Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 1792 ggr
[postmortum91]
0

Valp trött på fodret

Sheldon har hunderstrejkat i tre dagar nu. Anledningen till att jag vet att det beror på fodret är för att jag hade kvar lite lite foder från ett annat märke som jag testade att ge honom imorse, och han åt som en galning. Tycker att det är konstigt att han vägrar äta trots att han är hungrig. Finns det foder han aldrig kommer tröttna på eller kommer han vara såhär jämt? Det är ju tråkigt för vi har 18 kg av detta fodret som han har kvar och han har blivit trött på annat foder innan. Jag tror han är ute efter variation. Vad ska vi göra? 

Ska vi låta honom hungra ut tills han äter igen detta fodret eller ska vi ge upp och köpa nytt IGEN ? 

Jag blir ju oroad för att han inte äter, han måste ju äta nått och vi vill inte gärna toppa fodret med något så han måste ha det jämt.

russin
2

Antingen väntar du tills hans äter eller så gör du maten godare. Inte många hundar svälter sig till döds - men självklart kan en hund tycka maten är trist/smakar tråkigt pch inte vilja äta pga det.

Själv gillar jag när hundar verkligen vill ha sin mat och äter snabbt, så jag ger färskfoder (todogare torrfoder blandat med färskfoder).

[postmortum91]
0

Jag vill ju såklart min hunds bästa och vill ju att han ska se fram emot varje måltid och inte undvika den. Vad för slags färskfoder blandar du mer? då gäller det väl att man ska ha stor frys

russin
1

Njae, det beror på hur mycket man köper hem. Köper jag 12 kg tar det en låda i frysen - men ofta köper jag mindre beroende påvilken sort jag ger.

Min ena får Vom och Hundemat och den andra får Bravo. Valet är om du behöver färskfoder med högre fetthalt eller mindre.

VoH säljs i 500 gramskorvar och tar inte så stor plats, men är den dyraste färskfodret - men innehåler då 100% animalisk råvara. Bravo innerhåller "endast" 45% animalisk råvara, men är praktiskt förpackat i 150 grams burgare (men men köper mer - antingen i 12 eler 24 kilos lådor, men vissa återförsäljare säljer även påsar med 8 burgare i varje). Fungerar kanon till min ena hund som är väl lättfödd och är även mycket billigare.

[postmortum91]
0

Men kan min valp äta det då? vart köper man detta och hur mycket kostar VoH som är dyrast?

[Tess86]
1

Jag säger som Lo-Katt, ge hunden mat som den ser fram emot att äta (och det verkar du ju själv vilja också). Friska hundar svälter sig inte till döds men vill vi ha hundar som svälter sig tills de är vrålhungriga för att sedan tvinga i sig mat som är motbjudande för dem? Inte mycket till liv.

Det finns så många hundar som inte vill äta torrfoder och jag tycker att det är en tydlig signal till oss hundägare att det inte är naturligt för hundar att äta torr mat. Det är både oaptitligt och onyttigt för hundarna så då tycker jag att man istället kan lägga sina pengar på mat som hundarna ser fram emot och mår bra av.

Våra hundar äter VoH med lax, en halv portion vardera, och resten av maten de behöver får de i form av råa, köttiga ben. De får i sig allt nyttigt de behöver plus den viktiga munvård som ben ger.

Sigriiid
0

Bira slutade också äta sitt valptorrfoder efter ett tag precis som Sheldon så vi kör med VoH o torrisar 50/50 och nu är hon galet matglad. Även om vi bara ställer fram torrisar så slickar hon skålen ren - hade aldrig, aldrig hänt innan vi började med VoH.

Korvarna tar inte mkt plats alls i frysen som vi också var lite oroliga för först då vi har liten frys. Men det funkar bra!

19 kr kostar valpfodret per korv här hos oss.

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

[postmortum91]
4

Idag köpte jag Vom og hundemat till Sheldon, han var verkligen överlycklig när han kände lukten av något gott :)
Skönt att se att min lille bebis mår bra och tycker om maten :)

russin
0

HärligtGlad

[Tess86]
0

Bra val av dig! Fler hundar borde få se fram emot sin mat och tycka om att äta, dessutom av mat som gör dem riktigt gott.