Vad en hund ska kunna?
Hör med er, vilka kommandon/saker anser ni är nödvändigt att en hund verkligen ska kunna? Anser ni att alla hundar ska kunna de sakerna?
Kom och tänka på de frågorna när jag träna drag i morse. Vår AH kan en hel del men det vi fokuserar mest på är draget, kommandot "stanna" och jobbar nu på hundmöten under drag. Allt annat läggs ingen större vikt på eftersom det är draget som går först och det vi sysslar mest med.
Samtidigt har vår hund en kompis som enbart kan ett kommando "hit". Det är en Greyhound och f.d LC/kapplöpnings tävlare, enda de lade ner vikten på var just inkallningen. Hunden är 6 år gammal.
Vad de absolut MÅSTE kunna, är att ta kontakt när jag ber om det, att lyssna när jag vill något. Några direkta kommandon kan jag inte säga att de är tvungna att kunna, däremot att det är KUL när man lärt dem en massa olika saker, och satt kommandon till :)
Jag tycker att så länge hunden kan tillräckligt mycket så att ägaren kan kontrollera den i olika situationer räcker det. Mycket hänger ju då på ägaren också att denne vet vilka situationer hunden klarar av, tex har jag lydnaden på min hund så att jag kan ha den lös.
Kom helt osökt
att tänka på en kompis setter, det enda kommandot han verkligen kunde var "flytta dig"… kompisen var allt annat än konsekvent men när hunden stod framför tv:n då var det ord och inga visor 
Mina småpudlar måste lära sig att vänta, de får inte gå ut genom dörren eller hoppa ur bilburen innan jag säger varsågod. Likaså måste de akta sig i köket, där ska de ligga i sin bädd så jag slipper snubbla över dem när jag fixar med mat och annat. "Stanna" är också viktigt, både som "stanna kvar" och att omedelbart stå still när de är lösa utomhus. Säkerhetsgrejor alltså. Sen kan de massor med andra saker också förstås. Eftersom de är pudlar måste de kunna stå still på trimbordet, i badet och så vidare.
Det jag tycker är viktigast är "Stanna".
Sen jobbar vi mycket med kontakt och inkallning på promenaderna.
I övrigt är det ju, precis som Maja2 skriver, kul om dom kan lite mer grejer. Vi kör en hel del trickträning och det är riktigt kul för både mig och Lily :)
Jag tycker att en hund SKA kunna:
-Komma på inkallning
-Varsegod
-Nej
-Stanna
-Sitt
-Ligg
-Loss
-Låt bli
Tycker det är viktiga saker att ha i vardagen.
Mvh Jenna
Jag tycker att en hund bör kunna
*Sitt namn
*Loss
*Stanna
Resten tycker jag är bara en bonus i vardagen 
Jag tycker att alla hundar MÅSTE kunna:
1. Bli hanterade av vem som helst, när som helst.
2. Gå hyfsat i koppel.
3. Ha klockren inkallning eller hyfsad inkallning och inga tendenser till att hoppa över rastgårdsstaket.
4. Släppa saker på kommando.
Bonusgrejer som jag gärna ser att alla hundar kan/vet:
Inte stjäla ätbara saker från människor. Stanna. Gå fint i koppel i alla situationer. Hoppa ner från sängar eller liknande. Lita på att hundar är snälla men respektera att de kan vilja vara ifred. Ta det lugnt inomhus.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Inkallning är väl ett huvudkomando samt "nej".
Själv har jag av misstag tränat in två praktiska komandon, "akta/akta dig" samt "gå" när man står typ trångt med vovven framför så säger man gå och hunden går dvs flyttar på sig så man kommer fram :)
Det min kan, och de enda sakerna hon måste kunna är:
Kom - Komma direkt när jag ropar
Sitt
Stanna
Varsågod - inte ta mat eller något annat innan jag säger till
Intressant att se allas oliks åsikter där inkallningen dominerar, vilket är en självklarhet.
Det vi fokuserar mest på är som sagt draget och där är det:
Hepp Hepp - starta att dra
Stanna
Höger
Vänster
Fram
som jag lägger störst vikt på, dessa måste verkligen sitta när hon går i täten.
För övrigt kan hon (notera hon är bara 1 år),
Kom - när det passar henne, men lös går hon aldrig.
