Hundar iFokus

Hundar

Etikett: presentationer
Läst 4127 ggr
Novas_Matte
1

dansk svensk gårdshund

Hej.

Jag undrar om det finns fler som har dansk svensk gårdshund hemma. Själv är jag matte till en tik som heter Nova

malin--a
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en dansk svensk gårdshund :) en trefärgad hane på 4½ månader som heter Veras Vackra Allan-Brallan, men kallas för Chip. En jättego liten kille!

♥

[Forest]
0

1 åh vad söt Glad

Karmatarerskanise
0

Är lillmatte till min mammas hund Max. Han är renras med stamtavla men ser inte ut som andra ;)

malin--a
0

#2 Tack! :) Ts har du någon bild på din dsg? :)

♥

zoolatri
0

Jag har en dansk-svensk gårdshund på snart två år. Seth heter han och är vit med gula tecken. Skriver på min iPhone nu och då kan jag inte lägga upp bilder. Igår gjorde vi BPH och det ska bli väldigt intressant att se hur han ligger jämfört med andra dsg som gjort BPH:) Är det något ni tänk prova med era?

malin--a
0

#5 Spännande! Ja det ska jag absolut göra sen när han är tillräckligt gammal :)
Lägg gärna upp bild på din när du kan :)

♥

zoolatri
0

#6 Din lille kille är väldigt söt! Var kommer han ifrån?:)

mejamylove
0

#3 Haha, haru provat o ställt ut honom? :P

Karmatarerskanise
0

#8 Tror inte man får ställa ut de som inte följer rasstandarden?

Även om man får det har det aldrig varit intressant för oss :) Vi hade ju inte kommit långt ;)

mejamylove
0

#9  Haha, nej risken finns ;)

malin--a
0

#7 Tack :) Han kommer från Veras Vackra. Varifrån kommer din? :)

♥

htt
0

Kanske kapar tråden lite nu men jag passar på att fråga er som har en DSG. Jag har varit sugen på en tidigare då de verkar så små, smidiga och behändiga men ändå pigga på att följa med på det mesta. Dock har jag fått för mig att de är lite terrier i temperamentet med en del jakt i sig? Eller har jag fått allt om bakfoten?

Karmatarerskanise
0

#12 Nej, helt fel har du inte. De kan mycket väl bete sig som terriers, speciellt då de är unghundar ;) Jakt vet jag inte, men de har ju använts som råttfångare.

zoolatri
0

#11 Var i Sverige finns den kenneln? Min är privatuppfödd och har inget kennelnamn. Men jag spanar redan runt lite efter en riktig kennel om det blir en dsg även nästa gång;) #12 Jag har förutom dsg en släthårig foxterrier, som är en väldigt bra representant för terriergruppen. Jag tycker det är extremt stor skillnad! Min dsg är mkt mer lyhörd och lättmotiverad, mer signalkänslig. Min fox vill helst göra allt på egen hand, matte är mest en bromskloss för hennes roliga idéer;) Hon är ju avlad för att jobba självständigt i gryt. En dsg är en gårds- och alltiallohund. Skillnad är det absolut enligt mig, på dsg och "terrier". Men så finns det ju väldigt många terrierraser och individer.

malin--a
0

#14 Den finns i Strängnäs :) Får dock "varna" dej att man måste vara ute i väldigt god tid om man vill ha en bra valp från bra föräldrar oså :) Dom börjar bli väldigt populära och nästan alla kennlar har i princip alla sina valpar tingade innan dom föds… Här kommer det definitivt bli en dsg nästa gång också! Är helt såld på rasen :)

♥

[Forest]
0

14 du måste ju visa din plutt med han är så bedårande söt Glad

zoolatri
0

#15 Jo jag vet, men vi ska inte ha valp förrän tanten gått bort, så vi har förhoppningsvis några år på oss:) Vi håller på och kikar runt här i västra Götaland och har hittat ett par intressanta kennlar. Igår var vi på ringträning hos vår lokala kennelklubb och hos dom kan man säkert få bra tips;) Det var första gången vi var där, första reaktionen vi fick var att vår dsg var mkt tystare än de andra dsg medlemmarna där träffat… Jag var inne och kollade på avelsdata igår(SKK.se) och fler måste göra MH och BPH konstaterade jag! Tyvärr verkar inte statistiken för HDproblematik förbättrats sedan man började med avelsstrategin. Så jakten på den perfekta valpen måste nog börja innan den är född;) #16 Tack Forest!:D Man kan ju alltid gå in på instagram om man har det, Josefinerland. Där finns en massa hund( och katt)bilder!

zoolatri
1

Här var knorten ungefär ett år:)

zoolatri
1

Samma dag:)

monstermash
0

#18 Vad söt!

Min gamla klassföreståndare har 3-4 dansk/svenska gårdshundar :) Riktigt fin ras

zoolatri
0

#20 Tack!

Ja det är en trevlig ras på så många sätt:)

malin--a
0

#17 Bor också i västra götaland :) kan också tipsa om att prata med rasklubbens valpförmedlare innan köpet :) Ska ni ställa ut honom? :)
Ja allt för få har blivit testade :(

#18-#19 Vilken jättejättesöt kille!! :D Han ser inte ut att vara så stor, eller inbillar jag mej kanske bara? :)

♥

zoolatri
0

Jag har hittat tre kennlar i västra Götaland som känns intressanta, jag har en stark favorit av dessa:) Seth är utställd men nu är han kastrerad så vi har lagt den karriären på hyllan. Men vi har anmält oss i en utställningskurs nu i höst för den sociala träningen. Vi har varit på ringträning på Skaraborgs kennelklubb två torsdagar i rad nu oxå, det är bra för honom:) Vi provade mäta honom där förra torsdagen och fick honom till 32,5 cm, så han är 1,5 cm under rasstandard. Han har alltid varit liten men grov! Jag har bara kollat på kennlar anslutna till rasklubben, den kenneln jag spanat in verkar väldigt noggranna! Det gillar jag, och det är bra för rasen:) Sedan tror jag att det är viktigt att man som köpare kommer överens med uppfödaren, så jag letar efter de kriterier som är viktigt för mig redan nu! Var i västra Götaland bor ni? Vad har du för planer för fin hund?

malin--a
0

#23 Oj det var ingen hög kille! ;) Min är redan 34 cm och han är bara 5 månader. Får man fråga vilken kennel du spanat in? :)
Vi bor några mil norr om Göteborg :) Själv? Först och främst som sällskap och kompis, men vill prova agility, träna tricks, lydnad, utställning, personsök och kanske blodspår. Kanske även låna ut honom till avel, men då måste han få excellent några gånger, samt ha A-höfter och gå bra på MH/BPH :)

♥

zoolatri
0

#24 Min Seth har A-höfter och 0-armbågar, jätteskönt! Jag skickar kennelnamnet i ett PM, så kan du tala om vad du vet om dom;)