Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 2113 ggr
xteph
0

Fråga ang hämtning av valp!

Hej! Det är så att jag och min sambo har köpt en liten golden retriever tös som vi får hämta den 7/9. Det är 40 mil till uppfödarens hus och det var först tänkt att jag skulle åka tåg och hämta lillan men nu har vi fått tillgång till bil. Nu undrar jag hur viktigt det är att min sambo är med. Det är "hans" hund, eller, det är hans födelsedagspresent och det är tänkt att han ska träna och uppfostra henne då jag jobbar (han är långtidssjukskriven). Är det bäst om hon sitter i hans knä de 40 milen hem eller gör det ingen skillnad om hon sitter med mig istället.

Är jag nojjig och övertänker det hela eller borde han följa med för att vara där när vi träffas för första gången?

Karmatarerskanise
2

Helst ska ni ha valpen i en bur ifall olyckan skulle vara framme. Man kan lägga in en filt och gärna saken med mammans doft på i buren samt sticka in sin hand om man inte kan låta bli :)

[Forest]
3

Grattis säger jag till skaffa valp :)

Jag tycker som Hera ni ska dessutom åka långt så bur är säkrare. Tänk gärna på ha en stabilare bur som går att knäppa fast i bältet.

xteph
0

Attans att jag nyss sålde vår gamla kattbur…fast den hade nog varit för liten. Tips på bra storlek? Usch är så nojjig över allt möjigt…gissar på att det känns såhär när man ska föda barn…typ :D

[Forest]
1

3 finns billigare flygburar ofta på blocket, nu har jag inte jätte kollen på hur stora golden valpar är men så stora är de väl inte iaf :) Köp en i mellan storlek så kanske den har den iaf ett litet tag, går även sälja den igen på blocket när valpen växt ur den :)

dogg
3

Hej, det viktigaste är att ni är minst två som hämtar valpen så att en kan koncentrera sig på körningen och en kan göra resan till en trygg och bra upplevelse för valpen. Tänk på att inte sätta valpen i framsätet om ni har airbag för då kommer valpen bli svårt skadad vid krock eller om det blir något fel med airbagen och den ändå utlöses. Vid fötterna kan den däremot ligga om ni har en tjock och skönt filt att ligga på. Tänk på att ta pauser så att första resan blir en positiv upplevelse! Grattis till valpköpet!

Karmatarerskanise
3

#6 Även på golvet kan valpen flyga iväg vid en krock, det är därför man ska ha bälte eller bur.

xteph
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för tipsen! Ska kolla lite på blocket, den där buren verkar ju perfekt.

Jo vi är två som hämtar, en arbetskollega som går i hundtankar erbjöd sig att köra mig då hon var nyfiken på uppfödaren. Så det blir jag som håller valpen sällskap :) Har räknat med att stanna ca en gång i timmen och låta henne sträcka på benen..om hon inte sover såklart.

Skål och vatten är säkert också bra att ha med utöver filtar.

[Forest]
3

8 men gud vad söt :) du får bjuda oss sen på bilder o hur allt går med henne :)

[postmortum91]
5

Jag tycker inte ni ska ha valpen i en bur. När vi skulle hämta vår valp förbjöd uppfödaren att han valpen ensam i en bur. Tänk dig att den lämnas från allt den känner till och ska bli tvingad att sitta inlåst själv i en bur. Kör istället försiktigt eller åk tåg.

Karmatarerskanise
4

#10 Låter väldigt oansvarigt i mina öron att en uppfödare inte ser till djurets säkerhet. Den sitter inte ensam bara för att den är i bur.

Sigriiid
4

Vilken sötnos ni ska få hem :-) Jag och sambon hämtade Bira i våras och vi hade ca 40 mil hem. Hon satt i sambons knä och jag körde (han har ej körkort). Hon gnällde första kvarten men sen sov hon som en stock. Vi stannade två gånger på vägen hem och rastade men som sagt, hon sov som en stock :-) Sista 10 milen låg hon på en filt på golvet men innan det så var hon i famnen och sov så sött :-) Så njae, bur tycker jag låter lite taskigt faktiskt… Det är ju chock nog att lämna mamma och syskon så lite närhet och värme är nog skönt för valpis :-)

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

xteph
0

Jag är kluven. Jag förstår att säkerhetsmässigt så är bur bäst. Men jag vill ju inte att hon ska sitta i baksäket själv speciellt då jag säkert bara får en timma att kela med henne innan det är dags att åka. Om jag åker tåg måste jag garanterat ha henne i bur, eller ha med en bur iaf. Med tåg tar det 6 timmar hem, med bil ca 4 timmar.

