Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 656 ggr
Ewii
0

Gymnasie Undersökning

Halloj! Jag går första året på gymnasiet på Naturbrukslinjen - Inriktning Djurpark och Tropisk Anläggning. Och jag håller på med en undersökning om husdjur, så jag skulle bli jätteglad om ni kunde ta några minuter och svara på dessa frågor Skrattande

1. Har du ett eller flera husdjur?

2. Vad är det för slags djur?
(Amfibie, fisk, reptil, fågel, däggdjur)?

3. Är det någon speciell ras/art/sort?

4. Har du det endast till sällskap eller har djuret några andra sysslor/arbetsuppgifter?
I så fall, vilka?

5. Hur gör du för att djuret ska få en så bra livsmiljö som möjligt? (t.ex. aktivering m.m.)

6. Vad kan påverka ditt djurs hälsa så att det blir sjukt?

7. Vad gör du om ditt djur blir sjukt?

8. Hur gör du för att förebygga sjukdomar och hålla ditt djur friskt?

9. Har du några skötselråd för dem som har samma djur som dig?

Michaela-N
0

Ett

Hund

Blandras

4. Har du det endast till sällskap eller har djuret några andra sysslor/arbetsuppgifter?
Sällskap

5. Hur gör du för att djuret ska få en så bra livsmiljö som möjligt? (t.ex. aktivering m.m.)
Lagom motionering och aktivering

Tja, äta giftiga saker, göra illa sig..?

Åker till veterinär (?) (fast det beror ju på hur sjukt också. 

Inget särskilt.

Finns massor av artiklar på forumet.

joheck
0

Jag har två.

Däggdjur.

**3. Är det någon speciell ras/art/sort?
**Hund, ras papillon.

**I så fall, vilka?
**Huvudsakligen sällskap. Ena hunden är dock godkänd terapihund för ett projekt hos studiefrämjandet, vi har inte börjat arbeta än.

**5. Hur gör du för att djuret ska få en så bra livsmiljö som möjligt? (t.ex. aktivering m.m.)
**Aktivering av olika slag, tex: lydnad, agility och viltspår. Varierande miljöer samt social kontakt med andra hundar.

Omgivningen?

Tar dom till veterinär.

Se punkt 5 samt bra och nyttigt foder.

**9. Har du några skötselråd för dem som har samma djur som dig?
**Aktivering är a och o när det kommer till hund. Bra foder och vila är också viktigt.

Praefatio
0

1. Har du ett eller flera husdjur? Två, snart tre om du med husdjur avser djur som bor med oss människor i hemmet.

2. Vad är det för slags djur? En kanin och en fågel. (Snart hund, och om även djur utanför hemmet avses så har jag även en häst)

3. Är det någon speciell ras/art/sort? Dvärgvädur och undulat.

4. Har du det endast till sällskap eller har djuret några andra sysslor/arbetsuppgifter? Enbart sällskap.

5. Hur gör du för att djuret ska få en så bra livsmiljö som möjligt? Undulaten har en bur som är godkänd enligt lag med anpassade leksaker, samt fri utevistelse som hon dock aldrig utnyttjar. Eftersom hon är ensam efter sin kamrats bortgång så ser jag till att ge henne social stimulans varje dag, både genom att ta ut henne och låta henne vara med och genom att prata med henne ofta. Försöker dessutom ge henne lite flygträning varje dag eftersom hon alltid har varit en mycket dålig flygare.

Kaninen går fritt i köket dygnet runt, i resten av lägenheten när vi är hemma. Han är extremt kelsjuk och vill ha uppmärksamhet nästan hela tiden, vilket vi är noga med att ge honom många gånger om dagen. Vi försöker stimulera honom mentalt genom att gömma pellets i köket och han har en utkiksplats och en sovplats utöver buren som han gillar. Han har även gnaggrenar att pyssla med.

6. Vad kan påverka ditt djurs hälsa så att det blir sjukt? Specifikt mina djur eller djurarterna i allmänhet? Jag förstår inte riktigt frågan.

7. Vad gör du om ditt djur blir sjukt? Det beror på hur sjukt. Ett djur som verkar lite slöare än vanligt eller som inte äter en dag eller två kureras inte på något speciellt sätt, vi blir alla krassliga ibland. Ett djur vars allmäntillstånd är påtagligt påverkat eller som är uppbart skadat på något vis får givetvis veterinärvård, men vi är mycket förskonade från sjuka djur.

8. Hur gör du för att förebygga sjukdomar och hålla ditt djur friskt? Inget speciellt. Ser till att mat och vatten är av god kvalitet, att burar görs rent regelbundet, att djuren får den motion de behöver och att de inte utsätts för drag och annat som kan göra dem sjuka.

