Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2732 ggr
[Tilde]
0

Vilken ras passar oss?

Jag och min sambo vill gärna köpa hund, så jag vill ha lite tips om raser som kanske skulle passa oss :)

Min sambo är förtjust i King Charles Cavalier, medan jag älskar Pomeranian. Jag har läst mycket om båda raserna och tycker att, trots att pomeranians kräver mycket pälsvård, så skulle de absolut passa. Min sambo gillar dock inte förslaget så mycket, så jag vill gärna ha lite fler alternativ.

Lite om oss då:

Vi är båda 20 + år och friska, älskar djur och natur. Vi planerar att köpa hus eller radhus i en medelstor stad ganska nära Köpenhamn. Min sambo jobbar lite oregelbundna tider, ibland hemifrån. Det är i alla fall ett flexibelt jobb, plus att kontoret ligger nära där vi bor och var vi kikar efter hus. Jag är för tillfället arbetssökande, så jag har mycket fritid just nu.

Vad vi vill ha av hunden:

En lojal, social och mysig hund, som är smart och har lagom med energi (den ska gilla att leka men också att mysa framför TV:n eller liknande ibland). Vi vill helst ha en liten eller högst medelstor hund.

Då jag har två kaniner (och fler på väg) så vill jag inte ha en hund med stor jaktinstinkt som skulle kunna göra kaninerna illa. Såklart vet jag att man inte ska lämna hund och kanin ensamma, men jag vill inte behöva oroa mig för att hunden ska ta sig in i kaninburarna om jag inte är hemma.

Jag älskar fluffiga djur, men det är ju bara ett plus och inget måste, såklart! :)

Vad vi kan erbjuda hunden:

Vi ska som sagt flytta in i ett hus eller radhus, med lagom stor trädgård där hunden kan leka. Bo-ytan kommer då att vara ganska stor också. Det är inte i en storstad, men heller inte på landet, men ett trevligt område kommer det att vara på. :)

Hunden ska aldrig behöva vara ensam långa stunder. Om vi båda skulle jobba så lämnar vi hunden hos sambons mamma, eller skaffar dagmatte. Åker vi bort inom landet så tas hunden med.

Vi söker en sällskapshund. Utställning kanske är mer en grej som skulle vara intressant om sådär en 10 år. Just nu vill vi bara ha en lurvig kompis :)

Ursäkta det långa inlägget… Hoppas ni kan hjälpa oss! Glad

NathalieT
0

Pudel? Finns i 4 storlekar och 6 färger :) De är gladlynta och intelligenta hundar, pälsvården är lätt om man har hunden nerklippt.

Annars kanske någon mindre spets, med tanke på att du gillar Pomeranianen. Japansk spets, Mittelspitz? :)

[Highonbluetomorrows]
0

Ja om du gillade pudeln (som du skrev i andra tråden) så tycker jag den låter ultimat i toy eller dvärg.

Andra förslag:

• Papillon
  • Pomeranian eller kanske tysk spets klein/mittel
  • Shetland sheepdog, från utställningslinjer
  • Volpino Italiano
Maja2
3

Mitt tips är att kolla alla hundarna i rasgrupp 9: sällskapshundar. Läs på om de som intresserar er.

En annan sak: Det spelar ingen större roll hur stor gård man har, hunden leker inte mer för det. Likadant inomhus. Du kan ha en jättestor hund i en etta om du vill, det är DU som aktiverar hunden, du ska aldrig tro att hunden styr sin egen aktivitet, och att det räcker så.

[Tilde]
0

#1 Ja jag gillar dvärgpudlar och toypudlar, men spets är ju också såklart interssant! En kompis köpte en japansk spets och den var supergullig, nyfiken och söt!

Sambon är lite inne på en Shiba Inu… Någon som vet hur mycket motion och så en sån kräver? :)

[Tilde]
0

#2 Åh, jättefina raser! Ska läsa lite om dem alla :)

#3 Tänkte mer att om man går ut i trädgården och leker med hunden… lite svårt om man inte har en trädgård Flört Även busar i vardagsrummet eller liknande. Men tack för tipset, ska kolla där :)

fidojunior
0

Pudel är ju ett bra alternativ. Fast min dvärgpudel försökte naffsa min kompis kanin och han har lite jaktinstinkt mot fåglar, även fast han tidigare kunde ligga på golvet hos en kompis med hennes undulat framför sig. :P Det är lite svårt att förutse om han ska jaga eller inte. Han har t.ex. hittat harungar utanför oss och dem lät han vara men springer det en råtta förbi på vägen så vill han jaga. Men det där går nog att vänja, har själv inga andra djur och har därför inte känt något behov av att vänja honom vid kaninern m.m.