Ligg
Sitt
Gå
Ner
Hoppa
Krama
Bära
Slalom
Tunnel
Spinn
Snurr
Loss
Nej
Hämta *namnet på saken*
Sitt fint
Rulla
Runt
Träd - går hon runt stolpe eller träd med kopplet så ger man kommandot och hon går tillbaka samma väg.
Sök
Putt
Buga
Tass
Andra Tassen
Lugn
Sakta ner
Fot - när hon känner för det (hon är envis)
mm. Men dessa är som sagt inget jag lägger större vikt på.
Kontaktövningar har jag faktiskt aldrig kört på henne, har försökt någon gång men hon tittar gärna på sin omgivning än att fokusera på mig. Men på promenader och när vi springer och det kommer en annan hund så stannar hon och väntar in mig och går sen alltid vid min sida och tittar bara på hunden alternativt hoppar åt sidan om mötande hund gör något oförberett som tex utfall. Inget jag lärt henne, har bara berömt det beteendet sen valp.
Stadsmiljöer tex är lite sisådär, har inget behov av att gå i centrum med henne så det har inte blivit mycket av.
Hanteras av alla kan hon men inte alla kan hälsa på henne (reserverad).
#10 Gör ett tillägg på mitt eget inlägg
Hon kan även (och ska kunna) bli ivägskickad, tex. om hon går på något opassande ställe/går för nära en häst eller ska bort från något på en gång. Så ska hon gå åt det hållet jag pekar.
Jag vill absolut att andra hundar ska ha fungerande inkallning, fungerande "nej" (helst det ordet dessutom) och "stanna" inlärt. Gärna någon form av invägskickning också. Då kan jag och ägaren gemensamt se till att det inte blir konflikter mellan mig och dennes lösa hund.
Min egen hund ska absolut dessutom kunna "vänta", "varsågod", "sitt", "ligg", "gå och lägg dig" och "loss". Det mest överflödiga där är "ligg", det är inte helt nödvändigt. "Gå och lägg dig" tycker jag är ett suveränt kommando, det betyder helt enkelt "gå och lägg dig på valfri sovplats och lämna mig ifred en stund". Skönt när man lagar mat, äter eller gör annat där man inte vill att hunden ska söka kontakt överhuvudtaget.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Nödvändiga:
'Stanna/Vänta
'Nej
'Kom/Sitt namn
'Att man är allmänt synkad med sin hund och han förstår när jag är glad över något han har gjort eller är missnöjd, men det är ju upp till människan att bete sig på ett sätt som hunden förstår.
Tycker som 8 + en hund är att den kan stanna o då inte ta extra steg utan Stannar med när man säger det. Tycker det som många tagit upp som sitt ligg osv är mer vardagslydnad det är för mig inte just nödvändigt som kanske inkallning och stanna.
Det jag anser är viktigt är att hunden kommer på inkallning, släpper föremål på kommando och stannar ögonblickligen på kommando. Resterande kommandon är också bra, men inget jag egentligen anser som nödvändigt. Självklart underlättar det ju vardagen om hunden kan sitt, ligg, varsågod osv.
Att min hund sedan kan nysa och le på kommando är en helt annan sak, vansinnigt roligt men fyller ingen som helst funktion 
En sak som jag funderar över, är varför det är så vansinnigt viktigt för många att hunden kan sitta på kommando?
Min hund sätter sig ytterst sällan om jag säger "sitt". Hon lärde sig det som liten, men eftersom det aldrig används så har hon glömt det. När skulle jag använda det egentligen? I lydnadsträningen används "fot" eller "här" (som jag säger vid lydnadsinkallning). Just "sitt" blir.. överflödigt.
Min hund kan inte heller "nej". Helt enkelt för att jag aldrig säger det. Det behövs inte. Är hon på väg till något, tex vill rota i en soptunna som hon inte får rota i, då är det för mig mycket smidigare att bara ropa på henne så att hon vänder och går till mig än först säga nej och sedan ge henne något annat att göra. Likadant om hon hoppar upp på diskbänken med framtassarna, då säger jag "hopp ner" istället för nej. När jag skulle ha användning för ett "Nej" vet jag faktiskt inte…
---------
Själv använder jag ofta sitt till mina hundar i vardagen. Tex när det kommer folk på besök så ska hundarna helst sitta ner för att inte rusa rundor. Eller när jag var hos vet för några veckor sen så behövde min hund sitta ner för att ta blodprov och raka tassen. Även när jag åkt bil och dom ska vara i baksätet och ställer sig upp. Då måste dom sätta sig/lägga sig för vill inte ha att dom tappar balansen där bak. Även när vi åker tåg/buss så fungerar det inte att dom står upp i vagnen.
