Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 25225 ggr
Millahh
8

Hur mycket färskfoder ska man ge?

Jag hade tänkt att börja ge färskfoder till mina hundar. Men nu till frågan, hur mycket ska man ge per dag? (Måste se till så att jag har plats i frysen, för det går väl åt en del?). Jag hade tänkt att ge dem Nordic, vad har ni för erfarenheter av det? Idag äter de Robur torrfoder, men det är tyvärr inte så uppskattat av äldsta vovven som är ganska kräsen..

Fridaaaa
0

Det beror ju på hur på hur stora dina hundar är, aktivitet och ålder med spelar in :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Millahh
0

En flatcoated reteriver samt en labrador, 6 år samt 7 månader. Tänkte mer på om det fanns något riktmärke, antal g per vikt eller något :) Är helt ny på färskfoder, så har inte en aning, pratade med en i djuraffären här, och hon visste inte heller, så tänkte fråga här :-)

Smullis
3

Skulle också behöva veta :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

lambero
5

Ca 2% av sin vikt per dag.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

[Bruntass]
1

ja precis som ovan här, 2% av hundens vikt/dag. Då uppdelat morgon/kväll.

om din hund väger eller ska väga 20 kilo så är det ca 500gram per dag mer / mindre beroende på hunden är på lite tjockare sidan och mer vid mycket träning eller om hunden är mager ;)  Nordic räddade verkligen vardagen när jag fick ögonen för dom, fin i päls,orkar mer och har fint hull och det bästa: inga diareechocker som man vaknar av mittinatten till ;D

Millahh
0

#4,5 Tack så mycket! Då vet jag! :-)

vallhund
0

2 % är ett riktmärke, precis som fodertabeller på torrfoderförpackningar. En del kan behöva det dubbla o andra bara hälften.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

giffan
0

Föjdfråga, hur lite kan man ge utan att hunden tar skada av det?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Noa-Nisse
1

#8, känns som en väldigt konstig fråna. ja du kan ju ge så lite så att hunden tillslut svälter ihjäl… Väg hunden och börja med att ge ca 2% av hundens vikt per dag. Väg hunden sen igen efter ca 3 veckor eller mer och se om hunden gått upp i vikt, ner i vikt eller ligger på samma! Sen duger ju ögonmåttet också och så får man känna på hunden med händerna om den är i bra hull.

Det finns ju en spannmålsfri variant nu i nordic =) den ska jag prova !!

Medarbetare på Hundar.ifokus

giffan
0

#9 Tycker inte det är en konstig fråga alls..

OM man har en hund modell större (Flatte) och den har ätit 200g/dag sen har man dragit ner till 150g/dag och nu nere på 100g/dag. Hunden blir inte smalare.. Då undrar jag kan man ge 50g/dag eller är det bättre att byta foder?

När hunden gick på torrfoder så va den lagom… eller iaf inte jätte tjock… men den fiser som F*N inte heller så sunt kan man tycka..

Motioneras i lagom mängd. Tränas inte direkt, men går lös heladagarna och rör sig så mycket den vill..

~ Anneli ~ 

Noa-Nisse
3

#10, Får hunden något mellan måltiderna, typ lite pålägg där, en macka där, en liten bit ost där o.s.v.?

men om din hund som är en stor flatte som väger (?!) ca 35 kilo? om det är en hane?

Så ska den äta ca 700 gram. Alltså långt över ett halv kilo om dagen.

Men du säger att hunden äter 100 gram om dagen och är fortfarande tjock? Då hade jag tagit den till en veterinär för att se att det inte är något fel på honom… 

Han äter alltså lika mycket mat som en hund på 5 kilo ska äta om dagen… tycker det låter väldigt orimligt. Ska du bara ge 50 gram om dagen så äter den lika mycket som en hund på 2½ kilo. Typ en liten - normalstor Chihuahua.

giffan
0

#11 nej inget godis mellan maten. däremot får han morötter gurka mm och sen äter han en del hästskit. Funderar på att gå tillbaka till torrfoder igen. när han åt det var han inte lika tjock.

