Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1521 ggr
[RMSLiners]
0

Testat men inget passar

Skrev för ett tag sedan kring frågor om VGW Bälte till promenader på en hund som gärna drar. Nu har vi varit och provat VGW Bälten men det finns tyvärr inte ett enda som passar våran hund. Antingen var de för stora eller så skavde de under frambenen, de i butiken sa att det är svårt med VGW Bälte på hundar som har en vinthundsliknande kropp.

Jag vill inte använda nosgrimma på hunden heller.

Lära henne sluta dra går inte, testat det och då sluta hon även med draget. Tog 4 månader innan jag fick igång henne igen med följd av att hon då också drog i kopplet på promenader igen (inget flåsdrag men på ett sätt som håller kopplet spänt ständigt). 

Jag vill hitta något som hindrar henne från att dra utan att jag förbjuder det så att säga just för att jag inte vill plocka bort draget från en slädhund. Min fråga är, finns det andra alternativ?

russin
0

Hunden bör väl egentligen kunna lära sig skillnaden mellan att dra i sele och inte dra i halsband - men det är lättare sagt än gjortFlört

Mina vet att när spårselen kommer på, så blir det spåra av och dragsele torde fungera på samma sätt.

[RMSLiners]
0

#1 Med tanke på att hon kör drag väldigt mycket och halsbandet sitter på ständigt dels för att hon ska kunna ha nacklina om hon drar i spann men också för att det är lättare för mig om jag skulle behöva hålla i henne innan start eller dylikt. Så riktigt så lätt som att lära henne att halsband inte hör till drag är det inte.

russin
0

aha okej, då är jag medGlad

JoannaLi
1

Men om du köper en promenadsele då?

Som aldrig används förutom vid promenader? Då borde det ju funka lättare.

Våra jakthundar (som motioneras genom drag) har absolut inga problem med att skilja på promenadselen och dragselen.

Vad jag menar är alltså en vanlig H-sele eller Y-sele. Sedan kontaktträning, kontakt, kontakt, om ni inte redan gör det.

[RMSLiners]
0

#4 Ett sådant har vi redan, det hjälper inte. Kontaktövningar har jag provat men det är inget hon gillar att hålla på med så hon totalt ignorerar en om man försöker. Hon har mycket egen vilja och följer väldigt mycket sitt eget huvud, något hon ärvt. Sen drar hon som sagt mest och används mest i det så kontaktövningar på de promenader vi tar har inte blivit mycket av men under draget har hon full fokus på om jag ger henne ett kommando eller inte.

JoannaLi
2

Jo, men man måste ju träna, det kommer inte automatiskt med selen.

Jämtarna var också otroligt dragiga, brydde sig inte ett skit om vad man gjorde i andra änden av kopplet. Men sedan provade jag hårdträning med kontaktträning, och sedan har de inte dragit det minsta lilla. (Om jag inte är exceptionellt tråkig förstås, de är ännu lite gröna på konceptet.) Vi har på två veckor gåt ifrån att man aldrig får slappna av varken i sinne eller muskler för bråkdelen av en sekund för de smet de, till att kunna låta dem dra sin egen lina, och jag har fullt fortroende för dem. Alla hundar är ju olika, men det har gått otroligt fort.

Jämtarna har ju också mycket egen vilja, tiken är mer lik en katt än en hund, men hon har förstått hur mycket roligare och enklare det är att samarbeta.

Jag föreslår att du har två 'signaler', t.ex. promenadselen som en arbetssignal, och ett halsband som en rastsignal. I början har du bara selen i max en minut, och sedan utökar du långsamt tiden tills du aldrig byter. I selen kräver du (läs: är du så fantastiskt intressant) att hon konstant håller fokus på dig. I halsbandet får hon dra som hon vill.

Sedan gör du dig intressant genom att stoja, stimma, leka eller joddla, tills hon förstår att det kommer godis och beröm om hon tittar på dig. Sedan kommer hon att göra det spontant. ¨

De kollar inte konstant på mig, och det vill jag inte heller, men de tar spontantkontakt lite nu och då, och det är jag helnöjd med.