Karmatarerskanise
1

#12 Och det är inte "elakt" att riskera valpens liv mer än nödvändigt?

#13 Någon ska ju självklart sitta bredvid buren och prata lite med valpen och klappa lite då och då. Själv skulle jag aldrig förlåta mig själv om olyckan var framme och jag hade valpen i knäet. Den hade flygit som en handske!

xteph
0

Okej vi får köra sakta helt enkelt!

tack för alla snälla kommentarer, längtar tills vi får hem henne! Vi har inte lyckats komma överrens ang ett namn. Just nu heter hon Siri. Men då min sambo är amerikan så låter det inte lika fint på engelska haha!

[postmortum91]
6

Om man inte har en riktigt krocksäker bur för 5000 spänn så är ändå inte valpen särskilt säker i en bur i bilen. Alla bilburar är ju inte krocksäkrade, långt från alla. Dem som är det kostar ASMYCKET, så visst om man har en sån så är det säkrare att ha hunden i den buren, men annars är nog valpen illa ute oavsett. 
Och om man har en bur då i baksätet eller bagageutrymmet och krockar i 60 km/h så blir tyngden för både er och valpen mycket större än om det bara hade varit en valp. Eftersom en valp är MYCKET lättare än en bur. Men visst om buren sitter fastmonterad i bilen och inte kan flyga fram vid en krock…

Karmatarerskanise
1

#16 Skaffar man ett djur så får man räkna med kostnader. Säkerhet borde gå före plånboken. Självklart ska buren sitta fast! :) Annars förlorar den ju sin mening.

[postmortum91]
7

Jag säger bara att hon och hennes sambo bestämmer själva hur dom gör, jag och min sambo hade inte valpen i en bur, och vi är glada för det. Ibland blir djurmänniskor fanatiska när det kommer till djurskötsel och djurhållning. Det finns delade meningar när det gäller om man ska ha valpen lös eller inte i bilen och jag och min uppfödare är inte direkt ensamma om att tycka såhär. Inget är egentligen rätt eller fel när det kommer till det. Man kan inte ALLTID tänka på hundens säkerhet framför välmående. Då hade min hund ALDRIG fått sprungit i skogen eller högt gräs etc.

[postmortum91]
1

Kollade upp detta med kollisionssiffror när det gäller att krocka med lösa föremål i bilen. Om valpen väger 3 kg så kommer den i kollisionens ögonblick att väga 160 kg. En bur + valp väger kanske 13 kg tillsammans och då blir det istället 520 kg i ryggen om inte buren är fast i bilen. Om buren sitter fastmonterad så kommer istället stackars valpen flyga in i burgallret med 160 kgs vikt. 
Detta är om man åker i 50 km/h

Karmatarerskanise
1

#19 Och vad tror du händer om valpen är lös? Som sagt, fastsatt bur är bäst.

Här handlar det inte om att tänka på säkerheten före välmåendet. En valp mår inte dåligt för att den sitter i en bur istället för på golvet. Du sitter fortfarande vid valpen och kan fortfarande ha kontakt med den. Och nej, alltid kanske man inte tänker på säkerhet före välmående, men man får ju välja sina drag. Här handlar det om mer än valpens säkerhet.

För övrigt får man inte lov att ha lösa saker i bilen på det viset.

Alla gör självklart hur dom själva vill, men jag kan inte förstå hur man kan välja ett alternativ som är farligt. Kanske handlar det om "det händer inte oss, vi kör försiktigt" mentaliteten?

Hur som haver. TS Lycka till med hämtningen hur ni än väljer att göra!

Belimas
4

Det är därför man inte ska ha en för stor bur, hunden ska rymmas i den men inte mycket mer än så just för att den inte ska kunna få någon "fart" i buren vid en eventuell krock. Om den i stället ligger lös så kommer den där "stackars valpen" flyga med samma kraft in i ett ryggstöd eller vindruta och bli mos samt skada eventuella resenärer också. Även om man själv kör sakta och försiktigt så finns det andra idioter på vägarna som många gånger bara tänker på sig själva och som kan vara orsaken till en eventuell krock.

