Få valp att gå fint i koppel?
Hej!
Min valp på snart 5 månader har den senaste veckan vart otrolig trotsig så fort man går ut med honom. Han hänger och sliter i kopplet tills han nästan tappar andan!
Jag har testat att belöna honom då han går bredvid mig och även försökt att byta håll så fort han drar för att han ska lära sig att det inte lönar sig. Dock skiter han i det totalt och drar istället åt ett annat håll på en gång.
Någon som har något tips på hur jag ska få min lillskit att kunna gå fint? Borde jag använda sele istället?
Hälsningar Vemsan
JAg tycker du ska byta till sele av den anledningen att hunden lätt får skador på hals/nacke av att ständigt dra i kopplet, dock kommer han förmodligen inte sluta dra i sele. Har du provat att tvärstanna varje gång han drar det minsta i kopplet, och bara fortsätta gå när han tar kontakt? Detta är skitjobbigt då man måste göra det precis VARJE GÅNG för att det ska få resultat, alltså kan det ta 1 timme att gå 1 kilometer. Men alla jag vet som har använt metoden har fått bra resultat, och då är det väl kanske värt en kortare tid med jobbiga promenader
?
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Jag förespråkar alltid sele, just på grund av att det är skonsammare för hunden, men det kommer nog inte lösa problemet.
Jag har troligtvis provat alla metoder på våra hundar, men det är bara en som har funkat ordentligt, och det gick otroligt fort också!
Du belönar helt enkelt kontakt. Du börjar hemma, t.ex. att hunden ska ta ögonkontakt innan den får mat, eller bara 'helt random'. Sedan ber du hunden att kontakt på promenaderna. Först måste du få hunden att förstå att det belönar sig, och för att få hunden att titta upp (så att jag kan belöna) har jag gjort lite småkonstiga grejer. Ibland behövs det bara ett 'psst!', våra hundar funkar bäst om jag kliar mig i nacken, eller 'joddlar'! Våga vara lite 'pinsam' så lär du hunden. Efter ett tag behöver du bara vänta på att hunden tar kontakt själv, och belöna.
Jag tycker också att du börjar med att välja att i ett speciellt halsband/en sele så ska hunden gå 'ordentligt' och ta kontakt, och ett annat är bara 'morgon-kissrunda' så får hunden gå som den vill. Jag tycker att det är jättepraktiskt, så när du känner att du är på dåligt humör (man ska aldrig träna sådant här när man är på dåligt humör i början), så kan du ta ut hunden på en kissrunda, och vänta tills du är på bättre humör och mer 'let's do this' så kan du koppelträna då!
Det här har funkat på två jämthundar, den ena fem år gammal som aldrig i sitt liv låtit bli att dra i kopplet, den andra en överspeedad, vältränad unghane som har fått gå precis som de vill.
Man kompletterar med kontaktövningar överallt, så går det bra. Det tog två veckor för tiken, och för själva koppelträningen så har det gått en vecka på unghanen.
Hoppas att du förstår vad jag menar! Lycka till!
Jag måste bara lägga till; i början går du pyttepromenader! Du går femtio meter, och sedan vänder du. Vänd när hunden är som allra duktigast, överös hunden med belöningar, och så skyndar du dig tillbaka! Det gör att hunden tänker 'oh, cheeses, sele/halsband = matte är jätteglad, och jag får massor med godis/lek/klappar!' Då har hunden rätt 'sinnesstämning' redan när ni går ut genom ytterdörren, och det är jättepraktiskt!
#1: Tack för tipset, har provat det men eftersom han fortsätter dra så enormt att han får andnöd har jag slutat efter några gånger, ska dock testa igen så fort en sele blivit införskaffad.
Någon som kikar in här som vet vart/om man kan få tag på en gul hurtta reflex-sele som passar på en liten Chihuahua?