9. Har du några skötselråd för dem som har samma djur som dig? Se alltid till att era husdjur får äta riktigt bra mat. Det är väl spenderad tid att läsa på om olika märken och lära sig lite om varje djurs matbehov. Alltför många köper hem skräpfoder till sina djur vilket leder till sjuka och feta djur. Ett annat råd är att djur inte är födda till att bo i bur. En bur bör vara en fast punkt, ett tydligt hem för djuret, men inte den plats där djuret tvingas spendera största delen av sitt liv.

AnneN
0

Flera (12st)

Däggdjur

1 Hund (blandras)
3 Huskatter
2 Tamråttor
6 Gerbiler

I så fall, vilka?

Sällskap och med hunden tränar jag flera hundsporter på hobbynivå.

Hunden får den motion hon behöver, lek och mycket mental träning, är ofta med kompisar som har hundar som hon då får springa i skogen och leka med.

Katterna är innekatter, de har klösmöbler, leksaker, flera toalådor, får mycket mys och lek.

Råttorna bor i en stor bur som är godkänd för 5 råttor, klättermöjligheter, hus av trä som då även fungerar som gnagmaterial, pinnar, mm att gnaga på, tidningspapper och fleecefiltar att boa med, får komma ut och hanteras och mysa med oss en stund varje dag.

Gerbilerna bor i stora akvarier med mycket spån (minst 1½ dm), skålar med badsand, inredning av trä för både hus och gnagbehov, bor i par så de har sällskap av varandra, förutom 2 av dem som trivs bäst ensamma (försöker döda eventuella burkamrater). De får komma upp och klättra på oss en stund varje dag.

Finns mycket som kan göra ett djur sjukt, men gnagarna är känsliga för drag, fel mat, mm.

2 av katterna har problem med urinvägarna och vikten så de behöver specialfoder för att inte bli sjuka.

Hunden är spannmålsallergiker så hon får speciellt foder.

Beror på vad för sjukdom det är, är det något enkelt som en förkylning eller diarré så behandlar jag det själv, är det något allvarligare så tar jag självklart djuret till veterinär.

Jag ger dem det de behöver av mat, vatten, motion, stimulans, undviker sådant som är farligt för dem.

Har massor med råd om alla 4 djurarterna, men orkar verkligen inte skriva allt, så det tips jag ger nu är att LÄS PÅ INNAN MAN SKAFFAR ETT DJUR!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Frida B
0

drygt 22

Däggdjur, marvin och fiskar

Marsvin  och fisk ;)

I så fall, vilka?

Endast sällskap

Förstår inte riktigt frågan haha

Ej rent vatten, dålig mat, smutsig bur, ja många saker

det beror på vad det är, men i alvarligare fall åker jag till veterinären (dock inte när det gäller fiskarna)

håller rent, ger dom bra mat, håller dom ifrån det som kan göra dom sjuka

Marsvin: städa buren varje vecka, ge dom färskt mat och vatten varje dag, ha dom ute minst två gånger i veckan, klipp klor en gång i månaden m.m

Fiskarna:städa akvariet minst en gång i månaden, ge mat varje dag m.m.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[eeklund]
0

**1. Har du ett eller flera husdjur?
**Jag har ett husdjur :).

En hund!

Chinese Crested Hairless

**I så fall, vilka?
**Sällskap :).

Vi leker (både mentalt och fysiskt), ute ofta på kissrundor, ibland tar jag med henne in till stan eller andra ställen hon inte varit på för att träna miljö och nya människor. Mycket kärlek och gos!

Äta konstiga saker/giftiga saker, göra illa sig m.m

Är hon bara dålig i magen en dag så kontatar jag en bekant som kan hundar utmärkt som ger mig råd :). Annars blir det ju veterinären om det är så pass.

Motion, bra mat, friskt vatten, tuggben till hennes tänder (nakisar har dåliga tänder), vaccinationer m.m :).

