Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 33995 ggr
[MissCaandy]
3

Skaffa fransk bulldog..

Nu har jag beslutat mig. Det blir en fransk bulldog. Kanske inte nu, men någon gång. Väntar på den rätta valpen!

Lite frågor..
Hur ofta klipper ni klorna på era hundar?
Hur ofta badar ni dom? (kort päls)
Hur ofta borstar ni tänderna? Eller ger ni något speciellt "godis" som tar bort beläggning och motverkar tandsten? Vad i.s.f?

Hur mycket tycker ni en fransk bulldog ska kosta?
Vilka försäkringbolag är det som inte försäkrar fransk bulldog?

Hur ofta och länge tycker ni man ska promenera med en fransk bulldog, som valp? som vuxen?

Tycker ni fransk bulldog ska använda jackor på vintern?
Vad tycker ni är det viktigaste att tänka på när man väljer valp?

Hojt! :)

[Hilo]
5

Har inte fransk bulldogg, men kan svara ändå.

Kloklippning blir det ungefär varannan vecka.
Hanen min har kort päls och badas när pälsen är i behov av det…
Borstar inte tänderna på någon av hundarna. De får råa ben.

Ska kosta?
De brukar kosta mellan 15-18.000. Finns säkert både billigare och dyrare.
Borde vara så att alla gör det, men lämnar den frågan obesvarad.

Har ingen större koll på valpar.
Men ta det i valpen takt, dock ska en valp rastas efter varje lek-, sov- och mat-stund.
Som vuxen, de är ju rätt aktiva små hundar. Dock får man se till hunden.
Rasen har ju andningsbesvär och kan ta det tuffs under sommarvärme m.m.

Fryser hunden så ska man väl ha täcke på, annars finns det väl ingen mening?
Att valpen passar Er, och att ni inte väljer valp för att den har en häftig färg eller så.
Att föräldrarna är kollade, och friska.
Att ni väljer en seriös uppfödare, och att vara noga med vad man väljer, inte ta första bästa. Låta det ta tid.

[Forest]
1

Har valp o vuxen hund dok ej fransk bulldog.

Jag borstar tänderna 3 gånger i veckan, dels så undersöker jag munnen i samma veva så jag tycker det är bra att borsta.

Dok äter mina färskis o får märgben+vanliga tuggben o med det får dom bra munnhygen ändå.

Kloklipp valpen 1 gång i veckan eftersom de inte slits ner lika mycket som vuxna som klipps 2 gånger i månaden.

Har inte korthåriga hundar men tycker att man badar vid behov är ett bra svar av 1.

Promenad hmm det är olika vad man tycker valpen "klarar av" min har fått vara med på kortisar. Men så busar dom mycket i trädgård det är viktigt att vara ute så mycket man kan tycker jag.

1 svara bra även på din fråga om täcke.

När du väljer ut en valp så anser jag flera saker är viktiga. Du ska känna att du hittat en bra engerad uppfödare som är mån av rasen välbefinnande. Du ska ställa många frågor som den ska kunna svara på. Man bör gilla sin uppfödare för att få bra hjälp kanske lite tips och sånt men kan återkomma med lite frågor o sånt. Det ska vara ett städat o bra hem där det är ordning på hundarna med. Det är lite småsaker jag anser är det som gör ett gott intryck en bra uppfödare med. Sen ska du se att fäderdjuren är friska och alla tester är gjorda. Hade jag varit du så kan du kolla upp olika uppfödare redan nu och göra hembesök. Ofta är det nån som passar.

Hiro
0

Har ej en fransk buldogg

Hur ofta klipper ni klorna på era hundar?
Vid behov, ibland slits de ner så de behöver ej klippas så ofta. Men ca 2-3 veckor.

