olika storlekar på raser
Vilka raser finns i olika storlekar?
Pudel, stor mellan dvärg
mexikansk naken hund, standard medium small
Pincher mellan dvärg
Scnaunser, mellan dvärg, räknas riezen också?
Tax, normal(? dvärg
Münsterländer grossser kleiner
bullterrier miniatyr och vanlig.
sen har vi ju raser som ser likadana ut i olika storlekar men som inte är "samma" ras
bulldog, fransk engelsk, amerikansk, old english old victorian
Vinthundar, orkar inte räkna upp alla olika varianter som kan passa här :P
Amstaff staff
Collie sheltie
Stor slädhund, alskan klee kai
dobermann och prazsky krysarik ser ut som pinchrarna
Just ja, spetsarna finns i olika storlekar också..
Vilka har jag missat?
Finns det någon ras som borde finnas i fler storlekar förutom dom som redan finns eller är alla dessa olika storlekar onödiga?
Om man tex skulle vilja ha en bruks schäfer men i mindre format, 5-10 kg finns det nån ras som kan ersätta det önskemålet?
minavitas.wix.com/kennel
"Spetsarna" är inte en ras, utan en hundtyp 
Tysk spets är det som finns i olika varianter, varierande i storlek (samt färgsättning) - pomeranian, kleinspitz, mittelspitz, grosspitz och keeshond.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Vinthundar är INTE en ras, utan en rasgrupp.
Säger du att vinthundar är en ras som finns i många olika storlekar så kan du lika gärna säga att vallhundar är en ras som finns i många olika storlekar, att sällskapshundar är en ras osv.
Däremot kan vinthundsrasen saluki variera ganska mycket i storlek, mellan ungefär 58-71cm säger rasstandarden, men det är inte alla som håller sig inom det. Dock räknas alla bara som "saluki" och man kan absolut para en stor saluki med en liten saluki.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#1 precis därför dom hamnade under "hundar som ser likadana ut men inte är samma ras"
#2 jag säger inte att vinthundar är en ras som finns i flera olika storlekar jag säger att det finns vinthundsraser som ser ungefär likadana ut men som finns i olika storlekar tex italiensk vinthund whippet Greyhound, tre raser liknande utseende olika storlekar. borzoi ska väl ha nån mini kopia ras också har jag för mig. det med salukin visste jag inte, alla jag träffat har varit ganska små. Trodde alla var det..
#3hur kunde jag glömma toy :P
minavitas.wix.com/kennel
just ja peruansk nakenhund finns ju också i olika storlekar
minavitas.wix.com/kennel
#4 Men alla spetsar ser fortfarande inte likadana ut! Långt ifrån.. Så det stämmer ju inte.
#6 nej men jag kom inte på vilka spetsar som ser lika ut där bara storleken skiljer. Möjligt att det bara är den tyska spetsen men dom är ju fortfarande spetsar.. Pratar man då om spetsar som ser likadana ut men storleken skiljer dom åt är det inte svårt att räkna ut att man inte pratar om norrbotten spets och japansk spetts.
Måste man vara övertydlig jämt?
minavitas.wix.com/kennel
#7 Man måste inte alls vara övertydlig, men det är svårt att förstå texten i #0 annat än att vinthundar och spetsar skulle vara en och samma raser och därför är det väl inte så konstigt att det ifrågasattes?
om man läser vad som står i #0 så ser man att jag inte påstått att det är samma raser utan att det finns hundar av den typen som har olika raser som ser likadana ut i olika storlekar
minavitas.wix.com/kennel
#9 Då tolkar vi texten olika helt enkelt!
Kelpie och Stock dog är 2 grenar ur samma ras men skiljer sig både mentalt och till det yttre. Svart kelpie påstås även likna svart schäfer fast i mindre modell.
Jag tolkar texten som "vilka raser finns i olika storlekar?"
Eftersom du då tar med vinthundar och spetshundar så är du inte alls tydlig. Då menar du ju inte som du sa hundraser som liknar varandra. Och bara för att det finns olika rasgrupper och samlingsnamn behöver det inte alls betyda att de ser likadana ut.
Nej jag undrade över vilka hundar man kan sätta bredvid varandra i en tripp trapp trull stege där hundarna är likadana oavsett om don är av samma ras eller inte.
så man får lite den här effekten http://files.myopera.com/rexeman/blog/viltsp%C3%A5rskurs%20175.JPG http://nwt.se/multimedia/dynamic/00053/20081020223830_mahag_53156img699.jpgom man sätter hundarna bredvid varandra. Lite dåligt exempel eftersom dom här tre inte är ett dugg lika förutom på färgen men svårt att googla efter en bra bild märker jag..
Så skrev jag även klart och tydligt: "sen har vi ju raser som ser likadana ut i olika storlekar men som inte är "samma" ras" Innan jag tog upp de raserna som inte räknas till samma ras men ändå är väldigt lika varandra.
Nu kom jag inte på exakt vilka spetsar eller vilka vinthundar eller ens vilken större slädhund det var jag syftade på då jag inte kan alla rasnamn i huvudet.
OCH så undrade jag om det fanns fler raser än de jag räknade upp som finns i olika storlekar.
OCH så undrade jag även om det saknas nån mini version av en större ras
minavitas.wix.com/kennel
Jag tycker att det är många raser som har "olika storlekar" men heter fortfarande samma. Min ras stabyhoun ska vara runt 50cm hög och väga runt 20kg, men min är 54cn hög och vet en annan stabyhoun som är 45hög och väger 13kg… Lite skillnad.
Mvh Emelie och hunden Kelly 
Det är alltså ok med de större? Trodde dom skulle vara små, fast jag har fått för mig att dom ska väga mellan 2-3 kg, man lär sig nåt nytt varje dag :P
Vet föresten en papillon blandning som ser ut exakt som en 7 kilos papillon
minavitas.wix.com/kennel
Ja många raser har ju stora variationer. Hade en DP på 7 kg förut satte man honom bredvid en 3 kilos DP så såg det ju inte ut att vara samma ras.
Min PK är också väldigt stor så han ser inte rätt ut när vi träffar andra pks Sen har vi två mexare en är 60 hög och en är 50-55 hög. Ganska stor skillnad.
Men nu tänkte ju jag mer på de raserna man gjort så med flit att i ena änden har man avlat på de små så att dom blivit mindre o i den andra änden avlar på de stora så de blir större, inte där alla har samma ras standard storlek
minavitas.wix.com/kennel
Tax finns i tre storlekar. Kanin, dvärg och normalstor.
podengon finns i tre storlekar. Pequeno, Medio och grande. Där får verkligen den effekten eftersom pequeno ska vara 20-30 cm och grande 55-70cm