Malmö-polis vill förbjuda kamphund
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kolla på detta klippet!! Och lyssna på vad de har att säga!!
lite varning för känsliga tittare eftersom man ser en polis som skjuter en hund. Inget blodigt alls!
kanske något gammalt klipp men ändå intressant
Medarbetare på Hundar.ifokus
De är ju för fan djurmisshandel!! :@ De kunde fan skötts på ett bätte sätt!
Det är ju ägarna som gör hundarna! Fy vad dåligt jag mår av att höra detta!
Och idag är det fler golden eller labrador(kommer inte ihåg vilken) som registreras bitas mest. Och dom ska vara familjehundar?
Nää, fy vad dåligt jag mår av de. De sticker i hjärtat 
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Vill påminna om att vi undanber svordommar och liknande språk, även om man blir upprörd.
Videon är inte rolig. Men jag vet inte vad jag tycker ifrågan.
Tyvärr är den del raser väldigt populära vilker innebär att många, även inkompetenta hundägare skaffar dom.
Vet inte hur man ska ta i tu med problemet.
Polisen gör ju ett så dåligt jobb så man undrar vilken planet de kommer ifrån? Är det denna typ av poliser vi utbildar i Sverige?
Katastrof!
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Förstår verkligen inte varför dom sköt hunden. Dom påstår att den fortfarande va agressiv, men den sprang ju iväg från dom och försökte få bort pepparspreyen eller vad det nu va…. Tycker inte hunden va nått hot alls vid det tillfället. Dom hade mycket väl kunnat ta dit någon kunnig som kunde avliva hunden eller fånga in den. Detta är enligt mig ingen avlivning, detta är endast "mord". Blir så arg på att polisen ska värdera hunden så lågt!
Sen kommentaren om att "Dessa hundar går inte att kontrollera" är ju bara skrattretande.
Min papillon pojk är inte alls förtjust i främmande människor och speciellt barn. Glor ett barn på honom så skäller han och morrar som bara den. Hade han vart en så kallad "kamphund" hade jag nog fått X antal anmälningar eller hot mot mig vid det här laget.
*SUCK*
#3 Det är väl ändå inte POLISEN som gör ett dåligt jobb!
Politikern i klippet, är FÖR att förbjuda kamphundar …. och i sig säger hon ju vettiga saker, för hon pratar ju även om att begränsa aveln av dem, och rätten att äga dem … och det håller jag med om. Det borde införas hundkörkort eller licens, men det borde sträcka sig längre än till bara de sk. kamphundarna.
Har sett den innan och man mår illa, tycker poliserna kunde hantera det på bättre sätt. Eller poliser kanske inte får utbildning om hur man handskas med aggressiva hundar?
Sen så tycker jag inte att man ska förbjuda kamphundar, är ju inte bara kamphundar som attackerar folk. Däremot borde folk läsa på riktigt ordentligt innan man skaffar hund (oavsett ras, sen så kanske man måste läsa på extra mycket om vissa raser). Även uppfödare borde vara väldigt noga med vem man säljer till och vad det är för hund man säljer.
#2 Ber så hemskt mycket om ursäkt.. Tänkte inte alls på det när jag skrev.
Att förbjuda är inte rätt sätt.. Danmark ska ju ta bort deras förbud nästa år för dom har märkt att det inte är "kamphundarna" som står för alla angrepp..
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
#6 Jag kan nära nog garantera att man inte får se allt i ovanstående klipp. Varför försvara aggressiva hundar, som tuggat på ägaren och visar sig vara aggressiv?? Varför skylla på polisen? Jag fattar det inte.
Jag kan på ett sätt förstå poliserna. Vet inte om de får någon ordentlig utbildning i hur sådana situationer ska hanteras. Och självklart var de tvugna att agera, en hund med pepparspray på sig vet man aldrig hur de kommer reagera. De kunde inte gärna låta den springa iväg i det tillståndet.
Får de ingen utbildning i detta är det nog dags att de införs, då det som sagt finns många dåliga hundägare idag som får instabila hundar.
Håller med Maja2 i #5
"Dessa hundar går inte att kontrollera". Hm..
Otroligt tråkigt att sånt här händer.
