Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2953 ggr
[Besan]
6

Ett mindre trevligt möte.

Ja jag vet inte om man ska skratta eller gråta men tänkte dela med mig och höra era erfarenheter av liknande grejer.

Jag gick ut en snabb runda med Asterix (min rottweilervalp på 5 mån) tänkte vi skulle träna lite i koppel också som vi alltid brukar göra. Såg en kvinna med en hund på längre avstånd och förberedde för skvallerträning. Asterix tittade fint på mig under hela mötet. Precis när kvinnan och hennes hund gick förb mig utbrast hon en ljudlig hög suck. Jag frågade: "Är det något problem eller?"

Hon: "Ja fyfan för äckliga Rottweilers, vidriga aggressiva hundar!" Jag: "Öh…alltså ursäkta men vad är det du står o säger??"

Hon: "Ja o så den där klickern också, hatar såna där nya moderna positiva metoder inom hundträning!"

Jag: "ööh……haha…..lugna ner dig nu, du känner ju varken mig eller min hund, jag har aldrig ens sett dig?? Dessutom berätta gärna för mig vilka metoder du förespråkar då"

Hon:" O du, min hund blir faktiskt stressad av det där klickljudet!"

Jag: "Alltså du jag har faktiskt inte tid att prata med dig, eftersom du inte kan föra en diskussion på en vettig nivå o istället hoppar på mig o min hund utan anledning. Herregud…O en sak till, om jag ska kommentera din hund och dig också så: Jag hade nog inte haft flexikoppel på min hund bland denna typen av tät biltrafik, speciellt eftersom din hund går flera flera meter framför dig. Ja hejdå… nu drar vi och tränar."

Hon: " Lycka till då, får vi se om det går så bra då!!"

Japp, man hade precis kommit hem från skolan, trött och såg fram emot att ta ut valpen på en liten skojsig runda. Men blev ärligt talad lite chockad av det här mötet… Nog för att man stött på massa människor inom hundvärlden, både på gott och ont… men aldrig att någon "hoppar på mig" utan anledning så här. Menmen, sånt som händer väl! :P Nu har man erfarat det också

Har ni liknande erfarenheter? Berätta gärna!

reverse
20

Aldrig träffat någon i ett sådant sammanhang som är en så uppenbar idiot. Fördomsfull, generaliserande, inskränkt och inte väluppfostrad nog att hålla sina oombedda och dumma åsikter för sig själv. Hon vet säkert inte någonting substantielt om vare sig rottweiler eller klickerträning. Oskyldig Och att hennes hund verkar ha problem med ljud är ju hennes problem.

Hoppas du möter henne längre fram i tiden med din lyckliga, lydiga rottweiler. Flört Snacka om ytterligare en morot att se till att få den lydigaste och duktigaste hunden i staden. Tungan ute

//Lina

Luckysoul
1

Haha människor är skumma. Jag gillar inte heller klicker men jag gnäller inte på människor som använder det. Bara jag slipper använda det på min hund.

Sen att rottweilrar skulle vara aggressiva är ju BS. Det har inget med rasen att göra utan hundägaren.

Som sagt vissa människor är skumma

annasui
0

Men fyfan vilken trist människa. Den attityden kan inte ha tagit henne särskilt långt och det förklarar kanske hennes trångsynta inställning. Min ras är ganska befriad från den typen av fördomar så jag har inte själv upplevt så mycket sånt, för ett tag sen va det en kille som svamlade om att han skulle ringa polisen så att de kom och avlivade min hund om jag inte höll henne jävligt hårt. Samtidigt stod han och pekade och tittade henne i ögonen som om han hotade henne. Och just det, han stod mellan oss och vår dörr in till lägenheten så vi hade inte direkt trängt oss på honom heller.. Aika stod som ett ljus bakom mig och blev såklart rädd när han höll på som han gjorde, lyckligtvis vet hon att jag hanterar läskiga grejer och gjorde inte utfall, det hade ju nog eldat på ännu mer.. Blev iaf sjukt upprörd och hade jag inte haft Aika med mig hade jag inte varit så lugn och saklig som jag trots allt va när jag bad honom flytta sig ifall han va hundrädd så att vi kunde gå in till oss utan att hon råkade äta upp honom.