Hur som helst så är det enligt lagen förbjudet att ha lös last i en bil, all last ska surras fast och dit räknas även djur.

En valp med sund mentalitet ska klara av att vara i en bur under den sträckan utan att för den skull ta skada för resten av livet, framför allt om den har sällskap bredvid sig.

Arcadia
0

Skulle aldrig kommit på tanken att sätta in nya valpen i en bur vid hemtransporten. Tycker #18 är ett mycket bra inlägg. Det finns mycket som inte är säkert för hunden, men som i alla fall jag tycker är viktigt för att hunden ska få ha ett bra hundliv. (T.ex. vara lös i skogen, leka på ängen i gräset där det kan finnas både fästingar och ormar, leka med andra hundar , de kan ju bitas, vara smittsamma o.s.v)

Tids nog kan man lära valpen att åka i bur, men att börja sin relation med att tvinga in den i en bur tycker jag är fel ända att börja i.

Men visst en fast monterad MIM bur i skuffen är bäst ur sökerhetssynpunkt. Då dämpas ju ljudet av valpens gnäll dit fram också så man slipper höra hur den piper …. OBS ironi…

Och nej #21 jag anser inte att det är något fel på de valpar vars psyke inte mår bra av att åka i en liten bur i flera timmar på sin första resa från sitt hem. Har själv en åksjuk valp (nu unghund…) som blir fruktansvärt åksjuk. I bur funkar det tyvärr däremot inte alls - hon mår fruktansvärt dåligt, Däremot i mitt knä fungerar det om jag parerar svängar och hon kan titta ut. Hon är förövrigt otroligt stabil och har lätt för nya människor, miljöer och andra hundar. Så att hon inte skulle ha en sund mentalitet finns inte på kartan…

russin
5

Jag ar alltid haft valpar i bur oavsett om jag åkt 25 eller 45 mil (och dessutom tyvärr oftast åkt själv).

Valparna har sovit i stort sett hela vägen och endast någon har gnällt lite första biten. Låt valpen få en filt med mamma/syskonlukt på i buren så känns det tryggare. Jag har haft bilbur i kombiutrymmet och aldrig känt mig elak - och har fått glada och trevliga hundar för det som gillar att åka bilFlört

Här går säkerheten i första hand.

[Doglovers]
3

Läste inte igenom alla inlägg.

En bur kostar inte så mycket och köper du en hyffsat stor har du ju användning av den rätt länge.

Ett råd är att när ni hämtar valpen ser till att den får busa rätt mycket och kissa innan ni åker. Då somnar den rätt snart. Ställ buren bak i bilen och ha en person där som sitter bredvid. Förhoppningsvis så får ni en filt med som valpen och dom andra legat på ett tag. Och den lägger ni in i buren och den ger lite trygghet. Börjar valpen gny så kan den som sitter bredvid prata med den lite. Buren bör stå där bak i baksätet så den står stadigt mellan sätena.

Lycka till med den lilla. Ni kommer säkerligen ha många härliga år framför er tillsammans med er nya familjemedlemSkrattande

Karmatarerskanise
3

#22 För att hunden ska få ett bra hundliv krväs det till en början att den överlever resan hem ;)

"Men visst en fast monterad MIM bur i skuffen är bäst ur sökerhetssynpunkt. Då dämpas ju ljudet av valpens gnäll dit fram också så man slipper höra hur den piper …. OBS ironi…"

Ja, den kommentaren säger ju mig att man inte vet hur en bur fungerar. Och att man tror att hunden skulle lida för att den sitter tryggt i en bur.

Ingen av våra valpar har lidit på resan hem i sina burar. De har hör och häpna….. Sovit :)

Changrila
7

Jag har åkt många långa sträckor med valpar. 100 mil närmare bestämt och inte bara en gång och inte med bara en valp.

Samtliga gånger har valparna sovit nästan hela resan. Efter en timme ungefär har vi tagit ut dem, så att de fått kissa lite osv, när man sedan kommer in i bilen igen så verkar de tänka "Jaha, vi ska fortfarande åka. Det här var ju tråkigt. Bäst att sova." ungefär. Hade vi stannat för att ta ut dem varje timme så hade vi aldrig kommit fram ;) 3 kanske 4 stopp på den vägen brukar det bli om inget oförutsätt händer. Vi planerar inte heller in några stopp, utan åker på tills det verkar som om valparna vaknar lite och då stannar vi och tar ut dem om de verkar behöva ut.