Hälsningar Vemsan
#2 & 3: Hann inte se dina inlägg förän jag skrev, men superbra inlägg med saker som jag absolut ska tänka på! Jag har smått börjat med att göra pussljud och ge godis vid ögonkontakt, vilket jag blivit inspererad att göra ifrån denna video http://youtu.be/eiMGJBxRtBw, och gör även denna övning ibland utomhus, men ska tänka på att göra den oftare :)
Hälsningar Vemsan
Enja vart oxå jobbig i denna ålder kanske lite senare, men jag har enkelt fått bukt på daragandet då utan sele. Jag har klicket-tränat innan så just klicker fatta hon vad det betyder. Ett annat bra tips är att man oxå tränar klicker genom att säga deras namn o när dom reagerar*klick-belöna, sen körde jag med det, efter ett tag viss bit så klicka jag in när hon gick jämnsides med mitt ben klick belöna när detta satt så la jag till ordet sidan, nu kör jag mycket med sidan vid möten lös som kopplad :)
#6: Har även jag använt klicker till min grabb, måste dock skaffa en ny då den fick sig en 3 våningars flygtur i trapphuset…
Kan tillägga att lillskiten idag har vart jätteduktig. Har gjort så att jag fortsatt med att stanna så fort han dragit det minsta och så har han fått godis när han gått fint. Har även gjort som JoannaLi föreslagit att göra kontaktövningar under promenaden. Idag var han alltså jättelyhörd, superduktig! *Stolt matte* Vi får se vad lillen är på för humör imorgon :)
Hälsningar Vemsan
Jag tror åxå att det kan vara idé att tänka på att det inte handlar om trots, utan för en 5 månaders gammal valp, är det dags att utforska världen, och världen innehåller så otroligt mycket roliga dofter, grässtrån, andra hundars lukter, små pappersbitar, grus, pinnar, stenar osv osv. Det är inte för att trotsa valpen drar i kopplet.
#8: Jo, jag förstår det. "Trots" kanske inte var ett bra ordval, det jag menade med det var att han inte gör som jag vill men inte att han gör det för att provocera. Och visst är det så att han utforskar allt och ingenting och det får han gärna göra när han går lös(vilket han gör jättefint) men när han går i kopplet så vill jag att han ska kunna gå fint även då :)
Hälsningar Vemsan
Klicka och belöna direkt han går där du vill ha honom, belöna varje gång han ger kontakt vid promenad och om han börjar dra i kopplet så tvärstannar du, backar ett par steg och belönar när han kommer till dig, sen fortsätter du gå. Går även att bara stanna och vänta tills han tittar upp på dig, sen fortsätta gå.
Kan passa på att fråga, hur beter sig era när ni går på höger trottoar? Min går perfekt när vi går på vänster trottoar men direkt vi kommer till höger så börjar han dra bort från mig, han vill typ gå precis vid trottoarkanten och det är ett absolut NEJ för man vet aldrig om han får ett spratt och går ut på vägen.
#10 Klicka och belöna för att han följer ditt vänstra ben.
Jag tror att många sådana här problem bottnar i att man kanske inte gör något annat än just promander väldigt ofta. Jag brukar, när jag är ute och går med min 5-månaders valp, ibland stanna till (helt överraskat) och träna lite stanna/ligg/sitt-övningar på trottoaren eller på någon gräsplätt. Vi leker även. Letar spunk. Jag kan ibland hitta något spännande, en burk, en pinne eller en gammal mc-donalds mugg och visa honom den och belöna när han visar intresse. Han får även gå runt och nosa på frikommando på vissa platser!
Kort och gott: Jag tror det är viktigt att man själv blir en spännande matte/husse och att hunden liksom tänker: "Oj vad ska matte hitta på nu för skoj denna promenad". För då kommer den automatiskt gå intill vid din sida, eftersom den ser dig som en resurs. Nu menar jag inte att man varje promenad ska hålla på och lattja men majoriteten iaf.
Dessutom så belönar jag varje kontakt genom att klicka och ge godis. Han går mycket bra i kopplet , och det är enligt min definition: Gå på vänter sida vid sidan om mig. Men finns också de som föredrar att ha hunden tex framför. Skulle han börja dra så stannar jag och inväntar kontakt och det betyder ögonkontakt. Därefter kommenderar jag vänster och då kommer han och sätter sig på min vänstra sida. Det kan man lära dem genom att tex ha en godisbit i handen och dra den mot din vänstra sida samtidigt som du säger vänster.
