Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 807 ggr
[rodeo]
0

Hur mycket aktivitet?

Hej, jag behöver lite feedback på mitt dåliga samvete… Är detta en normal aktivitetsnivå för en ettårig sällskapshund?

Vi promenerar med henne i snitt kanske 2-2,5 timmar om dagen då vi försöker träna lite lydnad samtidigt och lägga lite korta spår och aktivera henne med att gömma godis på trädstammar och så vidare. Någon gång i veckan tränar vi personsök ute i skogen och hon får gå lös ungefär varannan dag i någon timme. Hon ska inom kort börja på hunddagis så då får hon mer regelbundet träffa andra hundar och inte sporadiskt som det är nu.

Inomhus får hon söka efter godisfyllda kartonger etc minst ett par gånger om dagen, och hon får märgben två gånger i veckan ca. Vi brukar träna tricks kanske tio minuter om dagen och hon får hälften av sin mat i aktiveringsboll eller petflaska morgon och kväll.

Det låter som mycket aktivering, men samtidigt blir det ju inte mer än kanske tre timmar om dagen eller så som hon gör något aktivt, och dygnet har ju ändå 24 timmar…

Jag vet att det finns så himla många hundar som inte får ens hälften av den här aktiveringen, men samtidigt får jag dåligt samvete när hon bara ligger och vilar såpass många timmar som det ändå blir på en dag. Det kanske hade känts annorlunda om vi haft en trädgård att springa i, eller en till hund hon kunde fått sällskap av jämt, men nu bor vi i en lägenhet och hon är ensamhund.

Bör jag ha dåligt samvete eller ska jag sluta upp med det?

missemel
0

är hon mycket uppe i varv? Kan din hund ändå slappna av så tycker jag det e bra att aktivera! :) Men tänk på att inte överdriva det hela så att ni tröttnar och avbryter mycket av aktiveringen. Hunden blir ju van med att ha mkt aktivering ;)

[rodeo]
0

Hon är aldrig uppe i varv utan gör vi ingenting så vilar hon. Men hon är alltid på om man erbjuder en aktivitet, därför känns det ju som att hon alltid bara ligger och väntar på att något ska hända…

rebz
0

Tycker det låter lagom. Beror väl också på hur mycket hunden är van vid och så länge som hunden verkar nöjd så är det nog ingen fara :). Alla hundar är ju vana vid olika mycket motion så det är väldigt individuellt och svårt att säga ;)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[rodeo]
0

Jo jag förstår att det är svårt att säga när man inte träffat hunden och sådär, men till saken hör att hon är en omplacering och vi fick hem henne för lite över två månader sedan, och innan dess bodde hon i en familj med en massa aktivitet och med tre andra hundar att leka med.

Jag vet att hon har det bra här och som har en sån tur att hon kommit till en familj som älskar henne och lägger ner mycket tid på henne, men det känns ändå som att hon "bytt ner sig" eller vad man ska säga. Inte för att hon kunnat välja, men ja… Jag vet inte, det känns väl bara som att jag jämför vad vi har att erbjuda henne mot vad förra familjen erbjöd.

lambero
0

Jag tycker nog inte att du ska ha dåligt samvete. Ifall din hund verkar nöjd så är det ju bra så. Det är trots allt det viktigaste :)

¤Rise and rise again until lambs become lions¤