Sökes: Medverkande i nytt barnprogram åt SVT!
Hej!
”Snoffe, Döden & Jag” är ett barnprogram som handlar om tankarna barn har när deras husdjur blir sjukt och dör. I programmet låter vi barnen dela med sig av sina känslor och ger dem möjlighet att ordna en fin och värdig begravning.Vi söker nu medverkande till programmet och kanske är du eller känner någon i din närhet mellan 8-12 år som har ett sjukt eller gammalt djur? Hör i sådana fall av dig till:info@dokumentarministeriet.com
Mer info finner du på: svt.se/snoffedodenochjag
Hälsningar
Lina
Dokumentärministeriet
Vi söker fortfarande detlagare till programmet!
Mvh
Lina
Varför inte yngre barn än 8 år?
Mvh Linn
Eftersom fokuset ligger på barnet är det viktigt att han/hon kan uttrycka sina känslor verbalt. Vi har märkt att barn under 8 år har svårare att uttrycka sig och därför satt gränsen där.
Okej då förstår jag! Jag tycker att det är instressant att höra barns tankar om just döden, då de inte har någon naturlig rädsla för det. Yngre barn brukar oftast ha "roligare" tro, eller vad man nu säger, om vad som händer efter döden osv, därför jag undrade 
Mvh Linn
Det förstår jag och håller med om. Just detta programmet görs åt ett annat syfte. Vi vill öppna upp ett naturligt forum för tankar och funderingar kring döden då de är ett svårt ämne som vuxna kan ha svårt att förklara för barn. Genom de barn som väljer att delta kommer det i sin tur hjälpa andra barn som tittar på programmet att lära sig hantera och tackla sina känslor när en nära vän dör och veta att man inte är ensam om det.
Jättebra tycker jag! Det behövs verkligen! 
Mvh Linn
Det tror vi också! 
Puff!