Förlåt att det är svamligt, inlägget, jag ursäktar mig med att jag är trött.

Maja2
1

#5 Du har provat kontaktövningar, men det är inte något som hunden gillar att hålla på med??  Hur jobbar du med er relation? Varför ska din hund vilja hålla sig till dig? Vad erbjuder du din hund, som din hund vill ha och ser upp till?

[RMSLiners]
0

#6 Det många sagt till mig med kontaktövningar är att hunden absolut måste titta på en hela tiden och kontinuerligt gå bredvid en med full fokus och det funkar inte med henne, det blir för långtråkigt hur mycket jag än försöker få henne i fokus med lek, godis, stoj osv.

Tittar på mig gör hon ju per automatik emellanåt, inte jämnt och absolut inte ständigt, men som jag skrev i mitt tidigare inlägg så finns det enstaka gånger då hon drar i kopplet som jag vill slippa och jag fick tipset om VGW Bältet som nu ju inte passar min hund. Hon är långt ifrån "otroligt dragig" hon håller kopplet spännt ibland men inte mer än så, hon hänger inte i halsbandet eller flåsar som jag redan nämnt men det kanske missades. Hade jag haft en hund som flåsat och hängt sig i kopplet hade jag tagit till passivitetsträning ovanpå en kontaktövningar, något som var bland det första jag träna henne i dock inte så himla intensivt då hon tröttnar efter några minuter och det är inte för att jag är tråkig utan för att hon har en vilja att visa att hon vill göra annat. Jag vill som sagt kunna gå med henne utan spännt koppel de gånger hon håller det spännt. Sen kanske det har betydelse att hon är van vid långlina och inte kortkoppel? I långlina drar hon aldrig men i korkoppel sker det.

Jag uttrycker mig som en kratta när jag skriver fort och har brottom så fråga om något blev oklart (sitter och jobbar).Glad

#6 Haha, vilket förhör, lugn nu. Jag kanske uttryckte mig kasst, kanske ovanstående text kan hjälpa.Flört

Maja2
1

#8 Ja, när man ber om hjälp så får man nog vara beredd på att svara på en del frågor så att vi som försöker hjälpa, åtminstone får en aning om hur det ser ut.

Hur aktiveras hunden? Motioneras?  Det kan vara sådana saker som ligger bakom att hunden drar,  Det kan också vara så att hunden helt enkelt är van att inte lyssna på dig, och därför prompt vill framåt, till det HON vill fram till. Det kan vara så att hon har ont någonstans, känner sig omotiverad att hålla sig nära dig osv osv osv. Det finns massor med orsaker, och man kan ju börja med att försöka utröna av vilken anledning hunden drar, då brukar det gå lättare att göra något åt.

[RMSLiners]
1

#9 ja och jag förväntar mig att folk läser hela texten jag skriver vilket jag märker att du ibte gjort i och med dina frågor. Du tror promt att hon hänger på kopplet som en idiot när jag redan skrivit att så inte är fallet. Hur hon drar kan du läsa högre upp. Hur hon motioneras/aktiveras? Igen läs det jag skrivit, missade du att det är en slädhund vi pratar om? Jag har redan nämnt att hon används i drag för det mesta 4-5 dagar i veckan, barmark, nordisk och med släde. Utöver det är hon med på vandringar, kör viltspår, freestyle, sök, lydnad mm. Som sagt det är inget idiotdragande hon gör i kopplet. Läs det jag tidigare skrivit. Kanske skulle fråga någon som håller på med slädhundar i annat fall då det på en slädhund inte bara är att förbjuda den att dra. Har dock egna misstankar om att det har att göra med att hon inte är van vid korrkoppel utan mer van vid långlina, som jag också skrivit.

