Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1315 ggr
Rainbowarrior
0

Oärligt fodervärdsavtal

Hej!

Jag vet inte vad jag ska göra så jag tänkte fråga er medlemmar här om ni har några tips.

Jag är fodervärd åt en mops. jag har nu haft henne i ca två år och ägaren har tagit två kullar på henne. Hon är ca 3 år.

Jag känner mig dum som inte har kollat upp regler och sånt innan, jag var kanske lite naiv och ville bara så gärna ha den här hunden.

När det var ca 3 veckor kvar innan hon skulle föda ringde jag ägaren och sa att hon fick komma och hämta henne minst två veckor innan. Då säger hon att det är bäst att hon är hos mig så länge som möjligt för att hon känner sig trygg här. Jag ringde och tjatade på henne och sa att det är faktiskt en regel som säger att man måste komma och hämta minst två veckor innan, men hon lyssnade inte.

Jag kan ju inte tvinga henne att komma hit. Och den där människan är inte den trevligaste att ha att göra med. Jag ringde också och pratade med skk och jordbruksverket men de kunde inte göra något. Dessutom är hon ej medlem i skk.

Ägaren kom och hämtade henne ca 2 dagar innan hon skulle föda och hon födde redan 1 dag efter. Hon hann ju inte göra sig hemma direkt och hon var mycket nervös och mager när jag fick tillbaka henne.

Nu har detta upprepats igen. Och jag är arg på mig själv att jag låtit det hända. Nu har hunden kommit tillbaka till mig igen efter sin andra kull. Och till min fasa ser jag att det står max 3 valpkullar i hennes egen gjorda kontrakt.

Denna kvinna är endast ute efter att tjäna pengar. Hon bryr sig inte om djur det minsta och så fort jag försöker prata med henne kör hon bara över mig.

Jag har frågat henne varför hon inte är regestrerad i skk och då säger hon att eftersom att hon är importerad från ryssland så har hon är rysk stamtavla. Vad är grejen med det? Om hon nu är lagligt intagen till sverige så borde det väl gå att fixa?

Jag tänker inte lämna ifrån mig henne igen. Hon far illa av att vara hos henne.

Hjälp mig!

“For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible.” Stuart Chase <3

kodex
0

Kolla upp om det kontrakt hon skrivit är lagligt giltigt. Vet inte riktigt var eller om man kan göra det, det kanske någon annan vet? Om det inte är giltigt så är det ju bara att inte lämna ifrån sig henne.

Nej, hon har helt klart något fuffens för sig tror jag. Att hon är importerad har ingenting att göra med att hon inte är registrerad i SKK. Inte som sagt om hon har en gilitg stamtavla.

Hoppas det löser sig! Kan inte vara särskilt roligt eller lugnande att lämna bort sin hund till någon man inte litar på…

Vattnadal
3

Är kvinnan inte medlem i SKK kan de inte hjälpa dig. Fast hon bryter mot djurskyddslagen om tiken fraktas med bil utan att det är akut till veterinär 2 v innan hon valpar. Där borde du kunna anmäla henne till JBV, eller miljö i din kommun. Länsveterinär eller polis ska kunna hjälpa dig rätt där.

Har du skrivit på ett kontrakt med 3 kullar är jag rädd att det är så.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Forest]
1

Jag har ingen aning om hur ditt kontrakt ser ut, eftersom hon inte är skk ansluten upf så finns någ ingen regel att hon har ett måste att ta hunden 2 v innan förlossning. Kolla ditt kontrakt är det ett skk kontrakt vet jag inte änds om det är gäller?

lycka till

Vattnadal
3

#3 SKK har regler, och deras avtal är giltiga. Nu var det dock ett hemagjort avtal, men det torde gälla, om det är underskrivet.

SKK har regler för uppfödare, och de är hårdare än djuskyddslagen. Men djurskyddslagen gäller ju alla, även uppfödare utanför SKK. Dräktig tik får inte köras runt på i bil 2 v innann valpningen, det är klagen. Undantag finns:

• En dräktig tik får inte transporteras de två närmaste veckorna före beräknad valpning. Tiken får inte transporteras tidigare än 1 vecka efter valpningen. Det finns undantag från dessa två regler för sällskapshundar som transporteras i personbil och kortare sträcka än 50 kilometer.
  • En hundvalp måste vara minst 1 vecka och naveln bör vara helt läkt för att du ska få transportera den.
Undantag

Du får transportera ett sjukt eller skadat djur till veterinär om transporten är brådskande även om du inte uppfyller kraven. Men det får inte finnas någon risk för att djuret kan lida av transporten. Om du är tveksam till om det är lämpligt att transportera djuret är det bäst om du kontaktar en veterinär.

MVH Elin

[Forest]
0

4 det vet jag med, men enligt TS så är ju hennes ufd inte skk reggad ufd eller änds med där. Jag har full koll vad som gäller ang foderhund då vi själva har fodertik med ansluten skk ufd + rasklubbansluten.

Vattnadal
0

#5 Eftersom du skrev att du inte visste om det gällde om det var ett SKK-kontrakt, så svarade jag på det.
Sen ÄR det olagligt, inte bara mot SKKs regler att köra runt på högdräktig tik. Alltså kan hon anmäla uppfödaren som bryter mot lagen, men då inte till SKK, utan till berörd myndighet.

MVH Elin

[valkyriaofvikings]
0

Tror egentligen inte att det finns så mkt att göra åt det mer än vad dom andra medlämarna nämt. Men se det såhär att hon tatt två kullar har du tur väljor hon att inte ta den sista. Jag tror dock att du får räkna med det. Men efter den tredje kullen (Som jag förstod det var max enligt era avtal så får du hunden.) Det är i alla fall så ett skk forderavtal ser ut. Antingen tar man max kullar eller så når hunden en viss ålder, som är 5 för tikar och 7 för hanar (Om jag minns rätt)

Sen kan jag ju vara helt ute och cykla håller mäst kol på han sidan för det är där jag arbetar.

/ Valkyria

[Forest]
0

6 aha du fatta någ fel då jag skrev lite klantigt. Kolla ditt kontrakt är det ett skk kontrakt vet jag inte änds om det är gäller? vad jag menar är gäller skk kontrakt på fodertik OM inte ufd är skk ansluten?

TS tycker att inlägg 6 av vattnadala var bra.