Kan det bli för mycket?
Sätter en tass här med :)
Jag tycker inte det, det är snarare bra med variation! Jag skulle själv vilja tävla i både agility, lydnad, viltspår och utställning, där är det bara tiden som sätter gränser. Så länge man kan se på sin hund när och hur länge den behöver vila, så tycker jag att det inte spelar någon som helst roll vad man gör med hunden bara det är positivt. :)
Ok. Men hur bör man lägga upp träningen om man håller på med olika saker samtidigt?
För tillfället så ser vår träning ut så att vi ena dagen tränar lydnad, andra agility och så spår mm, varvat med vila. Är det bra att träna så, eller bör man kanske köra en vecka med lydnad, sen en med agility osv?
Vad har du för ras? Om man han en hund som orkar så kan man ju lägga ett spår först, och under tiden det ligger till sig så åker man och tränar lydnad, aility, uppletande eller vad man nu tänkt. Och sen när man tycker att man tänat klart så åker man och tar spåret. Så brukar jag göra men jag har å andra sidan en galen bruksras 
Nej jag tror inte det blir för mycket och att hunden kan bli lite förvirrad. De är bra på att veta vad de aka göra, även i förväg :). Lite av varje i veckan är väl bra. Man kan tex köra lite lydnad med fotgående, inkallning osv för att hunden ska få igång fokuset och kroppen innan man tränar lite agility :). Oftast så är hunden rätt uppe i varv om man bara värmer upp med en promenad innan agilityn och lätt att den då slarvar eller inte lyssnar för att den har för mycket energi. Så att börja med lite lydnad innan också är en bra grej. Vissa hundar är fortfarande taggade efter agility och då kan de va snart om man lagt ett spår innan som hunden får ta efteråt. Man brukar kunna hitta bra kombos för just sin hund och hur mycket de orkar. Tycker inte du ska vara rädd för att det blir för mycket att träna alla saker i veckan. Det är en bra variation att göra lite allt möjligt istället för att bara göra något en vecka och något annat nästa vecka osv. Ibland är det bra med lite vila från just den aktiviteten någon/några dagar, istället för att köra samma sak hela veckan, för det är det som kan behövas för att komma vidare och att det ska sätta sig…. Om du förstår vad jag menar :P. Gör så som du tycker känns bäst, för du känner dina hundar bäst :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Variations är inte helt fel, nu är våra hundar bra på olika saker just för att de fastnat lite extra för någon typ aktivetet/träning. Men jag tror inte man kan göra för myckat själv håller jag mig i regel till agility,lydnad och spårning där är något som görs dagligen.
Visst kan det bli för mycket, men inte så att det förvirrar hunden skulle jag tro, däremot i fråga om överstimulering. Det finns många hundar som faktiskt är stressade pga överstimulering.
Vi håller på med massor av olika saker, dock inte flera saker varje dag. Min hund är lättstressad och som Maja2 säger kan en hund bli stressad av överstimulering. Lagom är bäst :) En dag lägger vi ett viltspår, nästa dag tränar vi lite agility. En dag blir det bara lite lek i rastgården osv. Jag har inte heller några krav på min hund iom att vi i dagsläget inte har några som helst tävlingsplaner. Vi gör det vi gör för att det är kul! Den dagen jag ser på min hund att han inte längre är tillfreds med aktiviteten kommer jag sluta.
Håller helt klart man #8 det går att överstimulera sin hund, allt med måtta!