Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1666 ggr
ElinJL
0

Hundarna bråkar, hjälp?

Jag har en bordercollie blandning på 11 månader som har bott hos oss själv hela tiden. Hon är en väldigt underlägsen hund som har gått ihop med alla. Min sambo har nu skaffat en kastrerad löwchenhane på tre år. Han gillade inte valpar eller hanar det var därför han inte funkade hos dom då dom hade en kennel. Han och min hund gick jättebra ihop i början men nu morrar han så fort han ser honom om han ligger i någons korg, soffan eller om han har ett ben/leksak. Min hund går då undan och vågar inte gå förbi honom. Om man sitter i vardagsrummet och gör nått så kan dom helt plötsligt ryka ihop, dom låter väldigt illa och biter varandra. Då brukar jag gå emellan och ta dom och lägga dom i en varsin korg. Men ibland är dom världens bästisar och sover i samma korg och leker massor tillsammans…. Det här beteendet kom alltså när han bott hos oss i kanske två veckor och nu kanske han bott hos oss i tre, fyra veckor. Vad ska jag göra?

/Elin 
Medarbetare på Tävlingshundar

Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

[eeklund]
0

Har du en hane eller en hona? Det framstås ganska svagt…

Fejhn
0

"Jag har en bordercollie blandning på 11 månader som har bott hos oss själv hela tiden. Hon är en väldigt underlägsen hund som har gått ihop med alla. Min sambo har nu skaffat en kastrerad löwchenhane"

TS - har tyvärr inget tips, Mer än att låta dom göra mycket gemensamma grejer och träna på att sitta ner bredvid varandra och få varannan godis. funkat för oss, min hund gillade inga hundar alls, nu kan han utan problem vara med min mosters två (tik och hane) och min systers hane samtidigt, med ben och leksaker framme.

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

SaraC
1

#2 Jo, men sen står det "Han och min hund gick jättebra ihop i början men nu morrar han så fort han ser honom om han ligger i någons korg, soffan eller om han har ett ben/leksak."

Jag undrar också om det är en tik och en hanhund eller inte.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ElinJL
1

Oj, skrev honom istället för henne, min är en tik och min sambos är en kastrerad hane :)

/Elin 

Chumagia
0

Det ska egentligen inte vara några problem då

1. Din tik kommer alltid stå högre, vare sig det är en yngre tik eller en hane (kastrerad/okastrerad) och

2. Eftersom han just är kastrerad kommer han oftast stå lägst i rang..

Kan faktiskt inte riktigt säga vad jag tror problemet är, för är väldigt osäker i detta fall.. o:

[AnnasDoris]
0

Nyfiken, varför kommer tiken alltid stå högst i rang?

Vår kastrerade hane (som tyvärr fick somna in för en månad sedan) var alltid högst, var aldrig någon som ens försökte mot honom.

Michaela-N
0

Tikar bestämmer. Eller brukar bestämma, men alla tikar vågar inte ta befälet

Vattnadal
2

Jag tror inte på strikt rangordning alls, mellan hundar. Enligt Per Jensen, professor i etologi, (läs gärna hela artikeln skriven -83: den missuppfattade dominansen) så finns bara rangordning inom en art (dvs människa kan inte vara ranghög över hund), könsbundet (dvs tikar har egen rangordning, hanar en egen) och det finns bara då det är allvalig brist på resurser (utrymme, mat, parter od) eller då djuren är sjuka.

Fundera över vad som utlöser bråken. Biter de varandra på allvar så att det blöder, eller tjafsar de mest med markeringar och brottning?

Alla individer gilar inte varandra. Vissa har stor personligt utrymme och vill vara ifred, medan andra kan lägga sig på en annan utan problem. En del hundar har stort resursförsvar, och resurs kan vara ett ben, en leksak, matskål, vattenskål, en människa ed.

Handlar det om resurser, kan ni ge dem massor, så att de inte behöver konkurrera om dem. Handlar det om utrymme, kanske det går att jämka, så att han får ha sitt utrymme, och vet att han får vara ifred där.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Forest]
1

Jag har mycket svårt o tro att en 11 mån tik skulle tänka sig bestämma som vissa säger över en 3åring hanhund kastrat eller ej han är tre år. För övrigt så tycker jag 8 kom med mycket bra svar. Sen skulle jag ta bort alla ben,lekaker osv som denna hane vaktar. ligger han i soffan o morrar så peta till han tala om att han får ligga där men du/ni inte tycker det är okej att vakta soffan mm.

när hundar morrar betyder det inte alltid trubbel, vissa hundar vaktar allt de äger o har, ta alla leker ben osv när ni inte är i närheten. låt dom ha detta när ni är med. lämna inte hundarna i samma rum när ni går hemmifrån för säkerhetens skull. Träna gärna 11 mån självförtronde lite mer.

Chumagia
0

#6 för att det är så i djurriket, titta på lejonhonorna t.ex. Sen är det som 7an sa, alla tikar har inte självförtroendet att ta befälet.

ThereseoBilly
2

#10 Hur olika arter som lever i grupper fungerar är helt induviduellt från art till art. Kattdjur och Hunddjur lever inte samma, har inte samma språk osv. Läs gärna på om hundens språk och hur en flock fungerar och är strukturerad om du är intresserad. :)
Per Jensen och Anders Hallgren har skrivit bra böcker. 

Har du hund så är deras böcker väldigt intressanta att läsa!

Vattnadal
1

#10 Lejonhonor "bestämmer" inte över hanarna. Sen, som #11 skriver, kan du inte jämföra kattdjur och hunddjur. Vill du studera vilda djur och jämföra med hund, titta då tex på afrikanska vildhundar, dingo ed, och hur de lever i det vilda, inte i djurparker och hägn. Läs artikeln jag länkar till ovan.

MVH Elin

ElinJL
0

Alla brukar säga till mig att dom tror att det kommer ge sig eftersom jag har en tik och hon kommer bestämma, men jag tycker inte att det känns som det… Hon är alldeles för underlägsen….

/Elin 

Vattnadal
2

#13 Hon kanske är osäker, och dessutom är signalkänslig, det behöver inte automatsikt betyda att hon är underlägsen alla hon möter.

Har du otur kan det vara så att hanen inte alls vaktar resurser eller sin plats, utan har kommit på att han kommer undan med sitt beteende, och kanske rent av vinner något på det.

Börja med att skriva dagbok, och efter varje bråk, skriva ner vad som utlöste det, vad ni gjorde innan, vad hundarna gjorde innan, med så många detaljer du kan. Efter ett tag borde ni kunna se ett samband, och kanske kan göra något åt det.

MVH Elin

[randi]1
0

Det kan vara så att nu när han varit hos er ett tag, börjar kaxa sig lite, och märker att han kan göra en hel del, och hon går undan, så tar han naturligtvis chansen och "utnyttjar" det. Försök att få tag i någon bra hundtränare, (brukshundklubben, eller hunddressör), för att se om du kan få hjälp.

#8 tack och lov har det gått framåt med etologin sedan -83. Man har lärt sig en hel del sedan dess, men sedan fiss ju lika många teorier som det finns professorer och hundägareSkrattande.

Lycka til med era hundar, och hoppas att det ordnar upp sig.

Vattnadal
0

#15 Visst har etologin gått framåt. Tyvärr har många hundägare dock stått kvar och stampat på samma fläck. De allre flesta verkar tyvärr fortfarande tro att hundarna har strikt rangordning och att vi människor måste vara en "alfaledare" över hundarna.

MVH Elin