Låta sin hund komma inpå?
Hej!
Ville bara starta en debatt.
Vad tycker ni om att inbjuda sin hund till "det goda livet"?
Typ att få ligga i sängen med folk, bjudas på människomat ibland (kött och sådant) eller liknande?
Själv gör jag så med min vovve.
Min gammelhund. Hon får sova i min säng, om det finns mat man kan bjuda på och om jag inte är särskilt självisk så får hon en bit. Hon får mycket kärlek och det hon vill ha.
Ja, hon är bortskämd. Men jag tror inte att någon av oss har problem med det. Jag älskar att ha en sängvärmare om nätterna och någon att prata när man vaknar. Och att bjuda på människomaten gör jag inte så ofta längre, bara ibland. Men det fungerar ändå bra.
Nej vi har inget problem med mående eller ledarskap. Förstår att vissa hundar behöver veta sin position, men jag har aldrig haft en hund som är sådan och hon är inte sådan.
Men vad tycker ni?
Så länge mina hundar lyssnar på när jag säger ifrån och att det räcker, så får de vara i sängen, soffan osv
Men de får inte bete sig hur som helst. tex vill jag inte ha de i köket när jag lagar mat eller fixar, utan då får de gå ut.
Det där håller jag med om!
Självklart ska de lyssna också!
Håller med #1, sålänge hunden lyssnar när vi säger ifrån så får också han vara i sängar, soffor och så :) Han kan också få lite mat, tex om det blivit lite ris/pasta, kött eller någon grönsak över eller ja något som han tycker om så kan han få det, mer som godis än att han ska äta sig mätt på det.
Han är rätt bortskämd men jag ser inga problem med att han är bortskämd eftersom han sköter sig. Om det är så att vi tex har gäster så får han inte sitta i soffan (alla får inte plats då) utan då lägger han sig på golvet eller i sin bädd utan att gnälla. Eller om han inte får några rester ifrån oss så tigger han inte. Då tycker jag det är okej.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Hugo får vara med överallt nästan, han får vara i sängen, soffan och han får ibland rester. För mig är det viktigt att Hugo får vara med, tycker om att ha han nära. Självklart finns det regler och följer han inte dom så blir det såklart konsekvenser.
Jag tror inte ett dugg på att det måste finnas vissa regler som man som hundägare måste ha, jag sätter de regler jag själv tycker är viktiga.
Min hund är ganska kräsen så han får börja äta direkt när jag sätter ner skålen och eftersom han inte stressas av det får han gärna sitta på stolen bredvid mig när jag äter och kanske få sig en smakbit då och då. Jag uppmuntrar honom både till att sova i sängen och hoppa på mig när som helst eftersom jag tycker det är trevligt. Ska han hälsa på någon som inte uppskattar det så ber jag honom bara att ta det lugnt.
Men han får t.ex. aldrig gå ut utan att han sitter och får ett "då går vi" av den enkla anledningen att jag inte vill att han ska smita ut.
Våra djur får vara nästan var de vill om de kan hantera det. Kaninen får numera inte vara själv i soffan, eftersom för mycket tid i den innebär att han börjar kissa i den. De får smaka vår mat om vi äter något passande, men inte vid bordet.
På borden och i sängen får inga djur vara. Jag har alltid haft mina djur i sängen och tycker mycket om det, men min sambo vill ha en djurfri zon "som bara är vår", som han uttrycker det, och det kan jag respektera. När vi skaffar hund igen kommer denna att få sova i sängen när husse inte är hemma över natten, men det händer extremt sällan. Annars är det egen bädd precis nedanför som gäller.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Man får sätta de regler man vill.
Hugo sover alltid i sängen med mig, men han får inte vara i någon annans säng, och det vet han om.
Han får heller inte tigga vid bordet, för jag vill inte ha en hund som gnäller och skäller för att få uppmärksamhet när man ska äta.
Min sitter i soffan med mig, sover i sängen osv osv.. Han får även ibland lite rester från människomat som han kan äta efter att vi ätit, men då gäller det så här att han inte får sitta nära bordet då vi äter, utan han får gå ut ur köket. Sen ger jag frikommando och då får han äta.
Kommer det gäster så är det såklart respekt till gästerna och då får man inte vara i soffan.
Tror man att ens hund tar över ledarskapet för att den får vara i sänegn/soffan så tror jag snarare att man själv är väldigt osäker i sin roll och inte vet speciellt mycket om vad ledarskap egentligen innebär.
Molly sover med mig varje natt och kommer såklart alltid få. Hon får vara i köket när vi lagat mat men hon får inte tigga och får inte rester än så länge..
Hundar är inte karriärister och som hela tiden letar luckor för att kunna ta över det berömda ledarskapet.. Att bjuda sin hund på en godbit då och då och att ge hunden mycket kärlek i form av gos och lek gör inte att hunden ser en som en vek ledare, utan snarare som en intressant person att hålla sig i närheten av då det innebär att man kan få något gott eller att det händer något kul. Att vara ledare är jag ändå (i etologisk mening), det är ju jag som avgör när vi ska ut och gå, det är jag som bestämmer vilken mat han ska äta, det är jag som styr hans dagar, vilka leksaker han har tillgång till osv osv.
Jag vill ha en glad hund med och en relation som genomsyras av tillit och glädje. Jag ser inte att det motverkas av att jag gosar på min hund, eller ger den godis, eller låter den ligga i soffan på kvällarna. Tvärtom.
Paulina
Wow, vad många positiva åsikter!
När jag har hört diskussioner om detta så har en del sett negativt på det!
Holly sover alltid i sängen och får vara överallt.
Jag matar inte henne med "vanlig" mat och hon tigger sällan. Men jag bryr mig inte om hon tigger heller.
Hur andra gör med sina hundar lägger jag mig inte i, om nu någon låter hunden sitta på en stol och äta sin mat från bordet så får de väl göra det. Inte min sak.
Om någon hälsar på och tycker att hunden inte ska vara i soffan eller tigga mat ber jag personen gå, för detta är hundens hem och jag bestämmer vad hon får göra och inte. Stör sig någon så behöver de inte hälsa på.
/Lova
Ny blogg!
#12 Härliga ord :)!
Aldrig i livet! Inga hundar i sängen och absolut inga hundar vid matbordet. Att de är bannlysta från sängen beror helt enkelt på att jag är en stor motståndare till grus i sängen
.
Och inga hundar vid matbordet av den annledningen att jag vill äta i lugn och ro. Även om hundarna i familjen sköter sig bra och inte tigger så fyller det helt enkelt ingen funktion att ha dem i en högunder matbordet.
Då har de det mkt bättre i sina bäddar.
Men smaken är ju olika.
Ha ha, vi har LÄRT Julie tigga vid bordet… Vi äter ganska ofta i soffan, och eftersom hon var så skygg när hon kom till oss tyckte vi det var social kompetens att våga komma och vara med och be om något gott. ;) Självklart sover hon i sängen… Men det där med grusaspekten kan jag absolut förstå, här behövs knappt någon dyr kroppspeeling… :/
Min Bc är ju en riktig bonnhund som gärna har både hö och lera på sig så det känns helt enkelt inte så fräscht att ha henne i sängen
Men visst händer det, särkilt när husse inte är hemma
I övrigt är hundarna så där lite lagom bortskämda med mat och allmänt bortdaltade och det står jag för!