Den eviga frågan.. Vilken hundras?
Har funderat på att skaffa en till vovve nu under sommaren, och det lutar åt det hållet. Men jag vill inte att det ska bli något impulsköp, så därför har jag funderat fram och tillbaks på olika raser. Finns ju några olika jag funderat på, men jag är inte riktigt säker på vilken det blir ännu.
Så då tänkte ju jag att ni kanske har några tips på vad för ras som passar mig, att döma av de sakerna jag skrivit upp? 
- Är ganska aktiv utomhus, tar långa promenader och brukar lägga ut spår lite då och då. Bor utanför stan så har både elljusspår och skog här. Så jag är utomhus en hel del.
- Kommer att gå hundkurser och vara ganska aktiv på så vis också.
- Kommer att ha ganska mycket tid för hunden, åtminstone de 4 närmaste åren. Längre än så vet jag inte än, men eftersom jag tänkt utbilda mig inom djur så lär jag också skaffa mig ett jobb där jag kan ha med vovven utan att den vantrivs.
- Letar inte efter någon liten ras, utan mer mellanstora eller större hundar.
- Är uppvuxen med hundar och därför väldigt hundvan, gått kurser och tränat med vovvarna. Även klickertränat en del.
Ni får gärna fråga ifall ni undrar nånting!
Är du sugen på tävling? Någon hundsport? Vilken i så fall?
Hur mycket mental träning (här är sök/spår inkluderat) kan du ge hunden?
Om du vill testa lite av varje så finns det hundar som finsk lapphund som kan vara med på det mesta men kanske inte hamnar bland de bästa. Vill du tävla i någon särskild sport så finns det raser som är mer eller mindre lämpade för just den (generellt då).
Pälsvård?
Vill du jobba MED din hund sen? Så att hunden kanske kan bli terapihund, räddningshund eller vad du nu har för bana i livet.. ^^
#1 Har faktiskt inte funderat på mycket på att tävla, eftersom det aldrig blivit så att jag fastnat totalt för någon hundsport. Det är absolut ingen omöjlighet att det händer i framtiden, men det är inget jag strävar efter just nu iallafall.
Ja jag har ju rätt mycket tid, så med Leo varierar jag ju lite mellan motion och mental träning, vissa dagar tar vi långpromenader och vissa dagar lägger jag ut spår för honom. Men han aktiveras varje dag, på ett eller annat sätt. Brukar vara ute mellan 1-3 timmar varje dag, allt beroende på väder och hur mycket ork vi båda har. Men vissa dagar vilar vi såklart.
Har ju haft både långhåriga och korthåriga hundar, så det där är inget som spelar så stor roll. Men att flera timmar i veckan åt pälsvård är inte direkt nåt jag har lust med. Men lagomt är bra.
Har faktiskt inte tänkt på om jag vill jobba med hunden sen, faktiskt. Kommer ju att utbilda mig till något inom hästar eller hundar, men jag vet inte vad ännu, och jag har ju tid att bestämma mig. Men jag strävar inte efter att ha en ras att jobba med, som det känns just nu iallafall. Och det är inget jag kommer att göra de närmsta 4 åren, så. 
Jag tror att många hundar som passar inom kategorin "aktiva sällskapshundar" hade fungerat bäst då.
Exempelvis: Labrador, golden, finsk lapphund, Pudel, tysk spets. Något som intresserar dig? :)
Jag tänker direkt på retrieverraserna, hundarna efter utställningslinjer, då jaktvarianterna har starkare jatinstinkter.
Lagom storlek, lite pälsvård, enkla raser att arbeta med. =)
Hm, ja kanske det.. Men är inte så intresserad av de raserna ni nämnde. Har ju en labrador-blandning nu, så känner att jag är rätt så klar med den sortens hund. Han är ju underbar, menar inte att jag är less på honom. Men vill gärna testa något nytt 
Har ju haft många olika schäfer- och rottisblandningar, så det är inte heller aktuellt. Men ska fortsätta kika runt..
Du är inte intresserad av lapphunden då? Finns korthårig (lapsk vallhund) som är lite "vassare" och så den finska lapphunden som är mer utställningsavlad, samt den svenska som kan vara något mer aktiv än den finska.