Pudelpäls är inte svår att ta hand om, bara borsta ibland så det inte tovar sig.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

joheck
1

Tänk också på att alla hundar kräver mental stimulans också! Är ni intresserade av någon speciell hundgren så som; spåra, träna tricks mm?

[Tilde]
0

#6 Ojdå! Tungan ute Mjo, det är väl sant. Om hunden "lär känna" kaninerna redan som valp så borde den väl inte få lust att jaga dem?

Hur ofta ska en Pudel klippas? :)

Loveradio
0

Pudel eller Papillion vad det som jag tänkte när jag läste texten.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Tilde]
0

#7 Ja, jag skulle gärna vilja lära hunden massa tricks :) Tycker det är superkul! Sen är lydnad väldigt viktigt för oss, så den skulle absolut bli tränad på många olika sätt!

#9 Ville ha en papillon när jag var yngre faktiskt Glad Ska läsa lite mer om dem! Sambon ratade Pudel dock, alla storlekar… tror mest det var för han tycker att folk klipper dem så speciellt så de ser "töntiga" ut… Men det är ju inte direkt ett måste med sån klippning. Kanske kan jag få honom på andra tankar!

Tibetask spaniel, någon som har en sån? Skulle en sån passa? :) Eller som jag nämde tidigare, Shiba inu?

Loveradio
1

#10 Shiba inu är ursprungligen en jakthund så det är nog ingen ras som passar er.

joheck
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 Pappisar är helt underbara vovvar, jag har själv två styckna. Dom kräver dock sitt trots sin litenhet. Passar perfekt för agility, lydnad, träna tricks mm. Otroligt lättlärda hundar! Klarar av i stort sätt allt men kan också ta det lugnt och slappa i soffan någon dag. Om du har några frågor eller funderingar kring rasen så försöker jag gärna att hjälpa tillGlad.

Här är en bild på mina underverk.

[Tilde]
0

#11 Ah okej, det var ju lite synd.. men tack för svaret :)

Loveradio
0

#10 Tibetansk spaniel kan nog absolut passa.

[Tilde]
0

#12 Åh, superfina hundar på bilden där! Skrattande Jag ska läsa om dem också, de verkar riktigt härliga! Tack så väldigt mycket, kontaktar dig om jag har några frågor :)

#13 Okej vad bra :) Då läser jag om dem också då Flört

Loveradio
0

#15 Tycker jag du ska göra :)

joheck
0

#15 Tack så mycket! Gör detFlört.

[Tilde]
0

Tack för hjälpen, alla! Jag återkommer Flört

fidojunior
0

#8 Jag har ingen utställningsfrisyr på min så jag klipper lite när jag tycker att det är dags t.ex. när jag tycker att ansiktet börjar bli lite väl lurvig (brukar klippa nosen lite grann) men det brukar vara kanske  max 1 gång/månaden, oftast varannan. :P Nu på sommaren passar jag på att klippa till min lite när det är dags för nytt fästingmedel för då passar jag också på att duscha honom. :)

Med kaninerna blir det nog inga problem om den vänjer sig som liten.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[Tilde]
0

#19 Jag tycker de är sötast utan ;) Men det är ju inte så ofta man behöver klippa då, super!

Okej, vad bra :) Ska läsa med om dem också. Tack!

