Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1920 ggr
teezan
0

lägg dig i så lite det går (?)

var nyss i hundrastgården med min kille och obelix. vi stod utanför för att han skulle kunna lugna ner sig då han är så uppe i varv innan vi ville släppa in honom då det var sju andra hundar där inne (har varit mellan en och fyra andra hundar inne innan och vi kände oss osäkra hur han skulle reagera nu när det var så många).

det gick bra när vi släppte honom som vanligt och jag studerade honom extra då det var en hund där som tidigare visat att han inte riktigt accepterar obelix (eventuellt för att han är kastrerad och luktar konstigt). denne hund är hela tiden på obelix när vi är där och han skäller på honom ganska mycket. de gnabbas ibland men det är ju inte mer än så.

kunde därför störa mig på hur mycket ägaren till den andre hunden skulle lägga sig i och slita i hundarna. de gånger som det var flera hundar inblandade som gnabbades och han gick in eskalerade det och alla andra fick dra i sina hundar också för säkerhets skull.

jag tycker man ska lägga sig i så lite det går. man måste såklart säga ifrån ibland men hundarna löser det mesta själva.

det är MIN åsikt. men jag vill höra från fler vad ni tycker i frågan :)

[theotoft]
2

Sålänge det inte är allvarliga hugg och hundarna hamnar i riktiga slagsmål så tycker jag att hundarna ska få lösa det själva.. Oftast när hundägare går in så gör det saker bara värre.. Var med om det en gång med en kompis och hennes systers hund.. Dom började gnabba lite och kompisens systers hund visade att den var underlägsen och när systern drar undan hunden så kommer upp på bakbenen, kompisens hund tar detta som en utmaning och hugger vilket slutar med några stygn på systerns hund men inget allvarligt.. Det kan hända mer skada när ägarna lägger sig i än om man låter dom reda ut det själva.. och ska man lägga sig i så måste man göra på rätt sätt så det inte händer något sånt här som det gjorde med min kompis.

Portie
1

Tycker med att hundarna kan lösa de flesta situationer själva. Det är bara om det blir riktiga bråk och slagsmål som man måste gripa in, enligt mig. Min hund undviker dom hundar som han inte gillar när han är lös (om vi är i någon rastgård, hundträff eller liknande) men han kan också säga ifrån ordentligt, men det är sällan jag har behövt gripa in. Har också den uppfattningen att det mest blir värre om man griper in för minsta lilla.

teezan
0

# 1 nä, precis, det blir bara värre. och i dessa fall var det inget allvarligt som hände men så fort han och andra la sig i ändrades hundarnas inställning direkt.

nu hände det ingenting alls, inga svåra bett eller liknande men det kunde likaväl ha blivit värre. hundarna känner ju av att ägarna är spända, stressade och kanske rädda i dessa situationer. nej, det kan bli så fel!

teezan
0

#2 precis. jag vet inte vad det är med just denna hunden men tror den blir osäker när den inte vet vad obelix "är för nåt". och dräför klänger han rätt mycket och skäller. den är inte aggressiv den heller men den kan bli för mycket för obelix som säger ifrån flera gånger.

och är det fler hundar som håller på och klänger på obelix, som också händer ibland, då brukar han också ryta till. men i de lägena känner inte jag att jag måste ingripa.

[postmortum91]
1

Jag har inte läst era andras svar. Men jag kan tänka mig att den andre hundägaren kanske såg oönskade beteenden på sin hund som personen ville gå in och korrigera. 

Sheldon stod och juckade på en kastrat i hunggården när vi var där sist, det är inget beteende jag vill att min hund ska ha även om de kan sköta upp och lösa det själva. Därför går jag gärna in och avbryter och lägger mig i.

Anibaz
5

Varför ens gå in om du visste att det var en hund där redan som inte accepterar eran?

[Besan]
0

Den enda gång jag skulle lagt mig i är om min hund skulle jucka mot någon annan hund eller om situationen av någon anledning skulle bli farlig/för häftig. MEn sen skulle jag aldrig släppa honom i en rastgård med massa okända hundar, speciellt inte om jag redan vet att någon hund där inte accepterar min.

vallhund
1

Själv släpper jag sällan mina hundar i rastgård där det finns obekanta hundar, jag väntar tills det blir ledigt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Portie
0

Ska också tillägga att jag lägger mig i om min hund juckar, det är ett beteende som enligt mig inte är okej.

