Tips på aktiva hundraser?
Går i funderingar om att skaffa en till hund även om det lär dröja några år. ;) Det jag letar efter är en hundras som har mycket energi men som ändå kan ta någon dag ibland utan långpromenad och mindre aktivering utan att flippa.
Just nu har jag en sheltie som jag självklart älskar mest på hela jorden, men som egentligen är för seg för mina ambitioner. Jag måste peppa som en tok för att få honom frivilligt med glädje över agilityhinder, och ofta samma när vi tränar lydnad. Jag skulle vilja ha en hund som uppskattar arbete i sig och som jag kan nå mina mål med, och att jag sedan kan låta min sheltie ta de hinder han själv drar mot och träna allmänt helt utan krav, och vara nöjd med det.
Så det jag skulle kunna erbjuda är mycket agilityträning, trick- och lydnadsträning, dagliga långpromenader i skog och mark, spårande då och då samt vanlig hjärngympa såklart. Så jag söker inte en bc eller schäfer men är ganska inne på berger des pyrénées à face rase, eller möjligtvis en sheltie med lovande racer-linjer. Någon som har fler förslag att ta in i mina långsiktiga funderingar? 
Sheltien är ju helt klart en ras jag älskar, men jag vill inte riskera att få en till segis, haha. Du får gärna via PM skicka tips på sheltiekennlar med racerråttor om du vill! :3
Kooikerhondje tycker jag verkar charmiga, ska läsa lite om dem! Men är inte de jakthundar?
Min favorit är wachtelhund =) Energin tar verkligen inte slut i första taget men de klarar bra av att ta det lugnt en dag emellan, klarar sig oxå bra ensamma hemma hela dagen om det behövs =)
Men ska man ha en sån måste man kolla att de inte har väldigt starka jaktgener, kan ju bli besvär om de inte då får jaga, om inte man själv är en person som jagar =)
Jag skulle aldrig rekomendera en wachtelhund till någon som inte tänkt jaga. Wachteln ska ha starka jaktinstinkter. Jag tror heller ingen seriös wachteluppfödare skulle sälja en valp till någon som inte tänkt jaga med den.
Wachteln är en jakthund och ska för bli det!
Ja jag skulle säga sheltie. Problemet är att oavsett vilken ras du väljer så finns risken att du får en seg hund iaf, det finns sådana individer inom alla raser. Sheltien är ju generellt sett en hund som är väldigt aktiv med mkt energi, så det är nog mest otur (och kanske fel kennelval?) att du fått en sådan seg hund. Titta på kennlar som håller på med agility och har aktiva hundar, då är det större chans att hitta en individ som är aktiv.
Ett alternativ til är ju att faktiskt ta en något äldre hund, inte valp men inte vuxen, då är det lättare att veta mer vad det blir av hunden. Sedan blir också hundar ganska mkt vad man gör dom till.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Tollare och dvärgschnauzer skulle jag tipsa om :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Det är väl dom amerikanska linjerna som det är mer krut i när det gäller sheltie. Typ Brainpools. Fast då ska man också vara beredd på väldigt mycket hund! Jack russell är ju också ett enormt erergiknippe som inte tackar nej till träning. Men då får du ju med jaktinstinkten och det kommer verkligen ställas riktigt stora krav på dig som ägare. För en understimulerad eller överstimulerad jack russell vill du inte leva med ;-)
Dvärgschnauzer skulle jag inte rekommendera! Visst finns det undantag men många är envisa och väldigt svårjobbade. Bland alla dom schnauzrar som förekommer på agilitybanan är det ju få som har drivet nog att verkligen lyckas! Jätte härlig ras för övrigt, men vill man ha en hund med mycket driv på träningsplan så finns det enklare alternativ 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Papillon helt klart! Passar in perfekt på det du söker. Älskar att arbeta, är otroligt lättlärda och extremt pigga. Klarar av lugna dagar men föredrar dagar med fart och arbete.
Jag tränar själv främst lydnad med mina. Agility är dom ju även perfekta för, spåra kan dom, ja det finns inga gränser vad du kan göra med en pappis.
Bjuder på en film på mig och Pin som tränar lydnad.
#7: Jag skulle dock inte vilja påstå att de amerikanska linjerna i "regel" har mer krut i sig än de brittiska linjerna.
Mvh Emelie 
#7: Jag skulle dock inte vilja påstå att de amerikanska linjerna i "regel" har mer krut i sig än de brittiska linjerna.
