara tröttsamt för dig själv.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag hade inte taggarna utåt. Ifrågasätter bara eftersom de lät som att de va menat mot mig då jag skrev att jag hade blandras. Tackar för ett bra svar. Kan ju lugna alla nerver med att jag absolut inte ska ta nå valpar på min hund då jag, som sagt, inte vet linjerna bakom. :) Jag har efter mitt underbara köp av Leja blivit mer kunnig inom hundvärlden. Hur folk avlar och avlar och avlar för att få pengar osv. Där Leja kommer ifrån handlar de enbart om pengar och inte hundens välmående. Vi hade iaf TUR. Nästa köp (om 2-3år), blir en renrasig am.staff iaf!
#15 Då förstår jag, inlägget var riktat till #8 vilket jag också skrev. Då missuppfattade du mig bara, det är lätt hänt!
Det verkar som att du har självinsikt, det är jättebra.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Älskar dessa! Underbara hundar!
Tänk på att det finns: http://amstaff.ifokus.se/ 
Min tanke om rasen är att det avlas på väldigt mycket skit…hälsan är sällan prioriterad, samt att den attraherar folk som av fel anledning väljer rasen, och med "fel anledning" menar jag inte enbart folk som gillar utseendet utan även den naiva klunga hundägare som saknar all form av raskunskap, och som skall visa världen hur snälla dom är.
≧◔◡◔≦
#19 så rätt du har! Guld!
Jag tycker att amstaff, i rätt händer, är underbara hundar med stabilt psyke =) Sålänge man aktiverar dem mentalt och fysikst så är det inga problem. =)
Jag vill själv inte ha en Amstaff, men det är bara för att jag tycker de flesta är lite för buffiga och kompakta. Jag är lite mer åt spets hållet, då de är lite mer slimmade och lite elegantare. Menar inget illa mot amstaffar nu =)