Frida B
0

har inte läst svaren, men personligen så tycker jag att hundarna får lösa det själva. Så länge det inte blir slagsmål förstås, man måste ju tänka på hundarnas bästa! Men hunden är ett flockdjur i grunden, och lever med andra hundar, d,.v.s löser problemen av sig själva

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

ThereseoBilly
3

Jag har ingen förståelse varför man släpper in sin hund med okända hundar. Du o din hund känner inte hundarna eller människorna och får då skylla dig själv att den ena hundägaren hade ett oönskat betende. Såvida inte rasthagen är så stor att hundarna kan komma undan, va för sig själv tycker jag det är mycket ohyggligt för hunden att bara släppas in i en grupp med hundar. Vad är vittsen med det? Vad är egentligen vittsen med att släppa sin hund med okända hundar o ägare? En liten parantes i det hela är att du har inte en susning på om hundarna har någon smitta. Många sjukdommar märker inte alla hundägare.
Glad att din hund bara fick phsykiska men av händelsen.

ps. inte skrivet för att någon skall ta illa vid sig utan att man skall tänka till.

Och till själva frågan så tycker jag att hundaar sköter sig själva men om man ser att stora konflikter mellan hundar kommer att uppstå så är det bättre att avbryta innan. (läsa av hundarna så att man kan avbryta innan) Alla hundar går ju inte ihop precis som vi.

teezan
0

vi har träffat alla de hundarna innan och även ägarna. det var först nu vi insåg att den hunden kanske inte accepterade obelix dofter och började analysera även det första mötet. alla hundar är väl okända innan första gången de ses förresten?

vi tycker det är viktigt med social träning men föredrar att han leker med en till två hundar samtidigt och då också bara såna han känner. nu var det lite många tyckte vi och vi testade och det gick ju bra liksom. jag tyckte bara den ena ägaren la sig i för mycket. så nu vet vi det till nästa gång.

teezan
0

#11 vadå psykiska men?

ThereseoBilly
0

#13 Hundar är somsagt flockdjur och gör allt för att undvika bråk, men på grund av omständigheterna gnabbades det och det är ju klart att det sätter sig phsykiskt på ena eller andra settet, bra eller dåligt. Han har en erfarenhet av händelsen som han kommer att agera utifrån den i situationer som är liknande enligt honom.

teezan
0

#14 fast jag tycker det är bra att de utsätts för olika situationer, både miljö och socialträning. kan inte se något dåligt i att han lär sig hundspråket och det såkallade gnabbandet tillhör det. en hund kan ju inte bara ha bra upplevelser även om inte just denna händelse tillhör en dålig.

han  har samma inställning till hundar som tidigare men han måste också få säga ifrån om han tycker en annan hund är jobbig medan andra hundar säger till honom. det är ju så det funkar.

jag såg alltså inget onormalt i hundarnas beteende, tyckte bara att ägaren kunde låtit de lösa det på sitt vis.

sagaindia
4

Här kommer kärringen mot strömmen som ALDRIG skulle släppa in mina hundar i en rastgård med en massa andra hundar. Några få, väl utvalda kompisar räcker, det roligaste i hundarnas liv är att träna med matteGlad

Jag lägger mig i hur hundarna beter sig emot varandra. Min hundar samt gästers hundar tillåts inte att tjafsa med varandra. Hos mig kan stora och små hundar samsas, kan de inte det är  det bättre med ett kompostgaller. Jag vill inte ha något som helst bråk mellan hundar.

Jag tror att det är jobbigt och stressande för många hundar att tvingas umgås och anpassa sig till en massa andra hundar som ändå inte hör till samma flock. Finns enligt mig inget naturligt med det!

teezan
0

#16 ja, alla tycker ju så olika :) men håller med om att det är bättre med färre hundar än så många det var där vid tillfället jag skrev om först, även om vi träffat de innan. då väntar vi hellre utanför tills det blir lugnare för ja, det kan bli stressande för hunden.

Kalli
2

Då är jag väl hälften/hälften då. Om min hund och den hund/de hundar som finns i rastgården fungerar bra tillsammans har jag inget problem med att låta dem umgås. Min hund älskar att leka och gör det gärna.