Nej för mig är ett ord jag använder för att avbryta det dom gör. Dom behöver inte komma till mig eller göra något spec. Till exempel när vi är ute och går promenad och dom är lösa. Är någon av dom på väg in på någons uppfart så kan jag säga nej. Då avbryter dom och väljer att fortsätta gå förbi. Men oftast säger jag hey! istället för nej. Till exempel om dom stressar upp sig, drar i kopplet eller gör något annat som jag vill att dom ska avbryta och istället ta kontakt med mig. 
Mvh Jenna
När mina hundar behövt ta blodprov hos veterinär så har de stått upp eller legat ner. De ligger ofta mycket stadigare än sitter, därför säger jag även åt dem att lägga sig vid tex bilåkning och liknande. Det är väl kanske där det skiljer sig, jag använder "lägg dig" rätt ofta, för min hund kan verkligen inte sitta vettigt. Det är inte bekvämt för henne att sitta och hon sätter sig i princip aldrig självmant.
Så man kan säga att "nej" (eller "hey") betyder typ "ta kontakt!" för dig?
---------
Hehe ja så kan de ju vara! :) Men tycker du ändå inte att "lägg dig" är något som borde kunnas då? Eftersom de är som mitt "sätt dig" typ :p Alltså inte som livsviktig, men ändå nåt som borde kunnas :P
Njae, när jag vill ha ögonkontakt så säger jag deras namn. Det är inte alltid att dom behöver ta kontakt när jag säger "hey". Som de jag nämnde att vi är ute o går och dom är på väg att gå in på någons tomt. Dom bara viker av och fortsätter följa vägen, så kräver ingen kontakt där :) Det är mest som ett "guideline"-kommando (kan man säga så? xD). Alltså att Ops, nu är du på väg att göra något galet, gör rätt ;) Och vet dom inte vad rätt är i de läget, så tar dom oftast kontakt själva för att dom känner sig vilsna. Och då visar jag vad jag vill ha för beteende :)
Mvh Jenna
På min nuvarande hund tycker jag att det är nödvändigt med ett bra "lägg dig", för annars blir hon väldigt vimsig så fort livet blir tråkigt ;) Min förra hund däremot, hon kunde inte lägga sig på kommando, inte som "gå och lägg dig och ta det lugnt" iaf. Med henne resonerade jag så att ville hon stå och ha det jobbigt på tåg, ja då fick hon väl skylla sig själv. Hon upptäckte ganska snabbt ändå att livet blev lättare om man la sig ner och främlingar/bekanta och andra gäster brydde hon sig aldrig om, om det inte var någon verklig favorit vill säga. Unga hunden har jag bakom kompostgaller om jag misstänker att hon blir vild när jag öppnar dörren. Med henne har jag dock tränat stenhårt på att man inte får hälsa förrän man är lugn, så hon stressar inte upp sig när någon kommer längre.
---------
Då kan man nog säga att det beror på hur hunden är som individ. Vissa hundar är i behov av ett Sätt/Lägg dig kommando, och andra kan ströva igenom livet lugnt ändå, utan att matte/husse behöver tänka på de 
Mvh Jenna
- Sitt namn
- Inkallning
- Nej
- Varsågod
Det är de viktigaste som jag alltid vill att mina hundar ska kunna :)
Ju mer jag tänker på det … desto mer osäker blir jag på just "Kommandon en hund "måste" kunna.
En av mina hundar är döv, så det här med kommandon blir på en helt annan nivå.
För mig är det viktigast att hunden fungerar i vardagen. Den ska fungera tillsammans med människor och andra hundar/djur (hunden behöver förstås inte älska allt och alla men den ska inte ha några problem med detta). Sen så vill jag att min hund ska fråga mig om han vill något, alltså ta kontakt.
Viktiga kommandon tycker jag är "stanna" och "hit". Mer än så behövs egentligen inte enligt mig.

Jag tycker alla hundar bör kunna vardagliga grunder som:
Sitt
Ligg
Inkallning
Namnet
Gå fint i koppel
Hantering (inklusive kloklippning, öronrens, tandskrapning och allt annat som kan behövas)
Hälsa fint (=ej hoppa på folk)
Släppa saker på kommando
Förbudsord (tex nej)
Frisignal!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Det som jag anser är viktigast att en hund kan är inkallningn och att kunna ta det lungt och varva ner. Det ser jag som grunden till att vardagen ska fungera så bra som möjligt sen finns det en massa andra saker som även de underlättar, många av Er har nämnt det saker tex stanna, loss, fri mm även om de är nr att kunna är inkallning och passivitet det jag lägger mäst tid på en ny hund!