Hur ofta badar ni dom? (kort päls)
Nobsar har medelånga pälsar. Familjens nobs badar 1 gång per år ev 2 om hon skulle få för sig att skita ned sig men det brukar hon inte. Har hänt en gång på 8år.Hur ofta borstar ni tänderna? Eller ger ni något speciellt "godis" som tar bort beläggning och motverkar tandsten? Vad i.s.f?
Brukar inte ge något speciellt dock har hon inprincip fri tillgång till ben som hon tuggar då hon är glad. Har fått denta sticks (?) några gånger för att hon skall få smaka på något annat då och då dock ej många gånger.

vallhund
0

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Ixectrona
7

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad tycker ni är det viktigaste att tänka på när man väljer valp?

Det viktigaste när det gäller den här rasen skulle jag säga är att endast ta en valp från friska föräldrar (som själva har friska föräldrar), med släta ansikten, lite längre nos och öppna näsborrar.

Överdriven nosrynka, knipta näsborrar.
Bättre näsborrar, mindre rynkor.
För mycket rynkor (irriterad hud, syns tydligt), knipta näsborrar.
Praktiskt taget obefintliga näsborrar.
Mer "fritt" ansikte, bättre näsborrar, mindre rynkor.
Och kroppsformen - mindre vig, alldeles för kraftig.
Nu har jag inte mycket gott att säga om ansiktet på den här, men kroppen var mer atletisk än den förra.

Det är en ras med allvarliga konstruktionsproblem, som är direkt relaterade till vad folk tycker är "snyggt". Så tänk efter före och välj inte en hund där dess utseende kommer orsaka onödigt, livslångt lidande för den.

Ta inte heller valp från föräldrar som låter när de andas. Vilken hund som helst ska kunna bli upphetsad, leka, springa, gå ute när det är varmt, och sova utan att hela luftmaskineriet ska låta.
Bulldoggar och mopsar låter ofta och folk tycker det är "gulligt", men det är varken gulligt eller normalt, det är ett tecken på en hund som lider.

Så skaffa du dig en fransk bulldogg, men för hundens skull, uppmuntra inte aveln av hundar som lider hela livet.
Hundarna i filmen är mopsar, men frallan har samma problem.

Noa-Nisse
4

Tråden är gammal och TS har redan skaffat en fralla. Tyvärr har den en del sjukdommar som hon har skrivit om i en annan tråd.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Ixectrona
2

Den här gången missade jag alltså åldern på tråden. Tungan ute
Men det är lika bra att det står kvar, för andra kommer att läsa det här.

Och jag är inte förvånad. Rynkar på näsan Det är inte första gången på det här forumet jag hör om folk som skaffar fralla och får en sjuk hund.

joheck
3

#5 Nej så hemskt att se! Stackars hundarGråter. Jag vet ju själv hur otroligt jobbigt det är när man är täppt i näsan under en förkylning, att behöva gå så ständigt är tortyr. Hoppas verkligen att folk slutar avla på dessa hundar.

vallhund
0

# 7 Även jag missade åldernn på tråden, men har nu läst ikapp o tycker som du att tråden skall få ligga kvar.

# 8 Det går att få tag på friska frallor o mopsar, om man letar tillräckligt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Noa-Nisse
3

TS köpte sin fralla utomlands faktiskt. Kommer ihåg att hon rådfrågade här inne och alla sa till henne att det verkade skumt och oseriöst. En frallavalp utan stamtavla plus att hon inte hade träffat någon ifrån kenneln. alltså inte några hundar eller människor.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Fridaaaa
0

På vår hund klipper vi 1-2 gånger/månad klorna
Och vi borstar inte tänderna på henne, behövs inte :)
Tar lite tandsten några gånger/år själva men det är väldigt lite :)

Gällande hundköp: Kolla upp väldigt bra, seriösa uppfödare och kolla så att dem avlar på hundar som andas bra, och inte såna med för mycket intryckt nos ect.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hiro
0

#5 Hunden med "fritt" ansikte var ju till och med söt! De andra såg tja… truppnosiga ut. Inte min stil ;)

[Forest]
0

12 håller med ser lite ut som en boston terrier en av mina raser jag fastnat för men kan inte skaffa än pga allergi men söta är dom.