Så för oss har stanna-invänta kontakt - metoden funkat… Och gick väldigt snabbt för oss, men det är tror jag för jag lärde honom redan då han fyllde 10 veckor att koppel är något som är roligt.
Ett annat tips är att alltid ha med sig en leksak vid promenad (gärna favoritleksaken), gör så att hunden blir intresserad av leksaken, sedan visa hunden att du lägger den i fickan, hunden kommer garanterat att vara mer intresserad av dig, när hunden tappar lite intresse tar du fram leksaken och leker lite med din hund, sen när du bestämmer att lekstunden är över lägger du den synligt i fickan igen. Fortsätt att berömma så fort hunden går fint jämte dig.:)
#13 Fast det där med att ta fram leksaken när hunden visar tappat intresse, kan bli helt tokigt. Bättre att ta fram leksaken när hunden är fokuserad på dig, leka en liten stund, och sen ge frikommando tex. Gå en liten bit, be om kontakt, leka en stund, sen ge frikommando. Valpen måste ju få utforska omvärlden åxå, men belönas när den fokuserar på dig.
10 ett tips är att en hund ovasett vilken sida man går på vägen så ska den kunna gå på innsidan höger o vänstra sidan. Det är inte helt fel att lära in detta. Jag anser att hunden ska man hålla på insidan just för säkerheten dessutom mötet får lättare då man slipper parera ut hunden på vägen.
#14 Jovisst och jag har inte användt leksak innan, men kommer det en annan tex människa eller hund och min hund reagerar på dessa och vill springa fram och leka och tappar fokus på mig måste jag ju visa mig roligare än vad det andra är, vilket betyder att jag blir mer intressant och då vill hunden ha mer kontakt med mig också. Men man ska ju självklart inte ta fram leksaken så fort hunden inte har kontakt med dig, då blir det ju som en belöning. Men för att visa en liten valp att husse och matte är roligt och göra att valpen vill ha din kontakt så är en leksak bra att ha med sig.
#16, det gäller att vara såpass snabb, att hunden inte riktar fokus mot de man möter
Javisst, för det är man säkert alltid så snabb. Du behöver inte tjabba emot mina kommentarer jag lägger varenda gång. en leksak är ett bra verktyg att ha med sig på promenader. Om du håller med eller inte bryr jag mig inte ett skit om. Skriv till hon som gör inlägget istället för att hacka på mig hela Jä*la tiden!
#18 Va??Jag fokuserar aldrig på VEM som skriver inlägg … men svarar då jag tycker att det finns anledning. Om DU blir upprörd och svär, säger mer om dig, än mig.
Ts får själv bilda en uppfattning utifrån vad som diskuteras i tråden tycker jag. Ingen anledning att brusa upp överhuvudtaget.
#19Precis, och skriver jag att en leksak är ett bra verktyg att ha med sig på promenad får hon själv bestämma om det är bra eller dåligt, utan att du behöver lägga dig i. Du har skrivit motsatsen till mig i varenda tråd jag har varit med i, då tycker jag att det börjar bli lite väl för mycket !
#20 Jag har aldrig ens reflekterat över att jag skrivit motsatsen till dig i flera trådar, men det betyder väl inte mer än att vi tycker olika!!! Vad är problemet med det??
Javisst är det bra att ha med en leksak, men att belöna med leksaken när hunden visar ointresse, anser jag vara fel. DU tycker att det är rätt, JAG tycker att det är fel. DET betyder väl inte att du behöver svära åt mig?? Jag känner inte att jag behöver svära åt dig, fastän du tycker tvärsemot. Huvudsaken är väl att det diskuteras alla synvinklar, så att TS och alla andra, kan bilda en egen uppfattning. Om du är så rädd för mothugg, eller att andra tycker tvärsemot, kanske du inte ska uttala dig, jag vet inte. JAG har inget som helst emot dig, har som sagt inte ens reflekterat över att jag svarat tväremot i flera trådar.
#21 Ja men jag är inte ute efter en diskussion så fort jag lägger ut något.
