Vad har ni för hundbilbur?
Vad har ni för bilbur till hunden/hundarna? Lägg gärna upp bilder både på bur och hund
Någon som inte har bilbur fast hunden åker bil? Hur gör ni då? Hundbälte? (om det kallas så?)
När jag köpte ny bil i våras(Saab 95 kombi) så var det äntligen dags att köpa en mim-bur! Ett av mina bästa köp till hundarna någonsin! Jag har en enkelbur i storlek L. Nyaste modellen med lite uppdateringar i konstruktionen jämfört med de äldre. Supernöjd! Värd varenda krona och lär vara med i många år framöver:) Kan tyvärr inte läggs in bild via mobilen.
Jag har en vanlig stålbur från typ dogmann eller nåt sånt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#1 okej! När jag köper egen hund så vill jag med ha bur.. fast behöver större bil då ;) Har en lite Skoda Felicia ;)
Vi har en Saab 9-5 Kombi och har liknande bur som #2 länkar till.
Eftersom vi vill åka så säkert som möjligt och vi ser till att sonen åker så säkert som möjligt så ser vi ingen anledning till att börja slarva när det kommer till hunden. MIM är det som gäller för oss. Rullar gör vi numera i en Passat TDI modellår -01 efter att ha bytt ut Volvo T5 kombin pga för litet lastutrymme därbak.
#5 Det är skönt när man har barn i baksätet att veta att buren i bagaget inte splittras och skadar dem i baksätet. Men jag får erkänna att jag inte tänkte på att en krocksäker bur skyddar fler än hundarna vid krock innan jag själv började kolla för att köpa en. Nu känns det självklart att en bra bur skyddar både hunden i den och övriga passagerare i bilen:)
Har ingen egen bil. Åker ibland med i pappas bil och då är min hund lös i bagageutrymmet. När jag skaffar egen bil (= åker bil oftare) så kommer jag investera i en krocktestad bilbur.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Idelma har bakluckan med lastgaller till baksätet. Gerpla sitter antingen i en tygbur i baksätet eller vid mina fötter vid passagerarsätet. Vi har precis bytt från en Volvo 245 till Saab 9-5, så jag sitter och letar bur för fullt. Har tänkt skaffa en dubbelbur, riktigt sugen på Mim.
Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga
Vi har en stor dubbel bur utan mellan vägg till akillez,. kommer dock inte ihåg modellen och jag är osäker på om den är krocktestad 
men vi ska byta bil snart och då blir det en MIM
# 5, #6 Vi har också MIM (och Passat), just med tanke på krocksäkerheten för samtliga passagerare i bilen.
MIM är dyr men går att hitta på t.ex. Blocket, där finns de då och då.
Har hört att MIM ska vara väldigt bra, blir väl en sådan för mig sedan med då
För dem är krocktestade eller? Vad ligger dem på för pris i jämförelse med andra burar?
Jättefina burar allihop!
Jag har en lastbilsreggad Zittra, så bakom framstolarna är det ett galler. Resten av bilen är hundutrymme. Jag har lagt in madrasser och täcke där.
# 11 Ja, de är krocktestade. Den (saftiga) prislistan hittar du här http://www.mim.se/?p=productgroup&i=1&l=se så tipset är att se om du hittar en begagnad i bra skick.
Det finns även Artfex hundbilburar som är krocktestade, men vet inte om de är av bättre/sämre/samma standard som MIM. Finns t.ex. här http://www.top-car.se/category.html/artfex-hundbur/bilbur
Jag har en robust hunbur. Specialbeställd efter bilen mått och med mellanvägg.
Jag är jättenöjd och skrammelfri är den oxå.
Hade velat haft en MIM men den fick inte plats i våran Skoda Yeti.
#11 Du kan kolla hur krocktestet går till här. 
#13 Ojdå, priserna var rätt saftiga men det är lätt värt det för hundens/hundarnas säkerhet! Jag ska ha en MIM när ja skaffar vovve! 
#11 Videon var bra!

Jag skulle fortfarande vilja veta hur en krocktestad bur klarar sig om man blir påkörd i baken. Videon visar som om man hade backat på något, effekten att bli påkörd är inte detsamma. Hade också velat veta hur buren beteer sig i högre hastighet än 30 km/h. Någon som vet om det går att få tag på informationen?
Mvh Ellenfyrkant
får man fråga er med MIM burar finns dessa även så man kan ha 3 hundar? exp större bur delat och med mindre bur?
#19 Det går tyvärr inte att kombinera storlekar på dubbelburarna. Alternativet är att man köper 2 enkelburar i de storlekar man vill ha dem i. Dyrt som f*n dock.
Vi har tyvärr bara stålburar(typ såna som #2 länkar till). Åker tre hundar i bilen sitter en i baksätet med allsafe bilsele.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
20 så man kan inte ha 3 hundar om man inte vill ha 2 i en? surt
jaja då får man fundera på gallret eller annat just nu har vi allsafe bilserar till våra iaf o det är säkert. men lite svårt om vi blir alla i familjen samt om man skaffar en till liten plutt 
#22 Alternativet är ju att köpa den största dubbelburen och strunta i att sätta in skiljeväggen. Jag personligen skulle aldrig låta 2 eller fler jyckar dela bur efter att ha fått hjälpa till att sära på två när det blev blodigt allvar under färd, men alternativet finns i alla fall.
#22-23 Det finns ingen möjlighet att sätta in som egna skiljeväggar i en stor dubbelbur då, som man kan plocka bort på ett enkelt sätt när det behövs? Bara en tanke som slog mig. 
Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Förmodligen inte då det antagligen finns nÅgot spår skiljevägen sitter i.
Mvh Ellenfyrkant
23, nja jag är inte heller glad i att ha 2 hundar i en bur om det inte går att ha skiljevägg, känns säkert att ha det rätt + som du säger Donna skulle aldrig vilja trängas med Enja i bilen då hon är lite smått spänd under bildåkandet redan. Jaja får se hur vi gör än har vi inte spikat in hund nr 3 men vi har pratat lite om det o lite till 
24 dubbelburar brukar ha skiljeväggar men de är mer för 2 hundar inte fler, sen är de ofta så höga och breda klämma in en till bur är svårt
. Fuderar lite på skaffa bättre mellanvägg o ha jepegrindar till våran saab då blir det iaf större "bur"
#24 Nej, det går inte.
Jag har båda hundarna i min mimbur. Det fungerar hur bra som helst, de har aldrig rykt ihop. Men man känner ju sina hundar bäst och vet ju hur de fungerar, så man får ju anpassa sig efter det. Det hr var den bästa bild jag hittade på min bur. Man ser iallafall hur det nya låset ser ut
Som synes är det gott om plats för två små 7-8 kiloshundar i en storlek large.
#29 Sen är det ju viktigt att buren inte är för stor heller.
#30 Buren går att ställa in på längden så man kan få den storlek man vill ha.
#31 Nej, inte på längden. Men på djupet 
#32 Haha, vad är skillnaden?
#33 Djupet är hur stor buren är från burlucka fram till (ev) burlucka bak (dvs den delen på MIM som går att reglera). Längden är från kortsida till kortsida (dvs en del man inte kan reglera) 
#34 Ok, själv tänker jag att buren har längd, bredd och höjd
#34 Då är det bredden du kan reglera, inte längden :P