~ Anneli ~ 

Arcadia
0

Min unga Portis på sju månader äter Nordic Special ca 500 gram per dag och så blir det lite träningsgodis på det. Hon är fin i hull och päls, men är rätt rejält aktiv Glad

russin
2

Hundar är olika precis som människor. Jag blev först helt såld på Vom och Hundemat pga innehållet, men min ena kan bara inte äta det för hon går upp i vikt omedelbart och det på liten giva - och det är ändå en väldigt aktiv ung hund. Hon får Bravo Vilt med vom istället och fungerar kanon på det och kan äta en vettig giva mat.

Min andra hund äter Vom och Hundemat och klarar normal giva utan problem och håller vikten bra.

[Nattkola]
0

Jag har Nordic bas till mina två och tycker de fungerar kanon.

Den vuxna hunden väger 8 kg och får 125g + lite torrfoder.

Valpen ska väga 6 kg som vuxen och får ca 125 g per dag.

De är fina i hullet och väldigt bra i magen. Vuxna hunden har tidigare haft perioder med magont, och det har hon inte haft efter vi har gått över till Nordic.

[Forest]
0

10 då hade jag någ gett annat foder oxå att ha en hund som är hungrig som din bör bli med så lite mat. jag ger blandad kost de får både torrfoder o färskfoder + råkost som mellis

TS jag har ger nordic och mina hundar älskar det, jag blandar deras mat pga de är kräsna. De mår bra av det dok får jag passa lite o väga/mäta maten då hon annars lätt ökar i vikt. Men i helheten har jag bara sett positivt äter med glädje mår bättre , tål mer utan att bli dålig i magen, finare päls o mer energi :)

giffan
0

Hur mkt råkost kan man ge dom då? För det fick jag höra nu att morötter inte va bra, det blev han minnsan tjock av med, för det inehåller socker…

jag är verkligen dålig på vad man kan ge eller inte, gurka? det måste han väll kunna äta som godis isåfall..(han älskar gurka) apelsiner och andra frukter? Blir man tjock av det? För nu när det funnits fallfrukt äter han ju äpplen..

Behöver inte säga att han är allätare va?! Han får inte färskfoder för att han e kinkig på maten, han får det för att må bra. Men frågan är ju om han mår bra. Jag ger från Fodax…

~ Anneli ~ 

[Forest]
0

17 mitt tips är kolla inne på barf.ifokus Flört

Fridaaaa
0

#17 Gurka är ju nästan bara vatten, kan ingen bli tjock på direkt:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Noa-Nisse
0

Men då får han ju mat mellan måltiderna! Prova att inte ge honom något alla mellan måltiderna. Det är ju bättre att han får riktig mat än att ge gurka, äpple, apelsin och morötter att fylla ut med!!

russin
1

#17 - bästa bukfylla jag provat är lättkkt vitkål. Massor med vitaminer, bra för magen och konstigt nog verkar de flesta hundar tycka det är gottGlad

Dock ska man inte ge allt för liten giva då det blir alldeles för lite vitaminer och mineraler då. Bättre i så fall byta till magrare färskfoder så hunden kan få äta lite mer och ändå hålla vikten.

oskartoller
0

#17 Man blir verkligen tjock av fallfrukt (äpplen,päron), eftersom dom innehåller så mycket fruktsocker. Kompisens hundar lägger på sig ca 4kg varje är pga fruktätande. Dom väger normalt 18kg.

Ge vitkål, våran är helt tokig i rå vitkål, blir inte gasig heller. Får han smaka gurka och coktailtomater så är det fest tycker han.

[Nattkola]
0

Mina hundar har varit urkinikiga med torrfoder har till och med matvägrat så ena började gå ned i vikt…, men färskmat kastar de i sig. Har aldrig varit några problem alls.