Hunden avskyr katten
Hej hej, vi har en omplacerings hund på prov hos oss, allt fungerar fint men han jagar våran katt som är 6månader, hunden är en bordercollie/ schäfer/tervueren ej kastrerad och 2år denna månad, Vad ska vi göra? vi bor i lägenhet. självklart vill vi att det ska fungera så tips behöver vi..
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Hur introducerades de till varandra första gången? Släppte ni bara fri hunden och katten i samma utrymme utan avskärmningar? Är hunden van med katter sedan tidigare? Har katten tillgång till höjder och ställen den kan gömma sig på?
Bra frågor av #1, och en till - är det "avsky" eller "jakt", då du skriver båda? Om hunden avskyr katten, antar jag att du menar att den blir oerhört aggressiv och vill döda den, för att den ser den som en fiende (inte byte).
Om den jagar den kan det antingen vara jaktbeteende, alltså att den ser katten som ett byte (känns dock inte så troligt med en hund som bara har vallhundar i sig), eller så kan det vara att hunden bara är nyfiken och vill leka eller "undersöka den roliga grejen".
#1 första mötet så hade jag promenerat både min hund och den nya hunden sen när vi skulle in så kommer lilla kissen och ska möta oss i hallen som vanligt, men då hade jag ju nya vovven med mig som börja skälla så katten gömde sig under sängen, vi hade katten lös första timmarna då katten bara låg under sängen och ibland sprang till toan men då jaga hunden henne.
#2 hunden jagar katten i första hand. men om han får tag i katten är jag rädd att han biter henne?
hunden hade tydligen jagat deras katter hemma så jag behöver få bort jakt instinkten på den nya hunden nu.
#2 Även om det bara är vallraser i en hund så är ändå jakten en instinkt som finns naturligt hos alla rovdjur, så visst kan hunden mycket väl ha en utvecklad jaktinstinkt. Vilket det också verkar som att den har.
Du kanske kan skärma av den nya hunden till köket eller liknande och ha galler/grind emellan så den inte kommer ut men ändå kan se katten och allt annat? Viktigt att redan från början sätta tydliga gränser att det inte är okej att jaga katten, nu är det ett helt nytt hem och inga revir för den nya hunden finns så sätt gränser snarast om ni inte redan gjort det och håll er till de.
Att den jagade den tidigare ägarens katt gör givetvis det hela svårare men, som sagt, nu är den i ett helt nytt område med en ny miljö och där ska den lära sig att här är det inte okej med sådant beteende. I detta sammanhang har ni övertaget då den, förhoppningsvis, inte lärt sig att så här är det hos er. Ju mer ni "tillåter" hunden att jaga, desto svårare kommer det bli. Jag skrev tillåter inom " " av den anledning att även om ni inte tillåter det så kan det ske, är ni inte då där och korrigerar på en gång så blir det som en tillåtelse att det är OK att jaga katten, vilket försvårar det hela väldigt mycket med tanke på att hunden redan är van att få jaga katter.
Är ni rädd att den får tag i katten så sätt på en munkorg? Den kan orsaka ordentliga skador ändå men den kan i alla fall inte bita katten, prova att sitta emellan den nya hunden och katten och låt de få hälsa på håll. Se till att platsa hunden ordentligt innan och ha minst en person till som kan hoppa in på en gång om något skulle ske eller som kan hålla i katten - inte hunden, det skapar spänning. Lek gärna med katten under tiden så det lättar upp lite men inte för mycket då det kan trigga hunden.
Viktigt i sådana här situationer är att vara neutral i den psykiska stämningen, många gånger som en hund går till attack/liknande är på grund av en osäker ägare. En hund med en säker/neutral ägare går inte alls lika ofta till attack/liknande som en med en icke neutral ägare.
Var inte på spänn eller någonting för då gör ni det hela bara värre, då är hunden också på spänn hela tiden och det är ju inte önskvärt. Allt ska gå lugnt till och nyckeln till det är att ni är helt lugna, sätt en munkorg på de första gångerna så hjälper de till att lugna er lite innan ni tar nästa steg. Gå inte för fort fram.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
#3 Då intruducerade du de fel då. Släppa de tillsammans direkt är inte att rekommendera, inte ens mellan två katter. Avskärmning med galler så de enbart kan nosa på varandra till en början. Se också till så katten har höjder den kan ta sig upp på. Sen kan du börja spåra med den nya hunden så den får använda huvudet, nosen och instinkterna. Räkna med att det kan ta tid innan hunden vänjer sig.
Tack för de två bra svaret,
Vi har dock valt att inte ha hunden. vi har haft den på prov nu. Hunden kommer ifrån landet och vi bor inne i stan. Jag tror helt enkelt att hunden mår bättre att bo ute på landet då den är lite skrämd av andra saker omkring här. Rätt ostabil hund att ha i stan. Så nu när jag ändå kan välja att ha en mer problematisk hund inne i stan så väljer jag att inte ta den. Om det inte blir bättre med hans problem så blir de antagligen värre inne i stan.
Självklart kommer vår kisse också i första hand nu eftersom hon redan är våran familjemedlem.
Men tack för svaren! kan komma till nytta om vi har någon katt ovan hund och hälsar på i framtiden! :)