Maja2
8

Det bästa är nog, när man hör någon sucka, att inte fråga överhuvudtaget

Mischa
14

Låter som en människa som mer eller mindre var ute efter ett bråk eller har fått för lite uppmärksamhet under hela sitt liv, inte riktigt sund.

Bäst att förtränga hela mötet, träffar du henne igen är det ju bara att avtacka dig hennes åsikter och säga att du faktiskt inte är intresserad av att höra vad hon tycker, att ge en sådan människa uppmärksamhet är ju som att slänga bensin på elden.

≧◔◡◔≦

Fridaaaa
0

Vissa människor är som dom är.
Gillar man inte en viss hund ras eller klickerträning, då håller man det för sig själv. Det där var noll respekt som den människan visade :S

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

undulat_
0

Jag har bara fått höra en gång "vilken ful hund jag har". Men det var bara ett barnsligt beteende av en idiot i ett sällskap som ville ha bråk. Vejle är faktiskt inte ful. Glad Han är bland det sötaste.

[Besan]
5

Tack för era svar! :)

Skönt att höra att det är fler som håller med mig ;)

Och som många av er sagt.. så är det bästa nog att skita i sådana människor i framtiden, annars får de ju som de vill :P Jag diskuterade ändå lugnt med henne medan hon stod och höjde rösten konstant, så jag är iaf glad att jag inte sänkte mig till den där nivån…

Portie
0

Har också fått höra högljudda suckar, att min hund är ful, äcklig och dum (när dom inte ens känner honom) men det är bara till att skita i det och gå vidare. Såna människor vill ha bråk och får dom det så blir dom nöjda, men skiter man bara i det så ger dom upp tillslut och håller det för sig själv förhoppningsvis.

LostMySelf
0

Är la bara att skita i henne? Skulle bara vara pinsamt för mig om jag skulle tagit upp en diskussion med en okänd person, hatar sånt där.

Lilllens
2

Tycker synd om henne, kan inte vara lätt att vara så trångsynt Obestämd

[Zipzee]
1

Det jag kan få höra är att jag har min hund som en leksak eller accesoar i och med att han under hösten, vintern och tidiga våren har kläder på sig. På hans pälsade ställen har han rätt mycket päls så jag antar att folk inte förstår att han är naken under kläderna. Mitt svar på deras kommentarer blir bara "Prova gå naken själv ute nu, det är inte så skönt". Sen får jag fortsätta min promenad ifred.

[Besan]
1

#10 Ja fast nu var det ju som så att jag har aldrig varit med om nå liknande och visste inte vad det var, tänkte faktiskt ärligt talat inte på att det var hunden hon suckade över - eftersom han gick fint intill mig och hade fokus på mig. Alltså gjorde han ju ingenting. Därför ville jag veta om det var något annat problem och därför blev jag chockad över när hon klagade på min hund. Så nej, jag tyckte inte att det var pinsamt för min del, med tanke på att jag kan diskutera på en vettig nivå - vilket hon inte kunde. Men hädanefter så tänker jag inte chansa, tänker strunta i sådana människor. Om jag stöter på de dvs.

#12 Haha helt rätt kommentar! :)

kodex
0

Fy så otrevligt! Har faktiskt inte stött på några otrevligheter själv, men så har jag ju ingen ras för det heller ännu. Har bara stött på framrusande hundar vars ägare jag gett en lätt avlusning med ett ¨något buttert gensvar.

undulat_
0

då har man stött på några psykfall själv nu.

igår fick vejle snorklingar som man får vid noskvalster, på promenaden, och då började ett par äldre barn håna honom för det och låta så. yep, hoppas de blev överkörda på sina cyklar.

och alldeles nyss så började ett medelålders par skrika rakt ut i gatan på oss. de var en bra bit bakom oss och gick. jag tog inte ens notis om det först, men eftersom vejle prompt skulle kolla på folket bakom oss på promenaden och stannade och vägrade gå så förstod jag att de hade något på hjärtat, till mig. Jag hör inte hundra och då var på ett långt avstånd, men hörde ord som "jävla", "frätfläckar på gräsmattan", "lag på det nu" och sånt och jäklar vad arga dem var. Nu var dessa två uppenbarligen inte friska i skallen att skrika oprovocerat efter oss så där, så jag tog inte åt mig jättemycket ändå för vi hade inte gjort något. De verkade hata hundar och hundägare i allmänhet. Men ja, klart jag blev lite skakis av att bli trakasserad så oväntat.