Maja2
1

#10 Ursäkta, jag har nog tolkat fel, men tog för givet att du vill ha hjälp med att hunden drar. I inlägg #2 så tolkade jag det fel, dvs inte att hon drar släde, utan tolkade det som att hon drar mycket. (i kopplet vill säga)

[RMSLiners]
0

#11 Haha, lätt hänt. Nej hon drar inte mycket i kopplet men hon håller det spänt hela tiden (enbart kortkopplet då, aldrig på långkopplet). Det är denna spänning jag vill slippa. Jag vill hon ska kunna gå lika bra i kortkoppel som i flexi eller långlina. Jag är en kratta på att förklara så jag gör väll inte det hela lättare för er heller. Flört

Maja2
0

#12 ok. Så hon drar inte, men håller kopplet spänt, och det vill du inte.

När hon går i flexit, spänns det aldrig då? Inte långlinan heller?

Då kan man ju undra vad DET beror på. Men, om hon aldrig håller flexit spänt, så är det väl bara att inte använda annat än flexi, så är ju problemet borta … eller?

[RMSLiners]
0

#13 Nej med flexit kan hon gå snällt bredvid och hon spänner heller inte spårlinan tex när vi spårar men kortkopplet sitter spänt, inte så att hon drar mig framåt men ändå tillräckligt så jag får använda musklerna i armarna. Skit svårt att förklara.Obestämd Flexi kan jag inte använda när vi går på stan eller vid rafikerad väg osv så då måste jag använda kortkopplet.

Maja2
0

#14 Du verkar noga med det här med att precisera, själv kan jag tycka att om hunden "spänner" kopplet såpass att man måste använda musklerna i armarna, då drar hunden i kopplet. Strunt samma.

Om hunden går jättebra i flexi, varför kan du inte använda det vid trafikerad väg eller på stan?

[RMSLiners]
0

#15 Jo givetvis, men när folk pratar "drar i kopplet" brukar det oftast innebära flåsar eller hänger i kopplet som ett ånglok framåt och riktigt så pass illa är det inte med henne och det är det jag vill få klart dvs att det inte är något intensivt dragande och att det inte heller sker på varje promenad. Jag uppfattade det som att alla i detta inlägg tolka situation som om hon riktigt lägger på ett kol i kopplet när det inte är det hon gör om du förstår hur jag menar. Av säkerhetsskäl använder jag inte flexi på stan eller trafikerad väg helt enkelt men flexit kan hon gå bredvid mig och ha det hängande men just kortkopplet (läder) är det en helt annan sak, förstår liksom inte varför och det var då jag fick rekommenadtionen om VGW Bälte.Obestämd

Maja2
0

#16 Jag kan vara extra trög, det håller jag inte för otroligt, men jag tolkar: att man måste använda armmusklerna, som att hunden drar mer än att hålla kopplet spänt.

Hon kan alltså gå med flexit slappt … Men om du Låser flexit, så att det inte kan flyga ut?  Vad blir då skillnaden mot att ha kortkoppel?

[Zipzee]
0

Kanske skulle funka att klicka in beteendet och lägga ett kommando på det? Exempelvis "Spänn". Sen när hunden vet vad kommandot innebär kan du ju bara låta bli att använda dig av det :)

Jag gjorde så för att få min hund att sluta skälla. Tränade in skall på kommando.

[RMSLiners]
0

#17 Den delen av ett flexi som inte går in i rullen är betydligt kortare än ett läderkoppel vilket innebär att jag likt förbasskat måste låsa upp flexit om hon vill göra behov då hon enbart gör det i diken osv, här är då hunden mer kontrollerabar i ett kortkoppel än i ett flexi speciellt om vi går alldeles intil en väg. Håva in ett flexi är inte lika lätt som ett vanligt koppel. 

#18 Hmm, det har jag faktiskt inte tänkt på men är lite rädd att det ska ge motsatt effekt. Jag gjorde visserligen så på vår gammalman som skällde, precis som du klickade jag in "skall" och skällandet var botat.

[Zipzee]
0

#19 Men tror du inte att det kan funka någorlunda lika som skvallerträning? När hunden känner tryck mot halsen väntar den på sitt klick, när det inte kommer direkt söker den kontakt med föraren?

