Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1690 ggr
thildatessie
0

"Ringrostig" hund..

Har börjat gå på gemensamma hundpromenader varje söndag. Förra söndagen var första och då gick det bra med Stitch och han var inte så på tiken då (vi var bara tre hundar). Igår däremot….. då var det tre nya tikar varav den ena var en kompis hund som han inte brydde sig om alls och inte en av de små. Den andra var han efter de 4 km (kopplade ofc) vi gick. All min inlärning försvann och han lyssnade på mitt "stanna" "gå fint" i två steg och sedan var det samma sak igen. Jag fick första gå bak och sedan när vi vände helt om så att vi bak skulle gå först så gick det inte alls så jag och han fick gå allra sist medan de vi gick med i sällskapet gick först…. jag var jättearg och kände enorm frustration! Vet att det är så att ha hund, de är inte alltid kul och ja det är bra att det kommer nu så att jag vänder det till att träna honom mer innan ja skaffar en helt egen hund men det var väldigt jobbigt. Jag som tyckte han hade blivit bättre men nej… Ska tillägga för er som inte vet att jag tränade honom mycket innan och han var duktig (inte lika bra med störning men men ) men sedan flyttade jag hemifrån och då fick han va kvar hos mina föräldrar och där har han varit i två år nu.. har tagit hem honom igen. Hos mamma och pappa var det inte någon vidare träning eller aktivering på så sätt. Vill komma igång med klicker,skvallerträning och lydnad. Tror ni detta kan hjälpa? Hur gör jag annars för att ta bort fokus från tikar? Tänkte att jag kan utnyttja våra söndagspromenader….. Någon som haft liknande problem? Vet att detta är en del av hundägandet..

joheck
0

Tiken löpte inte då? Min hane blir helt omöjlig kring de flesta löptikarna. Han beter sig då så som du beskriver.

Portie
0

Hugo har varit precis likadan, speciellt på tikar som löpte, precis hade löpt eller var på väg in i löpet. Han var helt galen, skulle fram till varje pris och sket i mig totalt. Det enda som har hjälpt för oss är träning, träning och träning. Har tränat mycket bland tikar, först bland tikar som inte löpte och när han lyssnade bra på mig så gick vi över till nästa steg - löptikar. Jag använde supergott godis och roliga leksaker. Sen ansträngde jag mig till det yttersta för att göra mig så rolig som möjligt. När han lyssnade bra på mig så slänge jag godis på marken så han fick använda nosen (vilket han älskar). Tillslut så kom han på att jag faktiskt var ganska rolig att lyssna på. Man får inte ge upp.

thildatessie
0

#1 vet inte om de löpte, frågade inte.  Han reagerade bara på den lilla som var tre-fyra år och inte på den som va ca 7… kanske kan vara något sånt…

#2 känner inte många med tikar… typ 1. Får se om jag kan hitta på något sätt att träna på söndagarna, fast då går vi bara :S Hon med de små tikarna sa att det brukar lägga sig efter ett tag och ett par promenader. Väldigt frustrerande..

russin
0

Vissa tikar kan lukta oerhört gott för många hanar även om dom inte löper - har själv haft sådana tikar.

Mycket bra störningsträning, så be får gå mer med domGlad

[Forest]
0

4 intresant att du tog upp detta :) Här märker jag att Enja alltid sniffat gott enligt hanar redan som liten/unghund så tyckte hanar om henne mer än vanligt, så hon fick lära sig snabbt att fräsa ifrån.

TS När tikar ska komma i löp så känner många hanar av det långt innan de änds löper, är det sen en tik som 4 nämner är det som tiken luktar godis. Jag tycker det är bra att man som hanhunds ägare verkligen tränar sin hane att funka med tikar, i ditt fall kanske du behövde ha med dig lite roligare lekak lr goddare godis för att få bra kontakt med din hund. Det är inte så lätt för en hund som tycker vissligen att en hund sniffar jätte gott men träning kan underlätta lite Flört

Portie
0

#3 Jo tänkte väl mer att du kunde passa på att träna på detta medan ni går, på promenaderna. Ja men sånt brukar lägga sig lite iallafall efter ett tag, men är ju bra att träna mycket på det med.

thildatessie
0

får försöka träna mer då. Har ni några konkreta tips på vad jag ska göra? Skvaller?

thildatessie
0

En kompis tyckte förresten att jag skulle ha halsband på stitch ist för min hurtta-sele…. de har stryp på sina (hel tror jag) tycker inte att man ska strypa sin hund till lydnad och träna ist. vad säger ni?

thildatessie
0

vad tycker ni om det jag skrev i #8?

Vattnadal
0

Fortsätt att använda din sele. Varför ska du börja ge hunden obehag i träningen?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Portie
0

Jag skulle jobba med kontakten istället, tror inte det spelar så stor roll om hunden har halsband eller sele på sig, dessutom så kan en del hundar "triggas" av stryphalsband, dom drar mer när dom stryps har jag märkt.

kodex
0

Ja, det hjälper definitivta att komma igång med klicker och lydnad och diverse andra aktiviteter. Detta skapar bättre kontakt mellan er och det blir mycket lättare att hantera honom i nämnd situation eftersom han ser dig som en roligare och viktigare person då.

thildatessie
0

tack!