Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1737 ggr
liinnea
1

ensamhetsträning- aktivering?

Har ni tips på någon bra aktivering för hunden när dom är ensamma? Alltså en bra leksak som dom kan hålla på med en längre tid osv.

Jag har en liten hanvalp på ca 5 månader och han blir väldigt lätt rastlös och går och biter på hörn osv.

Maja2
4

Det viktigaste av allt är att ensamhetsträna hunden ordentligt. En valp på 5 månader ska inte vara ensam mer än väldigt korta stunder. Går man för fort fram i ensamhetsträningen, kan man få stora problem.

knutteknop
0

Håller med ovanstående talare men ett ben är nog det bästa aktiverningen när de är ensamma :) leksaker och liknande stessar lätt upp hunden och man vill ju att hunden ska vara lugn :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

Maja2
2

#2 Fast det där med att ge ben när man inte har uppsikt … det ska man vara väldigt sparsam med.

liinnea
0

#1 Hur lång tid är normalt för en 5månaders valp då? Nu kan han vara ensam max en timme.

Maja2
1

#4 Jag skulle säga max en halvtimme, absolut inte mer.

Noa-Nisse
2

jag skulle säga 1 timme. 1½ sen när han blir 6 mån. Men det gäller att gå sakta fram.

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Highonbluetomorrows]
2

En fylld aktiveringsleksak, exv en kong, kanske?

Loveradio
2

Märgben

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

knutteknop
0

#3 varför är det inge bra? o.O

Maja2
3

#9 Finns massor med exempel på hundar som på olika sätt skadat sig när de tuggat ben. Själv har jag helt slutat ge ben när de ska vara ensamma

Noa-Nisse
0

Jag håller med Maja2, jag kommer ihåg en gång när min hund låg brevid mig i soffan och tuggade på ett ben. Helt plötsligt så hostade hon häftigt och hulkade sig och droppade blod från munnen. Jag hoppade upp från soffan och öppnade munnen på henne. Då satt det en ganska stor benflisa fast upp längst bak i munnen. Jag fick försiktigt försöka få bort den. Och det var lättare sagt än gjort när man har en panikslagen hund. Sedan dess har jag aldrig gett henne ben när hon är ensam för jag vill inte veta vad som skulle kunna hända om jag inte var hemma vid det tillfället!

Medarbetare på Hundar.ifokus

knutteknop
0

#10 oj det lät ju inge bra :O men är det samma risk när man ger typ oxhudsknutar?

Maja2
0

#12 Ja

[Highonbluetomorrows]
0

#12. Därav rådet med en kong. Det är en tuggleksak som inte går sönder i första taget (om nånsin). Du fyller den med fyllning, serverar gärna fryst och sedan har hunden potentiellt flera timmars arbete framför sig :)

Vissa hundar trasar dock sönder kongs också. Vet man om att man har en bitstark hund så är den svarta kongen att föredra.

http://www.haromi.se/kongsvartextremmedium-p-798.html

[Forest]
1

jag säger 30 minuter för en 5 månaders valp, sen ökar man tiden lite i takt vad man tycker det går oxå. Bättre gå sakta fram än få backa i träningen. Och jag säger oxå som maja2 här stoppas ALLA ben bort + vissa leksaker pga det har hänt för många olyckor då ägaren inte är hemma o ser vad hunden gör :-/

Satum
1

Jag tycker det bästa är när hunden vilar när den är ensam, det har våra hundar lärt sig iallafall. Jag tycker det är skönt och veta att de antingen ligger och slappar eller sover och inte härjar runt!

JamieBlue
0

Apropå hundar och ben… Jag vet en hund som råkade "trä på" ett märgben på sin underkäke och ägaren fick inte loss det på egen hand. Som tur var, var ägaren hemma och kunde ringa och be om hjälp.

vallhund
0

# 17

Jag hade en hund som hittade ett gammalt pressat hudben, en ring typ frisbee, den fastnade o jycken höll på att kvävas, tur att jag var hemma o hunden lät sig hanteras trots panik.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

liinnea
4

Nu har jag börjat ta bort alla ben när han är ensam. Det funkar bra när han är ensam i en timme, han rastas ordentligt innan så han blir trött. När vi lämnar honom så ligger han i korgen och när vi kommer tillbaka en timme senare så ligger han också där, alltså bra tecken vad jag förstår? :)

Pudelbus
0

#12 Min vovva har satt knuttarna av sådana där i halsen och inte fått upp själv. Har slutat ge henne det helt.

Då tuggar hon ändå väldigt lungt på benen.

liinnea
0

Tänkte kolla en sak med er.. Han är väldigt väldigt duktig när det gäller ensamhet, han ligger lugnt i sin korg och sover. Det är aldrig stökigt osv när vi kommer tillbaka. Kan vi öka tiden även fast han bara är ca 5 månader? Han har klarat av en timme flera gånger nu, så det känns lite trögt att köra för lite tid men samtidigt vill jag inte gå för fort fram. Vad tycker ni?

Maja2
2

#21  Jag blir lite illa till mods när det känns som att valpen är Duktig för att han är ensam … samtidigt förstår jag vad du menar. JAG skulle inte skynda på att utöka tiden om jag var du, inte heller regelbundenheten … utan ta tillvara på att han är trygg och lugn med det just nu, och tänk inte utöka på ännu ett par månader.

liinnea
0

#22 Tack! JAg kör på en timme än så länge!

WildaE.R
2

Våran hund är fem månader och har varit själv i längst tre timmar, detta är inte något som vi velat utan det har varit de gånger som vi inte har kunnat hitta en hundvakt och det finns inga "hunddagis" där jag bor, har en eventuell dagmatte på g. Men wilda ( som valpen heter ) har inte haft problem med detta alls, men då har jag  aktiverat mycket innan och efter så hon är riktigt trött. Om hunden får den stimulering och kärlek som den behöver den tiden som den inte är ensam, har iaf jag inga problem med att lämna den ensam en lite längre tid och jag har lärt mig att lite är det som att ha ett barn, ju mer du #gullar och puttinuttar# med hunden desto puttinuttigare blir den, som att ju mer du hjälper ditt barn klä på sig desto mindre lär den sig helt enkelt.. Inte för att man ska vara för framfusig el hård. men inte puttinutta heller.

[eeklund]
0

Jag lämnar inte min valp på 4 månader än :). Jag ensamtränar, dvs sitter ute i trapphuset eller möter mina vänner när det är på väg och är borta allt mellan 3 minuter - 10 minuter.. hon är tyst och oftast går hon och lägger sig när jag är borta. Gnäller lite men vet att jag inte kommer om hon låter.. oavsett hur mycket hon låter så väntar jag på att hon blir tyst och sedan väntar jag ett tag till tills jag märker att hon tystnat på riktigt och då går jag in och berömmer massa och ger en liten godbit!