**Jag tror dom som har nakisar vet vad som gäller :). Kan alltid rekommendera laxolja i och för sig.

[Zlarviig]
0

1. Har du ett eller flera husdjur? Jag har flera husdjur. (6 st) 2. Vad är det för slags djur? (Amfibie, fisk, reptil, fågel, däggdjur)? Däggdjur 3. Är det någon speciell ras/art/sort? 1 Hund. Amerikansk Pitbull terrier/Engelsk Staffordshire terrier 3 Katter. En renrasig norsk skogskatt, två huskatter. 2 Gerbiler/Ökenråttor 4. Har du det endast till sällskap eller har djuret några andra sysslor/arbetsuppgifter? I så fall, vilka? Endast sällskap. 5. Hur gör du för att djuret ska få en så bra livsmiljö som möjligt? (t.ex. aktivering m.m.) Hunden får långpromenad varje dag (1-2 timmar), hon får springa lös på en äng (20 min) och vi "spelar fotboll" i en inhägnad fotbollsplan (20 min). Katterna leker jag med (kastar boll, jagar snören mm.) på vintern, på sommaren får en av de gå ut i sele men mig och hunden. Och de leker mycket med varandra. Gerbilerna får springa lösa på toaletten eller balkongen (50 min) en gång om dan, dessutom får de massor av kartong att sysselsätta sig med. 6. Vad kan påverka ditt djurs hälsa så att det blir sjukt? Hunden kan göra illa sig när vi är ute, hon kan hamna i bråk, få en glasbit i tassen etc. Såren kan bli infekterade. Hon kan äta giftiga saker, få mask i magen mm. Katterna kan ev. hamna i bråk eller få njurproblem p.g.a maten. Gerbilerna kan rymma från buren och bli attackerade av katterna, de kan bli allergiska av spånet i buren. 7. Vad gör du om ditt djur blir sjukt? Om hunden får ett minder sår tvättar jag rent det och sätter på skydd när vi ska ut. Om det är ett större sår åker jag till veterinären och får det sytt/plåstrat. Om hon har ätit något konstigt åker jag direkt till veterinären. Om katterna får mindre så-tvättar själv, större sår-veterinären. Om gerbilerna blir attackerade, såriga eller inte, åker jag till veterinären och de får undersöka att de är okej. Om de blir allergiska så byter jag från spån till något annat. 8. Hur gör du för att förebygga sjukdomar och hålla ditt djur friskt? Vaccinerar, håller koll på lösa djur, jag kollar de regelbundet så att de inte verkar sjuka. 9. Har du några skötselråd för dem som har samma djur? Släpp inte hunden lös där du inte kan se den, som i skogen. Vad som helst kan hända den. Om du tycker att din hund är jobbig, stressad, skällig, hoppig, så behöver den förmodligen mer stimulering, ta en joggtur i skogen eller släpp den på en inhägnad plats så blir den trött och mycket lugnare. Alla djur behöver kärlek så spendera mycket tid med att klappa och leka med dina djur, vare sig det är en hund eller en mus. Gerbiler kan låta mycket på natten, då kan du sätta dig i ett gerbil säkert rum och låta de springa en timme. Några timmar före läggdags. Då hinner de varva ner och bli trötta, och då sover de säkert samtidigt som du. Jag kan ha missat nåt, men det är det jag kommer på :)

[Ebfotograf]
0

Flera, två stycken

**(Amfibie, fisk, reptil, fågel, däggdjur)?
**Däggdjur, HUND

Hund - Blandras
Hund - Vallhund, Australian Shepherd

**I så fall, vilka?
**Har inga hundar som rent sällskap. Har tävlat och kommer att tävla med den yngre i agility, lydnad, bruks (med inriktning spår). Håller även på med Freestyle och Utställning. Båda hundarna spårar veckovis.

Rätt foder, mycket aktivering både fysiskt och mentalt (promenader, lekstunder, hjärngympa, spår mm) och mycket vila.

För mycket motion (har en hund med HD-fel och Artros i höfterna), sår som blir infekterade. Ätit något farligt eller något som dom helt enkelt inte ska äta.

Om det är något jag vet som kan läka av sig själv eller är mindre som går att göra något åt med hemhjälp så gör jag det själv. Om det är något större åker vi in till veterinären direkt när vi märker av det.

Vaccinerar, årliga veterinärkontroller, massering, stretching (för den vuxna). Går även igenom hundarna varje vecka.

**Läs på om allt, läs på om rasen du är intresserad av, hitta din hund, tänk inte på utseendet. Det är inte allt, träna din hund. Ge din hund allt den behöver.

Emaljoh4
0

Ett

Hund

**3. Är det någon speciell ras/art/sort?
**Shetland Sheepdog

**I så fall, vilka?
**Agility

**5. Hur gör du för att djuret ska få en så bra livsmiljö som möjligt? (t.ex. aktivering m.m.)
**Utgår från henne som individ och anpassar träningen efter det.

**6. Vad kan påverka ditt djurs hälsa så att det blir sjukt?
**Om hon gör illa sig t.ex

**7. Vad gör du om ditt djur blir sjukt?
**Åker till veterinär om det behövs.

Hålla henne i bra vikt, bra foder och massage då och då.

**LÄS på. Allt vad det innebär. Samt var ärlig med dig själv.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.