Och jag kan inte sluta fundera på vad som fick hunden att ge sig på sin ägare, en hund attackerar ju väldigt sällan helt oprovocerat.
Sen funderar jag på om det verkligen skulle funka med hundlicens, fast tanken är ju god. Hellre det än förbud. Men det känns som att man skulle kunna få tag i en hund trots att man inte har licens..
/Lova
Ny blogg!
#10 Nä, det skulle inte funka fullt ut med licens heller … men vad är alternativet? Svårt. Tänker mig samma grej som vapenlicens …. många har ju vapen trots att de inte har licens, men då är de åtminstone åtalsbara ifall de blir kollade.
#8 Självklart är det där inte allt man får se, det förstår jag med. Men jag tycker att polisen kunde ha skjutit hunden i början av filmen och inte stressa upp den ännu mer. Jag tycker det ser ut som att dom hade några chanser att skjuta då iallafall. Men istället så rusade hunden ut i vägen och riskerade annan trafik. Nja försvarar inte aggressiva hundar som biter ägaren men vet man att man har en hund som är aggressiv så får man hålla extra koll på hunden. Vet inte hur det var i detta fallet men man har ju hört/sett folk som släppt sina aggressiva hundar och låtit dom springa hur dom vill.
Jag tycker man ska förbjuda sk olika kamphundskorsningar, för det är oftast dem som hamnar i fel händer och tyvärr i såna utmärkande områden! Fördomsfullt eller ej, men jag har växt upp i Malmö och jag vet av problemet! Dessutom är det synd om de stackars hundarna, som tvingas avlivas/omplaceras mm för att de hamnar i fel händer!!
Vet ej vad polisen försökte göra , men jag tror faktiskt inte att det hade funnits så många fler sätt att lösa det hela på. Det var nog bäst för hunden också trots allt, bet den sin ägare har den nog varit med om en hel del tråkigt. Eller så slog det bara slint i skallen på den, men jag tror att det första alternativet låter mer troligt.
Stackars hund, misshandel och mord är vad det är. Hemskt att se :(
Visst är mkt av vad de säger skrattretande, det känns inte som de har en aning om vad de pratar om. 
Jag förstår helt klart problematiken, och det är svårt att lösa. Rasförbud tror jag dock inte leder någon vart, se bara på Danmark…
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.

vill personligen förbjuda blandisaveln mellan dessa kamphundar, det är de hundarna som oftast hamnar hos fel personer. Dessutom är de hundarna mkt utsatta för bla höftledsfel
Är det någon som ska anklagas för djurmisshandel så är det väl "uppfödaren" som avlat fram istabila hundar samt ägaren.
Om ens hund allvarligt skadar en annan hund eller människa så anser jag att man har förbrukat sin rätt som hundägare. Sverige är så jäkla mesigt! Det ska räcka med en allvarlig incident för att man ska få hundförbud på livstid!
Dessutom skulle man ju verkligen behöva komma åt alla oseriös avel men det är nog svårt utan att helt förbjuda blandrasavel.
#17 Visst kan det vara så. Men det finns betydligt mer humana sätt att dö på än att få pepparspray i hela ansiktet, bli skjuten flera gånger (bevisligen på fel ställe då det krävs upprepade skott innan hunden dör). De där poliserna är inte annat än fega kräk. USCH!
Tycker inte att ett djur ska behöva utsättas för sådant, oavsett.
En avlivning av en veterinär kan jag inte tycka är så svårt att ordna.
Håller med #16 och #17 (säkert någon mer) om att blandrasavel borde förbjudas. Tror att många problem skulle försvinna iom det. Inte lika lätt/billdigt att få tag i hundar, aveln blir mer kontrollerad osv osv.
Kräv en utbildning från uppfödarna. Och har dom den inte får dom heller inte registrera kullen. Blandisaveln skulle helt förbjudas.
Ni som nu tycker att polisen gör ett dåligt jobb… Hur skulle ni göra i samma situation…?
Vore fint med lite förslag.
#1 Att Golden leder bit statistiken är ju på grund av att folk köper en "barnvänlig" hund, utgår då ifrån att den ska klara att stå ut med alla barn som kravlar, nyper och drar den i ögon och öron och litar på att hunden ska passa barnet och själva sitter och fikar i lugn och ro. Då blir det som det blir sedan.