Jag skrev ju till dig efter mitt första inlägg att jag inte tycker att man ska belöna sin hund när den visar ointresse. " Men man ska ju självklart inte ta fram leksaken så fort hunden inte har kontakt med dig, då blir det ju som en belöning"
Jag tycker inte alls att det är jobbigt med mothugg men när det blir från samma person mot samma person hela tiden, tycker jag att det blir för mycket, hade jag inte tyckt om diskussioner hade jag aldrig gått med i ett forum och att vi har olika syn på hunduppfostran är ju en självklarhet att man har, men jag kände lixom att det blev för mycket nu när det har blivit varenda gång jag skrivit något.
Ja, jag ber om ursäkt att jag svärde.
#22 Som sagt, jag har inte ens reflekterat över att det är samma person. Det betyder inte mer än att vi inte tycker lika, som jag sa förut.
Jag är INTE ute efter att munhuggas och vara tvärsöver mot DIG, mognare än så är jag. JAg diskuterar i de trådar jag tycker ämnet är intressant, jag svarar och diskuterar. Så har jag för mig att det funkar på ett forum.
Sån är jag mot alla som tycker annat … jag säger vad JAG tycker, vem det än må vara. Ta det inte personligt, för det är det inte.
#23Okej, ne det är bra att veta. Men hoppas du kan förstå hur jag kände när jag har reflekterat över att du gör det varenda gång, då känner man ju att det blir personligt men ska inte göra det i fortsättningen
#24 Som sagt, jag har absolut INGET emot dig, och har inte reflekterat över att jag svarat tvärsemot dig i fler trådar. Som jag sa förut: JAG svarar som JAG tycker, och jag svarar ALDRIG för att vara tvärsemot någon annan. Såpass vuxen är jag att jag vuxit ifrån det för många många år sedan. Att vi sedan konstant tycker olika, jamen, GÖR det något??
Bra att du inte ska ta det personligt i fortsättningen, för jag kommer konstant att fortsätta säga MIN mening i trådarna, vare sig du är med eller inte.
Bort med selar och ta på hunden ett halsband istället! Inga felbelastningar och slitage på kroppen! :)
Var idag iväg och köpte en VGW-sele till lillskiten och är redan supernöjd med den! Det är som att gå med en ny hund och mycket lättare att få kontakt med honom under promenaderna :)
Hälsningar Vemsan

Leendet kopplet lärde vår hund att gå fint men det krävs tålamod, upprepning och tålamod. Det innebär att så länge kopplet är slak dvs leende så går vi. Drar hunden så stannar jag och står still tills han slutar dra och tar ögonkontakt med mig. Då får han beröm.
Som längst stod jag nog 30 min. I början var det små promenader, mycket beröm när kopplet var slak för att sen utöka. Viktigt är att inte glömma berömmet när han väl slutar dra och tar ögonkontakt.
Lycka till.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hittade denna bra video som förklarar vad jag menar:
ett annat sätt som jag har lärt mig, och som är en annan variant av leende koppel, har varit att jag tagit med mig lillens matskål ut och lagt något gott godis i den (var noga så inte hunden tjuvar biten bara, man kan hålla honom ifrån skålen samtidigt som man lägger godbiten där i, bara han vet att i den skålen ligger nåt gott).
backa sedan kanske tio meter och försök få hunden på din vänstra sida (eller nu när han är så liten kanske bara begära att kopplet är slakt) och så börjar ni gå i din takt. så fort hunden skyndar iväg och kopplet blir stramt backar du bestämt ett par steg och väntar in hunden och gör om det igen. Belöna gärna på vägen mot skålen. Om han inte drar under hela tiden fram till skålen får han godiset som ligger där i :) Kom ihåg att hunden måste klara detta på tredje försöket så har han "misslyckats" två gånger får du skynda dig fram med honom så han får sin belöning ;P och lek lite emellanåt så det inte blir tråkigt för hunden :)
har blivit jättestor skillnad på min hund sedan jag började med detta (hade också övat hit som innebär "kom till min vänstra sida" efter att ha belönat varje gång han självmant sökt sig dit, som #11 beskriver). han drog verkligen mycket när han var yngre men vi bytte mot sele vi också och det blev stor skillnad hos honom med. han slappnade av och lyssnade mer direkt :)