Jag har inte provat detta själv, men jag tror på något sätt att det borde funka :)

Maja2
0

#19  Nu är jag avhängd igen ….   Hur ofta behöver hunden göra sina behov under en promenad??  Två?

Det verkar som att det är fler än ett frågetecken, inte bara det här med att hunden drar i "läderkoppel"

[Clifford & Dizzy]
0

Fast vi fick ett special sytt VGW sele. Eftersom inget passade till min dalmatiner heller. Så tror han har xl på runt omkring men M på den som går mellan frambenen. Vi beställde det på vår vanliga hundaffär som skickade beställningen till levarentören.

[RMSLiners]
1

#20 Möjligen att det kan ge den effekten.

#21 Men herregud människa, verkligen?! Är man ute en hel dag eller flera timmar med hunden med sig i centrum är det väll ändå mer än 2 gånger hon kommer göra behov. Promenader hos oss brukar ligga på 2 timmar och mer. Jag vet inte, dina hundar kanske kissar en gång, skiter en gång och sen lunkar de bara på. Min brukar i alla fall minst kissa 3-4 gånger när vi är ute länge eller mer om vi är borta hela dagen och skita morgon samt kväll. Sen att du inte kan se faran med att ha flexi i stan eller vid en hård traffikerad väg kan inte jag hjälpa.

[RMSLiners]
0

#22 Hmm, de nämnde inget om det men det kan ju vara värt att kolla om den möjligheten finns. Men tror inte den djuraffären (Arken Zoo) erbjuder det, men fråga skadar aldrig.

Maja2
1

#23 Du behöver inte brusa upp överhuvudtaget. Ta till dig de tips du finner är bra, och ignorera övriga. Jag svarar utifrån de inlägg jag läser. Du har ingenstans skrivit att det handlar om heldags-promenader, däremot har du skrivit att hunden inte drar i flexi eller långkoppel.

OM du är ute hela dagar och går med hunden, och den drar så att du måste använda armmusklerna …   Du säger att du testat men inget hjälper, men ändå blir du irriterad och arg när man försöker fråga, komma fram till nån vettig lösning?

Ofta är lösningarna enklare än man tror, och man behöver oftast INTE brusa upp …. Du verkar ju ha många svar själv

[RMSLiners]
1

#25 Jag är långt ifrån uppbrusad, arg är det minsta jag blir, vet inte hur du tolkar det inlägget. Ditt inlägg i #21 var lite överdrifft genom att påstå att en hund bara gör behov två gånger på en promenad (tex 30 min promenad och hon har kissat 3 gånger vilket är mer än 2) och du verkar inte vara med på de saker jag skriver heller emellanåt vilket kan bli lite jobbigt när man måste upprepa sig. Jag har inte sagt att inget hjälper nu drar du slutsats igen. Kontaktövningar har jag redan sagt att hon är tränad i, om du läst det, men hon är inte den som går och kollar på en kontinuerligt under hela promenaden vilket var det jag trodde folk mena på att hon ska göra, se nu upprepa jag mig igen.

Ska i alla fall testa klickern och kolla efter specialsytt VGW Bälte.

Maja2
0

#26 No hard feelings från min sida,  Misstolkade tydligen din rubrik åxå: Testat men inget pasar.

Drar mig ur härmed, då jag inget kan tillföra. Lycka till :) :)

[RMSLiners]
0

#27 Testat men inget passar = Inget VGW Bälte passar vilket står i #0.

Maja2
0

#28 Som jag sagt tidigare; jag är aningen trög, och har tydligen misstolkat det mesta .. fniss … hoppas det går bra ändå :) :) :)

[RMSLiners]
0

#29 Ingen fara och jag är som sagt kass på att förklara saker i alla fall i skriftlig form. Kontaktövningar som förslagit kan jag jobba mer på men tror inte det är den ultimata lösningen på hennes tendenser i ett vanligt koppel då hon går hur fint som helst i andra koppel. Hoppas klickern kan vara till nytta. Glad

Maja2
0

#30 Lycka till i alla fall :) :) Hoppas att det blir bra :)