Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 6850 ggr
rosahalsband
0

se höftproblem genom sittstilen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läste förut någonstans (någon som ritade en bild) här i hundar iFokus om "höftproblem" och hur det ser ut när dom sitter ner? Jag undrar, kan man se om dom har ont i höfterna igenom bara deras "sittstil"? och jag undrar då om detta är normalt? Så som min hund ofta sitter, hann tyvärr inte följa den tråden med de ritade bilderna men hoppas någon annan minns den och kan länka den här då så jag kan läsa vidare :)

Noa-Nisse
0

Det var jag som skapade den tråden och ritade bilderna för jag har hört och undrade då själv hur det låg till…

Minns inte vad tråden heter tyvärr, hoppas det kommer in någon som vet och kommer ihåg :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

rosahalsband
0

Hoppas jag med! Men kom det fram till något, stämde det? Att man kunde se det på sittstilen m.m.?

SaraC
0

Det är en myt. Finns exempel på hundar som sitter/ligger på det sättet som sägs visa att de inte har höftproblem som sedan via röntgen visat sig haft problem.

Om hunden har ont i höfterna kan det däremot synas på hur hunden rör sig/när den rör sig och genom att den undviker vissa rörelser.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

rosahalsband
0

Min hund rör sig rätt fint, dock när hon ska upp i sängen/soffan ibland kan han dra sina bakben upp och bara använda frambenen (oftast är det här när hon legat och sovit ett tag och är rätt trött). har klämt och känt och hon visar inga tecken på smärta, men hon älskar att bli masserad i "nedre rygg området". Hon sitter ofta vad jag anser som "konstigt" och det är därför jag oroat mig, för sittandet. Men då vet jag att det iaf är en myt :)

SaraC
0

#4 Hur gammal är hon?

rosahalsband
0

Precis fyllt 2år!

SaraC
0

Okej, men ring och hör med veterinären vad de tycker? Kanske hon skulle behöva tittas på.

rosahalsband
0

röntgas ska hon! Inom kort tid, enligt mig bara som "anmällkoll" så får nog reda på det då :)

SaraC
0

#8 Ja, men då så Glad

rosahalsband
0

Undrade bara om det kanske var superakut och man kunde se sånt på sittstil m.m., men hon verkar ju fungera och får arbeta försiktigt tills jag fått henne röntgad :)

SaraC
0

Det är nog ingenting akut om inte hunden visar att den har ont nej, och du har ju tänkt få henne röntgad inom kort så det är nog inga problem att vänta då. Hittade den gamla tråden, Sitter hunden friskt?

rosahalsband
0

Tack så mycket! var den tråden jag letade efter :D

rosahalsband
0

Jag har hört att om en hund har dåliga höfter, att man ska träna den med dw och tyngder m.m. så den bygger upp muskler runt höfterna. Stämmer det, gör det saken bättre eller värre?

Frida B
0

#13 det beror på, kör man för hårt med hunden blir det värre, kör man safe med hunden så kan det bli bättre men inte någonting man kan garantera

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

rosahalsband
0

Tack då vet jag :D

[Forest]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

myt vill jag påstå. vi rönka fd hunden som hade ua på både höft och armbågar och satt som din hund ofta. Så att gå på hur de sitter lr ligger kan man inte göra. Nu har jag inge nbra bild men här är en stil hon ofta satt

rosahalsband
0

haha rakt på rumpan, ser så knasiga ut :)

[Forest]
0

17 haha jo så satt hon och hon hade stumpsvans så kanske därför denna sits var så skön o bra med Flört