Önskar jag inte svarat nåt, jag sade bara "vad snackar ni om", när hon gormade om frätfläckar sade jag bara "jättekul att det förstör" och till slut sade jag "ha en bra dag". Jag försökte bara gå vidare med vejle hängandes bakom. Hundar kissar på stolpar till staket och sånt, jag vet inte vad de begär. Hmm ja..

kodex
3

#15 Ja, otrevligt.

Fast jag låter aldrig de hanhundar jag passar kissa på andras staket eller tomtgränser såvida det inte är en låång stor häck och då får de kissa på mitten av den, inte vid några öppningar eller så. Skulle själv inte vilja att hanhundar pissar på mitt staket eller postlåda t.ex.

vallhund
0

# 14

Hundar kissar inte på staket, häckar, stolpar etc om man inte tillåter dem.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

undulat_
0

Nu vet jag inte vem du svarar, men jag blir rörd hur empatisk du är om det är allt du har att säga. Förvånad Det paret skulle nog hata dig och din hund med, tänk på det. Min hund kissade inte nånstans där, han åt bara gräs.

Ska nog ta en break från forumet jag.. Jäkla människor, trött jag blir.

kodex
1

#18 Nej de människorna hade säkert något kocko i bängen. Jag menade i alla fall inte att det kanske var just det Vejle gjorde som jag skrev i #16, utan det var mer ett tips till allmänheten :)

TjockaBerta
0

Det folk brukar muttra om när jag är ute med hundarna är att jag går på fel sida. "-Jobbar du på SJ och sånt har jag fått höra".

På gång och cyckelbana går jag så att jag möter cyklar och mopeder alltså på vänster sida.

Dessutom tycker jag att det är en fördel att gå på vänster sida även när jag möter fotgängare för då går jag mellan dem och hundarna och då har jag mycket bättre koll.

Men visst klagar folk över mycket. En del liksom letar fel.

Det lustigaste är att ingen någonsin säger något direkt till mig utan man muttrar eller talar halvhögt med varandra. FEGISAR!

>>>Malum domesticum<<<

jasmina.p
0

Störande människor! men visst förstår man vad de "tänker"

När jag fick min Amerikan stafford valp så var jag ute med henne en kväll och körda vardags träning i koppel. vi hade tränat länge på att inte hälsa på folk men nu var det dags att "få" hälsa vid godkännande.

Min valp var 15Veckor gammal, där går jag och ser en tant med två stora tollaren.

jag frågar på avstånd: Får min valp hälsa på dina hundar? hon är under träning.
Hon med tollarna blir hysterisk för det var en amstaff och säger: Nejdu! jag vet vad de där hundarna gör! De är alla lika agressiva och det går absolut inte att lite på en valp!

komigen… det var en liiiiten valp, men självklart hade jag respekt för damen med hundarna och gick ifrån henne.

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

russin
3

Hahahaha - skulle någon människa bli störd av att jag använder klicker, så skulle jag be dom gå sin vägFlört varför stanna liksom om dom vet att deras hund blir stressad av klicker ljud….sicket puckat folk.

Nonchalera sådant folkGlad

vallhund
3

#18 Menar du mig?

Svarade rätt skribent men angav fel inläggsnummer, skulle naturligtvis vara # 16, sorry för det. Att du däremot i # 15 hoppas att "snorungar" blir överkörda av sina cyklar säger en hel del om din egen mognad.

Visst är jag empatisk? Foten i munnen Mina hundar har aldrig fått kissa på andras häckar/staket/uppfarter/soptunnor etc… Gissa om jag är empatisk när jag ser bortbrända ställen i min gräsmatta o hundskit på min tomt?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Forest]
0

18 tycker du bör läsa på skrivreglerna, du skriver ofta rätt upp o ner o man ser sällan vem du "pratar med" även denna gång.