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
#17: Tycker också att sitt känns överflödigt. Enda anledningen till att min hund kan sitt är för att någon när och kär har tyckt att "Alla hundar borde kunna sitta på kommando!" och velat lära honom det själv ;)
Well, skadar ju inte direkt om han kan det liksom och det är ju bra för min hund att knyta närmare kontakt med andra än mig :)
Ett kort, lugnt och bestämt "nä" använder jag om min Kaiser exempelvis drar lite när han går i koppel.
Han reagerar lite med "Hoppsan! Ja nu drog jag lite, ska sluta upp med det" ungefär ;)
Egentligen kan det nog vara allt från "hörru", "kaiser" och "ap ap ap". Det är mer tonläget och kroppspråket han känner igen, märker av mitt missnöje.
Så att "hopp ner" är väl liknande. Bara att "hopp ner" är mer kopplat till den situationen och "nej" är när man allmänt inte får göra saker och går att använda i okända situationer.
"hopp ner" kan du nog också iof använda i en situation din hund t.ex skulle dra i kopplet lite :D om det inte är direkt kopplat till att just hoppa ner, utan att snarare "jag får inte göra såhär"
nu spårade det lite haha, är svintrött idag! :D
#8 Varför måste en hund kunna bli hanterad av vem som helst var som helst?!
Det jag tycker att en hund ska kunna är:
- Hit/kom (inkallning alltså)
- Nej
- gå och lägg dig
Vår tik behöver kunna:
höger/vänster (eftersom vi drar med henne ibland)
Stanna
Öka
Sakta
Hit/kom
Nej
Gå och lägg dig.
Sen kan hon en massa annat som:
sitt
ligg
varsegod
höger tass
vänster tass
sitt fint
hoppa
kryp
#29 Om man ska ställa ut eller behöver åka till veterinären tillexempel.
//Flöffo
Men alla ställer ju inte, så då behöver ju inte ALLA hundar kunna det.
Vår tik accepterar inte att många hanterar henne och det är inget problem för oss. Mest för att hon är extremt rädd mot människor, dock inte aggresiv.
# 8 hehehe, lite kul att du nämnde just det där med rastgårdsstaketet… min hund var visst så pass spänstig att han enkelt hoppade över till en annan hund som var på andra delen av hundgården i veckan… lite pinsamt för vi hann inte reagera… så nu vet vi vad vi ska se upp med och träna på i framtiden ;)
bör tilläggas att vi skulle ju öppna grinden men ändå… har han motivationen till något lyssnar han inte på oss sådär värst bra… men då vet vi ju som sagt vad vi har att jobba på ;)
Jo men nästan alla måste åka till veterinären någon gång! 
//Flöffo
#8 Varför är det viktigt att en hund ska kunna bli hanterad av vem som helst?
Det kan inte min hund men hon far inte illa av det…
#33 Finns munkorg? Det har våran hund hos veterinären och då sköter hon sig superbra, inget fel med det :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag kan tycka att de är bra om en hund kan bli hanterad av vem som helst och inte är folkskygg.
Tänker bara på alla dessa Efterlysningar man ser och hör.
"Ring mig med en gång, för hunden är rädd för människor och kommer springa därifrån/bli rädd."
Som whippeten utanför stockholm som dom letade efter i månader. Vet inte om dom fått tag i den än..
Mvh Jenna
#35 Menar du Noah? Han är fortfarande inte upphittad 
Jaa, så hette han nog! Verkligen jätte sorgligt! 
Mvh Jenna
Jag tycker det är viktigare att en hund INTE kan bli hanterad av vem som helst.
Min hund kan inte vem som helst ens gå på promenad med, hon går inte framåt helt enkelt. Skulle någon främmande, eller ens någon som hon känner lite försöka ta henne och gå hade hen fått släpa eller bära med sig henne (kul med ca 50 kg hund)
Är jag med kan folk ta i henne och så (tex. hos vet.) hon är inte aggressiv, (det skulle jag aldrig tillåta när jag är i närheten) vakta hemma får hon gärna göra.
