Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 3415 ggr
jeswik
0

Skaffa Cavalier king charles spanniel?

Hej!

Har under 1½-2 års tid varit väldigt, väldigt hundsugen. Har tidigare aldrig haft en hund pga allergiska syskon. Men nu börjar jag känna att det är dags, jag känner mig mogen för ansvaret. Under dessa två år har jag försökt komma fram till vilken ras som skulle passa mig. Kommer alltid tillbaka till att en Cavalier nog skulle passa bäst.

Min fråga till er är, vad tror ni? Bor i lägenhet i en stad (med tillgång till fina grönområden). Jag kommer studera på distans fram till sommaren då jag är färdigutbildad, så jag har tid för valpen. Jag är en person som i princip alltid cyklar, plockar bär i skogen, är även sugen att testa diverse hundsporter för skojsskull. Är egentligen ingen friluftsmänniska men älskar att vara ute. Kan en Cavalier passa för mig eller rekommenderar ni någon annan typ av ras?

Tacksam för svar /Jessica

[Zlarviig]
3

Jag skulle nog ha valt en annan ras, de är ju ganska kända för sitt allvarliga hjärn fel: http://www.youtube.com/watch?v=Pm17MesMFRc&feature=youtube_gdata_player http://www.hundonline.se/halsagenetik/sm.asp Om du ändå bestämmer dig för en ckcs så borde du nog vara VÄÄLDIGT noga med hur föräldrarna mår och beter sig och om uppfödaren avlar på fullt friska hundar. Fast 90% av fallen har föräldrar som är fullt friska så riskerna är ju riktigt stora! Annars önskar jag dig lycka till med hundköpet!

Mixxie
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En cavalier är ett utmärkt val, om man hittar rätt uppfödare ;) Men jag tycker faktiskt att folk är lite väl negativa om rasen ibland ;) Det är en underbar hund bara man får en frisk individ.

Jag har en cavalier hane på 3 år. Vi bor i stan och han kräver inte alls så mycket. Han kan hur bra som helst ligga hemma på soffan en dag, men han tackar inte heller nej till en skogspromenad.

Han vill gärna vara med på allt, han följer mig hela tiden haha. Är man ledsen så kommer han och försöker göra allt för att få en glad :)

Hundsporter passar cavalieren superbra, då de älskar att göra en glad och att jobba tillsammans med en. Jag tävlar själv med min cavalier i agility och det funkar jätte bra.

Några minus med cavalieren är såklart sjukdomarna och att de är väldigt matglada så de kan bli överviktiga om man inte håller koll på vikten.

Om du har några frågor så fråga gärna :)
Cavalieren är en underbar ras :)

Bifogar en video på när jag och han kör agility.

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Frida B
0

#1 herregud, vad hemsk sjukdom :(

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Zlarviig]
0

#3 jag vet :( fast det är inte en sjukdom direkt, utan mer "fel i konstruktionen", skallen är för liten så hjärnan får inte växa ordentligt :(

Carpedium
2

Cavalierer är underbara hundar, har haft två själv ! Jag tycker absolut du ska skaffa en om det är rasen du fallit för. Sjukdomar finns i alla raser och det finns inga garantier när man köper hund att den inte kommer att bli sjuk, precis lika lite som att garanterat få ett friskt barn…Vänd dig till en seriös uppfödare så är chansen större att den får vara frisk…

Mickis1994
0

#2 Vad som man tänka på när man letar Cavalier uppfödare?

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Mixxie
1

#6 Uppfödaren ska enligt mig iaf:

• Vara seriös
  • Låta en träffa båda föräldradjuren
  • Inte ta jätte många kullar på ett år
  • Inte ha avlat på sjuk en hund
  • Gjort hälsotest på hundarna som används i avel
  • Vara en godkänd kennel

Man kan kolla uppfödarens tidigare valpar och kolla hur det gått för dem i utställningar och tävlingar + hälsotest. Det är en hel del att kolla upp, men blir det lyckat får man en frisk hund ;)

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

joheck
0

Cavaliern har även ett väldigt utbrett problem med hjärtat.

_"Forskning visar att andelen cavalierer med blåsljud orsakat av kronisk hjärtklaffsdegeneration vid fem års ålder ligger någonstans mellan 20 och 30 procent, vid tio års ålder är frekvensen uppe i över 90 procent."

"Uppskattningsvis kan sägas att man räknar med att 40 till 50 procent av alla cavalierer dör eller avlivas i hjärtsvikt."_

Källa: http://www.skk.se/Global/Dokument/RASdokument/RAS-cavalier-king-charles-spaniel.pdf?epslanguage=sv

Detta är statistiken som fick mig att stryka cavaliern helt och hållet. Fruktansvärt!

Underbara hundar, men tyvärr en väldigt sjuk ras. Läs gärna länken ovan för att få hela bilden av hälso-läget.

Om du kan bortse dessa problem med rasen tror jag att den skulle kunna passa utmärkt. Men lika bra att ha alla korten i handen när du tar ditt beslut.

[Zlarviig]
1

Jag tycker de är underbara, men jag tycker verkligen det är synd att människor fortsätter att avla på hundar med kroppar som de vet orsakar problem. Syringomelia är tydligen väldigt smärtsamt för hunden, det kan jag förstå också, tänk dig att hjärnan slutar växa när den är några månader gammal, enligt veterinärer så är det lika smärtsamt som den värsta migrän man kan ha, och de känner ett obehagligt tryck bak i nacken och därför kliar de sig hela tiden. De får även psykiska problem ibland. Vissa hundar kliar sig så mycket att öronen blir helt söndertrasade och de måste ha bandage på baktassarna och en tratt. Jag skulle aldrig klara av att köpa en hund för att sen märka att den är sjuk och behöva avliva den. Och som #8 sa så har de även hjärtfel. Annars är de helt underbara hundar och klarar nog av att bo i lägenhet.

[Forest]
0

Jag tror faktist du har helt rätt rasval som #2 säger så välj väl bland ufd och kanske Mixxie kan hjälpa dig lite på den fronten :)

jeswik
3

Tack för alla tips på vad jag ska tänka på och att ni upplyste om Syringomelia. Bär av till en kennel imorgon för att kolla på en liten tik. Är så taggad och nervös att jag nog inte kommer kunna somna.

[Forest]
0

11 åh vad kul hoppas allt går bra :)