Min lösning på drag i koppel
Hej, jag har skrivit här några gånger om att vår valp drar i kopplet.
Egentligen drar han bara ibland och går annars helt okej i koppel.
Det jag märkt dock var att när han har för mycket energi så är det HOPPLÖST, då drar han som en vilde, helt okontrollerbar. Därför tänkte jag att vi kanske var ute med honom för lite, så nu går vi längre promenader och är inte så hårda på att han inte får gå långt, han är trots allt 6 månader och nästan färdigväxt.
Nyss märkte jag även att trots att han är en Eurasier så nosar han KONSTANT under promenaderna, detta är nyckeln till att han drar. Han blir ouppmärksam på omgivningen och går dit nosen för honom. Nu har jag kommit på ett sätt som verkar funka med en gång, vilket glädjer oss.
1. Vi har börjat gå längre med honom så han får utlopp för sin energi
2. När vi är ute och går så har jag kort koppel så han går precis brevid mig, och i början är det viktigt för oss att avbryta hans påbörjande av nosning, iallafall när vi har honom brevid oss. Så fort han sänker huvudet för att nosa så höjer jag upp hans huvud och berömmer när han inte nosar.
3. Några gånger under promenaden så säger jag "Varsågod" och släpper då ut koppel samtidigt som han får gå till bestämd gräsplätt och lukta, när jag tycker det räcker säger jag "kom", vilket jag sedan innan lärt in honom att det betyder att vi ska börja gå. Och nu betyder det även att då ska han gå brevid mig i kort koppel och inte nosa.
Detta gav resultat med en gång, när han inte fick tillgång till att nosa så blev han mer vaksam och anpassade sig till vårt tempo med en gång och går felfritt i kopplet nu.
Hur som helst är jag ändå så förvånad att en Eurasier kan ha blivit styrd så av nosen, han är ju ingen jakt/spårhund. Men nu har jag fått reducera hans nosande och det visade resultat med en gång.
Supernöjd :)
Härligt! Gud vad skönt att ni fick bort draget från honom. Min mamma fick väldigt ont i axlarna när hon var ute med vår schäfer. Men sen köpte vi ett midjebälte och hon går mycket bättre i det och det tar inte på axlarna (: