Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 3415 ggr
jeswik
0

Skaffa Cavalier king charles spanniel?

Hej!

Har under 1½-2 års tid varit väldigt, väldigt hundsugen. Har tidigare aldrig haft en hund pga allergiska syskon. Men nu börjar jag känna att det är dags, jag känner mig mogen för ansvaret. Under dessa två år har jag försökt komma fram till vilken ras som skulle passa mig. Kommer alltid tillbaka till att en Cavalier nog skulle passa bäst.

Min fråga till er är, vad tror ni? Bor i lägenhet i en stad (med tillgång till fina grönområden). Jag kommer studera på distans fram till sommaren då jag är färdigutbildad, så jag har tid för valpen. Jag är en person som i princip alltid cyklar, plockar bär i skogen, är även sugen att testa diverse hundsporter för skojsskull. Är egentligen ingen friluftsmänniska men älskar att vara ute. Kan en Cavalier passa för mig eller rekommenderar ni någon annan typ av ras?

Tacksam för svar /Jessica

[Zlarviig]
3

Jag skulle nog ha valt en annan ras, de är ju ganska kända för sitt allvarliga hjärn fel: http://www.youtube.com/watch?v=Pm17MesMFRc&feature=youtube_gdata_player http://www.hundonline.se/halsagenetik/sm.asp Om du ändå bestämmer dig för en ckcs så borde du nog vara VÄÄLDIGT noga med hur föräldrarna mår och beter sig och om uppfödaren avlar på fullt friska hundar. Fast 90% av fallen har föräldrar som är fullt friska så riskerna är ju riktigt stora! Annars önskar jag dig lycka till med hundköpet!

Mixxie
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En cavalier är ett utmärkt val, om man hittar rätt uppfödare ;) Men jag tycker faktiskt att folk är lite väl negativa om rasen ibland ;) Det är en underbar hund bara man får en frisk individ.

Jag har en cavalier hane på 3 år. Vi bor i stan och han kräver inte alls så mycket. Han kan hur bra som helst ligga hemma på soffan en dag, men han tackar inte heller nej till en skogspromenad.