Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1217 ggr
[Driva]
0

behöver lite peppe *rumsrenhet'

Min valp blir snart fyra månader, och rumsreneheten går superdåligt :(

Jag vet att vissa tar längre tid, men det känns verkligen tröstlöst, tänk om hon aldrig blir rumsren :o

Kissandet går ganska bra, hon kissar så fort vi går ut, men bajsandet är värre…. Även om vi är ute jättelänge så bajsar hon 5 minuter efter vi kommer in… Jag vet verkligen i nte vad jag ska göra!

Jag har med henne på jobbet, så vardagar är hon ute ca 40 minuter på morgonen, först 20 min med min pojkvän, sen ca 10 minuter vid väntan på färjan och sen 10-15 min promenad (i hennes tempo) till jobbet. Sen går vi ut en liten pytt sväng vid 10. lite längre vid 1230 och sen en liten pytt vid 15 (om hon inte sover, vilket hon brukar göra vid den tiden).
Där jag kan jag inte göra mer, efetrsom jag inte kan springa ut med henne hela tiden… Är det de som gör att det tar längre tid?

Har jag "förstört" min hund genom detta?

Lathundarna
0

Tror nog inte att du "förstört" din valp, utan att hon helt enkelt är tryggast i hemmet. Lättare att skita då Tungan ute Ha tålamod och gör henne trygg i utemiljö (med andra ord, fortsätt som du gör, det verkar ju funka eftersom valpen kissar ute) så ska du se att det löser sig Glad

[Driva]
0

#1 fast hon är väldigt trygg i sig själv, så jag ve inte riktigt hur jag ska göra henne mer trygg ute…

Lathundarna
0
[Forest]
0

2 brukar hon ofta bajsa på samma ställe/rum? jag skule någ tipsa dig om att du kan hålla henne under uppsikt o när du ser "nu går hon dit" så ut snabbt som ögat :) Så fick jag göra med våran Donna o efter 2 gånger (oxå mycket trygg ute men äldre än din) så lyfte upp och ut snabbt.

Loveradio
0

Helst ska man ut oftare med en så ung valp. Så det är mycket möjligt att det är därför det går trögt eller så tillhör hon helt enkelt dom som har lite svårare för att bli rumsrena. Min hund blev inte helt rumsren förrän har var 8 månader trots att jag sprang ut med honom med jämna mellanrum.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Driva]
0

#4 hon går inte till samma ställe varje gång, så därför är det svårt att vet anär hon ska gör anågot. Ofta upptäcker jag det ett tag efteråt… 5# saken är den att hon var sån innan också även när vi tog ut henne minst en gång i timmen, att hon knep ihop och bajsade inne…

Men jo det kan vara ett problem med jobbet… jag hoppas bara att det släpper sen när jag slutar om 3 veckor..

JamieBlue
0

Jag har inget supertips eftersom vi bara haft vår valp i 2,5 vecka, men jag tycker det funkar ganska bra om man går till samma ställe varje gång hunden ska kissa/bajsa. Finns det någon gräsplätt där du kan släppa lös henne och hon kan snoka runt själv medan du står still? Det är ju lite svårare i och med att du tar med hunden till jobbet, men du kanske kan utse någon plats där plus en plats utanför ert hus, så har hon två kiss/bajsplatser.

Själv märker jag att minsta distraktion gör att min valp glömmer bort att kissa/bajsa. Det är sällan som han kissar/bajsar under de korta promenader som vi tar, då händer det så mycket annat spännande. Han kissar/bajsar oftast på samma ställe utanför vårt hus. Han behöver ha lite tråkigt för att göra ifrån sig, helt enkelt! Kanske är det samma med din hund?

malin--a
0

Efter valpen har ätit, ta upp henne i knät och gosa med henne i ca 30 minuter-40 minuter. Hon kommer då defenitivt vara bajsenödig när ni går ut! När hon väl gör det ute så beröm massor efteråt med godis och klappar och bebisprat. Vi hade lite problem med rumsrenheten med våran valp, men efter någon vecka med denna metoden är han nu i princip rumsren :)

malin--a
0

#8 Glömde, min valp är också snart fyra månader och han blev precis rumsren. Det tar lite tid ibland bara :)

[Ronon-m]
0

Min ena hund blev rumsren när han va 3 månader, min andra blev rumsren när hon va 8 månader. Stå ut :)