Jag har ett barnbarn och när han är här får inte mina hundar komma in till honom. Dom är inte vana med barn och jag utsätter dom inte för pojken. Jag har full koll på mina hundar, men man vet inte ändå.
Det finns köpare som använder sej av bulvaner för att få köpa hund. Så även om man tror sej ha koll på köparna som vet man ändå inte till 100% vem köparen är.
#19 Fångat in hunden på ett eller annat sätt. Låtit veterinär avliva hunden.
Men det kanske inte är någon som vill riskera att råka ut för en ilsken hund.
#20 Du frågade hur ni skulle gjort i samma situation. Jag svarade på hur jag skulle gjort.

Det är tragiskt för alla inblandade. Men den stora förloraren anser jag vara hunden. I juste detta fallet vet jag inte vad som gjort att hunden vänt sig mot ägaren. Överslagshandling? Men jag vet om ett annat fall i just Malmö där en blandras mellan bla amstaff anföll sin ägare hemma oprovocerat. Husse satt i soffan och hunden flög upp och bet honom i ansiktet. Hans sambo fick panik och ringde polisen som kom och hunden fortsatte hugga sin husse tills det ringde på dörren och polisen kom. Den hunden fick dom släpa ut på gården sen sköt dom den.
En kompis till mig hade en liknande korsning som jag vägrade gå i närheten av. Den hunden var jätte mysig och glad ena sekunden sen slog det över på två sekunder och den högg vilt omkring sig.
En dam här i samhället hade en vad det såg ut som renrasig engelsk staffe, men jag vet inte om det faktiskt var det. Den var barnkär, ville hälsa glatt på alla den mötte på promenad osv. En trevlig liten tik helt enkelt. Matte var som vanligt ute på promenad och jag har ju sett dom många gånger på promenad så jag stannade och hälsade. Hunden var som vanligt och viftade på svansen, hälsade glatt och satte sig sen jämte matte. Sen som en blixt från klar himmel flög den upp och högg matte i underarmen. Hunden riktade sig till 100% på sin matte så jag fick fatt i kopplet och drog undan hunden som fortsatte göra utfall mot matte. Vi hade tur som var i slutet på en gångväg där det satt stolpar för att hindra biltrafik. Där satte jag fast hunden och fick ringa ambulans. Den hunden var helt som vanligt när mattes dotter kom och hämtade hunden. Vifftade glatt på svansen och var hur glad som helst. Matte blev livrädd för sin hund och avlivade den.
Jag kan ge fler exemplet på denna typen av blandraser som betett sig konstigt. Och som jag ser det så ska man nog ta sig en titt på dessa uppfödare! För ofta så handlar det om blandraser.
Jag har inget emot den här typen av hundar, men att dom kräver mer kunnskaper än många lite enklare hundar som ex våra små sällskapshundar är ju ingen nyhet. Men man kan inte alltid skylla på ägarproblem. Det kan ligga hos hunden också och då anser jag att uppfödaren ska kontrolleras.
Jag fattar verkligen inte.. Om de nu så gärna ville ta död på hunden så kunde de väl ha gjort det direkt, istället för att plåga den med pepparspray först? Och det ska väl ändå inte ta 15-20 skott för att få död på den? Åh, det gör så ont i hjärtat att se sånt här..
Och politikern i slutet gör mig rent ut sagt äcklad. Usch och fy för såna människor, som yttrar sig om saker de inte har en aning om.

Det kryllar av kamphunds blamdisar i vårt bostadsområde o inte har jag stött på nån som är såpass dresserad att de ens kan gå i koppel. Flera utav dessa hundarna rastas i dubbla koppel, ett i halsbandet o ett i en sele, det kallar jag dålig uppfostran om man behöver ha det så
Om folk nu ska klagar på polisen i sverige bör de klaga på polischefen som har det slutgiltiga ordet om ett djur ska skjutas eller inte. Poliser ute på fältet får inte skjuta hunden enligt svensk lag utan tillstånd från polischef eller biträdande.