LinaK
1

Då slår jag väl ett slag för "min" ras: bichon havanais. Tycker faktiskt den verkar passande för er, dock kräver rasen en del pälsvård. Annars kan löwchen kanske också vara något.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Forest]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

5 Vi bor lägenhet med uteplats och bakgård (gemensam gräsplätt med alla andra hyresgäster 4 andra lägheter) vi har dvärgpudel o toypudel som jag går ut o går med och leker gör vi där det är öppen mark. Pudel behöver springa av sig en liten gräspälätt räcker inte långt. Det man bör veta är att de gärna jagar om man inte akterverar och skapar ett annat intresse till dom. Jag tror inte att Pudel skulle jaga nu eran kanin man får helt enkelt lära hunden att man jagar inte kaninen då den är en familjemedlem. Jag tycker SKK har en bra beskrivining :)

Rasen är glad, positiv, vänlig, social, humoristisk, livlig och energisk, samt lättfostrad och följsam. Den är lekfull och snabbtänkt. Den lär sig snabbt att manipulera sin ägare om man inte ser upp. Den är mer en familje- än en enmanshund och trivs utmärkt med andra djur. Den ska aldrig vara aggressiv eller misstänksam. Den är ingen ras som kan lämnas mycket ensam, därtill är den alltför beroende av människor

http://www.skk.se/hundraser/pudel-dvarg/

Rasen är i första hand en glad och sportig sällskaps- och familjehund. Den trivs med familjelivet och vill vara med i det som händer och sker. Den är en utmärkt hund för ungdomar att arbeta med och är en mycket populär utställningshund som alltid väcker uppmärksamhet. Den är även en agilityhund av rang, liksom framgångsrik lydnads- och brukshund. En Pudel hänger med på allt. De två första hundarna av icke-bruksras som blev bruksprovschampions var faktiskt pudlar, en stor och en mellan.

Bild på våran dvpudel Enja

Swedish Dog whisper
0

mer info om hundarna på skk.se detta är bichon frise

Bilden är borttagen pga upphovsrättslagen / Medarbetare LinaK

Swedish Dog whisper
0

mer info om rasen på skk.se detta är en coton de tulear

Bilden är borttagen pga upphovsrättslagen / LinaK medarbetare

[Forest]
5

23-24 vart har du hittat dessa bilder?

Swedish Dog whisper
0

svar till 25. svenska kennelklubben.se/kopahund/valpkullarochhundraser

WildaE.R
0

Jag skulle säga en tibetansk terrier, hade det när jag var liten. Älskar att springa och älskar att mysa!!!

WildaE.R
0

Tillägger att det är en underbar hundras!

[Tilde]
0

#28 Ja den är jag faktiskt ganska intresserad av! :) Vi får se!

[Forest]
0

26 allså har du inte fått tillstånd att bruka dessa bilder? skulle någ be sitevärd eller Medarbetare ta bort bilderna. Bästa tips är hänvisa rasinfo via sidor och men får koperia text men hänvisa till sidan man lånat texten ifrån.

Swedish Dog whisper
0

jag  visste ej att det krävdes tillstånd

[Forest]
0

31 då vet du det nu och kan själv be sitevärden eller medarbetarna ta bort bilderna

malinroth
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror att en bedlington terrier skulle passa er bra. Det är en superhärlig ras, spralliga hundar med mycket fart och fläkt men väldigt lugna och gosiga inomhus. Sportiga hudar som klarar av det mesta men som inte kräver så värst mycket för att må bra. Kräver endel pälsvård men det gör väl de flesta fluffiga raserna. Underbart gosig päls har dom ^^ Många tycker ju att dom är fula men jag tycker då att dom är världens sötaste. Det är verkligen härliga hundar :)

[Tilde]
0

#33 Haha väldigt mycket fart :D Ska kolla upp dem, tack för tipset! :)

Djuralex
0

Shih tzu!!!!! Det låter som att ni skulle passa perfekt med en Shih tzu!!! En Shih tzu är: Gosiga Snälla Vänliga Livliga Lekfulla Går gärna på promenad Myser gärna Helt UNDERBARA Så sök på Shih tzu och kolla upp dom för det låter som Att dom skulle passa er perfekt! PS. Dom är långhåriga men man kan klippa dom i "Puppy cut" (valp klippning)

[Tilde]
0

#35 Sambon hade en Shih tzu-blandning som ung :) Jag tycker att de är riktigt söta och verkar goa! Kan läsa om dem med och ha som förslag ^^

Och ja, valpklippningen är jättesöt, gillar inte riktigt "golvmopp"-utseendet, haha Flört)

thilda-
0

nu har jag inte läst all text.. men en Staffe?? :)