En främmande människa skulle med all säkerhet få skjuta henne med bedövningspil för att ens få fatt på henne när hon är lös.
Så pass reserverad är hon mot främlingar, och det tycker jag är bra.
Sätter aldrig mina hundar i en situation där någon kan ta dom i kopplet och gå därifrån :S Hoppas jag väl att ingen annan heller gör..
Ser verkligen inget positivt mer en främlingsfientlig hund förutom när de gäller att vakta huset/hemmet.
Mvh Jenna
#40 Bara för att en hund inte kanske kan hanteras av vem som helst, betyder det inte att den är främlingsfientlig.
Kanske är rent osäker, dåliga erfaren och massa annat som spelar in.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#41 Nej självklart inte. Men att vara så reserverad mot främlingar som hunden beskrivs i #39, tycker jag är en aning "främlingsfientlig".
Men tydligen tycker hon/han det är bra. Så förmodligen inlärt beteende
Mvh Jenna
#42 Så ser inte jag det alls, utan ser det precis så som min hund är. För hon sätter sig oxå och illvägrar gå om någon annan än jag, sambon, pappa eller min moster försöker gå med. Hon skulle aldrig komma på inkallning om någon främmande försöker.
Inte är hon aggressiv för det, utan en hund med urtaskig bakgrund. Hundgård första 6mån, aldrig social- och miljötränad, omplacerad 5ggr på 7mån med misshandel i sista hemmet. så hon litar helt enkelt inte på människor utan tror att de är farliga.
Vi jobbar med att hon ska få upp förtroendet för folk, men jag är väldigt glad över att hon inte går fram till första bästa person eller följer med främmande människor.
kanske borde svara på frågan också men jag ser helst att min hund lyssnar på mig och kan uppföra sig i olika situationer (vi är dock inte där än men han är unghund på snart 13 månader så det kommer hoppas jag , bara man är envis:)
typ sitt, ligg och varsågod är ju praktiskt, samma sak med stopp/stanna och liknande då det kan behövas för att kunna kontrollera hunden. den ska också kunna ta det lugnt om jag vill det, kan den inte det hjälper jag den. men nu är min hund lite hyper för det mesta men han har utvecklats massor och kan hantera sin stress betydligt bättre nu än för ett halvår sen.
men jag kräver förstås inte att han ska kunna något som jag inte lärt honom eller något han inte förstår.
om en hund bara kan ETT kommando undrar jag hur man kan ha koll på den då kommandon, enligt mig, finns till för att vägleda och styra upp hunden.
just det,"nej" kan vara bra också ;)
Främlingsfientlig & reserverad mot främlingar är för mig två helt olika saker.
Och självklart utsätter man inte sin hund för situationer där folk bara kan ta kopplet och gå. Men man vet aldrig vad som kan hända.
#43 Nej visst betyder inte de att hunden skulle vara aggressiv för det :) Och de är ju helt förstårligt att en hund med en sån bakgrund du beskriver känner sig osäker med människor. Precis som Fridaakesson skrev (#41)så kan de ju finnas massor av orsaker! Men förstår inte hur man medvetet kan uppmuntra en hund som beteer sig så. Eller tycka att det är viktigare att en hund inte kan hanteras, än att den faktiskt kan hanteras. Alltså blir det ju en inlärningsgrej, att hunden inte ska acceptera främlingar om inte husse/matte är med. Tycker det är lite konstigt resonemang. Men alla får självklart tycka som dom vill :)
Mvh Jenna
#46 Främlingsfientlig och reserverad mot främlingar är två helt olika saker för mig också. Och jag tycker de du beskriver är mer än bara reserverad mot främlingar.
Mvh Jenna
#48 Jasså? Främlingsfientlig är för mig = agressiv mot främlingar. Och agressiv är hon inte, det skulle jag som sagt aldrig acceptera.
Fast om man kollar vad ordet betyder, så kommer det ju från främlingsfientlighet. Vilket innebär "stark eller irrationellt motvilja eller rädsla för människor från andra länder,eller som en oskälig rädsla eller hat mot främlingar eller det som är främmande eller konstigt"
Så det behöver ju absolut inte betyda att man är aggressiv. Och det var inte heller aggressiv som jag menade.
Mvh Jenna
#50 Jag uppfattade det som att du syfftade på agressivitet.
Min är rädd för främmande människor, och jag tycker det är bra att hon håller sig undan och inte lyder vem som helst.