Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 2322 ggr
JasmiineN
0

Valpen vägrar äta

Hej!

Jag har en Collie-valp på lite mer än fyra månader.. hon åt jätte bra den första veckan. Nu har det varit lite kämpigt med henne, frukosten vägrar hon äta så man får till sist mata henne med att lägga fodret på en sked & då äter hon. När hon sedan kommer till hunddagiset och ska äta sin lunch, då äter hon utan problem helt själv. På kvällen är det precis som på frukosten att man får mata henne i slut ändan. Är väldigt trött på att mata min hund, och vill därför ha råd/tips hur jag ska få henne att börja äta själv. Har redan försökt med att lägga lite leverpastej i maten vissa gånger men hon soterar bort det. Skulle vara guldvärt om någon kunde hjälpa mig, vill inte ha en hund som man måste mata då jag egentligen inte ser något större problem i det men vill inte att hunden ska vara så bara. Tack! :)

Sajtvärd på Collie

joheck
3

Ställ fram maten och låt den stå framme i kanske 20-30 min, har hon inte ätit nått så ta bort skålen ändå. Tillslut kommer hon börja äta själv, det är tanken i alla fall. Mata henne inte för då kommer hon bara att börja förvänta sig det.

JasmiineN
0

Ja, hennes uppfödare hade sagt samma sak till mig.. ska testa det!

Tack så jätte mycket #1

Sajtvärd på Collie

joheck
0

Ja det gäller bara att verkligen hålla sig till det. Jag måste medge att jag själv inte pallade och att hundarna nu har mat framme dygnet runtSkäms. Det rekomenderar jag dock inte då jag har väldigt dålig koll på hur mycket dom äter. Tror bannemig jag ska ta tag i det här jag med!

JasmiineN
0

Ja, jag skulle med göra så från första början.. men jag har varit lite nojig & tänkt att hon måste ju ändå äta & få i sig all mat varje dag, så har inte vågat riktigt med att göra så då jag hela tiden tänker på att hon inte kommer äta och bli smal ist. Men ska absolut ta tag i detta & testa, helt klart värt ett försök. Tack ska du ha!

Sajtvärd på Collie

joheck
0

Det du kan göra också är att använda fodret vid träning eller sprida ut det/lägga det i en aktiveringsboll. Många hundar äter bättre när dom får jobba lite för det.

Frosstis
0

Ja jag tänkte också på det. Att ställ fram maten, om hon inte ätit upp inom 20-30 minuter tar du bort maten. Ställ fram maten igen vid nästa måltid, ta undan om hon inte äter. Tillslut blir hon hungrig och hon inser att hon måste äta.

Jag tror det kan funka :)

JasmiineN
0

Åh.. det var med en bra idé. Ska testa lite när hon ska äta nästa gång vill säga i morgonbitti. Tack så mycket!

Sajtvärd på Collie

JasmiineN
0

Tack så mycket #6

Sajtvärd på Collie

joheck
0

Inga problem! Berätta gärna hur det går.

JasmiineN
1

Jadå, självklart! #9

Sajtvärd på Collie

[Nattkola]
0

min valp åt kanske max 1/3 av det hon skulle och började gå ned i vikt (torrfoder). Då bytte jag till färskfoder iställer och har aldrig haft problemet igen med kräsen hund :)

Jag fick dra ned lite på maten istället eftersom hon började lägga på sig istället.

Jag träffade min valps brorsa som var likadan som henne och han var jättespinkig och liten, och min hund har mycket muskler och jag tycker hon är jättedin i kroppen. Däremot är jag säker på att hade jag haft kvar torrfodret skulle hon se ut som sin brorsa. Så byta till färskfoder tror jag är ett av de bästa besluten jag tagit, för att få en fin sund hund.

JasmiineN
0

Tack så mycket för ditt råd #11

Sajtvärd på Collie