Men jag skulle också gå i mellan om jag tycker att leken verkar bli för uppjagad. Skulle det ske upprepade gånger så avbryter vi, vilket inte brukar hända men om. Och personligen har jag inte alls märkt av att något "skulle bli värre" på grund av detta, bara tvärtom. Vilket såklart inte betyder att det inte finns ägare som bara förvärrar sitatuionen.

teezan
0

#18 just denna ägaren förvärrade situationen men tror inte heller det är särskilt vanligt.

[_annaH]
0

Har inte läst allt.

men oftast så löser hundarna det själva och så länge det inte blir något allvarligt så tycker jag man kan hålla sig i bakgrunden. MEN sen kan jag förstå ägaren som gick in att den blev lite osäker på vad som kunde hända och valde att ingripa.

Jag brukade gå till hundgården, min hund lekte mest själv o höll sig vid mig för det mesta. Men jag va med om att 2 hanar började bråka, en collie och en staffordshire bullterrier. Det sluta med att även ägarna började bråka om vem som skulle gå ut ur hundgården. Dom med collien gick iväg i ren ilska. Nästa gång vi gick dit så va han med bullterriern inne där och efter en stund kom dom med collien, ägaren till collien blir skitförbannad och skriker rakt ut att nej hon tänker inte gå in dit om den i*ioten va kvar där. Ingen brydde sig då han va där inne först. Sen dess har jag inte vart där, visst har man mött många trevliga hundar och människor, men ibland så ångrar man att man gick dit. Nu är det nästan ingen som går dit så det är väldigt skönt när man är ensam där :)!

Vet ni hur det är med leksaker? Brukar man få ta med leksaker in? Tänkte mest på att leksaker kan ibland leda till bråk. Har för mig att man inte fick ha framme leksaker om andra hundar va där inne, iaf hos oss :P

[Forest]
1

16 jag är som du, jag skulle heller aldrig släppa hundarna i en rastgård om det är flera hundar där som är helt okända.

Jag anser inte man ska överlämna hundarna löster det själva jag har hört detta flera gånger o värsta var gången var när en äldre dam med ilsken vavva sa hundarna löser detta själva o så släppte hon fram sin ´biting till hund som bet våran fd tik i nosen. Varpå chanel skulle försvara sig, jag stoppa henne. Tänk om jag hade den synden då vi låter dom lösa detta själva?! Trots att chanel var supersnäll o pålitlig med allt, så försvara hon sig. Vavvan hade garanterat skadats o Chanel hade väl fått flera bitmärken… Nej jag sätter inte hundarna i såndan sits att de ska behöva utsättas för sånt. Jag ser snabbt om en hund blir stel osv beter sig en hund illa klart någon annan hund säger åt den då o det kan eskalera o sluta illa.

[Besan]
1

#16 Håller med dig!

Misarn
1

Oftast så blir det att vi människor lägger oss i när det inte är så allvarligt. Man missförstår när hundarna kommunicerar, och det kan se tufft och hårt ut men det är deras sett att kommunicera. Vi har ett stort öppet fällt som man kan släppa sina hundar på så dom kan springa och leka tillsammans och oftast brukar vi vara 14hundar och uppåt. Har aldrig varit problem med osämja och bråk, man som ägare får ta eget ansvar och veta sin hunds begränsningar kan ens hund inte fungera med andra hundar så får den gott och väl gå kopplad, men har också varit med om att direkt kopplet åkt av har hunden fungerat jättebra med andra hundar. Det är jätteviktigt att man inte dömer ut någon och att man kommunicerar med varandra och visar förståelse. alla har olika erfarenheter och bakgrund och istället för att döma ut någon kan man ge råd och hjälpa till istället. Vi har den regeln att hundarna får använda det som Finns där som grenar m.m. Men att man inte tar med sig egna leksaker då det i vissa fall kan bli bråk om leksakerna. så att allt som hundarna leker med är neutralt. Men tycker det är riktigt roligt och faschinerande att så många hundar kan samverka och leka tillsammans. Dom har sin rangordning och det fungerar hur bra som helst och hundägarna är väldigt hjälpsamma och väldigt hundkunniga och vettiga personer som man kan umgås med medans hundarna leker och tumlar runt. Oftast sköter hundarna det bra själva och att man ibland faktiskt läser situationen fel men självklart ska man vara uppmärksam så att det inte utvecklas till bråk.