I detta fall, att de spruta hunden med pepparspray kan bero på att de försökte få bort hunden från folk innan den gav sig på fler personer medan de vänta på beslut om hunden skall skjutas eller inte. De kanske inte heller ville skjuta hunden på plats bland en massa åskådare, då det kan ge stark påverkan, utan ville få hunden till en avskiljd plats. Polisen går heller inte in med egna händer på en aggressiv hund och Sverige har jag för mig inte har några hundfångare som i USA.
Visst är det synd om hunden men det är heller inte olagligt att skjuta ett djur med syfte att avliva det och jag förstår mer polisens aggerande och tänk men kan kanske tycka att det var lite grymt med sprayen men den hade säkert ett syfte den också likt det jag skrev ovanför.
#19 Har redan gett förslag på vad jag tycker att polisen borde ha gjort i #8. Dom kunde ha skjutit i början av filmen.
Det är så väldigt lätt att sitta och spekulera i hur dom skulle gjort. Var någon av er på plats och såg ALLT. Inte bara det som finns inspelat. Vad hände innan det började spelas in. För många många år sedan hände en tragisk olycka. Polis brandkår och ambulans jobbade intensivt tillsammans. Runt omkring dom stog folk i halv panik och bara skrek ut en massa order om vad räddnings personalen skulle göra. Och massor av skit fick dom genom tidningen dagen efter. Tror folk inte att all denna personal har ett samarbete och tränar ihop för att vid olika situationer klara av sånt tillsammans. Jag såg tyvärr olyckan men gick därifrån. Det var helt kaotiskt. Och det är nog likadant vid det här. Polisen tränar olika situationer som dom beräknas råka ut för.

Asså jag blir så ledsen…. Nu har jag inte läst hela tråden men…….
för det första så tycker jag att detta var ren och skär jävla dumhet att spraya vad det nu var på hunden på det viset, varför liksom?
för det andra så var INTE hunden aggresiv när den blev skjuten.
för det andra så för mej finns inget som heter kamphundsras, kamphund ja.. en hund som lärt sej från början att kampa och slåss,, men det behöver inte vara en muskelhund bara för att det är vanligast.
nu är vi där återigen,,, finns Chihuahua som är aggresivare än en pitbull eller amstaff, men då dom inte åsamkar lika mycket skada snackas det inte om att alla dessa ska avlivas eller förbjudas…
och va fasen,,,, 7 skott…. sedan kan man ju fråga sej,, varför gav sej hunden på sin ägare?
ägaren gör hunden,, absolut är det så även om ett visst temprament är ärftligt och därför ska man ju vara bennoga med vad man köper,, detta oavsett ras som jag ser det…
//Linda
#29 Precis, det är så lätt att sitta och dömma en situation man inte ens själv varit med och sett.
Alla ni som tycker att polisen sköt med för många skott, att det var mord etc etc..
Vet ni vad för skjutvapen polisen använder eller? Jag kan då upplysa er om att de inte är speciellt effektiva. I Försvaret så använder vi inte ens våra vanliga tjänstevapen om man blir tvungen att avliva ett djur, och dessa är ändå betydligt mer effektiva än polisens pistoler. Dessutom är inte allt som på TV; det är inte bara att sikta och försöka pricka rätt med ett skott. Det är jättesvårt att skjuta, speciellt föremål i rörelse när deras vapen inte är framtagna för att vara direkt dödande. Då vill de ändå försöka orsaka så lite lidande som möjligt åt djuret och måste skjuta flera skott. Till skillnad om man hade behövt skjuta varningsskott mot en människa; då skjuter man oftast med ett skott och träffar man brukar det räcka för att kunna gripa personen etc.
Förbjud blandrasavel fullständigt i Sverige och problemen med alla instabilla kamphundsblandraser försvinner inom 6mån-1år.
Stenhårt krav på avlivning eller sterilisering på hundar som är födda efter förbudet.
Synd nog finns det patetiska idioter till uppfödare inom rasrena hundar med som säljer hundar till stolpskott, men det är ju SKKs uppgift att sköta.. Vilket dom inte direkt gör imo.
Vad har hänt med hunden? Eller alltså, varför var den lös och varför blev den skjuten?
#33 Hur tänker du då du påstår att problemen hade varit borta på 6 månader - 1 år? Alla de som precis fötts lär ju finnas kvar även efter denna tidsrymd som du tar upp. Hundar kan leva upp till 15 år, så problemen du tror kommer försvinna komemr finnas kvar lååååångt efter det.