Mvh Emelie 
Det finns wachtlar som aldrig jagat och som mår super! Så tyvärr håller jag inte med om att de MÅSTE jaga… En del klarar att inte jaga, en del inte…
Men jo håller med om att wachtel starkt är en jakthund…
Jag har inte sagt att våra hundar inte skulle få jaga, de är väldigt aktivt på jakt så är inte ute efter att bli påhoppad… Men jag sa att det FINNS individer som mår super fast de inte jagar….
Mycket energi och agility, min första tanke blev Jack Russell.
Men varför rekommenderade du en jakthund åt TS då? Visst finns det individer som inte vill jaga, men det ÄR en jakthund och köper man en jakthund så jagar man med den. Jag gör inga påhopp, men tycker att det är fel att man rekommenderar en jakthund åt någon som inte är intresserad av att jaga.
/Lova
Ny blogg!
Rekommenderade? Jag skrev att MIN favorit är wachtel… Och har TS skrivit i sitt inlägg att hon/han inte jagar? Nope ser det ingenstans…
Ja papillon hade nog verkligen passat bra! Det är en extremt arbetsam ras och jag har inte sett någon papillon som inte haft driv i sig (men såklart finns det säkert individer även inom den rasen som har mindre driv i sig).
Om du kan tänka dig en terrier så finns irish softcoated wheaten terrier. Mycket energi.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#19 Fast det har jag träffat många individer som inte alls är särskilt pigga på att jobba tillsammans med ägaren. Dock mkt energi i dom så det blev en hel del tråkiga beteenden istället för jobb tillsammans med ägaren =( Men det är väl terriers det antar jag…
#20 Vi har fyra stycken och alla är fulla med energi och inte så som du beskriver.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#21 Okej, ja jag har ju sett sådana som varit trevliga med. Men allt för många som varit tråkiga och icke samarbetsvilliga. Tyvärr så känner jag att det är en ras som verkligen är en terrier, egensinnig och gjorda att arbeta på egen hand.
JAG rekomenderar Podengo Portugues Liso Pequeno :) En Portugisisk jakthund med krut! Podengon jagar i flock p ca 15-20, då podengo av alla storlekarna. Ägaren förflyttar sig till häst. Podengon ligger gärna i soffan och myser en hel dag utan att bli knäpp i huvet men den kan lika väl följa med på långpromenader och att cykla. Men kan en podengo gå längre? Oja! Podengon blir INTE trött efter tio minuter. Dom kan lätt gå en mil utan att tungan kommer ut eller börjar flåsa. Agility då? Jadå! En liten, snabb och smidig hund är det, podengo är en hund av spets och urhund men tillhör även vinthundarna. (Grupp 5 men räknas också till grupp 10) I sverige finns det bara en podengo som är agility champion pga att inte så många med podengo gillar agility, så hur roligt hadde det inte varit med den andra championen?Utställning är de vanligaste Podengon används till i Sverige, mer än hälften av alla Sveriges podengo ställs ut men de är VÄLDIGT långt emellan alla podengos så de är typ inte alla på samma ställe utan väldigt utspridda. I Sverige finns det ca 200 släthåriga Pequeno (den minsta) och ca 150 strävhåriga små.. Medio finns det knappt några och den stora finns det bara två av i hela världen. Mer info pm,a haha ;)
Boxer!
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Isländsk Fårhund, absolut!
Är inte en vallhund som måste valla för att må bra, men man får vara beredd på en del skällande (spets). Hänger med på allt och lite till, arbetar med glädje och är gärna till lags. Fartiga och håller igång långt upp i åldern utan några problem.
Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga
jag tror också att en wheaten terrier skulle passa bra. Om du är intresserad av pälsvård. Roliga och trevliga hundar med mycket fart och fläkt, gillar att jobba med det mesta men klarar av att ta det lugnt också. Det är iaf min erfarenhet. Min älskar allt och alla och gör det mesta om man använder rätt belöning (i hennes fall oftast något ätbart). Viltspår är nog det absolut bästa hon vet. :)
Annars kan du ju kika närmare på Kromfohrländer..?
Lapsk vallhund?
Eller en sheltie från aktiva kennlar typ brainpools, men det finns fler alternativ där. Dock risk för stress i vissa linjer verkar det som.
Engla med valpkull nr 2 - Kiara och Lilly
Jag och Engla
Engla dräcktig med kull nr 1 - 2010 tror ja =)
Bearded collie
ffa då från uppfödare som pemierar bruks-, lydnsds- eller vallningsmeriter. Massor av fart ock fläkt! Pälsen kan man alltid trimma lite om man inte är överdrivet intresserad av pälsvård
(sedan är ju såklart alla hundar individer, men våra shelties passar precis in i beskrivningen)