Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2595 ggr
Lynxkissen
0

Valp i kattlåda?

Jag skulle behöva lite hjälp här hemma…våran valp går i kattlådorna och äter kattskit! Vad kan jag göra åt detta?

Vi rensar dem jätteofta och så fort vi ser att de går på lådan, men det är ju inte alltid man hinner med eller att man är där just då.

Finns det något sätt att förhindra detta? Det är ju inte bra för hennes del heller ju, hon kräks ju efter det..

Rumblebee
0

Om lådorna står i badrummet, kan det inte funka med att sätta något i vägen så att hon inte kommer in, t.ex ett galler som katterna kan hoppa över?

Eller ett dörrstopp, så att dörren inte kan öppnas hur mycket som helst.  Visserligen så krävs det då att hon är större än katterna :P

Hanna Andersson
0

Jag har två kattlådor med tak på. Har tagit bort luckan på dem och ställt dem med öppningen mot en vägg. Så katterna kan ta sig in och ut men det är för trångt för att hundarna ska lyckas ta sig dit.

Lynxkissen
0

Dock är det en Chihuahua jag har så hon är mindre än katterna :/

Gluskap
0

Men ställ lådan (med tak) med öppningen in i ett hörn? Så kan katterna komma in utan problem men valpen får det lite svårare :)

[Forest]
0

Jag skaffa kattlåda med tak stor dyr rackare men hundarna är lika stora som katten eller katten är något större så kattskitätandet tog inte slut fast man vände öppningen mot väggen. Jag skaffa då en haspel men här samma visa även nu hundarna kom in iaf. Flört Så jag skaffa en vanlig större låda med kant en förvaringslåda (med lock) men andvänder inte locket nu, iaf här kommer katten i och ur men ingen hund hoppar i för fynda kattskit längre, i början dela jag locket då det gick öppna halva locket om man ville så funka det som halvtakat kattlåda med stänkskydd. Typ denna fat jag köpte den på ÖoB http://www.xxxlutz.se/sortiment/c/product/Ordning-och-foervaring/FOeRVARINGSL%C3%85DA-MED-LOCK/0082490159%20%20-LA1207/index.html

League
0

vi ställde kattlådan på en bänk, katterna fick altså hoppa upp på bänken, sen i lådan. funkade bra, nu kan vi ha dem på golvet.

Lynxkissen
0

Tack för alla tipsen!

#5 det lät ju jättesmart! Vi pratade om en sån där kattlåda som de klättra ner i som finns ifrån modcat, men vi behöver ju 2-3st och de kostar ju 1200kr styck, så ditt alternativ ska vi absolut testa! Tror du man med tiden kan byta tillbaka till vanliga lådorna igen eller inte?

[Forest]
0

7 ni har väl liten hundras med?  jag kör med denna låda än då jag inte litar helt på ena hunden o katten har en stor låda med mycket kattsand Flört

Swadika
0

Samlalådorna ifrån Ikea kanske? Om ni har det i närheten utav er, de är väldigt billiga :) Och finns i många olika storlekar, har för mig att de är några kr billigare än de från ÖoB :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

russin
0

Här är nolltolerans för valp/hund i kattlåda och då mina senaste hundar varit mindre än katten så har jag bestämt sagt ifrån och burit väck valpen från lådan och det rummet kattklådan står i. Förbjudet område. Jag har även öppen låda, då kattan vägrar låda med tak - så vända på den är inget alternativ. Men valparna har rätt snabbt lärt sig.

Klumpbildande kattsand är livsfarligt för en valp/hund att få i sig, då det kan ge tvärstopp i magen.

Numera gör min katt mest ifrån sig i mina rabatter, men även där är det big nono att försöka äta.

Lynxkissen
0

#8 Ja, det är ju bäst att vara på säkra sidan så då kör jag på det då :)

#9 Jaha! Då ska jag kolla in Ikea, tack!

#10 Extra viktigt att hålla koll på henne då, vi har ju just klumpbildande fin sand. Dock har vi hela tre lådor utspritt i lägenheten så får köra på såna lådor och hoppas det blir bra :)

Tack snälla alla för era tips :)

russin
0

#11 - du kan ju byta sand en period till icke klumpbildande, tills vovven lärt sig att det är riktigt aja baja att röra kattlådorna - för säkerhets skull. Kan bli en dyr historia annarsGlad

polgara
0

vi har kattlådorna o badrummet så jag satte ett kompostgaller i dörröppningen, katterna kunde hoppa över o Pyret kunde inte komma in, iaf tills hon lärde sig att man kunde klättra över Förvånad