Hur mycket motion får din hund?
Tycker mest det är intressant att veta för en kompis hade läst att många hundar kanske inte får mer än tio minuters till en halvtimmes promenad om dagen och jag undrar om det verkligen stämmer?
Nu anser kanske inte alla att promenader är just motion men jag menar all form av kroppsrörelse per dag för hunden (leka med andra hundar/promenader/springa/jogga/med på cykelturer/jakt osv).
Jag tycker det är jättesvårt att veta vad som är lagom men kompisens hund får i snitt 4 timmar om dagen och det är tvåårig border collie så de behöver ju mycket men jag tror inte andra hundar skulle ha något emot samma aktiva liv.
Min hund är en labrador/pincher på ett år och han får minst två timmar per dag i form av olika aktiviteter, mest promenader och lösa lekstunder med andra hundar, annars mental stimulans. Kommer säkert utöka tiden ju äldre han blir.
Vilken ras har du, hur gammal är den och hur mycket motionerar du med den? Aktiverar du på annat sätt också, som olika mentala övningar? Anser du att den mår bra av mängden eller verkar det vara för mycket/lite?
Mina får väl 2h+ fysisk motion om dagen. Dom är papilloner på drygt 1 år.
Sen aktiveras dom mentalt lite varje dag. Tränar bland annat lydnad, agility och spår med dom. Detta sker inte varje dag dock. Dom får dessutom använda nosen flera gånger i veckan.
Jag anser att dom mår väldigt bra på den aktiveringen dom får. Sen skulle dom absolut inte säga nej till ännu mer aktivering
.
På vardagar motionerar vi samanlagt 8-9km, på helger blir det mer än så :D
Och någon form av hjärngympa blir det varje dag. Vi tränar mest tävlingslydnad men det blir också spår/viltspår, rallylydnad, apportering och agility ungefär 1gång i veckan :)
Han är en Lagotto romagnolo på snart 3 år :)

Oj 10 minuter då är det ju bara en snabbrastning.
Hur mycket motion (promenader) min hund får varierar en hel del, vissa dagar blir det inga promenader förutom rastning men då blir det annan träning, andra dagar kan vi vara ute och gå flera timmar.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Kasper får kortare promenader på 15-40 min.
- En jättekort på morgonen(ca 5-10 min) när min pappa går
- En liten längre sedan när sista person går på morgonen
- En sedan när första person kommer hem
- En på eftermiddagen/kvällen(den brukar vara längre)
- En innan vi går och lägger oss.
Förutom det har han istortsett alltid tillgång till att gå ut på trädgården när han vill.
Och förutom det mentalt, lydnad förr mycket agility men vi har dragit ner lite på agilityn pga åldern. Sedan mycket bus och lek såklart (:
Helger blir det alltid mer än vardagar
Kasper är en blandning mellan bischon frise, lhasa apso och shi tzu :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Akillez en Perro Dogo Mallorquin hane på 2 år
går minst 3 " ut och kissa promenader"
sen går vi en för att bygga muskler / kondition och då har han även klövjeväska på sig med 5kg i.. och den promenaden kan vara allt ifrån 30min till flera timmar som vi är ute .. och sen gör vi alltid mentalstimulans varjedag..
och leka med andra hundar.. det gör han typ aldrig nästan
@TS. "hade läst att många hundar kanske inte får mer än tio minuters till en halvtimmes promenad om dagen och jag undrar om det verkligen stämmer"
Det handlar just om regelrätt PROMENAD. Vissa kanske har hundarna ute hela dagen i rastgård eller trädgård. Andra kanske spårar eller tränar agility, men inte tar så långa promenader. Så undersökningen kan kanske stämma, i synnerhet som vissa kan ha missuppfattat frågan som att "hur långt går du PER gång?"
Ville bara säga det, så att det där inte sprids som en myt i likhet med "den vita vanen som snor hundar". ;)
Kan inte svara på din fråga då jag inte har hund. Men de hundar jag har dogwalkat har - enligt ägarna - i vanliga fall fått 4-5 promenader per dag, cirka 20 minuter långa. Det blir cirka 1,5 h i ren promenadtid.
Då jag är arbetslös och uppe typ dygnet runt så är det väldigt olika tider. Men en 40-60min på morgon och kväll och massa små kissrundor däremellan, mycket träning när vi är ute och går också och även inne.
# 6 ja antagligen, men de har väl ändå rätt till mer än tio minuters strukturerad promenad? de kan väl inte må bra av att bara springa runt i en hundgård hela dagen?
Med min vuxna hund har jag som regel för mig själv att 1 promenad om dagen ska vara MINST 40 minutrer och utöver det får hon minst tre promenader som är minst 15 minuter (oftast längre). Det betyder att hon som absolut minst om dagen får 1,5 timmes promenader (alltså inte lek och träning inne inräknat) och det är minimum för henne enligt mig.
Och hon är en mindre sällskapshund…
Oftast blir 15 minuters promenaderna kanske 20-30 minuter och långpromenaden 1 timme. Sen tränar vi agility och/eller sök minst en gång i veckan samt gör andra aktiviteter. Samt busar och tränar saker inne.
Nu med min unghund blir det mycket mer aktiveringe ftersom de aktiverar varandra också.
Vilken ras har du, hur gammal är den och hur mycket motionerar du med den? Portugisisk vattenhund, 5 år. Han får 1-2 timmars motion om dagen beroende. Ibland får han bara rastningsrundor på 15-20 minuter men det händer inte särskilt ofta. Vi går mycket i skogen så där får han bra motion, han hoppar, klättrar och springer. Cyklar också ibland.
Aktiverar du på annat sätt också, som olika mentala övningar? Olika nosövningar, t.ex. gömma godis i träd, släga ut godis i högt gräs. Sysslar mycket med spår också. Blir en del lydnad och freestyleträning på promenaderna med. Mycket balansövningar också.
Anser du att den mår bra av mängden eller verkar det vara för mycket/lite? Det är lagom, jag märker på honom om det är för lite, då blir han rastlös (efter ett antal dagar). Krävs nog mycket om han skulle få för mycket motion, han klarar rätt mycket.
Lillan, 5 åring sankbernhard får 1-4 timmars motion/promenader/dag. Lite olika. Men dem dagar det blir lite promenader blir det mer spring i trädgården. Sedan får hon mental träningar, olika övningar mm lite olika. Anser att det e lagom för våran hund. Hon kräver inte så mycket
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
jag har inte kollat hur långt vi går. men vi tar kortisar på 20-30 minuter den första är senast kl 7 (beror på när jag börjar arbeta) sen tar andra promenader med denna tid. Utöver detta tas 2 långpromenader på 1-2 tim 2 gånger i veckan går vi en runda o den tar 2,5 h då är det lek o spring på åkrar och även en stor sandgrop där hundarna kutar upp o ner. Så på rak arm är vi ute o traskar 3 tim per dag normala dagar, mina lediga dagar blir det väl 4 tim då en kortis iaf dras bort eftersom vi inte behöver ta den.