Hur skulle man genomföra ett sådant förbud? Och uppfölja det?
Igår kväll här i Stockholm så sköt polisen två hundar då dom skyddade sin ägare. Hundarna blev skjutna med tjugo tal skott och sedan när dom låg ner så blev dom slagna med batong tills dom dog. Detta kan man kalla dåligt jobb. Som svar från man från polisen är: Vi gjorde vårt jobb och hundarna var i vägen och då vara vi tvungna att avliva dom. Man skäms att kalla dom POLISER. Finns det inte ett annat sätt att fånga dom istället för att skjut dom?
#33 Förbjuda blandrasavel totalt skulle innebära att många raser som korsars av ett syfte som att tex vara bättre än en renrasig varriant (nu pratar jag slädhundar) försvinner så riktigt så kan man inte resonera heller. Antingen sätter man förbud på potentiellt farliga raser men då skulle alla hundar med tänder ryka eftersom alla hundar kan bli så kallat farliga eller så sätter man körkort på hund, man måste gå utbildningar för att tävla och få grönt kort då kan man väll sätta kort på att äga hund också.
Hundar som finns och inte kan uppvisa en stamtavla ifrån antingen SKK eller annan stambokklubb steriliseras. Skulle sedan hunden ifråga åsamka problem så får den avlivas, enkelt.
Så gott som 95% av alla s.k kamphundsattacker som belysts i media dom senaste åren har varit div. blandraser uppföda av folk som har ett jota till intresse för rasen/rasera, hundsorten eller att få fram bättre och friskare hundar än vad föräldrarna varit.
Det hela handlar om pengar, och det kan ingen neka till. För isf hade personerna hängivit sig till en ras som verkligen brinner för ist för att konstant föda upp valpar utav vilken härkomst som helst.
#36 Låter ganska otroligt att hundarna skulle vara vid liv med 20 tal skott i sig. Sedan är det åter igen som så att vi inte var på plats, och kan således inte uttala oss om det gjort ett bra eller dåligt jobb.
Är hundarna ivägen då de ska gripa någon, så måste de undanröjas. Är de då aggressiva så hade jag också sett att jag hade varit tvungen att skjuta.
#39 Jag såg inte men jag bor nära och gick förbi när polisen kom och jag gick vidare till skogen och sedan hör jag skott och sen när jag kommer tillbaka och ska gå förbi så ser jag att hundarna ligger döda och jag frågar vad som har hänt och dom sa " att dom sköt hundarna när dom var i vägen". Men när jag tittar sedan på Aftonbladet och läser och ser en video när dom skjuter då en person filmade det så var det hjärtskärande.. Ägaren skulle inte gripas heller. Don fick inte alla skott i sig men dom mesta ser man i filmen.
#35 Där rök varrenda slädhundsförare som väljer alaskan huskys framför renrasiga polarhundar pga deras utthållighet, snabbhet, smidighet, intelligens etc. De får då lägga ner helt och hållet om de inte sadlar om till Siberian Husky som hos många anses vara snäppet dåligare i drag.
Sen är det inte bara blandraser statistiken pekar på även schäfrar och framför allt golden retriever har varit uppe på tappeten. Saken är den att alla djur med tänder som biter anses hos många automatiskt som ett hot/problem när problemet i själva verket sitter hos den som håller i kopplet. Skit bakom skafftet helt enkelt.
#40 Aftonbladet är ingen källa jag någonsin kommer lita på.
Självklart är det aldrig kul att se djur bli dödade. Men det händer, och många gånger är det situationen som avgör om det måste göras eller inte.
Hundägare blir alltid känslosamma när de ser sådant, och det är lätt att glömma andra sidan av myntet.
#40 Att polisen berätta för dig vad som hänt är mig underligt för normalt ber poliserna förbipasserande att gå ifrån platsen i fråga då det i det läget blir en "brotts"plats.
Det är alltid lätt att basunera ut att polisen gör ett dåligt jobb, men deras jobb är ju faktiskt att skydda medborgarna. De måste göra bedömningar som vi andra lyckligtvis slipper göra, de måste dessutom utföra handlingar som vi andra lyckligtvis slipper göra.
