Spädbarn/barn och hund
Måste höra, ni som haft/har spädbarn/barn och ibland blir ensamma med hund och barn. Hur har ni gjort för att rasta och aktivera hunden i bästa mån samtidigt som ni måste passa på barnet? Skulle vara intressant att höra hur andra fått det att funka.
Jag startade en liknande tråd förut som du kanske hittar lite tips i, här är den
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Godissök och trixträning inne om det skulle vara totalt omöjligt att gå ut och leka just då. Annars är det jättemysigt med barnvagnspromenad med hund och då aktiverar jag min hund även utomhus. Visst har det vari superjobbigt vissa dagar då min dptter bara gallskrikit men ut kommer vi alltid då hon brukar somna av vagnens gungande ! Sen har min sambo passat bebis när jag velat ta ex långpromenad själv i terräng eller så. :)
#1 Skumma genom tråden och bälte runt midjan att ha hunden i under promenader med barnvagn tyckte jag lät som en toppenidé. Bärsele har jag aldrig sett någon använda under promenader med hund, har mest varit barnvagn men det är rätt omständigt att dra ut vagnen hela tiden.
#2 Saken är väll att man har en slädhund så kanske får vänja henne vid att barnvagnen inte hör till dragutrustningen, då allt på hjul ska dras för henne.
#3 Jag tycker det vore toppen om det funkar med bärsele, vill gärna kunna gå i terräng som skog och det funkar ju inte med barnvagn.. Men återstår att se hur det kommer fungera!
När barnet blir lite större kanske din hund kan dra det i en pulka eller liknande under promenader.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#4 Ja, bärsele är väll att föredra i skogar även om det finns mer "terränggående" vagnar också (för stigar).
Har haft i tanken att skaffa fjällpulka i så fall. När den är ännu äldre får den sitta på kommande släde istället.
#3 haha jaa det kan ju vara bra att tränas bort! träna med barnvagnen innan bebis kommer. jag brukar dessutom ha ett speciellt sele + en speciell reflexväst varje gång jag spårar med min hund för att han ska koppla att det är endast då vi spårar :). det kommer nog gå bra, jag var jätte orolig i början men det löser sig oftast när.man kommit in i rutinerna.
nu har jag förvisso inga egna barn :D men jag bruka ta mina kompisars barn på promenader ibland hehehe :) och då blir det barnvagn som de får sitta i :) och de dagar jag e barnvakt hela dagen så blir det aktivering inomhus
Dels försöker jag träna mycket inomhus (trick och freestyle), dels har vi en bra hundklubb där barnen kan springa fritt medan jag tränar agility och dels har jag turen att plugga så dom dagar jag sitter hemma och läser använder jag min lunchrast till en rejäl promenad (då är ju ungarna på skola och dagis).
När barnen var mindre fick dom helt enkelt föja med i vagnen :-)
När äldsta var typ 1-3 år så cyklade vi till skogen varje morgon och sedan fick barn och hunda springa och leka en stund :-)
Barnen blir rätt snabbt självständiga i träningsmiljöer ;-)
#8 Springa i skogen med hund lät mysigt för ett barn men hunden kan inte gå lös så det är uteslutet i framtiden. 
#9 Min ena kan inte heller gå lös men skogen är ju ändå en bra träningsplats :) hoppa upp på stenar, balansera på stockar och springa lite mer fritt i löplina :-)