Jag föredrar också att transportera valpar i bur. Även om man har valpen i en liten bur i baksätet så går det ju ofta utmärkt att surra fast buren med hjälp av spännband och liknande. Man får vara lite påhittig!

De flesta valpar har velat att någon sitter med bredvid. Den senaste valpen var hysterisk när vi tänkte börja bilresan med att ha henne i knät en bit, hon ville absolut bak till de andra hundarna och när hon fick det, ja då somnade hon.

Om någon uppfödare säger att man inte ska ha bur till hundar vid transport, ja då är den uppfödaren uppenbarligen väldigt okunnig när det gäller säkerheten vid bilåkning! Har valpköparen dessutom hållit på och gullat och pillat med valpen en hel timme innan man åker iväg, då lär valpen ha hunnit bli rejält trött.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

vallhund
1

# 22 Verkar inte ha sett en MIMbur öht.

# 24 En krocksäcker bur kostar ganska mycket, de billiga kan man lika gärna vara utan, de inger bara falsk trygghet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Arcadia
0

#27 jag äger en MIM bur Flört

Arcadia
0

dubbelpost

Arcadia
0

dubbelpost

Karmatarerskanise
2

För övrigt kan en bur vara precis den trygghet som valpen behöver under bilturen. Att sitta i ett knä kan vara skrämmande i en bil, buren kan skapa en trygghet som inte famnen kan. Detta då bortsett från säkerhets aspekten.

Arcadia
1

#31 Vet du - det tror inte jag. Men var och en gör det som känns rätt.

TS Lycka till med valphämtningen - Det blir säkert jättebra hur du än väljer att göra.

Karmatarerskanise
1

#32 Jag VET att det många gånger är så. en del hundar kan inte åka bil om de inte får sitta i bur, de blir så stressade då.

[Doglovers]
5

#19 Försök att hålla något i famnen och slå på en tvärnit i 50km/tim. Man har inte en chans att hålla kvar det som låg i famnen. Det ligger i vindrutan eller på golvet. Och om vi nu utgår ifrån att det är en valp så har den troligen knäckt nacken. Men visst är det sött med en liten valp som är lös i bilen. Som vägrar vara still och föraren har fullt upp med att hålla koll och gulla med den under färd. Och som blir åksjuk och spyr upp maten på sätet.

För ett par dagar sedan såg jag en tjej som försökte parkera med en liten vavva i famnen…! Gick inte så bra, herregud. Kraken satt där som en assesoar.

Hur gör ni med barn i bilen. Ska dom också vara lösa för att dom inte gillar bältet?

När folk ska komma hit och hämta valp så säger jag alltid till dom att ha med bur. FÖR VALPENS SÄKERHETFlört Och för alla medtrafikanter.

Arcadia
0

#33 Och jag VET i så fall att det många gånger är precis tvärs om … Nu släpper jag det här.

[Doglovers]
4

Det finns väl ingenting som visar att det är bra att ha en lös hund i bilen. För ALLAS säkerhet.

Belimas
2

Varken fästingbett, ormbett, lek med andra hundar, hundbett eller spring på en äng blir sällan med dödlig utgång. Jag har hittills aldrig hört talas om en hund som har skadat sig så mycket av att springa på en äng att den måste avlivas. Angående smittor så är det det vaccination är till för.

En krock med en lös hund i en bil blir sannolikt med dödlig utgång för den stackars hunden. Sen begriper jag inte heller hur man medvetet vill riskera andra medtrafikanters liv och samtidigt bryta mot lagen!

Changrila
0

Jag har absolut hört talas om hundar som skadat sig väldigt allvarligt av lek på ängar, och framförallt av lek på platta, kortklippta gräsmattor. Då har hundarna brutit ben.
(Men ja, det är en annan diskussion)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Karmatarerskanise
1

#35 Visst finns det dom som inte gillar bur, men då komemr vi åter till valpens och medresenärernas säkerhet.

Belimas
0

Ja fast nu pratade jag om skador med dödlig utgång vilket brutna ben inte brukar vara.

Karmatarerskanise
4

Förresten ni som inte anser att bur behövs, skulle ni sitta med er nyfödda bebis i famnen i bilen också?