Så länge jag inte vet exakt vad som hänt, så kritiserar jag ingen.
Dom kanske ska ta och avla lite mer selektivt för att få fram hundar som presterar bättre till det dom är tänkta ? Huskyn är ju som vilken sällskapshund som helst i nuläget.
Vad har Schäfern eller Goldern att göra när vi diskuterar kamphundsrasers vara och icke vara ?
#45 Det finns Siberian Huskyn med draghundsbakgrund men det betyder automatiskt inte att de är bättre draghundar.
Du prata ju om statistik och blandraser eller har du glömt vad du skrev? Även Schäfer och Golden har klassats som farliga och aggressiva hundar. Till och med Rottweiler har funnits med i statistiken. Så eftersom du vill utrota alla blandraser som du uppenbarligen anser är problemet här så borde ju även de renrasiga som stått med i statistiken, därbland de jag nämnt, även de avlivas med kort varsel.
Jag har pratat om kamphundsblandningar, ja ? Hur får du in övriga raser och blandningar dit ?
Jag kanske måste göra så här kamphundsblandraser.
Ifall du har missat så är det kamphundraser och blandningar som diskuterats, eller måste jag fetmarkera igen för att du ska hänga med ?
Vad raser som Schäfer, Golden, Rottis eller Tax gör och inte gör är rätt så orelevant när vi pratar om incidenter som ev. frambringar ett rasförbud som inte berör någon av dom raser jag nämnde i början. Eller hur ?
Även fast man inte var på plats kan man ändå få uttrycka sin åsikt för det man har sett på film. Film visar mycket det också. Nu vet jag inte vad poliserna fick för order men skulle de avliva hunden hade de kunnat göra det tidigare t.ex. innan den sprang ifrån dem då den försökte få bort sprayen. Eller så borde de ha med sig en sådan där snara så de i alla fall kan få fast hunden och möjligtvis avliva på ett mer humant sätt.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
#47 Wow, där hetta du till.
Med tanke på att du skrev "Förbjud blandrasavel fullständigt i Sverige" och att alla blandraser skulle steriliseras och vart efter avlivas så fort de gjort något så är det inte bara kamphundsraser du hade på tappeten speciellt inte när du mena att all blandrasavel i Sverige ska förbjudas för all blandrasavel innebär inte bara kamphundsblandningar.
Sen prata du statistik och då nämnde jag att även renrasiga står med där eftersom du ville avliva blandraser för att minimera risken till att detta händer, även om detta rörde sig om kamphundsblandraser nu enligt dig.
#48 Man kan inte alltid förutse vad som ska hända. Det kanske var meningen att den skulle infångas men sedan blev situatuinen ohållbar då den sprang iväg och då valde dom att avliva eftersom de inte såg något annan utväg.
Poliser är människor dom med och kan göra misstag och beräkna situationer fel.
#50 Eller så har de bedömt helt rätt utifrån situationen :)
#51 Ja, det är min poäng.
Poliser får mycket skit från allmänheten som ofta dömmer utifrån tidningars skriverier och klipp som folk filmat.
Själv anser jag att man ska ha hela bilden klar för sig innan man dömer.
Klart att man sitter och spekulerar när man bara ser det på en video. Men man måste ju få spekulera och ha sin egen åsikt om vad man tror. Och min spekulation åtifrån filmen är att poliserna kanske inte har utbildning inom detta ämne, men vad vet jag.
#53 precis … det blir spekulationer … som sedan sprids som fakta … som sedan blir fördomar och rent skitsnack
#54 Ja, det är väldigt lätt att få fördomar, speciellt när man har fått höra om flera liknande fall.
#55 Fördomar är farliga och sällan korrekta.
#56 Kan vara ja det håller jag med om.
Varför i hela friden är inte polisen utrustade med sånna där fångsnaror (kommer in på vad det heter. Men där man har en längre stång med en snara längst ut).
På så sätt är det lätt att få in hunden på avstånd och hålla den på avstånd och sätta den i en bur tills man kan bestämma vad som ska hända med den!
Det hade räckt med pepparspray en gång, sen hade man lätt kunnat trä runt den då hunden är fullt upptagen med att klia sig.
Så fruktansvärt onödigt..
Mvh Jenna
#59 Då får vi alla börja betala typ dubbelt i skatt då om polisen ska ha resurser till det idag. Det hade helt klart varit det bästa om man kunde lösa det så. Men du tror väl ändå inte på fullaste allvar att polisen hinner ringa runt till olika jourjägare när de ska ut på akuta ärenden?
#60 Jägare används vid viltolyckor så vad är skillnaden egentligen? (Finns jägare som är bosatta inne i stan) Jag menar inte att det funkar i alla situationer, men i denna situationen så va hunden inte agressiv eller utom kontroll så då hade dom mycket väl kunnat ringa in någon med bättre expertis.
#61 Men om du då anser att hunden inte var aggressiv… varför tycker/tror du då att en jägare hade skött det bättre?
Fast viltolyckor tillhör ju mer jägarnas jobb, det gör väl inte direkt hund. Eller, har jag fel?
Kort och gott så tycker i alla fall jag att med dagens förutsättningar och resurser så gjorde polisen rätt.
#61 Vid vilt är det ju oftast eftersök som gäller för att man ska spåra och kunna avliva ett skadat djur.
Gäller det akuta saker som farliga hundar mitt i staden är nog bättre polisen hanterar det. Jägare i staden känns inte helt bra.
#62 Jag tycker att hunden borde fångats in. Anledningen till att jag tror en jägare hade gjort det bättre är för att en jägare hade kunnat avliva hunden humant på plats (om dom nu måste ta död på hunden där). Jag bryr mig inte det minsta om vems jobb det är, jag tänker på hunden.
#64 Ja fast så fungerar det ju inte riktigt.. Såklart att jag också önskar att hunden hade sluppit detta överhuvudtaget!
Vi måste bara försöka sätta oss in i polisernas perspektiv också. jag menar allt man önskar och så som man tycker det BORDE vara går tex idag inte att lösa rent praktiskt!
Ett gevär avlossar man inte mot en hund inne i stan då det finns såna risker med rickoschetter. Alltså att kulan går igenom hunden och studsar mot en stenvägg eller vägen eller något annat hårt material och träffar folk.
Men det finns dom som har tillstånd för grytpistol och kan avliva med detta.
#64 Även en polis kan avliva en hund humant, precis som en jägare kan skadeskjuta ett djur. Har inte med yrket att göra utan om situationen.
Att goldisar står för flest bett är en seglivad skröna.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

men varför blir det sån jäkla rabalder bara för att det var en hund av den rasen?
var hunden aggresiv vid tillfället? nej.
varför gav sej hunden på sin ägare?
hade dom skjutit även en Chihuahua eller Pudel på samma vis eller försökt fånga in den?
detta gör mej så jäkla ledsen att bara för att det är en ras som faktiskt är vansinnigt trevlig om den uppfostras rätt.
se på djurpolisen på animalplanet tex,, mycket där tycker jag dom gör fel etc,, men inte fasen skjuter dom djuren hur som helst,, dom fångar in och gör vad dom kan och sedan bestäms det om avlivning eller ej.
varför tar man inte reda på mera faktia istället,, nu kommer det ju bli så att åhå stackars ägare,,, köper sej säkert en ny hund av liknande ras som han uppenbarligen inte klarar av..
Min åsikt.
//L
#69 Var den aggressiv innan det började filmas? Tydligen. Sprang hunden iväg och gick inte att fångas? Ja. Är riskerna stora att gå fram till en irriterad hund som har ont? Ja.
Sedan är det ju stor skillnad på en vavva och en stor hund. En vavva kan du ta med handen utan att riskera att bli av med en kroppsdel.
Men absokut, mer kunskap om sådana situationer kan nog behövas.

#70 ja självklart,,, men efter att dom sprayat den mängden på hunden och hunden gjorde allt den kunde för att gnida bort detta mot gräset så hade man absolut kunnat fånga in den. Kanske inte med händerna men med en sån stång med lina och sedan in i en bur..
men frågan återstår ju iaf,, varför var hunden aggresiv? varför gav den sej på sin ägare?
och varför var den lös om den var aggresiv från början?
/L
Hundarna i Sthlm var Cane Corsos, mao så är det inte på tal om några kamphundar öht.
Men som vanligt så blåser media i den trumpeten för det säljer ju fler tidningar..